Garsaus architekto parengta Panevėžio autobusų stoties vizija – mirties taške

Panevėžio valdžia buvo priremta prokurorų dėl bandymo nutekinti privatininkams nemažą sklypą šalia autobusų stoties. Po to naujos stoties statybos visiškai užstrigo, valdininkai negali atsakyti į klausimus dėl jų pradžios, paslaptingi dėl daugiaaukščio pastato, o pats garsaus vardo stoties projektas kai kam atrodo tik studentiškas pasižaidimas vizijomis, kai keleivio patogumai – paskutinėje vietoje.

„Ši vizija yra labiau studentų darbas, tik vardas žymaus architekto“, – sakė Panevėžio skyriaus architektūros ir urbanistikos ekspertų tarybos narys D.Malinauskas.
„Ši vizija yra labiau studentų darbas, tik vardas žymaus architekto“, – sakė Panevėžio skyriaus architektūros ir urbanistikos ekspertų tarybos narys D.Malinauskas.
Panevėžio autobusų stotis.<br>A.Švelnos nuotr.
Panevėžio autobusų stotis.<br>A.Švelnos nuotr.
R.Paleko studijos parengta Panevėžio autobusų stoties vizija.
R.Paleko studijos parengta Panevėžio autobusų stoties vizija.
Daugiau nuotraukų (3)

Laimis Kavoliūnas, www.panskliautas.lt

Jan 29, 2019, 8:12 AM, atnaujinta Jan 29, 2019, 8:18 AM

Išties parašo nereikia

Panevėžio valdžia prieš rinkimus pradėjo trimituoti, kad naujos autobusų stoties statybos darbai pajudės.

Tačiau, atrodo, pirmiausia ji turėtų atsiprašyti Kultūros paveldo departamento Panevėžio padalinio vadovo Arūno Umbraso. Valdininkai jį skundė ir kaltino trukdymu miestui vystytis, mat šis nepasirašęs centrinės dalies detaliojo plano.

Per savivaldybėje vykusį miesto valdžios, Kultūros paveldo departamento bei Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos pareigūnų susitikimą paaiškėjo, kad A.Umbraso parašo ant minėto dokumento ir nereikia, nes centrinėje miesto dalyje kultūros paveldo objektų tiesiog nėra. A.Umbrasas sakė dėl šmeižto ir kišimosi į valstybės tarnautojo darbą jau kreipęsis į prokuratūrą.

„Vienas laikraštis, priklausantis nuo kai kurių nušalintų nuo pareigų savivaldybės asmenų, mane kaltino visokiais nebūtais dalykais. Buvo renkami gyventojų parašai, neva aš trukdau miesto vystymui. Manau, tai turėtų įvertinti prokuratūra“, – sakė A.Umbrasas.

Jis iki šiol nesupranta, kodėl miesto valdžia reikalavo nereikalingo jo parašo.

Nejaugi iš visiško neraštingumo?

Statybos beveik aklavietėje

Anot A.Umbraso, dar 2000-aisiais patvirtintas detalusis miesto centrinės dalies planas nebeatitinka esamos būklės, nes įvyko nemažai pasikeitimų, todėl paveldosaugininkai planą siūlė koreguoti.

Pašnekovo teigimu, dabar vis dėlto nuspręsta keisti detaliojo plano dalį, apimančią Savanorių aikštę su autobusų stotimi ir automobilių stovėjimo aikštelę prie parduotuvės „Iki“.

Anot A.Umbraso, per pasitarimą savivaldybėje administracijos direktorius Rimantas Pauža sakė, kad šalia autobusų stoties neplanuojama statyti penkių aukštų automobilių stovėjimo aikštelės, bet kažkodėl pateiktame detaliajame plane toks pastatas yra numatytas.

Paveldosaugininko nuomone, apie naujos autobusų stoties statybos pradžią kol kas nėra ko kalbėti. „Užuot dvejus metus žaidę neaiškius žaidimus, jie galėjo pradėti rengti techninį projektą, bet to nedarė. Pagrindinis dalykas yra neteisėtas sandoris dėl automobilių aikštelės statybos. Jos projektas parengtas be konkurso, nebuvo viešinimo, teisė statyti suteikta privačiam asmeniui. Šiuos veiksmus prokurorai sustabdė, bet savivaldybė jų nurodymo nevykdo“, – kalbėjo A.Umbrasas.

Kas gyvens šalia statinės

Opozicijos lyderė Gema Umbrasienė sakė, kad jos sutuoktinis A.Umbrasas yra labai aukštos kvalifikacijos teisininkas, Vilniaus universitete baigęs teisę, jo parašas yra tapęs savotišku antspaudu, taigi žino, kur jį dėti, o kur – ne.

„Kam jiems reikėjo A.Umbraso parašo, iki šiol nesuprantame. Arba tai visiškas nemokšiškumas, arba sąmoningas noras sukurti konfliktą, juk keturi valdymo metai baigiasi, o rezultatų nėra“, – svarstė politikė.

G.Umbrasienės žiniomis, jau kyla J.Basanavičiaus gatvės gyventojų pasipriešinimas dėl planuojamo statyti daugiaaukščio pastato, kurio pirmame aukšte įsikurtų prekybos centras, virš jo – automobilių aikštelė. Žmonės tiesiog nenori gyventi šalia tokios statinės.

Anot opozicionierės, naujoji autobusų stotis ir automobilių aikštelė patogiau suplanuota ne keleiviams, o verslininkams.

„Žmonės nuo kamarėlės, kur bus parduodami bilietai, iki autobusų turės bėgti 100 metrų, užtat iki prekybos centro – tik 10 metrų. Manau, čia toliau realizuojamas privatus projektas, tik jau viešomis lėšomis, mėginant pasilikti ateičiai plėtros galimybę“, – sakė G.Umbrasienė.

Tik studentiško lygio vizija

Lietuvos architektų sąjungos Panevėžio skyriaus architektūros ir urbanistikos ekspertų tarybos nario Donato Malinausko manymu, naujosios autobusų stoties projektas yra visai ne projektas, o architekto Rolando Paleko studijos parengta stoties vizija.

„Ši vizija yra labiau studentų darbas, tik vardas žymaus architekto“, – sakė D.Malinauskas.

Anot D.Malinausko, svarbiausiai miesto daliai sutvarkyti turėjo būti skelbiamas geriausios urbanistinės idėjos konkursas, pagal jos sprendinius rengiamas detalusis centrinės miesto dalies planas, suformuoti sklypai ir rengiami atskirų pastatų projektai.

Pašnekovo teigimu, architektai neatkreipė dėmesio į tai, kad kvartalas su senąja autobusų stotimi aiškiai nesuformuotas. Lieka padrika ir nesutvarkyta vieta. Tad išeina, kad miesto valdžia tęsia R.Paleko studijos viziją.

Stotis graži, bet nepatogi

D.Malinauskas sakė, kad rengiant Laisvės aikštės ir autobusų stoties prieigų sutvarkymo konkursą valdžia tvirtino, jog miestiečiai pritaria idėjai statyti stotį kitoje Savanorių aikštės vietoje. Iš tikrųjų vykdant apklausą toks klausimas išvis nebuvo pateiktas.

Pasak D.Malinausko, naujoji autobusų stotis galbūt ir bus graži, bet žmonėms nepatogi, nes nuo laukimo salės iki paskutinės autobusų stotelės yra daugiau kaip 100 metrų.

Pašnekovo manymu, planuojamai statyti daugiaaukštei automobilių stovėjimo aikštelei taip pat būtina skelbti konkursą, jau vien dėl to, kad tai yra centrinė miesto dalis.

„Per viešąjį svarstymą miesto centrinės dalies detalusis planas buvo pateiktas be maketo ar 3D modelio, o iš brėžinio gyventojams buvo sunku ką nors suprasti“, – nurodė aiškius trūkumus D.Malinauskas.

Matė parengtus dokumentus

Savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotoju dirbęs Ramūnas Vyžintas įsitikinęs, kad rekonstruota ir moderni autobusų stotis šiandien jau stovėtų, tačiau tam sutrukdė meras Rytis Račkauskas.

Anot R.Vyžinto, jau buvo parengti teritorijų planavimo dokumentai, investicijų projektas ir vizualizacijos, atlikti kadastriniai gatvių ir sklypų matavimai. Visa tai jis matęs savo akimis.

„Blogai, kai miestui pradeda vadovauti architektas, kuris nori dirbti ne miesto vadovu, o architektu. Jis pasakė, kad tas projektas negražus, tada prasidėjo dalykai su privačiu verslu, bet prokurorai neleido atiduoti miesto žemės“, – kalbėjo R.Vyžintas.

Jau rašėme, kad valdžia planavo, jog naują autobusų stotį pastatys privati bendrovė „Baltisches haus“, mainais už tai gavusi šalia „Iki“ prekybos centro esančią automobilių stovėjimo aikštelę.

R.Vyžintas mano, kad geriausia būtų grįžti prie senosios stoties rekonstrukcijos varianto. Politiko teigimu, šiuolaikišką stotį įmanoma pastatyti per porą metų, jeigu tik nepadaryti negrįžtami dalykai – kitaip suformuoti žemės sklypai.

R.Vyžintui nepatinka tai, kad autobusų stovėjimo aikštelės bus tolokai nuo pagrindinio pastato ir žmonėms teks stovėti lauke.

Projektas geras, bet neteisėtas

Buvęs Autobusų parko vadovas Rimantas Petukauskas taip pat sakė, kad R.Račkauskui tapus meru senosios stoties rekonstrukcijos projektas buvo pamirštas, nors viskas buvę suderinta, reikėję tik paspausti mygtuką ir pradėti stoties statybą.

Paskui dvejus metus stojusi kapų tyla, o įpusėjus kadencijai „Expo“ parodoje jis pamatęs R.Paleko studijos parengtą naujosios stoties eskizą-projektą.

R.Petukauskas prisipažino, kad šis eskizas-projektas jam patinka, gražiai sutvarkytas miesto centras, tik neteisėtas kelias, kuriuo buvo einama.

Pašnekovo teigimu, per Autobusų parką norėta išplauti žemės sklypą – automobilių stovėjimo aikštelę šalia prekybos centro „Iki“, bet prokuratūra tai sustabdė.

„Ant to projekto būtų reikėję ir mano parašo, žinoma, būčiau nepasirašęs, nes nenoriu sėsti į kalėjimą. Tada visi tylėjo, nes bijojo mero R.Račkausko“, – kalbėjo R.Petukauskas.

Anot politiko, miesto valdžia šį sklypą galėjo parduoti, o gautus pinigus atiduoti Autobusų parkui, šis būtų pastatęs stotį. Esą bendrovė beveik už 3 mln. eurų sugebėjo pastatyti gamybinę bazę, o stotį pastatyti – vieni juokai.

„Dabar viskas įstrigo, bijau, kad ir europiniai pinigai gali nuplaukti“, – sakė R.Petukauskas. Jo nuomone, geriausia būtų rekonstruoti senąją stotį, nes naujai statyti reikėtų miesto biudžeto pinigų.

Europinės paramos galimybė jau atsirado

Savivaldybės administracijos direktorius R.Pauža tebemano, kad A.Umbrasas, nepasirašęs centrinės Panevėžio dalies detaliojo plano, trukdo vystytis miestui.

Valdininkas išvedžiojo, kad anksčiau A.Umbrasas pasirašydavo ant panašių dokumentų, o dabar jau nebe.

R.Pauža negalėjo pasakyti, kada prasidės naujos autobusų stoties statyba. Jis tikino, kad naujoji autobusų stotis ir daugiaaukštė automobilių stovėjimo aikštelė šalia jos – visiškai nesusiję dalykai.

Savivaldybė prekybos centrų nestatanti, tad dėl aikštelės yra du variantai: daugiaaukštę automobilių stovėjimo aikštelę gali statyti pati savivaldybė arba sklypą per aukcioną parduoti verslininkams.

Bet R.Pauža taip ir neatsakė, kaip pasielgs.

Kaip jau ne kartą rašėme, iš pradžių miesto valdžia planavo, kad naują autobusų stotį už 700 tūkst. eurų pastatys privati bendrovė „Baltisches haus“, mainais už tai gavusi šalia „Iki“ prekybos centro esančią 0,4 ha automobilių stovėjimo aikštelę. Tačiau kelią šiam planui užkirto prokuratūra, įžvelgusi visuomenės interesą. Ji nurodė iš investicijų sutarties išbraukti žemės ploto atidavimą privatininkams.

„Atsirado galimybė stotį statyti už europinius pinigus, taigi tų verslininkų mums visiškai nereikia“, – dabar jau tvirtino R.Pauža.

Su R.Račkausku, kaip jau įprasta, susisiekti nepavyko.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.