Pasakoja, kaip keisis automobilių rinka ir kada lietuviai pirks tik elektromobilius Automobilio gali tekti palaukti ir kelis mėnesius

Praėję metai buvo vieni keisčiausių daugelio mūsų gyvenime. Tačiau jie baigėsi, todėl galima aptarti, kaip pasaulį užpuolusi pandemija paveikė naujų automobilių rinką Lietuvoje. Apie tai papasakojo „Mercedes Benz“ atstovybės Lietuvoje vadovas Donatas Stanionis.

Pasaulį užpuolusi pandemija paveikė automobilių rinką Lietuvoje.<br>M.Patašiaus nuotr.
Pasaulį užpuolusi pandemija paveikė automobilių rinką Lietuvoje.<br>M.Patašiaus nuotr.
Pasaulį užpuolusi pandemija paveikė automobilių rinką Lietuvoje.<br>M.Patašiaus nuotr.
Pasaulį užpuolusi pandemija paveikė automobilių rinką Lietuvoje.<br>M.Patašiaus nuotr.
Pasaulį užpuolusi pandemija paveikė automobilių rinką Lietuvoje.<br>M.Patašiaus nuotr.
Pasaulį užpuolusi pandemija paveikė automobilių rinką Lietuvoje.<br>M.Patašiaus nuotr.
Pasaulį užpuolusi pandemija paveikė automobilių rinką Lietuvoje.<br>M.Patašiaus nuotr.
Pasaulį užpuolusi pandemija paveikė automobilių rinką Lietuvoje.<br>M.Patašiaus nuotr.
Pasaulį užpuolusi pandemija paveikė automobilių rinką Lietuvoje.<br>M.Patašiaus nuotr.
Pasaulį užpuolusi pandemija paveikė automobilių rinką Lietuvoje.<br>M.Patašiaus nuotr.
Pasaulį užpuolusi pandemija paveikė automobilių rinką Lietuvoje.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Pasaulį užpuolusi pandemija paveikė automobilių rinką Lietuvoje.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Pasaulį užpuolusi pandemija paveikė automobilių rinką Lietuvoje.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Pasaulį užpuolusi pandemija paveikė automobilių rinką Lietuvoje.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Pasaulį užpuolusi pandemija paveikė automobilių rinką Lietuvoje.<br>T.Bauro nuotr.
Pasaulį užpuolusi pandemija paveikė automobilių rinką Lietuvoje.<br>T.Bauro nuotr.
Pasaulį užpuolusi pandemija paveikė automobilių rinką Lietuvoje.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Pasaulį užpuolusi pandemija paveikė automobilių rinką Lietuvoje.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Pasaulį užpuolusi pandemija paveikė automobilių rinką Lietuvoje.<br>T.Bauro nuotr.
Pasaulį užpuolusi pandemija paveikė automobilių rinką Lietuvoje.<br>T.Bauro nuotr.
Pasaulį užpuolusi pandemija paveikė automobilių rinką Lietuvoje.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Pasaulį užpuolusi pandemija paveikė automobilių rinką Lietuvoje.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Pasaulį užpuolusi pandemija paveikė automobilių rinką Lietuvoje.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Pasaulį užpuolusi pandemija paveikė automobilių rinką Lietuvoje.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Pasaulį užpuolusi pandemija paveikė automobilių rinką Lietuvoje.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Pasaulį užpuolusi pandemija paveikė automobilių rinką Lietuvoje.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Pasaulį užpuolusi pandemija paveikė automobilių rinką Lietuvoje.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Pasaulį užpuolusi pandemija paveikė automobilių rinką Lietuvoje.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Pasaulį užpuolusi pandemija paveikė automobilių rinką Lietuvoje.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Pasaulį užpuolusi pandemija paveikė automobilių rinką Lietuvoje.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Pasaulį užpuolusi pandemija paveikė automobilių rinką Lietuvoje.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
Pasaulį užpuolusi pandemija paveikė automobilių rinką Lietuvoje.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
Pasaulį užpuolusi pandemija paveikė automobilių rinką Lietuvoje.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Pasaulį užpuolusi pandemija paveikė automobilių rinką Lietuvoje.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Pasaulį užpuolusi pandemija paveikė automobilių rinką Lietuvoje.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Pasaulį užpuolusi pandemija paveikė automobilių rinką Lietuvoje.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Pasaulį užpuolusi pandemija paveikė automobilių rinką Lietuvoje.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Pasaulį užpuolusi pandemija paveikė automobilių rinką Lietuvoje.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Pasaulį užpuolusi pandemija paveikė automobilių rinką Lietuvoje.<br>M.Patašiaus nuotr.
Pasaulį užpuolusi pandemija paveikė automobilių rinką Lietuvoje.<br>M.Patašiaus nuotr.
Daugiau nuotraukų (20)

„Žinių radijas“

Jan 21, 2021, 1:27 PM

– Kokie buvo praėję metai? Kokie buvo pirkimai bei tendencijos?

– Mūsų verslo rinka tokių metų niekada nėra mačiusi, buvo amerikietiški kalneliai. Metai prasidėjo gerai, pavasarį atėjo pirmoji banga su didelėmis baimės akimis: „Kas bus ir kiek verslų išliks?“.

Po pirmosios bangos paaiškėjo, kad nieko baisaus neįvyko. Vasarą buvo optimizmas su trenksmu ir atrodė, kad viskas bus dar geriau, nei buvo, tačiau atėjo ruduo ir antroji banga. Ir vėl turime, ką turime. Grįžome į pavasarinę situaciją, nusileidome ant žemės. Pagal dabartinius reikalavimus, automobilių pardavimų salonai uždaryti ir oficialiai veiklos nevykdo.

– Kaip atrodo praėję metai, palyginti su 2019 m., 2018 m., bei prieš tai buvusiais?

– Yra keli aspektai. Pirmas dalykas – apie dugną kalbėti nėra reikalo, nes jei kalbame apie dugną, kol kas rinkos rezultatai yra labai toli dugno, kuris buvo 2009 m., tai čia jau yra neblogai. Jei žiūrėtume į besibaigiančius metus, kokia yra statistika – naujų automobilių rinka krito 17 proc., bet čia skaičius, kuris nieko nesako, nes jame yra daug automobilių, kurie su Lietuvos rinka neturi nieko bendro. Tai eksportinis kiekis, kuris yra nemažas bei sudaro beveik 40 proc. bendros rinkos.

Žiūrint į vietinius pardavimus, 2019-uosius baigėme su 25 proc. kritimu, palyginti su praėjusiais metais. Pagal pardavimų kiekį mus nublokš keliais metais atgal, bet, iš kitos pusės, 25 proc. yra daug, bet ne katastrofa.

Iki pandemijos buvo daug kalbų, kad populiarėja automobilių dalijimasis bei viešasis transportas, tai šių kalbų beveik neliko, nes žmonės suprato – važiuoti viešuoju transportu nelabai patrauklu ir sveika. Dauguma žmonių sako, kad jiems reikia asmeninio automobilio, nes tai jų asmeninė erdvė. Visos sienos uždarytos.

Keliavimas lėktuvais sudėtingesnis, todėl vyksta vidinis turizmas su automobiliu. Naujų automobilių rinka krito, tačiau žinau rinkos žaidėjų, kurie parduoda naudotus automobilius bei ten fiksavo pardavimų rekordus vos ne kiekvieną mėnesį.

– Kaip gali atrodyti 2021 metai? Nes vienu metu, atsimenu, kai pardavėjai supanikavo bei sumažino automobilių kainas, o vėliau tas nuolaidas nuėmė.

– Panikos elementas atsirado iš didelio nežinojimo metų pradžioje. Daug gamintojų, atstovų bei prekeivių turėjo didelį sandėlį automobilių Lietuvoje bei buvo nemažai transporto priemonių, kurios buvo jau pagamintos, užsakytos bei keliaujančios į rinkas.

Buvo prekeivių, kurie nusprendė išspręsti savo finansinius srautus susigrąžindami dalį pinigų. Analogiška situacija, kad pasikartos 2021 m., yra mažai tikėtina, todėl, kad matome, jog per visus šiuos metus automobilių gamyba taip ir neatsistatė iki įprasto lygmens.

Dalis gamyklų Europoje, Amerikoje vis dar dirba banguojančiai, o kai kurios nedirba, todėl tiekimo grandinė yra sutrikusi. Vasaros pabaigoje paklausa buvo didesnė nei pasiūla, panašu, kad ši tendencija tęsis ir 2021 m.

Žmonės, kurie ieškos naujo automobilio ir apsilankys automobilių salonuose, nereiškia, kad ras 300 išrikiuotų naujų automobilių pačių įvairiausių spalvų ir komplektacijų. Tikėtinas scenarijus, kad gali būti, jog reikės automobilius užsisakyti ir palaukti, kol jie atvažiuos, jei norėsi kažko savito.

– Kiek yra normalu laukti automobilio?

– Priklauso nuo automobilio, ar tai yra naujas modelis bei kiek jis paklausus Europoje ir visame likusiame pasaulyje. Tris mėnesius yra normalu laukti. Šešis mėnesius, jei automobilis gaminamas ne Europoje, kaip ir normalu. Tačiau žinau, kad kai kuriems teko laukti ir po pusantrų metų...

– Tai čia buvo labai geidžiamas modelis ar visgi sutrikimai?

– Labai geidžiamas modelis arba galėjo būti ir kažkokie sutrikimai. Dabar sutrikimų gali būti aibė. Iki šiol prisimenu pavyzdį, kai Japonijoje buvo incidentas elektrinėje, dėl kurio nukentėjo vieno dažų pigmento gamintojas ir dėl jo sustojo viso modelio tiekimas visame pasaulyje. Atrodo mažas elementas, bet jis gali visą tiekimo grandinę apversti aukštyn kojomis.

60 dienų pavyzdžiai rodo, kad situacija keičiasi taip, jog negali nieko prognozuoti.

– Žiūrint į tendencijas, ar nauji automobiliai brangsta?

– Nauji automobiliai brangsta neišvengiamai, kaip ir viskas brangsta, ką mes vartojame bei darome. Iš dalies dėl to, kad yra infliacija ir automobiliai su kiekviena karta darosi geresni, saugesni bei vienareikšmiškai išmanesni. Visos inovacijos turi savo kainą.

– Kaip atrodo artimiausių metų Lietuva bei elektromobiliai?

– Man atrodo, kad žmonės, kurie yra vienaip ar kitaip susiję su automobilių verslu, gyvena su mintimi, kad kažkada turėtų įvykti proveržis, bet jis kol kas įvyksta tik kalbomis, bet ne pardavimų skaičiumi. Neseniai baigėsi automobilių metų konkursas bei organizatoriai džiaugėsi, kad trečdalis automobilių buvo elektromobiliai, bet pažiūrėkime, ką rodo pardavimų statistika...

Jei žiūrėtume į 2020 m., elektromobilių augimas yra pats didžiausias šiame sektoriuje. Jų registracija padaugėjo tris kartus, bet tie trys kartai yra 400 automobilių per metus – tik vienas procentas rinkos. Kol kas elektromobiliai yra labai didžiulė niša, bet laiko klausimas, kada įvyks sprogimas bei kas paskatins jų naudojimą.

Modernėjančios hibridinių automobilių technologijos, kainos prieinamumas bei važiuojamo atstumo pailgėjimas lemia šios rūšies populiarėjimą. Šių automobilių paklausa išaugo du kartus bei šiai dienai Lietuvoje hibridinių automobilių registruoja, kiek ir dyzelinių. Ta dalis, kur anksčiau buvo vos 10 proc., dabar reikšminga dalis bei šie automobiliai lygiaverčiai rinkos žaidėjai šalia dyzelinių ir benzininių automobilių.

– Kaip bus su dyzeliniais automobiliais ateityje? Naujų automobilių rinkoje fiksuojamas smarkus jų sumažėjimas, o naudotų automobilių – daugiausia.

– Tendencija aiški, kad naujų automobilių paklausa rinkoje mažėjanti bei 2019 m. dyzelinu varomų automobilių paklausa sumažėjo beveik 30 proc.

Tas sumažėjimas įvyks po trijų ar penkerių metų, kai dabar nupirkti automobiliai išeis į antrinę rinką.

– Bijoti ar nebijoti žmonėms dėl šių automobilių?

– Važiavimas geru dyzeliu varomu automobiliu, jo teikiamas malonumas ir galimybės niekur nedingo. Šioje vietoje reikia įsivertinti, kur automobilį planuojama naudoti. Yra žmonių, kurie metus nuvažiuoja daug kilometrų bei niekas kol kas nesugalvojo geresnio varianto nei dyzeliu varomas automobilis. Pats su tokiu važinėju ir kol kas viskas yra gerai. Po 15 metų gal ir reikia bijoti, kad neturės, kur jų dėti.

Naujų automobilių rinka daug greičiau keičiasi, o naudotų automobilių rinka yra inertiškesnė bei staigių permainų ten nėra.

Kai elektrinis automobilis su ta pačia įranga kainuoja mažiau nei benzininis, tai turbūt didesnė žmonių dalis pasirinks elektrinį. Tą atstumą, kurį nuvažiuoja elektriniai automobiliai, didžiajai daliai vairuotojų užtektų.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.