Mokslininkai atrado vienos iš pirmųjų galaktikų „fosiliją“ – paaiškino, kodėl tai svarbu

Atrasta „fosilinė“ galaktika gali padėti rasti atsakymus į kai kuriuos klausimus apie visatos istoriją.

Surėjaus universiteto (Jungtinė Karalystė) galaktikos archeologai atrado itin blankią nykštukinę galaktiką, kuri, kaip manoma, yra vienos iš pirmųjų galaktikų „fosilija“.<br> International Gemini Observatory/NOIRLab/NSF/AURA nuotr.

Aug 13, 2022, 9:43 PM

Ši fosilija buvo aptikta naudojant „Mayall 4“ metrų teleskopą, paieškai vadovavo daktaras Davidas Martinezas Delgado. Radinys astrofizikams galbūt suteiks daugiau informacijos apie tai, kaip formuojasi galaktikos, ir patvirtins tai, ką jie jau žino apie kosmologiją ir tamsiąją medžiagą.

Surėjaus universiteto astronomė daktarė Michelle Collins, pagrindinė apie šį atradimą skelbiančio tyrimo autorė, sakė:

„Atradome naują, labai silpną galaktiką, kurios žvaigždės susiformavo dar ankstyvojoje Visatos istorijoje. Tai pirmas kartas, kai tokia silpna galaktika Andromedos apylinkėse buvo rasta pasitelkiant ne specialiai tam skirtą astronominį tyrimą“.

Ši nykštukinė galaktika, pavadinta „Pegasas V“, yra Andromedos galaktikos pakraštyje, o į ją pažvelgus galima pamanyti, kad tai tik keletas žvaigždžių.

Atradimas padarytas bendradarbiaujant su „NSF NOIRLab“ ir Tarptautine Dvynių observatorija (angl. International Gemini Observatory).

Tyrime taip pat dalyvavusi Surėjaus universiteto doktorantė Emily Charles sakė:

„Šių itin blankių galaktikų bėda ta, kad jose labai mažai ryškių žvaigždžių – jas paprastai naudojame galaktikoms atpažinti ir atstumams matuoti. Pasinaudoję 8,1 m ilgio „Gemini“ observatorijos veidrodžiu galėjome aptikti blankias, senas žvaigždes – tuomet išmatavome atstumą iki „Pegaso V“ ir nustatytėme, kad šios galaktikos žvaigždždės labai senos“.

Artimiausiu metu blankias galaktikas tirti ketina ir daugiau astronomijos centrų.

Parengta pagal „SciTech Daily“.