Kaune perkami nauji troleibusai, bet yra dar rimtesnė problema

Šiais metais Kaune pradės riedėti nauji troleibusai, bet dar sovietmečiu įrengtas jų kontaktinis tinklas atnaujintas tik nedidelėje miesto dalyje. Dar įdomiau, kas nutiks su senaisiais ūsuočiais, ar dėl savireklamos nebus patirta nuostolių?

Transporto specialistas D.Juodvalkis įsitikinęs, kad prieš perkant naujus troleibusus reikėtų atnaujinti kontaktinį tinklą, kitaip prastovos kartosis.<br>M.Patašiaus ir G.Mikštos nuotr.
Transporto specialistas D.Juodvalkis įsitikinęs, kad prieš perkant naujus troleibusus reikėtų atnaujinti kontaktinį tinklą, kitaip prastovos kartosis.<br>M.Patašiaus ir G.Mikštos nuotr.
Transporto specialistas D.Juodvalkis įsitikinęs, kad prieš perkant naujus troleibusus reikėtų atnaujinti kontaktinį tinklą, kitaip prastovos kartosis.<br>M.Patašiaus nuotr.
Transporto specialistas D.Juodvalkis įsitikinęs, kad prieš perkant naujus troleibusus reikėtų atnaujinti kontaktinį tinklą, kitaip prastovos kartosis.<br>M.Patašiaus nuotr.
Kai troleibusai taps nereikalingi, jie bus pardavinėjami tarptautiniame aukcione.<br>M.Patašiaus nuotr.
Kai troleibusai taps nereikalingi, jie bus pardavinėjami tarptautiniame aukcione.<br>M.Patašiaus nuotr.
Tokių atvejų, kai troleibusai dėl kontaktinio tinklo gedimo sustoja ir keleiviai turi savo kelionę tęsti, kaip išmano, mieste vis pasitaiko.<br>G.Mikštos nuotr.
Tokių atvejų, kai troleibusai dėl kontaktinio tinklo gedimo sustoja ir keleiviai turi savo kelionę tęsti, kaip išmano, mieste vis pasitaiko.<br>G.Mikštos nuotr.
Kai troleibusai taps nereikalingi, jie bus pardavinėjami tarptautiniame aukcione.<br>M.Patašiaus nuotr.
Kai troleibusai taps nereikalingi, jie bus pardavinėjami tarptautiniame aukcione.<br>M.Patašiaus nuotr.
Kai troleibusai taps nereikalingi, jie bus pardavinėjami tarptautiniame aukcione.<br>M.Patašiaus nuotr.
Kai troleibusai taps nereikalingi, jie bus pardavinėjami tarptautiniame aukcione.<br>M.Patašiaus nuotr.
Daugiau nuotraukų (6)

Lrytas.lt

2019-06-25 09:44

2018 metų lapkričio 18 dieną Kaune buvo pasiektas antirekordas.

Ties Pramonės ir V.Krėvės prospektų sankirta, netoli prekybos miestelio „Urmas“, net 2 valandas stovėjo visa eilė troleibusų, iš vietos nejudėjo 7 maršrutų šis visuomeninis transportas. Taip nutiko todėl, kad sugedo troleibusų kontaktinis tinklas.

Tokių atvejų, kai troleibusai dėl kontaktinio tinklo gedimo sustoja ir keleiviai turi savo kelionę tęsti, kaip išmano, mieste vis pasitaiko.

Kauniečiai pyksta, kad džiugiai kalbama apie netrukus įvyksiantį naujų troleibusų pirkimą, bet apie kontaktinio tinklo atnaujinimą neužsimenama.

Transporto specialistai taip pat neslėpė, kad kontaktinis troleibusų tinklas įrengtas dar sovietmečiu ir atnaujintas labai mažai. Todėl pirmiausia juo esą ir reikėtų pasirūpinti, kitaip iš naujų transporto priemonių jokios naudos nebus.

Savivaldybės įmonė „Kauno autobusai“, kuri rūpinasi miesto troleibusų ūkiu, teigė, kad kai kuriose miesto vietose kontaktinis troleibusų tinklas vis dėlto pamažu atnaujinamas.

Bet iš pateiktų faktų matyti, kad artimiausiu metu troleibusai dėl tinklo gedimų rečiau stoviniuos tik miesto centre.

Taip pat kyla klausimų ir dėl senųjų troleibusų, kuriuos kitais metais pakeis nauji „Solaris“, likimo.

Dabar juos išpaišo dailininkai, ir tuo savivaldybė džiaugiasi. Bet įprastai tokie troleibusai parduodami aukcionuose.

Ar tai reiškia, kad juos vėl teks perdažyti žaliai ir tai kainuos nemažai pinigų?

Tinklų gedimai vis kartojasi

2018 metų lapkričio 18-ąją nuo 11 val. 25 min. iki 13 val. 35 min. Pramonės ir V.Krėvės prospektų sankirtoje stovėjo visa eilė troleibusų.

Jais važiavę kauniečiai buvo priversti išlipti ir ieškoti, kaip keliauti toliau.

„Taip nutinka ne pirmą kartą. Lapkričio 1 dieną troleibusai taip pat buvo sustoję Dainavos gyvenamajame rajone. Vairuotojas aiškino, kad sugedo kontaktinis tinklas“, – pasakojo kaunietė Rima Aleknaitė.

Į tokias nemalonias situacijas patekę kauniečiai piktinosi, kad oficialiai miestiečiai raginami naudotis viešuoju transportu, bet jo gedimai nuo kelionių šiuo transportu atbaido.

Pasiekė nevykusį rekordą

Kauno savivaldybės įmonės „Kauno autobusai“ atstovė Ramunė Tarandė sakė, kad lapkričio 18-ąją įvyko kontaktinio troleibusų tinklo avarija.

Dvi valandas nevažiavo 7 maršrutų troleibusai. Tokia prastova buvo rekordiškai ilga.

„Šįkart labai ilgai užtruko nustatyti, kur įvyko gedimas. Buvo tikrinamas visas kontaktinis tinklas, o pats remontas truko vos 10 minučių.

Paprastai kam nors nutikus kontaktiniame tinkle, vairuotojai patys visą parą dirbančiam dispečeriui praneša, koks gedimas, nes tai nebūna sunku nustatyti.

Tuomet į įvykio vietą vyksta kontaktinio tinklo remonto brigada ir šalina gedimą“, – pasakojo R.Tarandė.

Pasak „Kauno autobusų“ atstovės, tokie atvejai, kaip nutiko lapkričio 18 dieną, labai reti, dažniau įvyksta nedideli gedimai ar sutrikimai, kurie greitai pašalinami.

„Troleibusų kontaktinio tinklo gedimai įvyksta dėl įvairių priežasčių, pavyzdžiui, dėl nuolatinės vibracijos nutrūksta laidai ties sudūrimu“, – aiškino R.Tarandė.

Darbuojasi miesto centre

Kaune troleibusų linijų kontaktinio tinklo ilgis – 126 kilometrai.

Naujausias – 2014 metais nutiestas naujas troleibusų linijos kontaktinis tinklas nuo Vytauto prospekto Parodos ir K.Petrausko gatvėmis iki Savanorių prospekto. Jo ilgis – 4,8 kilometro.

R.Tarandė sakė, kad intensyvūs tinklo rekonstravimo darbai prasidėjo 2016 metais.

Buvo rekonstruotas 5 kilometrų ilgio kontaktinis tinklas A.Juozapavičiaus prospekte, tinklai Gimnazijos gatvėje ir Vytauto prospekte.

Šiuo metu intensyviai vykdomi darbai K.Donelaičio ir E.Ožeškienės gatvėse. Šiais metais taip pat vykdomi darbai Savanorių prospekte ir pagrindinėse prospekto sankryžose.

Kitais metais bus pradėti darbai žiede prie Kauno pilies, Šv.Gertrūdos gatvėje iki sankirtos su Laisvės alėja.

„Per keletą metų bendrovė planuoja modernizuoti visą Kauno miesto centrinės dalies troleibusų linijų kontaktinį tinklą ir rekonstruoti arba pastatyti naują transformatorinę.

Taip pat planuojama rekonstruoti tinklus pagrindinėse miesto sankryžose.

Yra parengtas ir vykdomas kontaktinio tinklo atnaujinimo planas, kurį bendrovė tikisi įgyvendinti iki 2022 metų, o pagrindinius tinklo tobulinimo darbus tikimasi įgyvendinti per artimiausius dvejus metus“, – teigė „Kauno autobusų“ atstovė.

R.Tarandė aiškino, jog visi kontaktinio tinklo atnaujinimo darbai atliekami siekiant gerokai padidinti troleibusų greitį, kad būtų galima nemažinti troleibuso greičio linijų susikirtimo vietose, staigiuose posūkiuose.

Pagrindiniams darbams atlikti numatyta išleisti per 2 mln. eurų.

Viso miesto troleibusų kontaktinis tinklas prižiūrimas ir remontuojamas nuolat.

Tinklas įrengtas sovietmečiu

Ne vienus metus savivaldybės įmonei „Autrolis“, vėliau sujungtai su bendrove „Kauno autobusai“, vadovavo Vytas Bancevičius.

Jis pasakojo, kad troleibusų tinklas Kaune buvo pradėtas plėtoti 1965 metais. Pirmoji linija buvo nutiesta nuo Panemunės iki senamiesčio. Netrukus buvo išplėtotas didelis troleibusų tinklas, apėmęs nemažą miesto dalį, pastatyta 11 pastočių, įrengtos 5 dispečerinės.

„Savanorių prospektu per 1 minutę pravažiuodavo 80 troleibusų, ši transporto priemonė buvo populiari. Dabar pagal troleibusų skaičių mieste sugrįžta į praėjusio amžiaus aštuntąjį dešimtmetį“, – pasakojo V.Bancevičius.

Pasak transporto eksperto, pats tinklas, pastotės, įrengtos prieš 50 metų, atnaujintos nedaug.

„Apie 2000-uosius buvo planuojama, kad troleibusai važiuos ir į Šilainius.

Tada planuota stipriai atnaujinti ir miesto troleibusų kontaktinį tinklą, įsigyti naujų troleibusų. Tačiau pasikeitus miesto valdžiai nugalėjo autobusų transporto lobistai. Linija į Šilainius taip ir nebuvo nutiesta. Atnaujinta tik nedidelė dalis kontaktinio tinklo“, – pasakojo V.Bancevičius.

Svarbu ir profesionalumas

Kaunietis sakė pastebintis, kad dabar mieste troleibusų kontaktinis tinklas pamažu remontuojamas, bet vargu ar tiek, kiek reikia.

„Manau, jog perkant naujus troleibusus būtina atnaujinti ir tinklą bei pastotes, kad troleibusai tiesiose gatvių atkarpose galėtų važiuoti 50 kilometrų per valandą greičiu, kad nestrigtų žiedinėse sankryžose ir kitose sudėtingesnėse gatvių vietose, nesudarytų kamščių“, – sakė V.Bancevičius.

Jo nuomone, ne mažiau svarbi ir vairuotojų kvalifikacija, nes jų kaita didelė, todėl patirties neretai stinga.

„Svarbi ir dispečerių, kurie dabar dirba vienoje dispečerinėje, reakcija, operatyvumas, nes dėl žmogiškų klaidų sutrikus troleibusų eismui nuo jų priklauso, kaip sparčiai problemos pašalinamos“, – sakė V.Bancevičius.

Naujovės – jau kitąmet

Nors kontaktinio troleibusų tinklo atnaujinimas numatytas iki 2022 metų, 85 nauji troleibusai Kaune pradės važinėti jau šiais metais.

R.Tarandė sakė, kad šiuo metu „Kauno autobusai“ turi 156 troleibusus, iš jų 1 yra pramoginis ir 1 mokomasis.

Seniausias troleibusas „Škoda TR 9“ pagamintas 1970 metais ir dabar paverstas Linksmuoju troleibusu.

Naujausi 42 „Solaris Trollino 12“ troleibusai pagaminti 2007 metais. 94 troleibusai „Škoda TR 14“, naudojami keleiviams vežti reguliariais maršrutais, yra senesni nei 25 metų.

2018 metų spalio 2 dieną buvo pasirašyta 29,4 mln. eurų vertės sutartis su Lenkijos bendrove „Solaris Bus & Coach S.A.“, kuri Kaunui gamins 85 naujus modernius žemagrindžius troleibusus.

„Pirmieji 5 nauji troleibusai miestą turėtų pasiekti 2019 metų rudens pradžioje, o iki metų pabaigos – ir visi likusieji“, – sakė „Kauno autobusų“ atstovė.

Galės siūlyti ir gyventojai

Norėdama įdomiau atsisveikinti su 94 senais troleibusais miesto savivaldybė kartu su bendrove „Kauno autobusai“ vykdo projektą „Atia, senienos, labas naujienos“.

Kauno savivaldybės Ryšių su visuomene skyriaus specialistė Aušrinė Vaščėgaitė sakė, kad piešinių ant troleibusų idėjos atsiranda dviem būdais – juos sukuria arba patys menininkai, arba pasiūlo įvairios su savivaldybe susijusios organizacijos, pavyzdžiui, „Kaunas 2022“, „Kaunas IN“.

„Netrukus maketus galės siūlyti ir visi kauniečiai“, – teigė savivaldybės atstovė.

Šiuo metu gatvėmis važinėja 7 spalvoti troleibusai.

Iki naujųjų troleibusų atriedėjimo į Kauną planuojama papuošti visus 94 senuosius „Škoda“, kurie kauniečius džiugins tol, kol juos pakeis nauji ūsuočiai. Kai tai įvyks, bus surengta visų gatvės meno kūriniais virtusių „Škoda“ troleibusų paroda.

Teks perdažyti dar kartą?

Įmonės „Kauno autobusai“ atstovė R.Tarandė teigė, kad pasakyti, kiek kainuos projektas „Atia, senienos, labas naujienos“, sunku, nes tai priklauso nuo įvairių aplinkybių, pavyzdžiui, nuo honoraro dydžio menininkams.

„Šiuo metu sudaryta sutartis išpiešti 20 troleibusų. Tai kainuos 20 tūkstančių eurų. Vidutiniškai išpaišyti vieną troleibusą kainuoja apie 700 eurų“, – sakė R.Tarandė.

Kai troleibusai taps nereikalingi, jie bus pardavinėjami tarptautiniame aukcione.

Tačiau ar kitų šalių transporto specialistai pirks dailininkų papuoštus troleibusus ir ar dėl to neteks jų vėl perdažyti žaliai, „Kauno autobusų“ atstovai pasakyti negalėjo.

Specialistų teigimu, kokybiškai viena spalva perdažyti seną troleibusą kainuotų apie 2 tūkstančius eurų.

Nauji pirkiniai problemos neišspręs

Darius Juodvalkis

Kauno technikos kolegijos Inžinerijos mokslų fakulteto docentas

„Eksploatuoti troleibusus šiuo metu ekonomiškai apsimoka. Elektros energija, naudojama jiems riedėti, kainuoja kelis kartus pigiau nei degalai autobusams. Taip pat troleibusai mažiau teršia aplinką, kelia mažiau triukšmo.

Tačiau mieste yra tik keli troleibusai, kurie turi specialią funkciją, kai nutikus avarijai kelyje ar tinkluose jie gali kelis šimtus metrų nuvažiuoti autonomiškai, kad neužtvertų kelio kitiems eismo dalyviams.

Tokie troleibusai buvo naudojami pernai, kai buvo remontuojamas Varnių tiltas. Todėl sugedus tinklui didžioji dalis troleibusų ir priversti sustoti.

Net ir įsigijus naujų troleibusų, bet sugedus kontaktiniam tinklui situacija nepasikeis, todėl pirmiausia reikėtų rūpintis kontaktiniu tinklu. Bet tai kainuoja labai brangiai.

Kaunui jau metas būtų pradėti galvoti apie modernesnes visuomeninio transporto priemones.

Europoje, pavyzdžiui, Vokietijoje, jau dabar visuomeniniam transportui naudojami elektriniai autobusai. Jie turi palyginti nedidelės talpos įkraunamas baterijas.

Jos per kelias minutes įkraunamos stotelėse įrengtose baterijų įkrovimo vietose.

Kadangi technologijos sparčiai tobulėja, tokie autobusai ateityje turėtų pigti, todėl juos pirkti gali apsimokėti. Jei ateityje bus pasirinktos tokios transporto priemonės, troleibusų kontaktinis tinklas elektriniams autobusams įkrauti netiks.

Bet tokiu atveju nebereikės investuoti į nuolatinį tinklo ir kitos troleibusų infrastruktūros remontą.“

Senienas perka Rytų šalių atstovai

Paulius Keras

Kauno savivaldybės Transporto ir eismo organizavimo skyriaus vedėjas

„Kauno savivaldybėje priimtas sprendimas, kad troleibusų tinklas mieste daugiau nebus plečiamas, o dar 15 metų eksploatuojamas jau esantis.

Kadangi technologijos sparčiai modernėja, praėjus šiam laikui bus sprendžiama, ar jie liks, o gal juos pakeis modernesnė technika.

Įmonė „Kauno autobusai“ visą šį laikotarpį turi rūpintis troleibusų tinklo infrastruktūra.

Mano nuomone, gedimų tinkle gali būti ir dėl jo susidėvėjimo, ir dėl to, kad vis dar važinėja seni troleibusai, kurie taip pat gali sukelti tinklo gedimų. Kai bus įsigyti nauji troleibusai, tokių gedimų turėtų būti mažiau.

„Kauno autobusai“ turi investuoti ir į tai, kad troleibusai mieste važiuotų optimaliu greičiu ir nesidarytų spūsčių. Įmonės specialistai patys sprendžia, kurias tinklų atkarpas ir pastotes reikia remontuoti ir atnaujinti.

Atvykus naujiesiems troleibusams senuosius planuojama parduoti atviro aukciono būdu.

Sunku pasakyti, kas nuspręs įsigyti šias transporto priemones, tačiau turime patirties, kad didelė dalis senųjų „Ikarus“ autobusų, kai jų buvo atsisakoma Kaune, iškeliavo į Kazachstaną.

Šiuo metu sulaukiame susidomėjimo senaisiais „Škoda“ troleibusais iš kai kurių Ukrainos bei kitų Rytų valstybių miestų.

Skirtinguose miestuose viešojo transporto priemonės dažomos skirtingomis spalvomis, todėl naujame mieste troleibusai greičiausiai bus perdažomi, taigi dažyti juos žalia Kauno miesto spalva prieš parduodant nebūtų prasminga.“

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.
Gyvai: ekonomikos apžvalga apie iššūkius ir ateities perspektyvas