Apie žalą gamtai pranešti telefonu galima visą parą

Dažnai girdima skambi frazė: „Pasaulis žengia pirmyn“ – ne iš piršto laužta. Technologijų pažanga atveria įvairiausius kelius tobulėjimui. Aplinkos ministerija sukūrė sistemą, kaip greitai ir efektyviai reaguoti į aplinkosauginius pažeidimus. Apie žalą gamtai šiandien galima pranešti trumpuoju pagalbos telefonu 112 arba mobiliąja programėle.

Aplinkos ministerija pranešė, kad iš gyventojų skambučių sulaukiama vis daugiau. Jie bet kuriuo paros metu informuoja aplinkosaugininkus bendruoju pagalbos telefonu 112.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Aplinkos ministerija pranešė, kad iš gyventojų skambučių sulaukiama vis daugiau. Jie bet kuriuo paros metu informuoja aplinkosaugininkus bendruoju pagalbos telefonu 112.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

lrytas.lt

2015-01-24 10:00, atnaujinta 2018-01-15 04:43

Pranešti budintiems pareigūnams

Aplinkos apsaugą vykdančių pareigūnų naktinį darbą nuo praėjusių metų spalio mėnesio suintensyvėjo. Šalyje jau keturis mėnesius veikia aplinkos apsaugos dispečerinė, kuri visą parą fiksuoja gautus pranešimus apie aplinkai daromą žalą ir koordinuoja pareigūnų veiksmus.

Aplinkos ministerija pranešė, kad iš gyventojų skambučių sulaukiama vis daugiau. Jie bet kuriuo paros metu informuoja aplinkosaugininkus bendruoju pagalbos telefonu 112.

Pavyzdžiui, spalį Bendrojo pagalbos centro operatoriai Pranešimų priėmimo centro darbuotojams perdavė 68, lapkritį – 91, gruodį – jau 114 gyventojų pranešimų. Daugiausia buvo pranešama apie partrenktus ar kitaip nukentėjusius gyvūnus, teršiamus vandenis, žemę ar orą, netinkamai tvarkomas atliekas, medžioklės ir žvejybos pažeidimus.

Praėjusį mėnesį po darbo valandų, švenčių ir poilsio dienomis gauta daugiau nei 80 pranešimų. Į juos reagavo ir į iškvietimus ne darbo metu daugiausia vyko Šiaulių ir Kauno regionų aplinkos apsaugos departamentų pareigūnai.

Dėl pastebėtų brakonieriavimo atvejų, sužeistų gyvūnų, netinkamo atliekų tvarkymo ar kitokios aplinkai daromos žalos sąmoningi piliečiai gali kreiptis į visą parą veikiantį Valstybinės aplinkos apsaugos tarnybos Pranešimų priėmimo centrą, tel. (8–5)2732995 arba bendruoju pagalbos telefonu 112.

Aplinkos apsaugos dispečerinės atsakingas pareigūnas, išnagrinėjęs ir įvertinęs tiesiogiai iš pranešėjų, iš pareigūnų arba iš Bendrojo pagalbos centro gautą informaciją, nusprendžia kaip į jį reaguoti: ar nedelsiant duoti nurodymą būdraujančiam pareigūnui, ar perduoti pranešimą kompetentingai institucijai, jos padaliniui neskubiam tyrimui darbo laiku, ar nereaguoti į pranešimą.

Budintis pareigūnas privalo ne vėliau kaip per pusvalandį nuo Valstybinės aplinkos apsaugos tarnybos atsakingo pareigūno telefoninio skambučio priėmimo, kuriuo buvo duotas nurodymas pradėti vykdyti valstybinę aplinkos apsaugos kontrolę.

Padės ir mobilioji programėlė

Prieš porą metų iOS vartotojams lietuvių kūrėjai pasiūlė ir mobiliąją aplikaciją „Oi, pranešiu!“. Ši programėlė įgalina piliečius pranešti valdžiai apie gamtai daromą žalą. Viena pirmųjų programėlės naudotojų – Jungtinių tautų pasaulinės ir PETA humanitarinės premijų laureatė aplinkosaugininkė Birutė Galdikas. Baltijos aplinkos forumas praėjusių metų pabaigoje organizavo akciją – „Pranešk apie skriaudžiamą gamtą“. Pastebėję skriaudžiamos gamtos atvejį, asmenys buvo skatinami užregistruoti pranešimus mobilia programėle „Oi, pranešiu“ arba internetu interaktyviame žemėlapyje pažymėti problemos vietą, ją trumpai aprašyti, įkelti kelias nuotraukas ir palikti kontaktinius duomenis. Visą informaciją tokiu atveju akimirksniu gauna iniciatyvos operatorius. Įvertinęs problemą, jos mastą ir sudėtingumą, jis susisiekia su atsakinga institucija arba ieško kito galimo sprendimo varianto. Aplinkos ministerijai pavaldžioms įstaigoms ar kitomis atsakingoms institucijoms siunčiamame pranešime, kontaktiniai pranešėjo duomenys ir jo tapatybė neatskleidžiami.

Visą problemos sprendimo laiką palaikomas glaudus ryšys su pranešėju: jis informuojamas apie problemos sprendimo eigą, iškilusius trukdžius ir kitas detales. Jei problemos mastas nėra didelis ir ji gali būti išspręsta minimaliomis iniciatyvios bendruomenės pastangomis, į valstybės institucijas nesikreipiama. Pranešėjui siūloma organizuoti talką, pasikviesti keletą bendraminčių ir teritoriją sutvarkyti patiems. Pranešėjui į pagalbą kartais netgi siūlomi savanoriai.

Iniciatyvos koordinatorius Justas Gulbinas tuomet žiniasklaidai sakė, kad pranešėjų rengiamų talkų daugėja. „Buvo atvejis, kai pranešėjai užfiksavo šiukšlių sankaupą ir jau po kelių minučių mane informavo, jog patys tą vietą sutvarkė. Tai išties džiugina. Tai – žingsnis didesnio sąmoningumo ir pilietiškumo link,“ – prisiminė jis. Problema laikoma išspręsta tuomet, kai atsakinga institucija ar asmuo operatoriui pateikia tai pagrindžiančią informaciją (dokumentus, nuotraukas) ir pranešėjas patvirtina, jog problemos nebėra.

Įdiegus mobiliąją programėlę „Oi, pranešiu“ ir populiarėjant šiai iniciatyvai, pastebimai išaugo gaunamų pranešimų skaičius. Akcijos „Pranešk apie skriaudžiamą gamtą“ gyvavimo laikotarpiu išspręsta daugiau nei pusantro tūkstančio problemų.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.