„Jei 6-metis užpyksta tiek, kad net negirdi, kas jam sakoma, man nekreipti dėmesio, nukreipti kalbą ar kalbinti, kol jis išgirs?“, – klausė Ina.
„Dukra šukuoja lėlę, o kai aš prašau ateiti rengtis, ji manęs negirdi, nes yra užsiėmus savais reikalais. Pasakau 3-4 kartus, pati prie jos prieinu ir tik tada išgirsta. Kaip elgtis, kad būčiau išgirsta iš pirmo karto?“, – nerimavo skaitytoja Ona.
Atsako Paramos vaikams centro mediatorė, socialinė darbuotoja, konsultantė Laima Nausėdaitė:
Įvykdyti reikalavimą padės šie žingsniai:
Reikalavimą išsakykite trumpai ir aiškiai, ramiu bet tvirtu tonu („greitai eisime praustis ir miegoti, dabar tau reikia susitvarkyti žaislus“).
Nereikia vaiko įtikinėti, jam įrodinėti, grasinti ar jį papirkinėti.
Konstatuokite būtinybę įvykdyti tai, ką sakote ir pasiūlykite savo pagalbą („žaislai vis tiek turės būti sutvarkyti, bet aš galiu tau padėti“).
Jeigu pastebite, kad vaikas vis tiek negirdi, ar nereaguoja:
įsitikinkite, kad ne iš per didelio atstumo jam sakote, tai ko iš jo tikitės. Kalbėkite būdami tame pačiame kambaryje.
jei ir tai nepadeda, prašymus skirtus vaikui pasakykite priėję arčiau vaiko. Atkreipti dėmesį padeda fizinis kontaktas, pvz. uždėkite vaikui ranką ant peties ir tuomet pakartokite prašymą.
galima vaikui paaiškinti, kodėl svarbu reaguoti į Jūsų prašymus Pvz. kai aš tave kviečiu kelis kartu ir tu neateini rengtis, mes sugaištame daugiau laiko ir iš namų išeinama skubėdamos ir susipykusios. Noriu, kad rytoj ateitum rengtis iš karto, kai paprašysiu.
jeigu prašymų nevykdymas itin apsunkina šeimos gyvenimą, pradeda kenkti santykiams, kartu su vaiku galite sukurti sistemą. Sistema – tai susitarimas, kad vaikui nesureagavus į prašymą du kartus, sukurtoje lentelėje ar tiesiog kalendoriuje bus tai pažymėta ir priklausymai nuo to mažės kišenpinigiai ar laikas prie kompiuterio.
Šią sistemą ypač svarbu kruopščiai apgalvoti, pasiruošti, pasitarti su specialistu. Vaikas aiškiai turi suprasti sistemos reikalavimus, numatomas pasekmes, aiškiai įvardintą netinkamą elgesį.
Kalbant apie į globą patenkančius vaikus, gali būti, kad vaikas nereaguoja į ramų toną, nes prie jo tiesiog nėra pratęs.
Kita priežastis, kodėl vaikas gali nekreipti dėmesio į taisykles, kad jis save atskiria nuo aplinkos. Esami lūkesčiai vaikui sukelia pernelyg daug streso. Jis jaučia baimę, kad nepavyks įgyvendinti lūkesčių, ir tam, kad išvengtų to streso, vaikas nuo jų atsiriboja. Reikia skirti laiko ir paaiškinti kodėl taisyklės yra svarbios. Pagalvokite kartu su vaiku, kas jam galėtų būti atlygis kaip paskatinimas laikytis taisyklių.
Specialisto atsakymas suformuluotas remiantis trumpa informacija, kuri yra pateikta tėvų laiške. Jei vaiko elgesys ir savijauta kelia daugiau klausimų, rekomenduojama kreiptis dėl išsamesnio psichologo įvertinimo ir rekomendacijų.
***Jeigu susiduriate su auklėjimo problemomis, sunkiai susitvarkote su vaikais – tai nereiškia, kad esate blogi tėvai. Jau vien tai, kad atsivertėte šį straipsnį, reiškia, jog nemanote, kad rykštė, pakeltas balsas ar grasinimas yra patys tinkamiausi vaikų auklėjimo būdai.
Tačiau auklėjime būna situacijų, kai be specialių žinių sunku priimti tinkamą sprendimą ar pasirinkti priemonę. Kviečiame nelaukti, kol problemos įsisenės – pasikonsultuokite su Paramos vaikams centro specialistais, užduodami anoniminį klausimą portale lrytas.lt, įrašę jį į projekto „Auginu be rykštės“ skydelį (jį rasite po šiuo straipsniu).
Specialistų atsakymai ir patarimai pasirodys rubrikoje „Vaikai“.