Sukūrė karinę mašiną, kuri iš įprasto visureigio akimirksniu virsta vikšriniu monstru

JAV gynybos departamento technologijų skyrius, DARPA, nuolat kuria pažangias  technologijas, tačiau kai kurie išradimai stebina labiau nei kiti. 

Robotizuoti elektriniai ratai per keletą sekundžių gali virsti vikšrais. <br> Ekrano nuotr.
Robotizuoti elektriniai ratai per keletą sekundžių gali virsti vikšrais. <br> Ekrano nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Lrytas.lt

2018-07-17 16:48, atnaujinta 2018-07-17 17:21

Pavyzdžiui, neseniai buvo pademonstruoti ratai, kurie per dvi sekundes virsta vikšrais. 

Tačiau kam reikalingas toks išradimas? Kokie yra tokių vikšrų privalumai ir trūkumai?

Iki šiol tekdavo rinktis

Karinės mašinos privalo būti itin tvirtos, galingos ir mobilios. Per pastaruosius kelis dešimtmečius buvo ginkluotė pastebimai patobulėjo, o šarvų technologijos vystėsi neįtikėtinais tempais. 

Tačiau mobilumo galimybės nesikeitė. Nors nauji kariniai visureigiai pasižymi geresniu pravažumu nei senieji, žymios permainos šioje srityje pasiekti nebuvo. 

Dažnai sakoma, kad taip yra dėl to, kad vis dar tenka rinktis tarp ratuotos ir vikšrinės technikos.

Ratai, savaime suprantama, turi savų privalumų. Jie leidžia greitai keisti judėjimo kryptį, sugeria kelio nelygumus ir leidžia pasiekti didelį greitį.  

Tačiau vikšrai pasižymi geresniu sukibimu ir svorio pasiskirstymu, nes jų kontakto plotas su žeme yra didesnis. 

Idealiu atveju ta pati karinė mašina galėtų važiuoti vikšrais bekele, o tuomet, kai paviršius yra lygesnis bei tvirtesnis – ratais. Tačiau kaip tai pasiekti?

Prisitaiko prie sąlygų

DARPA sukurta keičiamų ratų technologija (angl. „Reconfigurable Wheel Track“) leidžia „Humvee“ visureigiui tiesiog kelyje prisitaikyti prie važiavimo sąlygų.   

Ypatingi ratai per porą sekundžių virsta trikampio formos vikšrais, taip padidinami kontakto su žeme plotą ir pagerindami pravažumo savybes. 

Tai praverstų jei staiga tektų sukti nuo asfaltuoto kelio į smėlėtą bekelę – vairuotojui net nereikėtų sustoti. 

Sugrįžus prie lygaus ir kieto kelio paviršiaus visureigis galėtų greitai prisitaikyti paversdamas savo vikšrus ratais ir taip sumažindamas trintį bei pagerindamas manevringumą.

Robotizuota sistema

Šios technologijos esmė – robotizuotas ratlankis ir speciali beorė padanga. 

Ratlankis, kurį sukūrė Karnegio Melono universiteto inžinieriai, veikia dviem režimais. 

Kai „Humvee“ reikia ratų, visas robotizuotas ratlankis sukasi kartu su padanga. O kai pasirenkama vikšrinė važiuoklė, jis virsta trikampio formos įtaisais, kurie automobilio atžvilgiu nesisuka. 

Aplink juos tuomet sukasi tik beorės padangos vikšras.

Ši technologija kariniams visureigiams suteiktų lankstumo – gebėjimas greitai prisitaikyti prie besikeičiančių sąlygų mūšyje yra labai svarbus. 

Visgi abejotina, kad šią technologiją greitai išvysime pritaikytą praktiškai. 

Jis tiesiog per daug sudėtinga, tokiems ratams reikėtų ypatingos priežiūros, o gedimo kaina potencialiai būtų per didelė. 

Kita vertus, DARPA pademonstravo ir kitus išradimus, kurie ateities karinei technikai padėtų siekti aukštesnio mobilumo. 

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.