Britai „nemokamai patobulino“ savo naikintuvus: leis sutaupyti tonas degalų

„F-35B Lightning II“ naikintuvai yra įspūdingi kariniai orlaiviai – jau vien ką reiškia galimybė kilti ir leistis vertikaliai kaip sraigtasparniui. Tai šiems naikintuvams suteikia lankstumo, ypač veikiant nuo lėktuvnešių denių. Tačiau tikriausiai nustebsite sužinoję, kad JAV pajėgų F-35B leisis kitaip nei to paties tipo britų orlaiviai. Kaip skirsis identiškų naikintuvų tūpimas? Kodėl?

 F-35B leidžiasi ant Jungtinės Karalystės lėktuvnešio „Queen Elizabeth“.<br> AFP / Scanpix nuotr.
 F-35B leidžiasi ant Jungtinės Karalystės lėktuvnešio „Queen Elizabeth“.<br> AFP / Scanpix nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Lrytas.lt

Oct 18, 2018, 1:51 PM, atnaujinta Oct 18, 2018, 1:58 PM

F-35B naikintuvai gali kilti ir leistis vertikaliai. Šis technologinis sprendimas, nors ir nėra visiškai naujas, pareikalavo didžiulių technologinių pastangų. Ir jis tikrai yra naudingas – itin pajėgiems naikintuvams iš esmės nereikia ilgų pakilimo/tūpimo takų, todėl jų panaudojimo galimybės yra kur kas platesnės. Tai taip pat reiškia, kad šiems orlaiviams pritaikytiems lėktuvnešiams nereikia katapultų ar kitų technologinių sprendimų. Tačiau dabar aiškėja, kad Karališkajame Laivyne tarnaujantys F-35B ateityje leisis kitaip nei amerikietiški to paties tipo lėktuvai.

Kiekvienas lėktuvas, nepriklausomai nuo to, ar kalbame apie „Boeing 737“, kuriuo jūs skrendate atostogauti, ar F-35B, turi savo maksimalų tūpimo svorį. Įprastai jis yra gerokai mažesnis už maksimalų kilimo svorį. Tai yra priežastis, kodėl lėktuvams kartais tenka ore atsikratyti dalies degalų ruošiantis neplanuotam nusileidimui. F-35B turi tą pačią problemą – leistis vertikaliai, žinoma, jis gali, tačiau tik jei nesveria per daug. Todėl amerikietiški naikintuvai prieš atlikdami vertikalų nusileidimą dažnai ore išpurškia degalus. Tai yra labai brangu, švaistūniška – bet neišvengiama. Tiksliau, buvo neišvengiama, nes britai nusprendė F-35B tupdyti kitaip, kad maksimalus tūpimo svoris būtų didesnis.

Jungtinės Karalystės lėktuvnešiai „Queen Elizabeth“ ir „Prince of Wales“ turi pakilimą palengvinančias rampas (kilti horizontaliai yra pigiau nei vertikaliai), bet jokių katapultų ir gaudyklių. Kiekvienas iš šių laivų vienu metu galės turėti 12-36 F-35B naikintuvus, o tai yra rimtos pajėgos, galinčios vykdyti operacijas bet kuriame pasaulio krašte. F-35B ant šių lėktuvnešių denių leisis ne visai vertikaliai – nors bus naudojamos vertikalaus nusileidimo sistemos, naikintuvai priartės kreive, denį pirmiau palies galiniais ratais ir toliau riedės pirmyn. Kitaip tariant, toks nusileidimas bus kažkas tarp įprasto horizontalaus ir vertikalaus.

Kaip minėta, taip tupiantys lėktuvai gali būti sunkesni. Taip yra todėl, kad leidžiantis kampu sparnai taip pat vaidina didesnį vaidmenį – jie vis tiek kuria keliamąją jėgą ir sulėtina nusileidimą taip, kad jis būtų visai švelnus. Vertikaliai tupiantys F-35B gali turėti maždaug 2,27 tonų krovinį, o taip kampu – 3,18 tonas. Taigi, britų naikintuvai gali nusileisti su daugiau degalų, o tai yra šioks toks sutaupymas. JAV pajėgų F-35B taip kol kas netupia, nes amerikietiški lėktuvnešiai dažnai yra labiau apkrauti ir riedėjimu tiesiog nėra vietos. Jei laisvas visas takas, tada leistis galima tiesiog įprastu būdu.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.