Metai Lietuvos keliuose: ar dar ilgai gąsdinsime Europą?

Pasibaigus metams įprasta apžvelgti rezultatus. Kokie buvo 2014 metai Lietuvos keliuose?

Lietuvoje nepaprastai daug avarijų baigiasi žūtimis, o tragedijų kaltininkais itin dažnai tampa girti vairuotojai.<br>A.Vaitkevičiaus asociatyvi nuotr.
Lietuvoje nepaprastai daug avarijų baigiasi žūtimis, o tragedijų kaltininkais itin dažnai tampa girti vairuotojai.<br>A.Vaitkevičiaus asociatyvi nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

lrytas.lt

Jan 5, 2015, 1:20 PM, atnaujinta Jan 17, 2018, 12:16 AM

Išanalizavus preliminarius 2014 metų avaringumo duomenis, galima teigti, kad padėtis yra stabili, avaringumas, nors nežymiai, mažėja.

2014 metais, palyginus su 2013 m., preliminariais duomenimis užregistruota 5,1 proc. mažiau eismo įvykių, 7 proc. mažiau sužeista žmonių, tačiau žuvo 2,7 proc. daugiau žmonių.

Reikia turėti omenyje, kad eismo intensyvumas didėjo 4 proc. - didėjo mobilumas, kuris lemia konfliktinių situacijų didėjimą.

Greiti ir nematomi

Dažniausios eismo įvykių priežastys yra dvi - viršytas saugus greitis ir neatsargus pėsčiųjų elgesys (atšvaitų nedėvėjimas, neatsargus elgesys kertant kelio važiuojamąją dalį).

Daug skaudžių eismo įvykių Lietuvoje nutinka dėl netvarkingų transporto priemonių: Lietuvoje eisme dalyvauja daug po eismo įvykių antram gyvenimui prikeltų automobilių, kurie eismo įvykių metu yra itin pavojingi.

Remiantis avaringumo statistika, Lietuvoje eismo įvykių, pasibaigusių eismo dalyvių žūtimis yra gerokai daugiau nei kitose Vakarų Europos valstybėse.

100 eismo įvykių Lietuvoje vidutiniškai tenka 9 žūtys, kai tuo tarpu kitose Europos valstybėse šis rodiklis svyruoja nuo 3 iki 4 žūčių šimtui eismo įvykių.

Didžiąja dalimi tai susiję su Lietuvoje eksploatuojamo transporto būkle. Pasiekus Vakarų Europos rodiklį šioje srityje, Lietuva patektų tarp geriausius rezultatus saugaus eismo srityje pasiekusių Europos valstybių.

Girti vairuotojai nusinešė trečdalį gyvybių

Tačiau pagrindinė problema – alkoholio vartojimas. Preliminariais duomenimis, per 2014 metų tris ketvirčius valstybinės reikšmės keliuose žuvo 118 žmonių, iš jų 43 žuvusieji (36,4 proc.), žuvo eismo įvykiuose, kuriuos sukėlė neblaivūs ar apsvaigę nuo narkotinių medžiagų eismo dalyviai, ar vairavę transporto priemonę, neturėdami tam teisės bei pasišalinę iš eismo įvykio vietos.

Skaudžiausias eismo įvykis, kurio metu žuvo 5 žmonės, įvyko rugpjūčio 23 dieną, kai preliminariais duomenimis neblaivaus vairuotojo vairuojamas automobilis nuvažiavo nuo kelio ir atsitrenkė į medį.

Ypač kelia nerimą žuvusiųjų eismo įvykiuose skaičiaus padidėjimas. Be to, būtina paminėti, kad padidėjimas buvo gana staigus, kai per vieną savaitgalį (gruodžio 20-21 dienomis) eismo įvykiuose žuvo net 11 eismo dalyvių. Dar viena ,,juoda diena“ buvo liepos 6-oji – žuvo 6 žmonės. Per tris dienas Lietuvoje žuvo 17 žmonių.

Dar viena problema – neblaivūs ir be atšvaitų pėstieji tamsiame kelyje. Net keletas pėsčiųjų gruodžio mėnesį žuvo, nes gulėjo ar sėdėjo ant kelio važiuojamosios kelio dalies.

Daugeliui žmonių dar svetimas pavojaus suvokimas dalyvaujant eisme, dar labai dažnos nekultūringo, netgi agresyvaus vairavimo apraiškos, trūksta pagarbos vienas kitam.

Gaila, bet tik nedaugelis suvokia, kad dalyvavimas eisme yra bene pavojingiausia veikla iš viso to, ką mes veikiame per savo gyvenimą.

Padėtis gerėja, bet lėtai

Lietuva įvykdė Europos Sąjungos šalių priimtoje Veronos deklaracijoje numatytą tikslą – 2001–2010 m. bent 50 proc. sumažinti eismo įvykiuose žuvusių žmonių skaičių – Lietuvoje per šį laikotarpį žuvusiųjų skaičius sumažėjo 57,5 proc.

Europos Komisijos išleistoje Baltojoje knygoje iki 2020 metų yra siekis sumažinti eismo įvykiuose žuvusiųjų skaičių 50 proc. Lietuvai nuo 2010 metų jau pavyko šį skaičių sumažinti 12 proc.

Dalis to priklauso nuo Lietuvoje sparčiai gerinamų kelių inžinerinių sąlygų.

Remiantis Europos transporto saugumo tarybos (ETSC) ataskaita, Lietuva per 2004-2013 metų periodą pasiekė geriausių rezultatų tarp Europos Sąjungos šalių, mažinant žūčių skaičių automagistralėse ir greitkeliuose.

Tačiau miestuose ir rajonų keliuose, kur ypač didelę reikšmę turi vairuotojų sąmoningumas, lietuviams vis dar reikia atidžiau pasirūpinti savo ir aplinkinių saugumu.

Sekite Lrytas.lt Auto naujienas Facebook'e.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.