Ruošiantis šių metų „Nacionalinei ekspedicijai“ – įspūdingas mokslinis atradimas

 

 Suskaičiavus senojo laivo dugno lentų medžio rieves ir atlikus analizę paaiškėjo, kad Merkinės laivas Nemunu plaukė prieš daugiau nei pustrečio šimto metų.<br> Projekto „Nacionalinė ekspedicija“ stopkadrai.
 Suskaičiavus senojo laivo dugno lentų medžio rieves ir atlikus analizę paaiškėjo, kad Merkinės laivas Nemunu plaukė prieš daugiau nei pustrečio šimto metų.<br> Projekto „Nacionalinė ekspedicija“ stopkadrai.
 Suskaičiavus senojo laivo dugno lentų medžio rieves ir atlikus analizę paaiškėjo, kad Merkinės laivas Nemunu plaukė prieš daugiau nei pustrečio šimto metų.<br> Projekto „Nacionalinė ekspedicija“ stopkadrai.
 Suskaičiavus senojo laivo dugno lentų medžio rieves ir atlikus analizę paaiškėjo, kad Merkinės laivas Nemunu plaukė prieš daugiau nei pustrečio šimto metų.<br> Projekto „Nacionalinė ekspedicija“ stopkadrai.
 Suskaičiavus senojo laivo dugno lentų medžio rieves ir atlikus analizę paaiškėjo, kad Merkinės laivas Nemunu plaukė prieš daugiau nei pustrečio šimto metų.<br> Projekto „Nacionalinė ekspedicija“ stopkadrai.
 Suskaičiavus senojo laivo dugno lentų medžio rieves ir atlikus analizę paaiškėjo, kad Merkinės laivas Nemunu plaukė prieš daugiau nei pustrečio šimto metų.<br> Projekto „Nacionalinė ekspedicija“ stopkadrai.
 Suskaičiavus senojo laivo dugno lentų medžio rieves ir atlikus analizę paaiškėjo, kad Merkinės laivas Nemunu plaukė prieš daugiau nei pustrečio šimto metų.<br>Projekto „Nacionalinė ekspedicija“ stopkadrai. 
 Suskaičiavus senojo laivo dugno lentų medžio rieves ir atlikus analizę paaiškėjo, kad Merkinės laivas Nemunu plaukė prieš daugiau nei pustrečio šimto metų.<br>Projekto „Nacionalinė ekspedicija“ stopkadrai. 
 Suskaičiavus senojo laivo dugno lentų medžio rieves ir atlikus analizę paaiškėjo, kad Merkinės laivas Nemunu plaukė prieš daugiau nei pustrečio šimto metų.<br>Projekto „Nacionalinė ekspedicija“ stopkadrai. 
 Suskaičiavus senojo laivo dugno lentų medžio rieves ir atlikus analizę paaiškėjo, kad Merkinės laivas Nemunu plaukė prieš daugiau nei pustrečio šimto metų.<br>Projekto „Nacionalinė ekspedicija“ stopkadrai. 
 Suskaičiavus senojo laivo dugno lentų medžio rieves ir atlikus analizę paaiškėjo, kad Merkinės laivas Nemunu plaukė prieš daugiau nei pustrečio šimto metų.<br>Projekto „Nacionalinė ekspedicija“ stopkadrai. 
 Suskaičiavus senojo laivo dugno lentų medžio rieves ir atlikus analizę paaiškėjo, kad Merkinės laivas Nemunu plaukė prieš daugiau nei pustrečio šimto metų.<br>Projekto „Nacionalinė ekspedicija“ stopkadrai. 
 Suskaičiavus senojo laivo dugno lentų medžio rieves ir atlikus analizę paaiškėjo, kad Merkinės laivas Nemunu plaukė prieš daugiau nei pustrečio šimto metų.<br>Projekto „Nacionalinė ekspedicija“ stopkadrai. 
 Suskaičiavus senojo laivo dugno lentų medžio rieves ir atlikus analizę paaiškėjo, kad Merkinės laivas Nemunu plaukė prieš daugiau nei pustrečio šimto metų.<br>Projekto „Nacionalinė ekspedicija“ stopkadrai. 
 Suskaičiavus senojo laivo dugno lentų medžio rieves ir atlikus analizę paaiškėjo, kad Merkinės laivas Nemunu plaukė prieš daugiau nei pustrečio šimto metų.<br> Projekto „Nacionalinė ekspedicija“ stopkadrai.
 Suskaičiavus senojo laivo dugno lentų medžio rieves ir atlikus analizę paaiškėjo, kad Merkinės laivas Nemunu plaukė prieš daugiau nei pustrečio šimto metų.<br> Projekto „Nacionalinė ekspedicija“ stopkadrai.
 Suskaičiavus senojo laivo dugno lentų medžio rieves ir atlikus analizę paaiškėjo, kad Merkinės laivas Nemunu plaukė prieš daugiau nei pustrečio šimto metų.<br>Projekto „Nacionalinė ekspedicija“ stopkadrai. 
 Suskaičiavus senojo laivo dugno lentų medžio rieves ir atlikus analizę paaiškėjo, kad Merkinės laivas Nemunu plaukė prieš daugiau nei pustrečio šimto metų.<br>Projekto „Nacionalinė ekspedicija“ stopkadrai. 
 Suskaičiavus senojo laivo dugno lentų medžio rieves ir atlikus analizę paaiškėjo, kad Merkinės laivas Nemunu plaukė prieš daugiau nei pustrečio šimto metų.<br>Skenuota senosios vytinės nuotr.
 Suskaičiavus senojo laivo dugno lentų medžio rieves ir atlikus analizę paaiškėjo, kad Merkinės laivas Nemunu plaukė prieš daugiau nei pustrečio šimto metų.<br>Skenuota senosios vytinės nuotr.
Daugiau nuotraukų (10)

Lrytas.lt

Apr 27, 2017, 12:17 PM

 


 
Laivadirbys Simas Knapkis, kuris stato ir šių metų ekspedicijos laivą, iškart nepatikėjo, kad laivas galėjo būti pastatytas taip seniai: „Iškart net suabejojau ar nebus klaida, tikrai nustebau. Tikėjausi, kad laivui gali būti 150 metų, bet tikrai ne tiek. Aprašymuose teigiama, kad tokio tipo laivai buvo gaminami iš šviežios medienos, vadinasi, laivas turėjo būti pastatytas vėliausiai po metų, kai buvo nukirsti medžiai.“
Daugiausia klausimų kėlė gamyklinės vinys
 
Vytinės tipo, tradiciniai buriniai upių prekybos laivai gyvavo nuo XV iki XIX a. vidurio. Vytinėmis buvo gabenami kroviniai Lietuvos didžiosios kunigaikštystės ir jos buvusių žemių vidaus vandenyse. Pasak istorikų, šis Nemuno laivas pasaulyje neturi analogų.
 
Iki šiol senojo Merkinės laivo amžiaus mįslė nebuvo įminta. Spėliota, kad laivas gali būti XVII amžiaus, bet jame rastos įkaltos gamyklinės vinys leido daryti prielaidą, kad laivas gerokai jaunesnis, XIX-XX amžiaus.
„Laivas ko gero buvo perstatytas, gal net ne kartą remontuotas paliekant itin kokybiškai padarytą dugną. Nežinau, kaip kitaip būtų galima paaiškinti laive rastas mažiausiai 50 metų laiko tarpą skiriančias specialias kabes ir XIX a. pirmoje pusėje atsiradusias gamyklines vinis. Labai sunku pasakyti, kada pramoninių vinių technologija pasiekė Lietuvą, kada pradėta naudoti aukštupyje. Labai didelė mįslė, kaip toks laivas galėjo tiek metų išsilaikyti“, – sako S. Knapkis.
 
Šių metų ekspedicijos laivo statyba įpusėjo

 
Šių metų ekspedicija plauks specialiai statomu nauju mediniu laivu, mažesne Merkinės laivo kopija. Laivas bus beveik 13 m. ilgio, bet vizualiai bus labai panašus. „Nauja tik tai, kad bortai jungiami Pamario kraštui būdingu metodu, kai vinys sukalamos visiškai kitaip. Bet vizualiai viskas atrodys lygiai taip pat, kaip senieji vytinės tipo laivai. Kadangi laivas statomas senaisiais metodais, stengtis kažkaip jį padaryti autentiškesnį net nereikia, jis savaime toks gaunasi. Po poros metų, kai  šiek tiek apsitrins, atrodys, kad jam jau 50 metų“, – šypsodamasis pasakoja laivadirbys.
 
Šiuo metu jau padarytas sunkiausias ir kruopščiausias darbas – pagaminta visa laivo dalis, kuri bus po vandeniu – dugnas, laivo priekis ir galas, pradėti kelti laivo bortai. Laivas ekspedicijoje plukdys apie 20 žmonių. Pasak S. Knapkio, laivo svoris su žmonėmis gali siekti net 6 tonas.
 
„Nacionalinė ekspedicija“ šiemet į kelionę leisis birželio 22 dieną. Ekspedicijos dalyviai tyrinės dabartinę Lenkiją, Vyslos upe plauks iki pat Baltijos jūros.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.