Vilniaus valdžiai metro – kaip šuniui penkta koja

Galima pamiršti net planus ateityje turėti patogią ir greitą transporto rūšį. Paaiškėjo, kad dabartiniams sostinės vadovams patogiausia susisiekimo priemonė – autobusas.

Metro šalininkai sužinojo, kad dabartinei valdžiai jų sumanymai neįdomūs.
Metro šalininkai sužinojo, kad dabartinei valdžiai jų sumanymai neįdomūs.
Daugiau nuotraukų (1)

Lrytas.lt

Jun 29, 2019, 12:15 PM

Ilgai kalbėjusi užuolankomis valdžia sudėjo taškus ant i. Nors Vilnius plečiasi, gyventojų daugėja, metro linijų niekas neplanuos.

Negana to, metro sąjūdžio aktyvistai buvo apkaltinti klasta. Esą metro linijos gal ir būtų tiesiamos verslininkų lėšomis, tačiau miestui tektų rūpintis keleivių srautais. Jeigu jie būtų maži, savivaldybei tektų mokėti kompensacijas metro statytojams.

Tad vienintelė naujovė – greitasis miesto transportas, kurio trasos numatytos miesto bendrajame plane. Bet ir tai ne anksčiau nei po 10–15 metų.

Baugino kompensacijomis

Specialistai pastebi, kad Vilniaus užstatymo tankis didėja ir vietos tiesti metro trasas nedideliame gylyje vis mažiau. Dideliame gylyje tiesiamų trasų statyba ir eksploatacija bus brangi ir nepatraukli investuotojams.

Paklaustas, kas turėtų prisiimti atsakomybę dėl nesavalaikio trasų planavimo, sostinės savivaldybės Miesto plėtros departamento direktorius Mindaugas Pakalnis apkaltino Vilniui metro siūlančius investuotojus.

Jo nuomone, metro idėjos įgyvendinimas sužlugdytų miesto investicijas į kitus svarbius projektus – viešųjų erdvių atnaujinimą, socialinės infrastruktūros statybą ir elementarių kasdienių poreikių tenkinimą.

Mat miesto transporto rūšių pasirinkimą lemia sąnaudų ir naudos analizė. „Visi „investuotojai“, mums siūlantys metro, jį pastatytų, o mes garantuotume jų investicijas – keleivių srautą. Esant nepakankamam srautui, jiems mokėtume kompensacijas“, – dėstė M.Pakalnis, kurio žodžiais, šiuo metu keleivių srautas per mažas mažiausiai kokius penkis kartus.

Tad jokie investuotojai be kompensavimo garantijos apie metro statybą net nesikalba.

Tačiau M.Pakalnis nė neužsiminė apie Vilnių kamuojančias ir didelius nuostolius darančias automobilių spūstis.

Nemato jokių galimybių

Kiek Vilniuje turi būti gyventojų, kad būtų pradėtos planuoti metro trasos?

M.Pakalnis tikino, kad metro įrengimo galimybė priklauso ne nuo miesto gyventojų skaičiaus, o nuo keleivių srauto tam tikromis miesto transporto trasomis. Tad ir 200 tūkst. gyventojų miestas gali būti tinkamas metro, ir 2 mln. netinkamas.

„Vilnius dėl savo išskaidytos užstatymo struktūros yra tokiai galingai transporto rūšiai labai nepalankus miestas. Apie metro įrengimą galima būtų pradėti galvoti, jeigu prognozuojami keleivių srautai pasiektų bent apie 15 tūkst. keleivių per valandą.

Šiuo metu tik Žaliojo tilto stotelėje turime 5 tūkst. Skaičiai pasako viską“, – įsitikinęs Miesto plėtros departamento vadovas.

Jis pripažino: kad galvotume apie metro, reikia apie 10–15 metų atsakingai ir įnirtingai siekti miesto funkcijų ir gyventojų koncentracijos, o tada pirmiausia mėginti įdiegti greituosius tranzitinius autobusus (angl. „Bus Rapid Transit“) ir tik po to galima galvoti ir apie bėginį transportą.

Savivaldybės taryba miesto bendrajame plane numačiusi greitojo transporto trasas, kurios turi visas galimybes tapti ir metro trasomis, kai bus pasiektas atitinkamas keleivių srautas.

Apie planavimą nekalba

Metro sąjūdžio valdybos pirmininkas Juozas Zykus priekaištavo, kad sostinės vadovai užbėgdami už akių kalba ne apie metro sistemos planavimą, o apie eksploatavimą.

Abejonių kelia ir greitojo miesto transporto trasos, kurios tolimoje ateityje galbūt taptų metro trasomis.

Tuo metu M.Pakalnis atšovė, kad metro projektui įgyvendinti privačių investuotojų lėšų nepakaktų. Jis abejojo, ar Europos Sąjunga remtų tokį finansiškai nuostolingą projektą, nes iki šiol, jo žiniomis, nė vieno neparėmė.

Merui gėda dėl kledarų

Remigijus Šimašius, Vilniaus meras:

„Mes siekiame, kad miestiečiai Vilniuje keliautų greitai ir patogiai, ir tai vyktų ne popieriuje ir fantazijose, o realybėje. Kalbame visų pirma apie pėsčiųjų judėjimą, taip pat realiai patogų ir greitą transportą, mikromobilumą (dviračiai, paspirtukai), automobilius.

Viešojo transporto srities artimiausi tikslai yra užbaigti visą transporto atnaujinimą, kad neliktų gėdą ir nepatogumą keliančių senų transporto priemonių ir transporto priemonių be kondicionierių.

Taip pat artimas tikslas yra užtikrinti didesnę kokybę ir greitį tobulinant A juostas ir įvedant naujos kartos greituosius tranzitinius autobusus, kurie labiausiai tinka mūsų sąlygomis.

Metro ar analogiškas masinio tranzito variantas yra galimas ir bus diegiamas, kai keleivių esami ir potencialūs srautai priartės prie tų srautų, kurie būtini bent kokiam projekto ekonominiam pagrįstumui.“ ˙

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.