Iki lapkričio 21 d. prekybos ir laisvalaikio centro „Mega“ lankytojai galės pasigrožėti didžiausia Baltijos šalyse ir viena didžiausių Europoje meteoritų ekspozicija, tarp kurios elementų – ir garsiausio Lietuvos Žemaitkiemio meteorito, kuris su dideliu trenksmu nukrito į Lietuvos teritoriją 1933 metais, fragmentas.

Edukacinėje erdvėje „Kosmoso atradimai“ – ir garsiausio Lietuvos meteorito fragmentas<br> PLC „Mega“ nuotr.

Oct 28, 2019, 11:29 AM

„Dabar jau nedaug kas žino, bet panašus įvykis, kuris visai neseniai vyko Čeliabinske, yra nutikęs ir Lietuvoje, kai prieš beveik 90 metų Aukštaitijoje, virš Žemaitkiemio, dangų nušvietė krentantis meteoritas, kuris, prieš pasiekdamas žemę, suskilo į daugybę dalių. Vieną šių dalių iki lapkričio 21 d. bus galima pamatyti ir prekybos ir laisvalaikio centro „Mega“ centrinėje aikštėje įrengtoje kosmoso edukacinėje erdvėje, – pasakoja PLC „Mega“ valdančios bendrovės UAB „Baltic RED“ rinkodaros direktorė Ieva Goštautaitė-Gedutė.

1933 metais meteorito kritimą netoli Žemaitkiemio stebėjo daug žmonių ir plačiai aprašė spauda, iškart po įvykio Kaune buvo suburta mokslininkų ekspedicija, aptikusi 22 meteorito gabalus, kurių bendra masė siekė virš 44 kg. Tikėtina, kad beveik 10 kv. km žemės plote, kur krito meteoritas, iki šiol yra išlikę daugiau šio dangaus kūno gabaliukų, tačiau dalis vietovės yra pelkėta, tad visus juos surasti sudėtinga.

Nuo spalio 22 d. eksponuojamoje, Lietuvos Etnokosmologijos muziejaus remonto metu į PLC „Mega“ perkeltoje, meteoritų kolekcijoje – daugiau kaip 120 meteoritų iš viso pasaulio ir net originalios Mėnulio bei Marso uolienos. Tai didžiausia Baltijos šalyse ir viena iš didžiausių Europoje dangaus kūnų kolekcija.

„Lietuvoje panašią į mūsų kolekciją turi tik Vilniaus universitetas, tačiau savo įvairove ji šiai neprilygsta. Tai 12 metų intensyviai rinkti meteoritai, kuriuos su kolegomis suradome patys, įsigijome aukcionuose, išmainėme su kitais meteoritų tyrinėtojais. Nedaug kas žino, jog kasmet į Žemę nukrenta ganėtinai daug meteoritų, tačiau dažniausiai jie krenta negyvenamose vietovėse, tyliai, lyg iš lėktuvo išmesti akmenys. Tik didžiausi sprogsta kaip Čeliabinsko meteoritas, o mažesni net kraterių nepalieka. Mes gauname informaciją iš astronomų kur, pagal skaičiavimus, tikėtina, nukrenta per teleskopus pastebėti meteoritai ir vykstame ieškoti“, – pasakoja vienas kolekcijos savininkų, meteoritų kolekcionierius ir ieškotojas Michail Ivanov.

PLC „Mega“ veikianti įspūdinga kosmoso tematikos edukacinė erdvė įrengta minint 50 metų jubiliejų, kai žmogus – JAV astronautas Neilas Armstrongas – pirmą kartą žengė Mėnulio paviršiumi. Meteoritų paroda –tik viena iš „Megoje“ veikiančios edukacinės erdvės „Kosmoso atradimai“ dalių.

„Vaikų ir šeimų edukacija – vienas didžiausių mūsų, kaip prekybos centro, išskirtinumų. „Megoje“ nuolatinę veiklą vykdantys pramogų operatoriai bei pačiame prekybos centre nuolatos vykstantys į šeimas orientuoti renginiai skirti ne tik pramogauti, bet ir pažinti, plėsti akiratį bei tobulėti. Tad pirmosios žmogaus kelionės į Mėnulį 50-mečio negalėjome praleisti, todėl kviečiame visus susipažinti su kosmoso platybėmis ir tuo, kas iki šiol mažai žinoma – lietuvių nuveiktais darbais kosminės botanikos srityje“, – kviečia I. Goštautaitė-Gedutė.

Šalia įspūdingos meteoritų kolekcijos, edukacinėje erdvėje „Kosmoso atradimai“ eksponuojama ne mažiau unikali paroda – „Kosminė botanika“, kurioje išvysite: lietuviškų dirbtinių Žemės palydovų, įrangą su kuria kosmose buvo atliekami bandymai (pavyzdžiui – kosmines centrifugas, kurių pagalba kosmose augintiems augalams buvo sukuriama dirbtinė „Žemės trauka“), tris vienintelio lietuvio lakūno – bandytojo kosmonauto Rimanto Stankevičiaus pilotavimo šalmus ir dar daugybę istorinę ir edukacinę vertę turinčių daiktų.

„Žmogui pradėjus skrieti į kosmosą viena aktualiausių tyrinėtų sričių – kokia nesvarumo ir kosmoso įtaka augalams, gyvūnams bei žmogui. Nuo 1971-ųjų biologiniuose tyrimuose kosmose aktyviai dalyvavo ir Lietuvos mokslininkai, kurie buvo vieni pirmųjų kosmose išauginę augalą „nuo sėklos iki sėklos“. Biologijos mokslų daktarės Danguolės Švegždienės užsidegimu šia tema surinkta gausi ekspozicija, kurią ji padovanojo Lietuvos etnokosmologijos muziejui, o mes sudarėme sąlygas ją parodyti plačiajai visuomenei“, – intriguoja I. Goštautaitė-Gedutė.

PLC „Mega“ lankytojus centrinėje aikštėje tai pat pasitinka įspūdingo dydžio ore plevesuojantis Saulės sistemos modelis bei gausi nemokamų pramogų pasiūla – „Playmobil“ kosmoso konstruktorių erdvė, simuliaciniai žaidimai, teminė spalvinimo ir piešimo erdvė, žaibų ir žvaigždžių kambarys, astronauto foto sienelė ir kt.

Pramogas papildo PLC „Mega“ centrinėje aikštėje veikiantis sferinis kino teatras, kuriame rodomi edukaciniai filmai kosmoso tematika skirtingo amžiaus auditorijoms. Visi, įsigiję bilietą į sferinį kiną, dovanų gauna kvietimą apsilankyti edukaciniame pramogų centre „CurioCity“, kuriame taip pat vyksta užsiėmimai kosmoso tematika.

Nemokamoje edukacinėje erdvėje „Kosmoso atradimai“ apsilankyti galima iki lapkričio 21 d., laukiamos moksleivių ekskursijos bei organizuotos vaikų grupės.

Edukacinė erdvė „Kosmoso atradimai“ – PLC „Mega“ organizuojamų edukacinių renginių vaikams ir šeimai tęsinys. Šiemet čia jau buvo eksponuota „National Geography Channels International“ globojama paroda „Vandenynų milžinai“, tarptautinė keliaujanti „Lego“ paroda, o pernai PLC „Mega“ svečiavosi net tikrų mamutų griaučiai.

Daugiau informacijos: https://www.mega.lt/akcijos-naujienos-renginiai/kosmoso-atradimai