Įspūdinga lėktuvnešio istorija: vieną kartą jis ėmė veikti „atvirkščiai“

Lėktuvnešis „HNLMS Karel Doorman“ turėjo labai ilgą istoriją. 1944 metais jis, tuomet vadintas „HMS Venerable“, pradėjo tarnybą Karališkajame Jungtinės Karalystės laivyne. Tačiau 1947 metais buvo parduotas Nyderlandams. Jis vykdė įvairias misijas, tačiau viena diena išsiskyrė iš kitų. Lėktuvnešis yra skirtas gabenti lėktuvams, bet ar galima apmainyti šiuos vaidmenis?

 Lėktuvnešis „HNLMS Karel Doorman“ turėjo labai ilgą istoriją.<br> Wikimedia commons
 Lėktuvnešis „HNLMS Karel Doorman“ turėjo labai ilgą istoriją.<br> Wikimedia commons
Daugiau nuotraukų (1)

Lrytas.lt

Apr 26, 2019, 1:48 PM

Tuo metu pasaulyje vyko dekolonizacija. Nyderlandai turėjo keletą kolonijų ir iš esmės jau buvo susitaikę, kad artėja jų nepriklausomybės laikas. Vakarų Naujoji Gvinėja olandams priklausė nuo 1828-ųjų, bet 1960 m. artėjo laikas, kai ši šalis turėjo tapti nepriklausoma. Tačiau tuo metu pretenzijas ėmė reikšti Indonezija, teigusi, kad salos dalis privalo priklausyti jai. Nyderlandai nusprendė tame regione parodyti vėliavą, todėl ten pasiuntė porą eskadrinių mininkų, modifikuotą tanklaivį ir „HNLMS Karel Doorman“ lėktuvnešį.

Ši kelionė būtų buvusi gerokai trumpesnė, jei laivai būtų galėję plaukti Sueco kanalu. Tačiau Egiptas buvo Indonezijos sąjungininkas ir greičiausiai būtų pastojęs kelią Nyderlandų laivams. Taigi, konvojus plaukė aplink Afriką ir galiausiai atsirado netoli Australijos. Tačiau čia ir vėl pasitiko problemos – Frimantlio uosto darbuotojai streikavo ir atsisakė priimti Nyderlandų lėktuvnešį. Reikalas buvo tame, kad jie palaikė Indonezijos interesus ir laikė Nyderlandų galios demonstraciją nereikalinga. Taigi, nors uostas sutiko priimti „HNLMS Karel Doorman“, darbininkai nesiėmė savo tiesioginių pareigų.

Tokio dydžio laivai nėra pakankamai manevringi, kad patys įplauktų į uostą. Plaukti nedideliu greičiu yra tiesiog per sunku, todėl visada naudojami vilkikai. Tačiau, kaip supratote, „HNLMS Karel Doorman“ tokios pagalbos nesulaukė. Jūreiviams reikėjo išradingumo – tačiau jie sprendimą surado.

Propeleriniai lėktuvai buvo grandinėmis prikaustyti prie denio. Tuomet jie užkūrė savo variklius ir ėmėsi darbo. Kelių lėktuvų jėga varomas laivas lėtai, bet sklandžiai įplaukė į uostą ir galėjo tęsti savo misiją. Net sunku įsivaizduoti, ką galvojo tie protestuojantys Frimantlio uosto darbininkai – tačiau tai yra geras užsispyrimo ir išradingumo pavyzdys.

Bet nepaisant geriausių Nyderlandų norų, Vakarų Naujoji Gvinėja vis tiek atiteko Indonezijai – kuri kelis kartus atsisakė suteikti šaliai nepriklausomybę. Į teritoriją buvo atkelta daug indoneziečių, kurie išstūmė vietinius gyventojus.

„HNLMS Karel Doorman“ tarnavo iki 1968 metų, kai Nyderlandai šį lėktuvnešį pardavė Argentinai. Čia laivas buvo naudojamas iki 1990 metų, o galutinai jo atsisakyta 1997-aisiais. Iki 2000-ųjų „HNLMS Karel Doorman“ – tuomet jau vadintas „ARA Veinticinco de Mayo“ – buvo ardomas, dalis tiekiant Brazilijos „NAeL Minas Gerais“. Detalės tiko puikiai, nes abu šie laivai buvo pastatyti kaip JK laivyno „Colossus“ klasės lėktuvnešiai.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.