Trumpa automobilių istorija: nuo varomo burėmis iki pirmojo Lietuvoje

Ši mašina buvo triratė, joje nebuvo jokio tinkamo stabdžio, o toje vietoje, kur vėlesnių laikų automobiliai turėjo variklį, pūpsojo milžiniškas garo katilas.

Automobilis išpildė seną žmonijos svajonę apie vežimą, kuris savarankiškai be žmogaus ir arklio judėtų į priekį.<br>„123rf.com“ nuotr.
Automobilis išpildė seną žmonijos svajonę apie vežimą, kuris savarankiškai be žmogaus ir arklio judėtų į priekį.<br>„123rf.com“ nuotr.
Ir pagaliau taip ilgai lauktas išradimas: sugalvotas vidaus degimo variklis.<br>www.pixabay.com nuotr.
Ir pagaliau taip ilgai lauktas išradimas: sugalvotas vidaus degimo variklis.<br>www.pixabay.com nuotr.
Daugiau nuotraukų (2)

Lrytas.lt

2021-08-03 15:57

Bet ji išpildė seną žmonijos svajonę apie vežimą, kuris savarankiškai be žmogaus ir arklio judėtų į priekį. To siekdamas olandų matematikas Simonas Stevinas 1600 m. net buvo sukūręs burinį automobilį, o iš tiesų – jachtą su ratais, kurioje tilpo 30 asmenų.

Naujųjų laikų transporto priemonę 1769-aisiais sukūrė Prancūzijos karo inžinierius Nicolas Josephas Cugnot. Labiau panaši į traktorių nei automobilį, ji buvo sumanyta sunkiems pabūklams tempti. Garų, kurie per kolbas įsukdavo priekinį ratą, varomas vežimas galėjo gabenti daugiau nei 2,5 tonos. Didžiausias greitis – 2–4 km per val.

Šiam automobiliui tekdavo kas 15 min. daryti pertrauką, kad susidarytų naujas garo slėgis.

Anglijoje 1803 m. jau važinėjo garu varomi taksi automobiliai, o po dviejų dešimtmečių gariniai omnibusai su priekabomis keleivius vežiojo tarp miestų. Tiesa, greitis buvo vos 30 km per val.

Ir pagaliau taip ilgai lauktas išradimas: sugalvotas vidaus degimo variklis. 1885 m. pirmąjį benzininį automobilį – triratį – pagamino vokiečių inžinierius Karlas Benzas. Dar po metų vokietis Gottliebas Daimleris sukonstravo keturratį automobilį ir įkūrė pirmąją pasaulyje automobilių gamybos bendrovę.

Vėliau, susijungus Daimlerio ir Benzo firmoms, atsirado bendrovė „Daimler-Benz“, ir šiandien gaminanti „Mercedes“ automobilius. K.Benzas ir G.Daimleris laikomi šių laikų automobilio kūrėjais, nors mums įprastą pavidalą automobilis įgijo tik apie 1910-uosius.

1892 m. amerikietis Henry Fordas pagamino pirmąjį automobilį JAV ir 1903 m. pradėjo serijinę jų gamybą.

Automobiliai kasmet tobulėjo: juk pirmieji neturėjo nei priekinio stiklo, nei valytuvų, buvo labai triukšmingi ir rydavo labai daug degalų.

Lietuvoje pirmasis automobilis užregistruotas 1896-aisiais – „Panhard et Levasseur“, priklausęs Rusijos susisiekimo ministerijai.

Pirmąjį automobilį Kaune 1903 m. įsigijo turtingas šio miesto verslininkas Fanstelis, po poros metų pirmasis automobilis atsirado ir Vilniuje. 1926 m. Lietuvoje jau buvo įregistruoti 424 lengvieji automobiliai, 61 sunkvežimis ir 201 motociklas.

1924 m. Kaune akcinė bendrovė „Auto“ pradėjo eksploatuoti pirmąją Lietuvoje autobusų liniją. Vilniuje nuolatiniais miesto maršrutais autobusai pradėjo važinėti 1926 metais.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.