Laiškas partijoms: Ar remiate ekologišką viešąjį transportą?

Esu Marius Markevičius – viešojo transporto entuziastų internetinio forumo dalyvis bei aktyvistų grupės už vienintelės ekologiškos Vilniuje viešojo transporto priemonės – troleibuso – išsaugojimą atstovas.  Pernai, 2011 metais, buvo paminėtas 55 metų jubiliejus nuo to laiko, kada Vilniuje pasirodė pirmieji troleibusai – pradžioje jų buvo nedaug, vos 7, ir tebuvo tik vienas maršrutas.

Troleibusų ateitis Vilniuje neaiški.<br>R. Danisevičiaus nuotr.
Troleibusų ateitis Vilniuje neaiški.<br>R. Danisevičiaus nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Marius Markevičius

Oct 12, 2012, 5:31 PM, atnaujinta Mar 16, 2018, 3:52 AM

2011 m. gegužės 1 d. duomenimis, Vilniuje buvo 312 troleibusų, bendras maršrutų ilgis – 480,6 km, per dieną troleibusai nuvažiuoja 42013 km, perveža apie 200 tūkst. keleivių. Bendrovėje (praėjusių metų duomenimis) dirba 1060 darbuotojų. Panašu, kad 60-tasis jubiliejus įmonei gali būti liūdnas, o 70-tojo gali ir nebebūti...

2011 m. spalio mėn. 12 d. Vilniaus miesto savivaldybės tarybos sprendimu Nr. 1–250 UAB „Vilniaus autobusai“ ir UAB „Vilniaus troleibusai“ reorganizavimo būdu sujungiamos ir įsteigiama UAB „Vilniaus viešasis transportas“. Oficialiai buvo teigiama, kad taip optimizuojama įmonių veikla ir mažinami veiklos kaštai, tačiau faktiškai tai buvo pirmieji paruošiamieji žingsniai troleibusų Vilniaus mieste naikinimo link.

Nors dabartinis Vilniaus meras A. Zuokas dalyvavo Vilniuje surinkto troleibuso „Amber Vilnis“ pristatymuose ir noriai pozavo žurnalistams, kitomis progomis jis atvirai demonstravo siekį per artimiausius 10 metų troleibusus iš Vilniaus išstumti: A. Zuokas: „Troleibusų neliks, o namus šildys saulė“.

Pagal naujausius miesto viešojo transporto planus, kuriuos inicijavo tramvajaus atsiradimu Vilniuje suinteresuota asmenų grupė, jau nuo kitų metų Vilniuje planuojamas laipsniškas troleibusų naikinimas. Suprasčiau, jei ši transporto priemonė būtų išstumiama tuomet, kai mieste jau yra atsiradusi kažkokia visais atžvilgiais pranašesnė viešojo transporto priemonė, tačiau ką mes turime dabar? T

ik fantazijas apie tai, kad ateis kažkoks mistinis geradaris investuotojas su dideliu pinigų kapšu, kuris nepagailės milijardų kelioms tramvajaus linijoms Vilniuje nutiesti, gatvėms platinti ir atitinkamoms transporto priemonėms nupirkti. Meras teigia, kad troleibusas – atgyvenusi, nemoderni, lėta transporto priemonė; taip, Vilniuje jie nėra moderniausi, bet taip yra todėl, kad savivaldybės skolos viešojo transporto įmonėms vis didėja, todėl net minimaliai modernizuoti kontaktinį tinklą lėšų nėra, naujų transporto priemonių pirkimai buvo sužlugdyti ir t.t.

Kažkodėl nemėginama pasinaudoti ir Europos fondų parama visapusiškam troleibusų tinklo (t. y., ne tik transporto priemonių, bet ir pasenusio kontaktinio tinklo) atnaujinimui; kaip žinia, fondai remia egzistuojančių mieste ekologiškų viešojo transporto sistemų atnaujinimą, tačiau neremia naujų sistemų (tokių kaip tramvajus, metro, gondolos ar kt.) įvedimo.

Galima vardinti ir daugybę kitų troleibusų privalumų, tokių kaip bent kelis kartus didesnį elektrinio nei dyzelinio variklio naudingumo koeficientą, nulinę transporto priemonių oro taršą (o Vilnius ir taip kiekvienais metais susiduria padidintos su oro taršos problema), ką jau kalbėti apie daug tylesnį nei „konkurentinių“ viešojo transporto priemonių veikimą. 

Minimi troleibusų minusai – pvz. sulėtinimai ties kontaktinio tinklo šakotuvais – šiais laikais yra iš esmės išspręsti, tačiau tam turi būti modernizuotas kontaktinis tinklas ar, kaip yra kai kuriuose miestuose, naudojami modernizuoti hibridiniai troleibusai (koks yra Vilniuje surinktas „Amber Vilnis“).

Kitas tramvajaus šalininkų argumentas – prastas manevringumas – tačiau palaukite, o koks gi bus tramvajaus manevringumas?!

Teigiama, kad troleibusas yra sovietinė atgyvena. Tačiau leiskite paklausti, ar ką bendro su sovietais turi tokios šalys kaip Graikija, JAV, Austrija, Belgija, Prancūzija, Vokietija, Nyderlandai, ir t.t., kur nemažai miestų turi troleibusų tinklą?

Man, kaip vilniečiui, neramu dėl to, kad nesant jokios kitos (ir juolab, nesant geresnės) alternatyvos, mieste imama naikinti išplėtota ir gan gerai veikianti sistema. Pagalvokime, kas realiai pakeis troleibusus?

Kadangi netikiu tramvajui reikalingų milijardų „nekaltu prasidėjimu“ ir atsiradimu iš niekur, yra tik dvi alternatyvos – troleibusus pakeis nurašyti (nes pigesni) autobusai iš kitų šalių sąvartynų arba – viešojo transporto sistema bus sužlugdyta (nes tiesiog nebus už ką nupirkti kelis šimtus autobusų), o tuomet, nusprendus, kad miestas negali pats susitvarkyti, bus surastas privatus investuotojas, kuriam viskas, kas likę, bus atiduota už 1 litą. 

Tad leiskite Jūsų, gerbiami politinių partijų atstovai, prieš Seimo rinkimus paklausti – ar jūsų partijos pritaria tokiai viešojo transporto Vilniuje perspektyvai? Šiaip ar taip, kiekvieną dieną Vilniuje troleibusais važiuoja dešimtys tūkstančių žmonių, šalia kol kas mažiau užterštų ir mažiau triukšmingų gatvių gyvena daugybė žmonių – ar paliksite juos likimo valiai?

O gal pasipriešinsite Vilniaus mero vizijai ir pamėginsite padėti atnaujinti vienintelį Vilniuje ekologišką viešąjį transportą? Visi deklaruoja ekologiją ir rūpinimąsi žmogumi bei gamta – o kaipgi yra iš tikrųjų?

Ši subjektyvi autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos: už skaitytojo turinį lrytas.lt neatsako.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.