Skaitytojos tyrimas: kaip nenusipirkti katės ekologiškame maiše?

Kol parduotuvių lentynos pildosi vis naujais „ekologiškais“ produktais, auga ir jų gerbėjų gretos. Tačiau kartu atsiranda ir dar daugiau pasimetusių žmonių, kurie griebiasi šių gėrybių pernelyg negalvodami. Tie, kurie nepatingi giliau pasidomėti produktu, galiausiai irgi pasimeta tarp begalės skirtingų eko ženklų.

Pirkdami ekologiškomis pristatomas prekes ne visada suprantame, ką reiškia ženklai ant jų.<br>123rf. asociatyvi nuotr.
Pirkdami ekologiškomis pristatomas prekes ne visada suprantame, ką reiškia ženklai ant jų.<br>123rf. asociatyvi nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Inesa Petrulienė

Apr 24, 2013, 10:26 AM, atnaujinta Mar 7, 2018, 7:52 PM

Aš pati stengiuosi atsakingai rinktis prekes namams, neperku pirmų pasitaikiusių kosmetikos produktų ir itin atsakingai renku higienos prekes savo sūneliui. Visgi keletą kartų įsigijusi „ekologišką“ kosmetiką ir pasitikėjusi tik ekologiškais ženklais, nusivyliau, kuomet namuose nuodugniau perskaičiau jų sudėtį – ten netrūko ir parabenų, ir kitų cheminių medžiagų, kurios toli gražu neturėtų puošti ekologiškos kosmetikos sudėties.

Tik tuomet sužinojau, jog daugybė Lietuvoje ir visame pasaulyje naudojamų eko ženklų negarantuoja tokios prekės natūralumo, o kartais tai tik nuoroda į ekologišką pakuotę.

Kad ir kaip bebūtų gaila, tačiau ir vėl pasitvirtina taisyklė, jog apie knygą nereikėtų spręsti tik iš jos viršelio. Todėl nusprendžiau apsaugoti save bei savo šeimą nuo tolimesnių incidentų renkantis „ekologišką“ kosmetiką ir atlikau nedidelį tyrimą – išsinagrinėjau aštuonis plačiai naudojamus eko ženklus. Deja, dažnai esame apgaudinėjami gamintojų, tad dabar manau, jog geriau rinktis ne kates maišuose, o tradicinių, laiko patikrintų gamintojų produktus.

„Green Seal“: ekologiškas, nes turi filtrą

Ne tik kosmetika, tačiau ir statybinės medžiagos, popierius ar apšvietimo sistemos – visa tai gali būti pažymėta ženklu „Green Seal“. Be šių suklysti gali dar 50-ies skirtingų produktų kategorijų vartotojai, kurie gali supainioti „Žalią antspaudą“ su eko ženklais, orientuotais tik į produkto sudėtį. Nors „Žalias antspaudas“ nurodo produkto sudėties reikalavimus, tačiau jis taip pat suteikiamas ir už draugiškesnę aplinkai gamybą bei perdirbimą. Vadinasi įmonei gali pakakti naudoti vandens ar oro filtrus, kurie yra „draugiški aplinkai“ ir „Žalias antspaudas“ yra jų, nepaisant produkto sudėties ekologiškumo.

„Nordic Ecobel“: turinys nesvarbus „Nordic Ecolabel“ – dar vienas senas eko ženklas, kuris padeda atsirinkti draugiškus aplinkai produktus ir skiriamas už itin griežtų šios kategorijos reikalavimų įgyvendinimą. Ženklas suteikiamas 63 kategorijų prekėms nuo kosmetikos iki restoranuose suteikiamų paslaugų. Tai, kad „Šiaurės gulbė“ orientuojasi į produkto poveikį žmogui ir aplinkai, atsižvelgdama ir į produkto sudėtį visgi nekeičia prioritetinės tokio ženklo skyrimo tvarkos – pasistengus jis bus suteikiamas už ekologišką ir perdirbimui tinkamą, pavyzdžiui, vaikiško šampūno pakuotę, bet ne jos turinį.

„Cosmebio“: sintetikos ir ekologijos kokteilis

Cosmebio ženklas skirtas specialiai natūralios kosmetikos žymėjimui. Visgi natūralūs produktai, kuriems skiriamas šis ženklas savo sudėtyje turi turėti tik 10 proc. organinių ingredientų, o 5 proc. prekės sudėties apskritai gali būti sintetinės medžiagos. Nepamirškime, kad tarp tokių prekių atsiduria ir jautriausia prekių kategorija – vaikiška kosmetika. Norisi iš karto vengti produkto, pažymėto „Cosmebio“ ženklu, kurio 95 proc. naudingų natūralių produktų atsveria likusi dalis cheminių priemaišų, kurios gali būti pavojingos vaiko, o taip pat ir suaugusiojo sveikatai.

„Naturally Sephora“: pajuoka iš ekologijos

„Naturally Sephora“ ženklas plačiau paplitęs Vakaruose, taip pat ir kai kuriose Azijos valstybėse. „Naturally Sephora“ išskirtinai kosmetikos prekių ekologiškumą žymintis ženklas. Paradoksalu, kad juo žymima to paties vardo kosmetikos grupės produkcija. Gamintojams paliekama daug erdvės žodžio „natūralus“ spekuliacijoms, kadangi kiekvienas produktas turi savo atskirus vertinimo kriterijus, pagal kuriuos skirtingos sudėties kosmetikos prekėms suteikiami tie patys ekologiškos kosmetikos žymėjimai. Taigi pirkėjas yra klaidinamas, kadangi gali įsigyti produktą, kuriame yra vos 50 proc. ar mažiau ekologiškų medžiagų. Ar gali būti moteris nėščia 50 proc. ar mažiau?

„BDIH Standard“: palieka landas

Didžiosios Britanijos eko ženklas „BDIH Standard“ yra suteikiamas tik tokiems kosmetikos produktams, kurie yra pagaminti iš ne mažiau nei 95 proc. organiškai išaugintų ingredientų. Tai itin aukštos kokybės gaminiai, tarp kurių yra ir daug vaikams skirtų prekių. Visgi lieka 5 proc. klausimas. Tikėtina, kad likusi prekės sudėtis gali taip pat būti organiška, tačiau gamintojas turi teisę naudoti ne tik ne organiškas ar ekologiškas medžiagas, bet produkto sudėtį „paįvairinti“ ir nenaudingomis cheminėmis priemaišomis, kurių nedidelis kiekis jau gali būti pavojingas sveikatai, vaikams sukelti alergijas ir panašiai.

„Leaping Bunny“: draugiškas tik gyvūnams

„Leaping Bunny“ plačiai paplitęs Europoje ir Amerikoje. Nors jis priskiriamas eko ženklams, tačiau iš tikrųjų „Leaping Bunny“ paskirtis – išskirti produktus, kurių gamyboje neatliekami bandymai su gyvūnais. Nors tokį ženklą gali turėti ir visiškai natūrali kosmetika, tačiau svarbu nesusipainioti ir ant pakuotės pirmiausia ieškoti ne šio balto triušiuko, bet kitų eko ženklų, kurie nurodo konkrečios kosmetikos prekės sudėties ekologiškumą. Kitu atveju sau ar šeimos nariams nupirkti higienos reikmenų, kurie bus draugiški aplinkai ir neišmėginti su gyvūnais, tačiau pagaminti vien tik iš sintetinių medžiagų.

„SMaRT“: nieko bendro su prekės ekologiškumu

Ant kosmetikos pakuočių galite sutikti „SMaRT“ ekoženklą, kuris standartizuoja didelę dalį pasaulyje pagal darnaus vystymosi principus gaminamų produktų. Į vertinimo kriterijus įtraukti socialiniai bei ekonominiai rodikliai. Akivaizdu, kad šis „protingas“ ekoženklas pirmiausiai orientuojasi į socialinę atsakomybę bei draugiškus aplinkai produktus, pavyzdžiui, ekologišką statybą, tačiau ženklas gali atsidurti ir ant kosmetikos pakuotės, kuri yra pagaminta tokioje „ekologiškoje“ gamykloje. Įsidėmėkite šį ženklą, kaip socialiai atsakingą, tačiau nesitikėkite, kad Jūsų įsigyto muilo sudėtis bus organiška.

„Fairtrade“: rkologiški gamybos įrankiai, bet ne produktai

„Fairtrade“ ženklą turbūt matė daugelis. Jį galima sutikti ir ant kosmetikos pakuočių. Visgi šis eko ženklas neturi nieko bendro, pavyzdžiui, su perkamos kosmetikos ekologiškumu. Pirmiausia, tai socialiai atsakingas žymėjimas, kuris nurodo, kad prekės gamintojas renkasi atsakingą gamybos procesą, kuriame svarbiausia – darbuotojų teisės ir galimybės veikti, taip pat ekonomikos bei tam tikri ekologijos rodikliai. Smagu, jog pasaulyje veikia tokios socialiai atsakingos iniciatyvos, tačiau nereikėtų naiviai tikėti, jog gamykla, kurioje įtaisytos iš ekologiškos medienos pagamintos darbinės staklės pagamins ekologiškus produktus. Gamybos principai – ne produkto sudėtis.

Ši subjektyvi autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos: už skaitytojo turinį lrytas.lt neatsako.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.