„Banchetto musicale ‘19“: mistinis viduramžių moters pasaulis

„Hildegarda Bingenietė viduramžiais švietė ryškiau už visus vyrus, – teigė festivalio „Banchetto musicale ‘19“, kurio tema šiemet – moterys, meno vadovas Darius Stabinskas. – Pasirinkdami festivaliui moters tematiką ir su ja susijusius projektus, stengėmės kuo daugiau parodyti, kas vyko viduramžių, Renesanso ir baroko muzikos istorijoje ir kaip buvo suvokiamas moters vaidmuo. Tad žvilgsnis krypo į kompozitores, personažes, moteris kaip simbolius, mūzas, pagaliau – anų ir šių dienų atlikėjas.“

Austrų ir vengrų „Ensemble Mandel“ pristatys programą „Hildegardos Bingenietės vizijos“.<br>Nuotr. iš festivalio rengėjų archyvo
Austrų ir vengrų „Ensemble Mandel“ pristatys programą „Hildegardos Bingenietės vizijos“.<br>Nuotr. iš festivalio rengėjų archyvo
Katalikų šventoji, Bažnyčios mokytoja, abatė, mistikė, kompozitorė, poetė Hildegarda Bingenietė buvo viena įtakingiausių savo laiko moterų.<br>Nuotr. iš festivalio rengėjų archyvo
Katalikų šventoji, Bažnyčios mokytoja, abatė, mistikė, kompozitorė, poetė Hildegarda Bingenietė buvo viena įtakingiausių savo laiko moterų.<br>Nuotr. iš festivalio rengėjų archyvo
Austrų ir vengrų „Ensemble Mandel“ pristatys programą „Hildegardos Bingenietės vizijos“.<br>Nuotr. iš festivalio rengėjų archyvo
Austrų ir vengrų „Ensemble Mandel“ pristatys programą „Hildegardos Bingenietės vizijos“.<br>Nuotr. iš festivalio rengėjų archyvo
Austrų ir vengrų „Ensemble Mandel“ vadovas R.Mandelis.<br>Nuotr. iš festivalio rengėjų archyvo
Austrų ir vengrų „Ensemble Mandel“ vadovas R.Mandelis.<br>Nuotr. iš festivalio rengėjų archyvo
Daugiau nuotraukų (4)

Lrytas.lt

2019-09-13 17:23

Austrų ir vengrų „Ensemble Mandel“ (vadovas Robertas Mandelis) rugsėjo 16 d. Šv. Pranciškaus Asyžiečio (Bernardinų) bažnyčioje Vilniuje pristatys programą „Hildegardos Bingenietės vizijos“. Muzikantai panardins klausytojus į mistinį išskirtinės viduramžių moters pasaulį – moters, kuri buvo ne tik kompozitorė, bet ir vienuolė, rašytoja, mąstytoja, gamtos mokslų pradininkė.

Praminta vokiečių pranaše

Katalikų šventoji, Bažnyčios mokytoja, abatė, mistikė, kompozitorė, poetė Hildegarda Bingenietė (1098–1179) buvo viena įtakingiausių savo laiko moterų. Darbais, išmintimi ir pranašiškomis įžvalgomis vienuolė įrodė, kad permainingu, netgi prieštaringu Bažnyčios laikotarpiu įmanoma aukšto kultūrinio lygio ir visapusiškai išsilavinusios moters veikla.

Hildegarda Bingenietė gimė 1098 m. ir, nepaisant silpnos sveikatos, nugyveno 81 metus. Turtingi ir pamaldūs tėvai nuo pat Hildegardos gimimo numatė jai vienuolės gyvenimą. Aštuonerių metų mergaitė buvo atiduota auklėti ir mokslinti į benediktinių vienuolyną, kuriame ji ir tapo benediktine. Vėliau Bingeno miestelyje Hildegarda įkūrė naują seserų bendruomenę. Savo įkurtame vienuolyne ji praleido visą likusį savo gyvenimą, duodama pavyzdingą šventumo liudijimą.

Hildegarda turėjo mistinių regėjimų. Norėdama išsiaiškinti, ar regėjimai tikrai iš Dievo, ji kreipėsi į vieną didžiausių to metų autoritetų – Bernardą Klervietį. Jis išsklaidė Hildegardos abejones ir ją padrąsino. 1141 m. Hildegarda pradėjo rašyti pirmąjį veikalą „Pažink kelius“ (lot. k. „Scivias“). Per dešimt metų ji aprašė trisdešimt penkias mistines vizijas, apimančias svarbiausius išganymo istorijos įvykius nuo pasaulio sukūrimo iki jo pabaigos.

Kai su vienuolės regėjimais susipažino popiežius Eugenijus III ir davė leidimą apie juos kalbėti viešai, garsas apie magistrės šventumą pasklido po visas vokiečių žemes ir už jų ribų, o Hildegardą imta vadinti vokiečių pranaše.

„Kartą regėjau sėdintį soste Karalių. Jį supo nuostabios dramblio kaulo kolonos, apkaišytos pergalės vėliavomis. Prie Karaliaus kojų gulėjo mažytė plunksnelė. Viešpats pakėlė ją, padėjo ant delno, atsiduso, ir plunksnelė nuskriejo, pagauta Jo alsavimo. Tai buvau aš – plunksnelė Dievo atodūsyje“, – taip apie savo atsiradimą Žemėje kalbėjo mistikė.

Jos vizijos yra užfiksuotos ir piešiniuose – iliuminacijose, kuriomis pranašė puošdavo savo tekstus, kaip buvo įprasta viduramžių rankraščiams. Nors pati tikriausiai nepiešė, prižiūrėjo iliustracijų kūrimą. Mistikė savitai interpretavo Dievą ir jo kūrinius. Jos paveikslai stiprūs ir išraiškingi, pilni angelų, demonų ir gamtos jėgų.

Asmenybė – įvairiapusė

Hildegardos intelektas, žinios ir daugybė talentų leido jai tobulėti daugelyje sričių. Ji rašė apie mediciną, mokslą bei religiją, susirašinėjo su ano meto politiniais ir dvasiniais vadovais, įskaitant popiežius ir imperatorius. Savo tekstus gamtos mokslų ir medicinos klausimais 1150–1160 m. surinko į veikalus „Physica“ ir „Causa et cure“.

Vokiečių mistikė sukūrė ir kitų kūrinių: „Liber vitae meritorum“ („Gyvenimo nuopelnų knyga“) ir „Liber divinorum operum“ („Dievo darbų knyga“). Dar kiti Hildegardos raštai gyvai byloja apie viduramžių moteriškųjų vienuolynų gyvenimo įvairovę ir kultūrinį veržlumą.

Ji domėjosi ir muzika. Pati kūrė himnus, antifonas ir giesmes, išlikusias rinkinyje „Symphonia Harmoniae Caelestium Revelationum“ („Dangiškųjų apreiškimų darnos simfonija“).

Hildegardos muzika yra monofoninė vokalinė, labai skirtinga nuo tuo metu paplitusio grigališkojo choralo. Spėjama, kad dainavimui buvo pritariama tų laikų instrumentais, tačiau jokių žinių apie tai neišlikę.

Moralinė pjesė „Ordo Virtutum“ susieta su Hildegardos veikalu „Scivias“. Pjesės pradžioje Hildegarda paaiškina, kaip ji pradėjo regėti vizijas. Po to į veiksmą įstoja dorybių alegorijos (atliekamos vienuolyno seserų). Pjesės protagonistas yra žmogiškoji siela Anima, pasiruošusi žengti į dangų. Ją sugundyti bando velnias, kuris žada naują pasaulio tvarką. Anima susižavi velnio vilionėmis. Po to seka kiekvienos dorybės (jų yra 16) partija, kuriai pritaria likusių dorybių choras.

Siela Anima grįžta iš žemiškojo pasaulio sužeista ir suvargusi, ji tiesia rankas dorybių link, kurios jai padeda pakilti į dangų. Velnias bando paskutinę gudrybę, bet siela jį atstumia.

Susidomėjimas Hildegardos asmenybe padidėjo XX a. pabaigoje. Jos kūryba ypač traukė „New Age“ muzikos gerbėjų dėmesį.

Kuria naują muzikinę garsovaizdžio kryptį

„Nors Hildegardos Bingenietės muzika ne kartą yra skambėjusi Lietuvoje, jau nuo pat pradžių buvo aišku, kad savo šventėje turėsime šią nepaprastą asmenybę. Tačiau pasirinkimas atėjo iš ansamblio „Mandel“, nes jų Hildegardos vizijų projektas yra kitoks, jame susimaišo stiliai, seni ir nauji instrumentai.

Norėjome savo festivalyje turėti bent vieną koncertą, kuris peržengia stiliaus nuoseklumo ribas, yra tarsi cross-over tipo. „Ensemble Mandel“ savo projekte piešia Hildegardos paliktus garso peizažus, kurie galėtų vystytis toliau ir toliau“, – svečių programą pristatė D. Stabinskas.

„Ensemble Mandel“ tikslas – pristatyti ir palyginti įvairius muzikos istorijos laikotarpius ir muzikos instrumentus, derinant analoginius modulinius sintezatorius su unikaliais ir retai girdimais viduramžių instrumentais, tokiais kaip klavicimbalas, organistras, vielė ar fidelis. Ansamblis atlieka originalią viduramžių muziką, taip pat jam specialiai sukurtus kūrinius, kurie sujungia šiuolaikinę muziką su senaisiais muzikos elementais ir sukuria naują muzikinę garsovaizdžio kryptį.

Koncertą remia Vengrijos Respublikos ambasada Lietuvoje.

Festivalį rengia viešoji koncertinė įstaiga „Banchetto musicale“ ir VšĮ „Vilniaus festivaliai“.

Festivalį „Banchetto nusicale“ finansuoja Lietuvos kultūros taryba ir Vilniaus miesto savivaldybė.

„Hildegardos Bingenietės vizijos“. Viduramžių muzika ir jos improvizacijos. „Ensemble Mandel“ (Austrija, Vengrija), vadovas Robertas Mandelis; Judit Andrejszki – balsas, klavicimbalas, Andrea Molnar – fleitos, Zsoltas Szabó – vielė, Robertas Mandelis – organistras, Zsoltas Kalteneckeris – sintezatoriai. Rugsėjo 16 d. 19 val. Šv. Pranciškaus Asyžiečio (Bernardinų) bažnyčioje ( Maironio g. 10) Vilniuje.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.