Šalnos jau čia pat, o žiemines padangas pamiršo

Ratų montavimo ir balansavimo staklės autoservisuose dar tik laukia intensyvaus darbo – į servisus užsuka vos vienas kitas vairuotojas, iš anksto norintis pasikeisti automobilio avalynę iš vasarinės į žieminę.

Pašalti gali jau artimiausiomis dienomis, bet vairuotojai dar nesusirūpino žieminėmis padangomis.<br>V.Balkūno nuotr.
Pašalti gali jau artimiausiomis dienomis, bet vairuotojai dar nesusirūpino žieminėmis padangomis.<br>V.Balkūno nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Vytenis Radžiūnas, lrt.lt

Oct 17, 2014, 5:47 PM, atnaujinta Jan 26, 2018, 8:57 PM

Daugkartinis Lietuvos ralio čempionas Vytautas Švedas vairuotojus ragina atkreipti dėmesį į artėjančius šalčius ir nerizikuoti važinėjant vasarinėmis padangomis. „Kitu atveju, nekontroliuosite automobilio ir tiesiog būsite keleiviai už vairo“, – įspėja lenktynininkas.

„Vairuotojai dar jaučia vasarą“

Kelių eismo taisyklės (KET) numato, jog nuo lapkričio 10 d. iki kovo 31 d. draudžiama važinėti su vasarinėmis padangomis. Žiemines padangas galima užsidėti jau dabar, tačiau daugelis vairuotojų laukia paskutinės akimirkos – esą dar nėra slidu, be to, žieminės padangos, esant šiltiems orams, labiau dyla.

Autoservisų darbuotojai pastebi, jog lietuviai nėra linkę stebėti orų prognozių ir iš jų spręsti, kada jau būtų laikas užsukti. Tuo metu orų prognozės skelbia, kad jau šį savaitgalį kai kuriose Lietuvos vietovėse naktimis temperatūra kris iki 1 laipsnio šalčio.

„Kol kas tik vienas kitas atvažiuoja užsidėti žieminių padangų, dažniausiai tie, kurie išvažiuoja į tolimesnę kelionę ir vėliau šiam darbui neturės laiko. Kiti klientai rezervuoja vietas prieš pat lapkričio 1-ąją“, – pasakoja autoserviso „Toptis“ direktorius Artūras Mačiūnas.

Pasak pašnekovo, lietuviams reikia pamatyti pirmąjį sniegą, kad suprastų, jog jau atėjo metas pasikeisti padangas: „Dažniausiai montavimai prasideda iškritus pirmam sniegui.

Kol jo nėra, nėra ir mašinų autoservise. Žinoma, daug ką lemia ir data, bet svarbiausias veiksnys – sniegas. Taip pat buvo ir praėjusiais metais, kai vos iškritus sniegui visi puolė montuoti padangų.“

Panašia darbo patirtimi dalijasi ir kito automobilių serviso – „Megamesta“ – komercijos direktorius Darius Rimka. Pasak jo, lietuviai stebi, kas bus pirmiau – iškris sniegas ar ateis diena, kai bus privaloma pasikeisti padangas.

„Lietuviai dar jaučia vasarą. Tikrai nėra jokio aktyvumo, vos vienas kitas atvyksta pasikeisti padangų – tie nuolatiniai klientai, kurie nori jaustis saugiai“, – aiškina D.Rimka.

V.Švedas: į ilgesnę kelionę – su žieminėmis padangomis

Lietuvos ralio čempionas V.Švedas pripažįsta, kad pats dar nespėjo pasikeisti vasarinių padangų į žiemines, tačiau, jei dabar pat tektų važiuoti į šiaurę, – užsidėtų žiemines padangas: „Nesu vienas pareigingiausių, kurie rugsėjo viduryje ar spalio pradžioje pradeda važinėti su žieminėmis padangomis, tačiau stebiu orų prognozes.

Jei važiuoju į Latviją, Estiją ar Suomiją, net ir neatėjus terminui, pasikeičiu padangas. Jei dabar reikėtų važiuoti į Suomiją, nerizikuočiau ir užsidėčiau žiemines padangas su minkštesne guma.“

Ralio pilotas pastebi, kad eiliniai vairuotojai bei kolegos lenktynininkai mėgsta darbus atidėti paskutinei akimirkai, galbūt taip mėgindami sutaupyti ar nenudėvėti žieminių padangų, kai temperatūra yra aukštesnė, tačiau tai esą nėra geriausias sprendimas.

„Jei temperatūra yra aukštesnė nei 5–7 laipsniai, be abejo, padanga dėvisi kiek greičiau, gumos suminkštėja ir dyla greičiau. Tai lietuviškas taupumas, kuris pateisinamas ne visada.

Galbūt kažkiek ir sutaupysi, tačiau labai rizikuosi. Padariniai gali būti skaudūs. Neturėdami protektoriaus, gerokai mažesnio už vasarinės padangos protektorių, ar reikiamo gumos minkštumo, mes nekontroliuojame automobilio ir tiesiog tampame keleiviais už vairo“, – pažymi V.Švedas.

Vienas pajėgiausių ralio meistrų Lietuvoje išskiria skirtingus gumos mišinius, kurie yra efektyvūs esant skirtingoms temperatūroms.

„Vieni mišiniai efektyvūs nuo žemiausių temperatūrų iki 15 laipsnių, kiti nuo 10 iki 25 laipsnių, o trečias mišinys – nuo 20 laipsnių iki maksimaliai daug.

Nuo to priklauso, kada automobilis geriausiai sukimba su keliu ir guma prisitaiko prie kelio bei oro temperatūros. Negali turėti vieno gumos mišinio -25 ir +25 laipsniams.

Jei gumos struktūra bus kieta, ji netiks žiemą. Ji turi būti minkštesnė. Tai darys automobilį šiek tiek labiau plaukiojantį ant sauso ir šlapio asfalto, ne tokį stabilų, kaip su vasarinėmis padangomis, bet mes turėsime 100 proc. garantiją, kad per plikledį ar sniegą mes neslysime ir sustosime, galėsime išsukti iš sniego vėžių gerokai didesniu greičiu“, – aiškina V.Švedas.

Dar keletas patarimų

Specialistai ragina nelaukti paskutinės dienos, kai prie padangų keitimo punktų nusidriekia eilės, ir apie žiemines padangas pagalvoti jau dabar.

Daugiametė praktika rodo, kad būtent lapkričio pradžioje prasideda šalnos, orai tampa permainingi.

Pagal KET reikalavimus nustatytas minimalus žieminių padangų protektoriaus gylis – 3 mm. Vairuotojai turėtų atkreipti į tai dėmesį ir nevažinėti nudilusiomis padangomis ir todėl, kad draudimas neišmokės išmokos už patirtą žalą, ir todėl, kad žiemą su tokiomis padangomis važinėti nesaugu.

Verta atkreipti dėmesį į padangų pagaminimo datą – jei joms daugiau nei aštuoneri metai, pravartu jas pasikeisti į naujesnes.

Sekite Lrytas.lt Auto naujienas Facebook'e.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.