Visoje ES vairuotojų laukia svarbūs pokyčiai: keičia tvarką dėl pažymėjimo galiojimo ir atėmimo – tai dar ne viskas

2025 m. kovo 26 d. 10:53
Papildyta
Europos Parlamentas ir ES Taryba pasiekė susitarimus dėl kelių direktyvų, susijusių su vairuotojų pažymėjimų išdavimu, galiojimu, atėmimu ir kitų taisyklių šioje srityje. Tarp svarbiausių pakeitimų – mažinama amžiaus kartelė vilkikų ir autobusų vairuotojams, keičiama tvarka ir dėl vairuotojo pažymėjimo – netekus teisės vairuoti Lietuvoje, to daryti nebus galima ir kitose ES šalyse.
Daugiau nuotraukų (1)
Mažinama kartelė C ir D kategorijų vairuotojams
Kovo 26 d., trečiadienį, žurnalistams surengtoje spaudos konferencijoje Europos Parlamento Transporto komiteto vicepirmininkas Virginijus Sinkevičius sakė, kad, siekiant spręsti profesionalių vairuotojų trūkumo problemą, minimalus amžius, nuo kurio vairuotojas gali gauti sunkvežimio vairuotojo pažymėjimą, bus sumažintas nuo 21 iki 18 metų, o autobuso vairuotojo pažymėjimo – nuo 24 iki 21 metų, jei pareiškėjas turi profesinės kompetencijos pažymėjimą.
„Ši taisyklė galios tik vairuotojams su ES vairuotojo pažymėjimu. Taigi, jeigu vairuotojai yra iš Centrinės Azijos ir jie neturės ES vairuotojo pažymėjimo, nuo 18 metų vairuoti negalės“, – pabrėžė V.Sinkevičius.
ES šalys galės leisti 17 metų asmenims savo teritorijoje vairuoti sunkvežimį ar furgoną tik kartu su patyrusiu vairuotoju. Ši lydimųjų vairuotojų sistema bus plačiau taikoma automobilių vairuotojams visoje ES.
„Žinant mūsų logistikos sektoriaus dydį, Lietuvai labai aktualu ir sunkvežimių vairavimo su lydinčiuoju vairuotoju nuo 17 metų schema", - sakė V.Sinkevičius.
Pasiteiravus, ar amžiaus kartelės sumažinimas nepadidins avaringumo keliuose, jis tvirtino, kad šį sprendimą nusvėrė siekis užpildyti trūkstamas darbo vietas logistikos sektoriuje, tačiau sutiko, kad jaunesni vairuotojai turi mažiau praktinių įgūdžių ir tai kelia papildomą riziką. 
Neteks teisės vairuoti visoje ES
Taip pat siūloma ES valstybėms užtikrinti, kad vairuotojo teisių netekimas vienoje ES valstybėje galiotų visoje Bendrijoje. „Turime bendrą ES sistemą, per kurią bus perduodama visa informacija, apeiti sistemą ir sakyti, kad vairuotojo pažymėjimą pametei ir pan., bus praktiškai neįmanoma“, – tikino politikas.
Įsigaliojus naujoms taisyklėms, ES valstybės turės be reikalo nedelsdamos informuoti viena kitą apie sprendimus dėl teisės vairuoti atėmimo, susijusio su sunkiausiais kelių eismo taisyklių pažeidimais, tokiais kaip vairavimas išgėrus ar vartojus narkotikų, dalyvavimas mirtinuose eismo įvykiuose ar daugiau nei 50 km/val. viršytas leistinas greitis.
Derybų metų europarlamentarams pavyko pasiekti, kad būtų numatytas 20 darbo dienų terminas pranešti vairuotojui apie sprendimą ir apie galimybę jį ginčyti.
Po 5 metų Europos Komisija turėtų įvertinti šių pokyčių veiksmingumą ir apsvarstyti, ar nevertėtų išplėsti vairuotojų pažeidimų sąrašo bei informacijos dalijimosi terminų.
Pagal dabar galiojančią tvarką, jeigu žmogus praranda vairuotojo teises už kelių eismo taisyklių (KET) pažeidimus, bausmė paprastai taikoma toje valstybėje, kur buvo nusižengta, o ne toje šalyje, kur buvo išduotas vairuotojo pažymėjimas, ir ne kitose ES valstybėse narėse.
Vairuotojai per 20 darbo dienų būtų informuojami apie jiems taikomus apribojimus ir kaip tokį sprendimą skųsti.
Daugiau reikalavimų laikant egzaminą
Keisis ir vairuotojams rengiami egzaminai. V.Sinkevičius tikino, kad tai daroma siekiant daugiau dėmesio skirti saugumui, tvaresniam vairavimui. Europarlamentarai įtraukė naujus reikalavimus, kad vairuotojai būtų geriau pasirengę realioms vairavimo situacijoms ir išsiugdytų geresnius įgūdžius apie pėsčiųjų, vaikų, dviratininkų ir kitų pažeidžiamų eismo dalyvių.
Kad įgytų vairuotojo pažymėjimą, vairuotojas turės išmokti, kaip saugiai naudotis telefonu vairuojant, kaip įvertinti „aklosios zonos“ riziką, kaip naudotis pagalbinėmis vairavimo sistemomis, taip pat apie saugų durų atidarymą ir vairavimą esant sniegui ir slidžiai kelio dangai.
Nulis promilių
Visose ES šalyse taip pat galios privalomas dvejų metų bandomasis laikotarpis naujiems vairuotojams. Pradedantiesiems vairuotojams bus taikomos griežtesnės sankcijos už vairavimą neblaiviam ir vairavimą neprisisegus saugos diržų ar neteisingai prisegus vaiką. ES valstybės susitarime skatinamos laikytis visiškos alkoholio ir narkotikų netoleravimo politikos, uždraudžiant vartoti alkoholį visiems vairuotojams.
Keičiama sveikatos patikros tvarka
Taip pat susitarta, kad vairuotojo pažymėjimai motociklams ir automobiliams turėtų galioti 15 metų. ES valstybės gali sutrumpinti šį laikotarpį iki 10 metų, jei pažymėjimą bus galima naudoti kaip nacionalinį asmens tapatybės dokumentą, o sunkvežimių ir autobusų pažymėjimai turės būti atnaujinami kas penkerius metus.
ES šalys gali sutrumpinti vyresnio amžiaus vairuotojų (65 metų ir vyresnių) vairuotojo pažymėjimų galiojimą.
Prieš išduodant pirmąjį vairuotojo pažymėjimą, vairuotojas visose ES valstybėse turės atlikti medicininę apžiūrą (iki šiol kai kuriose ES narėse tai buvo neprivaloma), įskaitant regėjimo ir širdies ir kraujagyslių būklės patikrinimą arba užpildyti savo sveikatos būklės įvertinimo anketą.
Pagal naujas taisykles, ES gyventojams bus lengviau įgyti lengvojo automobilio pažymėjimą, kai jie gyvena kitoje valstybėje. Jeigu gyvenamoje valstybėje nėra galimybės laikyti testų viena iš oficialių gimtosios šalies kalbų, ES pilietis galės laikyti testus ir gauti pažymėjimą gimtojoje valstybėje, net jeigu ten nėra deklaruota gyvenamoji vieta.
Dėl minėtų susitarimų dar turės pritarti Europos Vadovų Taryba ir Europos Parlamentas.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2025 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.