MH370 katastrofos tyrėjai: pilotas išskrido turėdamas žudikiškų planų

Jau kitą savaitę „Malaysia Airlines“ keleivinio lainerio paieškos istorijoje bus padėtas taškas. Per ketverius metus trukusį oficialų tyrimą niekur nepasistūmėta. Tačiau privatūs tyrėjai turi savo įvykio versiją.

Orlaivis dingo be žinios palikdamas daugybę neatsakytų klausimų ir širdgėlą iki šiol rankų nenuleidžiantiems keleivių artimiesiems.<br>„Reuters“/„Scanpix“ nuotr.
Orlaivis dingo be žinios palikdamas daugybę neatsakytų klausimų ir širdgėlą iki šiol rankų nenuleidžiantiems keleivių artimiesiems.<br>„Reuters“/„Scanpix“ nuotr.
Atsakymo į klausimą, kur yra keleivinis laineris, jo įgulos nariai ir 239 keleiviai, nėra. Tikslios nelaimės priežasties niekas nežino ir veikiausiai niekada nesužinos.<br>„Reuters“/„Scanpix“ nuotr.
Atsakymo į klausimą, kur yra keleivinis laineris, jo įgulos nariai ir 239 keleiviai, nėra. Tikslios nelaimės priežasties niekas nežino ir veikiausiai niekada nesužinos.<br>„Reuters“/„Scanpix“ nuotr.
 Ieškant orlaivio buvo rasta bent 20 nuolaužų dalių. Dauguma jų iš lėktuvo sparnų, variklių ar jo galinės dalies.<br>„Reuters“/„Scanpix“ nuotr.
 Ieškant orlaivio buvo rasta bent 20 nuolaužų dalių. Dauguma jų iš lėktuvo sparnų, variklių ar jo galinės dalies.<br>„Reuters“/„Scanpix“ nuotr.
Daugiau nuotraukų (3)

„Der Spiegel“, „Lietuvos rytas“

May 27, 2018, 6:39 PM, atnaujinta May 27, 2018, 6:44 PM

Kas įvyko oro bendrovės „Malaysia Airlines“ reisu MH370 skridusiame lėktuve „Boeing 777“, mįslingai dingusiame prieš ketverius metus, kovo 8-osios naktį?

Vienas geriausių pasaulyje žinomų aviakatastrofų tyrėjų Larry Vance’as teigia, kad išnarpliojo šią mįslę.

Keleivinio lainerio katastrofos priežastis – ne nelaimingas atsitikimas, o psichologinė drama.

Ir nors Australijos tyrėjai mano, kad labiausiai tikėtina, jog orlaivis nukrito į vandenyną pasibaigus degalams, L.Vance’as yra įsitikinęs: „Malaysia Airlines“ reisu MH370 skridusio „Boeing 777“ pražūtį lėmė piloto savižudybė.

Išleisti milijonai dolerių

2014 metų kovo 8-ąją dar iki vidurnakčio iš Kvala Lumpūro į Pekiną turėjęs atskristi lėktuvas ten nepasirodė.

Atsakymo į klausimą, kur yra keleivinis laineris, jo įgulos nariai ir 239 keleiviai, nėra. Tikslios nelaimės priežasties niekas nežino ir veikiausiai niekada nesužinos.

Pradinė – ir didžiausia aviacijos istorijoje – oficialių paieškų operacija, kurią vykdė Malaizija, Kinija ir Australija, nutraukta praėjusių metų sausį.

Nuodugniai ištyrinėjus daugiau nei 710 tūkst. kv. metrų, po metų vakarinėse Indijos vandenyno pakrantėse aptiktos tik trys didelės keleivinio lainerio nuolaužos. Tarp jų – 2,43 m ilgio ir 1,5 m pločio lėktuvo sparno dalis – flaperonas.

Mįslingai dingusio lėktuvo paieškos kainavo per 200 mln. Australijos dolerių (129 mln. eurų). Didžiają šios sumos dalį skyrė Malaizijos vyriausybė.

Vėliau lainerio paieškas perėmė Teksase įsikūrusi įmonė „Ocean Infinity“, pasitelkusi šiuolaikinius povandeninių paieškų prietaisus.

Pagal Malaizijos vyriausybės ir šios bendrovės sutartį, „Ocean Infinity“ būtų sumokėta tiktai atradus lainerį. Paieška turėjo tęstis 90 dienų, bet bendrovės prašymu ji buvo du kartus pratęsta. Iš pradžių – iki balandžio, vėliau – iki gegužės 29-osios.

„Daugiau pratęsimų nebus, nes paieška gali tęstis iki begalybės.

Galutinai ji bus nutraukta gegužės 29 dieną“, – šią savaitę patvirtino Malaizijos transporto ministras Anthony Loke’as Siewas Fookas.

Giriasi perkandęs riešutą

Mokslininkai, 4 metus narstę vandenyną, nuleido rankas.

Už tai žinomas aviakastrofų tyrėjas iš Otavos L.Vance’as įsitikinęs, kad, atlikęs savo tyrimą, mįslę jis išsprendė. Netrukus pasirodys jo knyga „MH370 – Mystery solved“ („MH370 – paslaptis atskleista“). Anksčiau Kanados aviacinio saugumo inspektoriumi dirbęs, dabar į pensiją išėjęs 69-erių vyras tikina, kad tik viena galima įvykių eiga neprieštarauja visiems turimiems įrodymams.

Jis tvirtina, kad keleivinis laineris, jo įgula ir 239 keleiviai – 53 metų lėktuvo kapitono Zaharie Ahmado Shaho aukos.

Vedęs vyras, trijų vaikų tėvas, kentėjęs nuo psichologinių sunkumų, turėjo parengtą planą – visiems laikams be jokio pėdsako dingti nuo Žemės paviršiaus.

Todėl jis sąmoningai savo lėktuvą nuskraidino į atokiausią įmanomą vietą, kad jis dingtų be žinios. Ten, kur jo neaptiktų joks radaras, laivas ir jis nesukeltų oro erdvės kontrolierių susidomėjimo.

Aviacijos ekspertas L.Vance’as tikino, jog anksčiau Indijos vandenyno Reunjono, Madagaskaro salų ir Mozambiko pakrantėse aptiktos nuolaužos leidžia daryti išvadą, kad keleivinis laineris buvo kontroliuojamas, kai susidūrė su vandens paviršiumi ir sudužo.

„Reunjono saloje aptiktos nuolaužos kraštas dantytas, o taip nutinka po aukšto slėgio smūgio į vandenį. Toks dalykas įmanomas tik tuomet, jei lėktuvas sąmoningai pilotuojamas iki susidūrimo taško“, – tvirtino L.Vance’as.

Siaubinga tyčinio išpuolio teorija nėra nauja. Bet naujas dalykas yra įrodymų gausa, kuria L.Vance’as grindžia lėktuvo piloto savižudybės teoriją.

Juos kartu rinko dar du aviacijos katastrofų tyrėjai, irgi išėję į pensiją: Terry Heaslipas, Elaine Summers ir L.Vance’as kartu sudėjus yra sukaupę daugiau nei 100 metų profesinę patirtį.

Kaltina kruopštumo stoka

Ieškant orlaivio buvo rasta bent 20 nuolaužų dalių. Dauguma jų iš lėktuvo sparnų, variklių ar jo galinės dalies.

Bet nerasta jokios nuolaužos iš lėktuvo salono. Vanduo neišplovė nė vienos sėdynės ar gelbėjimosi liemenės, nors jų būta šimtai. Ir tai įrodymas, jog krisdamas lėktuvas nesubyrėjo.

L.Vance’as ir jo bendražygiai per ilgametę profesinę veiklą išmoko daryti išvadas iš kiekvieno metalo įdubimo, įbrėžimo ir įtrūkio.

Savo kolegoms iš Australijos jie priekaištauja dėl kruopštumo stygiaus. Esą tyrėjai iš pradžių pasuko sekdami klaidingu pėdsaku. Šį pasirinkimą jie atkakliai gynė nepaisydami visų įrodymų, kurie vėliau vertė suabejoti jų teorija.

L.Vance’as per savo karjerą ištyrė daugiau nei 200 aviacijos katastrofų. Jis išsiaiškino ir skaudžiausią Šveicarijos oro linijų „Swissair“ istorijoje nelaimę – lėktuvo su 229 keleiviais sudužimą.

Tai, ką kanadiečių aviacijos ekspertas išmoko atkurdamas šios katastrofos aplinkybes, padėjo ir mįslingo oro bendrovės „Malaysia Airlines“ keleivinio lainerio dingimo atveju.

1998 m. rugsėjo 2-ąją degantis „McDonell Douglas MD-11“ lėktuvas netoli Kanados miesto Halifakso nukrito į Atlanto vandenyną.

L.Vance’as ir jo tyrėjų komanda per kruopštų ketverių metų darbą nustatė gaisro priežastį.

Viršutiniame pilotų kabinos skydelyje įvyko trumpasis jungimas. Anuomet dar dažnai naudota izoliacinė medžiaga įžiebė ugnį, kuri galėjo greitai išplisti.

Savo knygoje L.Vance’as išnarsto visas įmanomas keleivinio lainerio katastrofos apinkybes, net ir gaisrą.

Bet visus šiuos variantus paneigia ir galiausiai lieka tik scenarijus, į kurį, pasak L.Vance’o, galima sudėti apie MH370 žinomus faktus ir surinktus įrodymus. Ir tai – hipotezė apie pilotą nusikaltėlį.

Paskutinis žvilgsnis į namus?

Įtarimų kėlė ir tai, kad pakeliui į kelionės tikslą lėktuvo pirmasis pilotas Z.A.Shahas nusuko lėktuvą taip, kad jis praskristų virš Penango Malaizijoje.

Tai – jo gimtasis miestas, kuriame pilotas ir gyveno. Kažkas, kas valdė lėktuvą tuo metu, – tikriausiai tai buvo vienintelis sąmoningas likęs Z.A.Shahas – du kartus į kairį šoną pakreipė orlaivį.

Ekspertai mano, jog pilotas norėjo pažvelgti į gimtąjį miestą iš viršaus paskutinį kartą gyvenime.

Prieš įvykdydamas kraupią masinę žmogžudystę pilotas nieko neperspėjęs išjungė slėgį orlaivio kabinoje palaikančias sistemas.

Visi keleiviai ir skrydžio palydovai, kurie nespėjo užsidėti deguonies kaukių – o greičiausiai to padaryti nespėjo niekas, – prarado sąmonę.

Beje, Z.A.Shaho namuose buvo rastas savadarbis skrydžių simuliatorius.

Atkurti duomenys rodo, kad jis simuliavo skrydį gilyn į nuošalų Indijos vandenyno regioną mėnesį prieš tragediją.

Aviacijos katastrofų ekspertas L.Vance’as nebando įsigilinti, kas žmogų paskatina įvykdyti tokį nusikaltimą. Tai – ne jo profesinė sritis. Jis tikisi, kad kiti specialistai suras nusikaltimo motyvo paaiškinimą.

L.Wance’as kreipėsi į savo kolegas iš Australijos prisidėti prie jo analizės. Bet oficialios institucijos mano, kad jo sugalvota istorija – pramanai, o pilotas nelaimės metu tikriausiai buvo be sąmonės.

Anot eksperto, nebėra prasmės atnaujinti paieškas. Indijos vandenynas yra per didelis.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.