Elektrinių paspirtukų plitimas virsta anarchija: sužalotus skaičiuoja šimtais

Šylantys orai rodo, kad palyginti nauja transporto priemonė – elektriniai paspirtukai – vis labiau įsitvirtina tarp kitų eismo dalyvių. Visgi kol kas jokių taisyklių dažnai nepaisantys jų naudotojai kelia didžiulį stresą kitiems eismo dalyviams, o ypatingai – automobilių vairuotojams. 

Nuo šiltojo sezono pradžios kiekvieną savaitę užfiksuojamos dvi arba trys avarijos, kuriose nukenčia elektrinių paspirtukų vairuotojai.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Nuo šiltojo sezono pradžios kiekvieną savaitę užfiksuojamos dvi arba trys avarijos, kuriose nukenčia elektrinių paspirtukų vairuotojai.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Nuo šiltojo sezono pradžios kiekvieną savaitę užfiksuojamos dvi arba trys avarijos, kuriose nukenčia elektrinių paspirtukų vairuotojai.<br>A.Vaitkevičiaus nuotr.
Nuo šiltojo sezono pradžios kiekvieną savaitę užfiksuojamos dvi arba trys avarijos, kuriose nukenčia elektrinių paspirtukų vairuotojai.<br>A.Vaitkevičiaus nuotr.
Palangoje labiausiai baiminamasi prie dviračių grupės priskiriamų plačiaračių paspirtukų.<br> G. Bitvinsko nuotr.
Palangoje labiausiai baiminamasi prie dviračių grupės priskiriamų plačiaračių paspirtukų.<br> G. Bitvinsko nuotr.
Elektrinių paspirtukų vairuotojams galioja dviratininkų taisyklės. <br>V.Ščiavinsko nuotr.
Elektrinių paspirtukų vairuotojams galioja dviratininkų taisyklės. <br>V.Ščiavinsko nuotr.
Elektrinių paspirtukų vairuotojams galioja dviratininkų taisyklės. <br>G.Bitvinsko nuotr.
Elektrinių paspirtukų vairuotojams galioja dviratininkų taisyklės. <br>G.Bitvinsko nuotr.
Elektrinių paspirtukų vairuotojams galioja dviratininkų taisyklės. <br>M.Patašiaus nuotr.
Elektrinių paspirtukų vairuotojams galioja dviratininkų taisyklės. <br>M.Patašiaus nuotr.
Elektrinių paspirtukų vairuotojams galioja dviratininkų taisyklės. <br>V.Ščiavinsko nuotr.
Elektrinių paspirtukų vairuotojams galioja dviratininkų taisyklės. <br>V.Ščiavinsko nuotr.
Daugiau nuotraukų (7)

Lrytas.lt

May 17, 2019, 12:32 PM, atnaujinta May 17, 2019, 5:29 PM

Kaune, Partizanų ir Pramonės gatvių sankryžoje, neblaivus 50 metų vyras elektriniu paspirtuku įlėkė į sankryžą degant raudonam šviesoforo signalui ir susidūrė su automobiliu „Ford Focus“.

Sužeistas elektrinio paspirtuko vairuotojas, kuriam buvo nustatytas 1,76 promilės girtumas, išvežtas į ligoninę.

Panevėžyje, Klaipėdos ir Nemuno gatvių sankryžoje, susidūrė „Audi“ ir paspirtuku važiuojantis vyras.

Degant žaliam šviesoforo signalui „Audi“ vairuotojas suko į dešinę ir partrenkė taip pat per žalią šviesą sankryžą kertantį paspirtukininką.

Paspirtuko vairuotoją, kuriam nustatytas lengvas girtumas (1,41 promilės alkoholio), medikai išgabeno į ligoninę.

Sostinės L.Asanavičiūtės ir R.Jankausko gatvių sankryžoje automobilis „Audi“ partrenkė perėja elektriniu paspirtuku važiuojantį vyrą. Nukentėjęs vilnietis sąmonės neprarado, bet buvo išvežtas į ligoninę.

Tai tik keletas šio pavasario eismo avarijų, į kurias pateko paspirtukai. Dabar per savaitę užfiksuojama po dvi tris tokias nelaimes.

Lietuvos kelių policijos pareigūnai primena, kad elektriniams paspirtukams yra taikomi tokie patys reikalavimai kaip ir dviračiams.

O paprastų, mechaninių, paspirtukų vairuotojai, taip pat riedlentininkai ir riedutininkai yra priskiriami prie pėsčiųjų.

Todėl svarbu žinoti, kurios judėjimo priemonės nekeičia pėsčiojo statuso, o kokių taisyklių turi laikytis dviratininkai ir elektrinių paspirtukų vairuotojai.

Dažniausiai paspirtukų vairuotojai nukenčia būtent važiuodami per sankryžas ir pėsčiųjų perėjas, nors tose vietose, kuriose nėra dviračių takų, jiems tai daryti draudžiama.

Kur leidžiama važiuoti?

Susisiekimo ministerijos Kelių ir oro transporto grupės vadovas Vladislavas Kondratovičius papasakojo, į ką vertėtų atkreipti dėmesį paspirtukų vairuotojams.

Elektriniai paspirtukai, kurių greitis ne didesnis negu 25 km/val., o galingumas – ne didesnis negu 1 kW, patenka į motorinių dviračių kategoriją.

Šioms transporto priemonėms taikomi tokie patys reikalavimai.

„Kaip ir dviračiams, taip ir paspirtukams negalima važiuoti per perėją. Reikia nulipti nuo transporto priemonės, pervesti ją per perėją ir važiuoti toliau“, – pasakojo V.Kondratovičius.

Šis reikalavimas galioja ir elektriniams, ir koja spiriamiems paspirtukams.

Kalbėdamas apie bendras Eismo taisykles, kuriose nurodyta, kur leidžiamas paspirtukų eismas, o kur draudžiamas, V.Kondratovičius pasakojo, kad elektriniais paspirtukais neleidžiama važiuoti pėsčiųjų takais, nebent jie būtų pažymėti pėsčiųjų ir dviračių tako ženklu.

Jei takas pažymėtas tik pėsčiojo ženklu, šioje kelio atkarpoje paspirtukų, kaip ir dviračių, eismas draudžiamas.

„Šaligatvis – bendra infrastruktūra, tad juo leidžiama važiuoti paspirtukais“, – teigė V.Kondratovičius.

Anot jo, šis sprendimas buvo priimtas atsižvelgiant į didelius eismo srautus, įvertinant, kad važiuodami šaligatviais paspirtukų vairuotojai neturėtų kelti pavojaus.

Paspirtukų vairuotojai, važiuodami šaligatviu pro pėsčiąjį, privalo judėti ne didesniu nei 7 km/val. greičiu, o pravažiavę greitį gali didinti.

Tais atvejais, kai šaligatviu eina daug pėsčiųjų, paspirtuko vairuotojas privalo judėti srauto greičiu ir nesukelti pavojaus pėstiesiems.

Nepilnamečiams reikia šalmo

Pilnametystės nesulaukę elektrinių paspirtukų vairuotojai neturėtų pamiršti ir šalmo – jis jiems yra būtinas.

„Iki 18 metų šalmas yra privalomas, o vyresniems – rekomenduojamas“, – teigė pašnekovas.

Ministerijos atstovo tvirtinimu, įprastų paspirtukų vairuotojai Kelių eismo taisyklėse prilyginami pėstiesiems, dėl šios priežasties jiems šie reikalavimai negalioja.

Bet važiuodami važiuojamąja kelio dalimi elektrinių paspirtukų vairuotojai privalo dėvėti liemenes, būti su šalmu ir turėti atšvaitus.

Kaip ir kitomis transporto priemonėmis, paspirtukais negali važiuoti neblaivūs asmenys.

Šis reikalavimas galioja ir įprastų, ir elektrinių paspirtukų vairuotojams.

Daugiausia bėdų – dėl greičio

Paklaustas, kokie nusižengimai dažniausiai pastebimi tarp paspirtukų vairuotojų, V.Kondratovičius atsakė, kad vienas jų – greitis.

Paspirtukų mėgėjai dažnai neįvertina greičio ir dėl to kylančio pavojaus.

V.Kondratovičius pastebėjo, kad vienas dažnesnių nusižengimų – nenulipama nuo transporto priemonės prieš pėsčiųjų perėją.

Vyras taip pat priminė, kad eisme dalyvaujantys paspirtukai turėtų turėti šviesas ar atšvaitus, kaip ir numatyta Kelių eismo taisyklėse.

Įrengs įkrovimo vietas

Vilniuje važinėjančių elektriniais paspirtukais skaičius dar labiau išaugo po to, kai jų trumpalaikės nuomos paslaugą ėmė teikti kompanija „CityBee“.

Turistams patogu, tačiau miestiečiai nepatenkinti.

Pasinaudoję elektriniais paspirtukais žmonės juos palieka kur pakliuvo – dažnai tiesiog vidury pėsčiųjų tako.

O jei labai reikia pasinaudoti paspirtuku, to padaryti greičiausiai nepavyks – dažniausiai jų baterijos būna išsikrovusios.

„CityBee“ vadovas Lukas Yla paaiškino, kad elektrinių paspirtukų įkrovimu rūpinasi vien tuo užsiimanti komanda.

Visi paspirtukai yra įkraunami kiekvieną naktį, tačiau dėl intensyvaus naudojimo išsikrovę vežami įkrauti ir nelaukiant dienos pabaigos.

„Netrukus mūsų elektriniuose paspirtukuose bus sumontuotos papildomos baterijos, tad jų veikimo laikas pailgės dvigubai. Be to, kuriamos specialios įkrovimo stotelės patogiose miesto vietose“, – sakė L.Yla.

Mėgaujasi, bet laikosi taisyklių

Nuo 2018 metų vasaros paspirtuku važinėjanti 34 metų vilnietė Danguolė džiaugėsi, kad tai labai universali transporto priemonė, – galima ir į darbą nuvykti, ir savaitgaliais pasivažinėti.

Šeštadienio popietę sutikta moteris paspirtuką tvarkingai varėsi per perėją.

Ji sakė puikiai žinanti, kad važiuoti gali tik ten, kur ir dviratininkai.

Per tą laiką, kai naudojasi paspirtuku, Danguolė incidentų tikino išvengusi: „Aišku, reikia būti atsargiam ir laikytis taisyklių.

Bet tai turbūt galioja ne tik paspirtukams.“

Ji juokėsi, kad paspirtukas važiuoja ne daugiau kaip 25 km/val., todėl greičio niekada neviršija.

Kaip vienintelę problemą Danguolė nurodė tylų elektrinio paspirtuko veikimą: „Dažnai būna, kad pėstieji tavęs tiesiog neišgirsta. Tad ant vairo vyras sumontavo skambutį.“

Elektrinių paspirtukų mėgėjai yra motorizuoti eismo dalyviai, todėl elgtis turi atitinkamai – ne tik stebėti, bet ir klausyti.

Šiuolaikiniai elektros varikliai leidžia paspirtukams lenkti dviratininkus, ir tai turėtų priminti, kad jiems galioja tokie patys reikalavimai.

 

Palangoje – jau nerimas

Palanga su nerimu laukia vasaros sezono, kai pėsčiųjų erdves vėl užplūs nuomojami elektriniai paspirtukai, kurie kelia pavojų pėstiesiems ir automobilių eismui.

Nors ši problema kurortą kamuoja jau keleri metai, kaip pažaboti šią naujovę, tebesvarstoma iki šiol.

Savaitgaliais J.Basanavičiaus gatvėje, kurioje veikia šių pramoginių transporto priemonių nuomotojai, pirmyn atgal zuja prie dviračių grupės priskiriami plačiaračiai paspirtukai.

Balandžio pabaigoje, kai pajūrį užklupo vidurvasariui būdingi karščiai, Palangos gatvėse jau netrūko vaikštinėjančių poilsiautojų ir juos erzino tarp žmonių paspirtukais pavojingai nardantys kiti poilsiautojai.

Pagalbos kurortas nesulaukė

Kurorto Saugaus eismo komisijos pirmininkas ir miesto mero pavaduotojas Rimantas Mikalkėnas su siaubu įsivaizduoja, kokį chaosą Palangos gatvėse šios transporto priemonės vėl kels vasarą:

„Tarp poilsiautojų paspirtukai populiarūs, todėl pelningai veikiančių nuomos punktų kasmet tik gausėja, o nuomojami paspirtukai skaičiuojami nebe dešimtimis, bet, ko gero, šimtais.

Tokių nuomos punktų veiklai savivaldybė leidimų neišduoda, tačiau jie mielai įsileidžiami į privačias teritorijas.“

Prieš kiekvieną vasaros sezoną Palangos valdžia su viltimi laukia teisės aktų pakeitimų, kurie tokius elektrinius paspirtukus leistų priskirti prie mopedų ir taip apribotų jų eismą pėstiesiems skirtose zonose.

Tačiau atrodo, kad kariauti su pavojų keliančiais paspirtukininkais ir šią vasarą Palangos savivaldybė liks viena.

„Girdėjau, kad Vidaus reikalų ministerija yra paruošusi Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pakeitimus, kurie turėtų aiškiau reglamentuoti tokių elektra varomų transporto priemonių naudojimą.

Dabar lyg ir vyksta šių pataisų derinimas su kitomis institucijomis, tačiau mūsų savivaldybės nuomonės dėl to nebuvo klausiama“, – teigė R.Mikalkėnas.

Paspirtukai rieda greičiau

Kad kas nors pasikeis dar šią vasarą, abejoja ir Palangos policijos komisariato viršininkas Algirdas Budginas – įstatymo pakeitimų procedūra Seime vis vien užtruks ilgiau.

Be to, pareigūnas nėra tikras, kad plačiaračius paspirtukus ketinama prilyginti mopedams.

„Trakuose vykusiame pasitarime dėl pasiruošimo vasaros sezonui policijos padalinių vadovams buvo pristatyti rengiami įstatymo pakeitimai, kurie klasifikuos visus elektrinius paspirtukus.

Tačiau kaip bus nustatomas paspirtukų greitis ir galia, taip ir liko neatsakyta“, – teigė A.Budginas.

Praėjusią vasarą Palangos policija praktiškai įrodė, kad pagal pateikiamus dokumentus iki 25 kilometrų per valandą greičiu turintys važiuoti tokie paspirtukai iš tiesų pasiekia iki 35 kilometrų greitį.

Todėl jie turėtų būti priskiriami prie tokios transporto priemonių grupės, kuriai reikalinga techninė apžiūra, privalomasis draudimas, valstybinis numeris, o vairuotojui – vairuotojo pažymėjimas.

Naujovė jau privertė sunerimti Europą

Elektriniai paspirtukai pradeda kelti galvos skausmą visame pasaulyje. Priemonių, kaip kontroliuoti jų judėjimą, ieško ne tik didmiesčių valdžia, bet ir už transportą atsakingos užsienių šalių ministerijos.

Didžiojoje Britanijoje leidžiamas laikraštis „Independent“ praneša, kad, praėjusiais metais Paryžiuje leidus paspirtukų nuomos paslaugą, šių elektra varomų transportų priemonių skaičius išaugo iki 15 tūkst., o iki metų pabaigos, planuojama, jų gali padaugėti iki 40 tūkst.

Dėl paspirtukų keliamo pavojaus pėstiesiems Prancūzijoje jau įvedami apribojimai – nuspręsta drausti jais važiuoti šaligatviais. Už šį pažeidimą paspirtukais važiuojantys asmenys nuo rudens bus baudžiami 135 eurų bauda.

Pasak Prancūzijos transporto ministrės Elisabeth Borne, toks masinis elektrinių paspirtukų plitimas tampa anarchija, todėl būtina įvesti tvarką.

Anot „Independent“, nuo 2017 metų iki šių metų vasario JAV ligoninėse buvo gydoma per pusantro tūkstančio žmonių, kurie buvo sužaloti per susidūrimus su elektriniais paspirtukais.

Tokiais paspirtukais šaligatviais jau draudžiama važinėti Peru. Apribojimus jų vairuotojams yra paskelbusi Berlyno miesto valdžia. Barselonoje jų nuoma apskritai uždrausta.

Bene radikaliausiai prieš elektrinius paspirtukus yra nusiteikusi Didžiosios Britanijos valdžia. Ten elektriniais paspirtukais leidžiama važinėti tik privačiose teritorijose ir turint žemės savininko leidimą.

Elektriniams paspirtukams pasirodžius bendrojo naudojimo keliuose, juo važiuojančiam asmeniui numatyta tokia pati bauda kaip ir be draudimo važiuojančiam motorinės transporto priemonės vairuotojui.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.