Kaip elgtis su savarankiškumą per vasarą praradusiais vaikais?

Kiekvieną rugsėjį tėvams ir dažnam pedagogui tenka susidurti su reiškiniu – vaikų „nusavarankiškėjimo“ po vasaros atostogų fenomenu. Siekiant palengvinti mokslo metų pradžią vaikams, tėvams ir pedagogams bei visapusiškai prisidėti prie visavertės asmenybės formavimo, Lietuvos vaikų ir jaunimo centras (LVJC) inicijavo unikalią „superkompetencijų programą“, kurios dėka užsiėmimus didžiajame LVJC baseine lankantys vaikai kiekvieno užsiėmimo metu lygiagrečiai mokosi stiprinti tokius įgūdžius, kaip savarankiškumas, bendradarbiavimas, pasitikėjimas savo jėgomis, kūrybiškumas, gebėjimas analizuoti ir kita.

Vaikų savarankiškumą ugdo įvairių būrelių lankymas, tarp jų - ir treniruotės baseine.<br>Lietuvos vaikų ir jaunimo centro nuotr.
Vaikų savarankiškumą ugdo įvairių būrelių lankymas, tarp jų - ir treniruotės baseine.<br>Lietuvos vaikų ir jaunimo centro nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

lrytas.lt

2014-09-11 12:17, atnaujinta 2018-02-09 16:36

LVJC neformalaus ugdymo specialistų suformuotos „superkompetencijų programos“ dėka kiekvieną mokslo metų mėnesį – nuo rugsėjo iki gegužės – išryškinamos ir stiprinamos tam tikros vaikų kompetencijos, kurios yra ypač svarbios kasdieniame gyvenime ir naudingos ateityje, planuojant tolimesnius mokslus ar karjerą.

„Superkompetencijų programos“ rėmuose atrinktos 9 kompetencijos, kurios LVJC didžiajame baseine intensyviai ugdomos visus devynis mokslo metų mėnesius. Tai – savarankiškumas, bendradarbiavimas, savęs pažinimas, saviraiška, kūrybiškumas, savianalizė, pasitikėjimas savimi, patirties įvertinimas, išbandymų pasitikimas. Kiekvienai kompetencijai stiprinti skiriamas visas mėnuo.

Valdo Jankausko, LVJC direktoriaus, teigimu, šios 9 kompetencijos buvo išryškintos dar praėjusiais metais, LVJC atlikus išsamų tyrimą, kuriame savo nuomonę išsakė vaikų tėvai, pedagogai bei patys vaikai ir atsižvelgta į tai, kokios kompetencijos visiems apklaustiesiems buvo svarbios bei kiek dėmesio joms būdavo skiriama mokyklose, namuose ar įvairių neformalaus ugdymo užsiėmimų metu.

Pasak V.Jankausko, atrinktos kompetencijos yra ypač svarbios, nes dabar jas vertina pedagogai, tėvai, netgi draugai, o ateity įvertins ir darbdaviai, dėl to į šią programą žiūrima labai rimtai, nes jaučiama atsakomybė į gyvenimą išleisti atvirus, sąmoningus, savarankiškus, drąsius, darbščius ir savimi pasitikinčius vaikus.

LVJC direktorius asmeniškai patikina, kad per 20 metų karjeros neformalaus ugdymo srityje, kiekvieną rugsėjį išryškėja ta pati tendencija – vaikai į klases ar į būrelius dažnai grįžta išsimušę iš ritmo, labiau išlepinti, kiek aptingę. Pasak jo, tai yra dažnai didelės tėvelių ir senelių meilės pasekmė, nes pastarieji neretai linkę labiau lepinti savo atžalas vasaros atostogų metu, būna jiems nuolaidesni, mažiau reiklūs nei per mokslo metus.

„Visa tai atrodo labai žmogiška ir suprantama, tačiau vaikams rugsėjis tampa nemenku išbandymu ir kelia stresą. Bioritmai – išsibalansavę, vaikus apėmęs tingulys, trūksta motyvacijos imtis to, ko reikia, o ne to, ko norisi. Be to, vaiko ego irgi ne paskutinėje vietoje,“ – mokslo metų pradžiai būdingą reiškinį komentavo V.Jankauskas.

Kaip spręsti vaikų „nusavarankiškėjimo“ po vasaros atostogų klausimą, kai prevencijai laiko nebėra, nes vasaros atostogos jau praeity, o problemą turime šiandien? LVJC direkorius dalinasi 5-iais patarimais tėvams:

1. Dažniau ir aiškiai formuokite savo vaikams tikslus bei paaiškinkite jų prasmę. Net ir gebėjimas savarankiškai užsirišti batų raištelius gali atverti kelią į dideles pergales ateityje.

2. Užrašykite vaikus į bent vieną komandinį neformalaus ugdymo būrelį. Gebėjimas komunikuoti ir bendradarbiauti yra vienos geidžiamiausių savybių tarp šiuolaikinių darbdavių – neabejojama, jog ši tendencija tik stiprės ateityje.

3. Sukurkite sąlygas vaikams patiems priimti sprendimus, būti atsakingiems už savo veikmus, net jei tai – tik dienos aprangos stiliaus formavimo klausimas ar sprendimas rinktis iš pažiūros keistą ar neperspektyvų būrelį.

4. Patys nebijokite ir leiskite vaikams klysti. Prisiminkite, kad nesėkmė yra neatsiejamas sėkmės komponentas. Tik išmokus susitaikyti su nesekmėmis, būnant atkakliems ir pozityviems kelias mokslų ar karjeros laiptais aukštyn taps greitesnis ir lengvesnis.

5. Būkite pozityvūs – pozityvumas dažnai problemas paverčia galimybėmis, o gera nuotaika traukia sėkmę.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.