Vagys nusitaikė į vieną grobį – masiškai vagiama ir servisuose

Jei vairuojate aukštesnį automobilį – visureigį ar mikroautobusą – ir jį nakčiai paliekate lauke, patenkate į didesnės rizikos asmenų grupę. Mat rizikuojate vieną rytą savo automobilį rasti be katalizatoriaus.

Vairuotojai netenka katalizatorių ne tik kieme, bet ir servisuose.<br>flickr.com nuotr.
Vairuotojai netenka katalizatorių ne tik kieme, bet ir servisuose.<br>flickr.com nuotr.
V.Ščiavinsko nuotr.
V.Ščiavinsko nuotr.
Daugiau nuotraukų (2)

Saulius Rinkevičius („Lietuvos rytas“)

Feb 25, 2016, 10:01 AM, atnaujinta Jun 6, 2017, 3:35 PM

Žinomos repo grupės „G & G Sindikatas“ lyderis Gabrielius Liaudanskas-Svaras jau antrą kartą netenka katalizatoriaus.

Vasario pradžioje vieną naktį iš jo „Toyota Land Cruiser“ visureigio buvo išpjautas katalizatorius.

Atlikėjas išliko diplomatiškas, tačiau apie šį incidentą kalbėjo griežtai. „Nemieli automobilių dalių vagys, mes būtinai kada nors susitiksime. Ten ir išsiaiškinsime“, – nusikaltėliams žadėjo jis.

Reperio pyktį galima suprasti, mat tai jau antras kartas per pusmetį, kai jo automobilis neteko tos pačios detalės. „Parduos už keliasdešimt eurų ir pasidarys šventę. Turbūt toks jų verslas“, – krimtosi žinomas vyras.

Nuostoliai neskaičiuojami

Įgudęs vagis katalizatorių iš automobilio dujų išmetimo sistemos išpjauna greičiau nei per minutę. Ši brangiųjų metalų pripildyta detalė į metalo supirktuvę parduodama už mažiausiai 30 eurų.

Katalizatoriai dingsta ne tik naktį, kai vagis palenda po automobiliu ir išpjauna šią detalę, bet ir automobilių servisuose, kai išėmus katalizatorių pradedama aiškinti, kad to reikėjo remontui.

Įdomu tai, kad šalyje nekaupiama oficiali katalizatorių vagysčių statistika.

Policijos suvestinėse registruojamos stiklų, akumuliatorių, radijo aparatūros, parkavimo jutiklių, bet ne katalizatorių vagystės.

Draudimo kompanijos tokių vagysčių atveju atlygina žalą kasko draudimą turintiems klientams, tačiau tokių Lietuvoje – mažuma.

Pavyzdžiui, vienos didžiausių bendrovių, „Lietuvos draudimo“, klientai per metus vidutiniškai praneša apie 50 pavogtų katalizatorių.

Gabena ir į užsienį

Dažniausiai katalizatoriai vagiami nupjaunant juos elektriniu kampiniu šlifuokliu, kuriam pakanka nedidelio akumuliatoriaus energijos.

Pastaruoju metu populiarėja ir grandinės, kurias santechnikai naudoja pjaudami vamzdžius sunkiai pasiekiamose vietose.

Tiesa, šis vagystės būdas reikalauja daugiau fizinių pastangų, tačiau sukeliama mažiau triukšmo.

Parduoti katalizatorių nesunku. Vien Lietuvoje yra maždaug 50 legaliai veikiančių supirktuvių, po kurias savo grobį paskirstę ilgapirščiai sumažina riziką pakliūti į policijos akiratį. Taip pat vogtas detales nesudėtinga išgabenti į kaimyninę šalį.

Serviso meistrai gudrauja

Antrines žaliavas superkančios ir perdirbančios „EMP recycling“ įmonės generalinio direktoriaus Almonto Kybarto manymu, per vagystes išpjaunamas katalizatorių kiekis yra juokingai mažas, palyginti su tuo, kiek jų pašalinama automobilių servisuose.

„Apžiūrinėdamas automobilį tu matai bakelį, bet nežinai, ar jo viduje dar kas nors yra. Garsas normalus, variklis veikia, dūmai nerūksta“, – tipinę situaciją nupasakojo pašnekovas.

Kartais siekdami apsidrausti nuo geresnę klausą turinčių vairuotojų, nesąžiningi meistrai į tuščią katalizatoriaus bakelį pripila metalo drožlių, deda vamzdžius, spyruokles ir kitokius daiktus. Visais įmanomai būdais siekiama prislopinti skardų metalinį garsą.

A.Kybartas patarė po kiekvieno išmetimo sistemos remonto paprašyti meistrų, kad šie su matavimo įranga parodytų, kad išmetamųjų dujų emisija atitinka to modelio techninę specifikaciją. Tai – įrodymas, kad katalizatorius yra vis dar savo vietoje.

Patys paprašo išpjauti

A.Kybarto skaičiavimais, iš kasmet šalyje išardymui pristatomų maždaug 200 tūkst. automobilių vos pusė dar turi katalizatorius.

Pjaustomi ir eksportui į Uzbekistaną, Turkmėnistaną, Kazachstaną, Rusiją ar Baltarusiją skirti automobiliai. Tai daroma pirkėjų prašymu, mat šiose šalyse parduodami ne itin kokybiški degalai, todėl katalizatorius greitai užsikimštų.

„Čia skaičiai dar įspūdingesni – gerais laikais jie siekdavo iki 500 tūkst. automobilių per metus“, – prisiminė pašnekovas.

Iš Lietuvos keliais važinėjančių maždaug 1,2 mln. automobilių per metus mažiausiai 10 proc. apsilanko servisuose. Taigi turime dar 100 tūkst. potencialiai išpjaustytų katalizatorių.

Vien „EMP Recycling“ per metus surenka nuo 60 iki 70 tonų katalizatorių.

„Tai yra vertinga ir brangi antrinė žaliava, tad ją privalome susirinkti, ypač atsižvelgdami į tai, kad katalizatoriaus vertė beveik lygi viso likusio automobilio antrinių žaliavų kainai“, – konstatavo jis.

Įmonė katalizatorius sumala į miltelius ir šie parduodami brangiuosius metalus iš jų išgaunančioms kompanijoms.

Vis dar pasigenda tvarkos

Nors katalizatorius nesidėvi, tačiau užsiteršia ir užsikemša, todėl įveikus 150–200 tūkst. kilometrų turėtų būti keičiamas.

„EMP Recycling“ vietoj išpjautų katalizatorių montuoja naujus, tačiau, kaip pažymėjo kompanijos Pirkimo skyriaus vadovas Arnas Stepučinskas, šia paslauga pasinaudoja retas klientas.

Juos atgraso didelė kaina, mat vien kokybiškas naujas katalizatorius kainuoja mažiausiai 200 eurų.

Be to, Lietuvoje šių detalių naudojimas nėra kontroliuojamas, nenumatyta ir jokių baudų.

Pasitaiko atvejų, kai katalizatorius lietuviai automobiliuose montuoja tik prieš vykdami į techninę apžiūrą, o vėliau prašo juos išpjauti.

A.Kybartas stebėjosi, kad iki šiol neparengta tvarka, kuri leistų pagal gamintojo skelbiamus techninius duomenis nustatyti, ar konkretus automobilis turi turėti katalizatorių.

Anot pašnekovo, tai padaryti būtų visai paprasta.

Kiekvieno automobilio variklis turi serijos numerį, pagal kurį galima nustatyti, kurį emisijos standartą jis turi atitikti.

Užtektų tik surinkti ir susisteminti duomenis.

„Aišku, jei atvažiuoja visiškai nauja mašina, kurios matavimų rezultatai prasti, tai bus nustatyta.

Bet apie senesnius automobilius jie tiesiog neturi duomenų“, – sakė A.Kybartas.

Įvertina ir rentgenu

Seno katalizatoriaus vertė nustatoma pagal tai, kiek jis yra prisotintas spalvotųjų metalų.

Didieji supirkėjai tam netgi turi specialius rentgeno prietaisus. Jie fiksuoja keramikos apvalkale esančius platiną, paladį ir rodį.

Brangiųjų metalų kiekis katalizatoriuje kinta tik dėl mechaninių pažeidimų.

Dėl kratymo ir aplinkos poveikio nedidelis jo kiekis gali tiesiog išsibarstyti.

Už senus katalizatorius mokamos ir įspūdingos pinigų sumos. Originalios, iš didelių transporto priemonių (vilkikų, autobusų) išimtos detalės kaina gali siekti ir 300 eurų.

Tačiau pasitaiko ir atvejų, kai jie yra visiškai beverčiai. Pigiausiuose kiniškuose gaminiuose nėra spalvotųjų metalų – tai tik keramikos gabalas, už kurį niekas pinigų nemokės.

Sumažina kenksmingų medžiagų išmetimą

Automobilinis katalizatorius mažina tokių kenksmingų cheminių medžiagų kaip anglies monoksido, angliavandenilio, azoto oksido kiekį, išmetamą į aplinką.

Katalizatorius suaktyvina oksidaciją ir (ar) deoksidaciją, dėl kurių kenksmingos medžiagos virsta anglies dvideginiu, vandeniu, azotu, ir taip kenksmingų išmetamų dujų kiekis sumažėja iki minimumo.

Katalizatoriai skiriasi pagal pagrindo, kuris dengiamas katalitiniu sluoksniu, tipus.

Tai gali būti keraminis korėtas blokas arba metalo lakštai, kurių paviršius yra padengtas platina, paladžiu ir rodžiu (Rh). Šie taurieji metalai ir suaktyvina minėtus cheminius procesus.

Katalizatoriaus keraminiai blokeliai arba metalo lakštai būna sudėti į nerūdijančiojo plieno korpusą – metalinį bakelį, o šis bakelis įtaisytas automobilio dujų išmetimo sistemoje.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.