Už palankią techninės apžiūros tvarką siūlė „kiek tik paprašys“

Lietuvoje tik dešimt įmonių turi teisę imti rinkliavą už automobilių patikrą ir spręsti, kurie jų gali važinėti, o kuriems reikia keliauti į automobilių dirbtuves. Vairuotojų pasakojimus apie automobilių techninės apžiūros centruose klestintį kyšininkavimą skaitykite čia

Vairuotojai skundžiasi, kad kartais techninės apžiūros specialistai kabinėjasi prie smulkmenų, o nepastebi rimtų gedimų.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Vairuotojai skundžiasi, kad kartais techninės apžiūros specialistai kabinėjasi prie smulkmenų, o nepastebi rimtų gedimų.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
R.Ačas ir V.Baltraitienė tikina, kad bandymai pakeisti monopolį atsimuša tarsi į sieną.<br>V.Balkūno nuotr.
R.Ačas ir V.Baltraitienė tikina, kad bandymai pakeisti monopolį atsimuša tarsi į sieną.<br>V.Balkūno nuotr.
Vairuotojai skundžiasi, kad kartais techninės apžiūros specialistai kabinėjasi prie smulkmenų, o nepastebi rimtų gedimų.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Vairuotojai skundžiasi, kad kartais techninės apžiūros specialistai kabinėjasi prie smulkmenų, o nepastebi rimtų gedimų.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Daugiau nuotraukų (3)

Eglė Šilinskaitė-Puškorė („Lietuvos rytas“)

Jun 1, 2015, 7:58 AM, atnaujinta Nov 25, 2017, 10:22 AM

Pelnas – garantuotas

Dabartinę techninės apžiūros centrų sistemą 1993 metais kurti pradėjo Adolfo Šleževičiaus vadovaujama Vyriausybė ir tuometis susisiekimo ministras Jonas Biržiškis.

1994 metais buvo paskelbti vieninteliai konkursai atlikti kelių transporto priemonių valstybinę techninę apžiūrą ir juos laimėjusioms bendrovėms išduoti neterminuotieji leidimai.

Kad juos gautų, kiekviena iš dešimties būtent šiai paslaugai sukurtų įmonių sumokėjo vienkartinį 1500 litų (434 eurų) mokestį, o toliau į valstybės kasą moka kaip ir bet kuris eilinis verslininkas.

Vienintelis papildomas mokestis – jei įmonė sumano pakeisti adresą. Tuomet tenka sumokėti vienkartinį 14 eurų mokestį.

Lengvųjų automobilių pirminės apžiūros kaina – 14,48 euro. Pakartotinė techninė apžiūra gali atsieiti iki 7,24 euro – priklauso nuo to, kelių rūšių kontrolinę įrangą tenka naudoti pakartotinei apžiūrai.

Privačiose rankose esantys techninės apžiūros centrai dirba pelningai. Pelnas ir darbas jiems garantuotas, jie neturi jokios konkurencijos.

Sulaukė pasiūlymo paremti

Visi bandymai pakeisti šį monopolį kaskart atsimuša tarsi į sieną. Vos pasirodydavo naujas siūlymas atverti techninės apžiūros rinką, savo darbą pradėdavo lobistai.

Praėjusios kadencijos Seime liberalizuoti rinką siūlė Remigijus Ačas ir dabartinė žemės ūkio ministrė Virginija Baltraitienė.

Vos buvo pateiktas įstatymo projektas, pas V.Baltraitienę prisistatė vienos techninę apžiūrą atliekančios įmonės atstovai ir pasiūlė skirti tiek pinigų naujiems rinkimams, kiek bus paprašyta. Jiems buvo svarbu, kad pasiūlytas projektas Seime nebūtų patvirtintas.

Bet to net neprireikė. Projektas buvo atmestas, apkaltinus V.Baltraitienę ir R.Ačą turėjus asmeninių tikslų.

Tuomet samdomu darbuotoju automobilių remonto dirbtuvėse dirbo V.Baltraitienės vyras, o R.Ačas prieš dešimtmetį buvo susijęs su transporto verslu.

„Sulaukėme kaltinimų, kad turime asmeninių interesų. O man keista, kodėl teisę atlikti techninę apžiūrą turi būtent šios dešimt įmonių?

Kodėl nebuvo svarstoma, kad pati valstybė galėtų monopolizuoti šią rinką, juk pelnas – garantuotas? Kodėl šios įmonės jau daug metų yra nepajudinamos?“ – svarstė 57 metų V.Baltraitienė.

Vairuotojams būtų lengviau

V.Baltraitienė ir R.Ačas per praėjusią Seimo kadenciją siūlė licencijuoti techninės apžiūros veiklą, kad ja galėtų užsiimti ir kai kurios automobilių remonto įmonės.

„Tuomet mums atkirto, kad kiekvienas garažas tuo užsiims ir bus visiška netvarka, – aiškino V.Baltraitienė. – Manau, kad licenciją įstengtų gauti tikrai ne kiekvienas garažas, juolab kad jis privalėtų turėti brangią diagnostinę įrangą.

Be to, nenorėdama prarasti licencijos, įmonė vengtų piktnaudžiauti padėtimi.“

V.Baltraitienė įsitikinusi, kad jei techninę apžiūrą būtų galima atlikti ir automobilių remonto dirbtuvėse, būtų lengviau ir vairuotojams – gedimai būtų taisomi vietoje.

Teikdamas šią pataisą R.Ačas daugiau mąstė apie logistikos bendroves.

Kiekvieno vilkiko prastova įmonei yra nuostolinga.

Tačiau dėl techninės apžiūros, o kartais ir remonto vilkikai kurį laiką negali dirbti.

„Siūliau, kad šių specialiųjų transporto priemonių techninę apžiūrą būtų galima atlikti specializuotuose centruose. Tačiau Seimas tam nepritarė“, – pasakojo 52 metų R.Ačas.

Jam oponentai irgi aiškino, kad padaugėtų piktnaudžiavimo padėtimi atvejų.

„Tačiau ir dabar vieša paslaptis, kaip techninės apžiūros centruose už papildomus pinigus išsprendžiamos visos problemos“, – ironiškai šyptelėjo politikas.

Atskriejo įdomus laiškas

R.Ačas, kitaip nei V.Baltraitienė, nesulaukė siūlymo paremti jo rinkimų kampanijos. Tačiau jis gavo įdomų laišką.

„Tuomet anonimas man atsiuntė duomenis apie tai, kaip techninę apžiūrą atliekančios bendrovės manipuliuoja pelno skaičiais. Neva jos sąmoningai didina išlaidas, kad parodytų mažesnį pelną.

Pavyzdžiui, privalomoji diagnostinė įranga perkama už vieną kainą, nors išlaidų grafoje nurodoma dukart didesnė“, – pasakojo R.Ačas.

Politikas nesiėmė tirti, ar tai tiesa, mat nenorėjo vėl būti apkaltintas turintis savų interesų.

„Jei šį laišką būtų atsiuntęs konkretus žmogus, gal būčiau svarstęs, ar tirti. Bet tai buvo anonimas.

Vis dėlto manau, kad tame laiške buvo nemažai tiesos. Atrodo logiška, kad įmonė siekia mažinti pelno rodiklius – tuomet gali reikalauti, jog būtų didinami paslaugos įkainiai. O juos nustato valstybė“, – kalbėjo R.Ačas.

Vėl bando keisti sustabarėjusią sistemą

Šios kadencijos parlamentarai taip pat paskelbė sieksiantys, kad atsirastų daugiau vietų, kuriose tikrinama automobilių techninė būklė. Apie tai yra pasisakę Seimo nariai Stasys Brundza ir Petras Gražulis.

Jie ydinga pavadino tvarką, kai techninių apžiūrų stotis vienijanti asociacija „Transeksta“ valdo centralizuotą duomenų bazę, sistema yra uždara ir prie jos negali prisijungti naujokai.

Kitoms įmonėms, kurios turi visą reikiamą įrangą, nesuteikta galimybė atlikti automobilių techninės apžiūros.

Pokyčius siūlančių politikų teigimu, dabartinė padėtis neleidžia patiems vairuotojams pasirinkti įmonės, kurioje jų transporto priemonei būtų atlikta privalomoji techninė apžiūra, todėl taip užkertamas kelias konkurencijai. Dėl to nemažėja ir paslaugos kainos.

Tačiau pasiūlymas liberalizuoti rinką buvo atmestas. Parlamentarai pasiekė tik tiek, kad mūsų šalyje registruotų automobilių techninė apžiūra, atlikta kitoje Europos Sąjungos valstybėje, būtų pripažinta ir Lietuvoje.

Vis dėlto pasiūlymo liberalizuoti techninių apžiūrų rinką autoriai nenuleidžia rankų – Seime jau įkurta grupė, sieksianti išsiaiškinti, ar dabartinė techninių apžiūrų sistema veikia gerai.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.