Virš Lietuvos pastebėtas karinių lėktuvų suaktyvėjimas: šalį aplankė ir ypatingas svečias

Pirmadienio vakarą, apie 22 val. 50 min. dangų virš Vilniaus sudrebino naikintuvų skrydis. Į lrytas.lt redakciją kreipėsi skaitytojai, domėdamiesi, kas vyksta – nes jei išskirtiniu garsumu pasižymintys orlaiviai dienomis sostinės gyventojus jau nebe itin stebina, vis dėlto išgirsti tokį charakteringą garsą kitą naktį po garsiųjų įvykių su į Baltarusiją nukreiptu lėktuvu – visai kitas įspūdis.

  Apie 10 val. 30 min. viešoje skrydžių stebėjimo svetainėje pasirodė JAV karinių oro pajėgų žvalgybinis bepilotis orlaivis „RQ-4 Global Hawk“.<br>Wikimedia commons / flightradar24.com iliustr., lrytas.lt mont.
  Apie 10 val. 30 min. viešoje skrydžių stebėjimo svetainėje pasirodė JAV karinių oro pajėgų žvalgybinis bepilotis orlaivis „RQ-4 Global Hawk“.<br>Wikimedia commons / flightradar24.com iliustr., lrytas.lt mont.
 Antradienį apie 9 val. ryto virš Lietuvos sukiojosi (o vėliau į Ramšteino Vokietijoje bazę grįžo) žvalgybinis lėktuvas „Boeing E-8C Joint Stars“.<br> military.com / flightradar24.com iliustr., lrytas.lt mont.
 Antradienį apie 9 val. ryto virš Lietuvos sukiojosi (o vėliau į Ramšteino Vokietijoje bazę grįžo) žvalgybinis lėktuvas „Boeing E-8C Joint Stars“.<br> military.com / flightradar24.com iliustr., lrytas.lt mont.
 Antradienį apie 9 val. ryto virš Lietuvos sukiojosi (o vėliau į Ramšteino Vokietijoje bazę grįžo) žvalgybinis lėktuvas „Boeing E-8C Joint Stars“.<br> flightradar24.com iliustr.
 Antradienį apie 9 val. ryto virš Lietuvos sukiojosi (o vėliau į Ramšteino Vokietijoje bazę grįžo) žvalgybinis lėktuvas „Boeing E-8C Joint Stars“.<br> flightradar24.com iliustr.
 Beveik tuo pačiu metu (apie 9 val.) iš Šiaulių oro bazės pakilo ir „Beechcraft RC-12 Guardrail“<br> Defence Blog / flightradar24.com iliustr., lrytas.lt mont.
 Beveik tuo pačiu metu (apie 9 val.) iš Šiaulių oro bazės pakilo ir „Beechcraft RC-12 Guardrail“<br> Defence Blog / flightradar24.com iliustr., lrytas.lt mont.
 Beveik tuo pačiu metu (apie 9 val.) iš Šiaulių oro bazės pakilo ir „Beechcraft RC-12 Guardrail“<br> flightradar24.com iliustr.
 Beveik tuo pačiu metu (apie 9 val.) iš Šiaulių oro bazės pakilo ir „Beechcraft RC-12 Guardrail“<br> flightradar24.com iliustr.
JAV karinių oro pajėgų žvalgybinio bepiločio orlaivio „RQ-4 Global Hawk“ skrydis.<br> flightradar24.com iliustr.
JAV karinių oro pajėgų žvalgybinio bepiločio orlaivio „RQ-4 Global Hawk“ skrydis.<br> flightradar24.com iliustr.
JAV karinių oro pajėgų žvalgybinio bepiločio orlaivio „RQ-4 Global Hawk“ skrydis.<br> flightradar24.com iliustr.
JAV karinių oro pajėgų žvalgybinio bepiločio orlaivio „RQ-4 Global Hawk“ skrydis.<br> flightradar24.com iliustr.
JAV karinių oro pajėgų žvalgybinio bepiločio orlaivio „RQ-4 Global Hawk“ skrydis.<br> flightradar24.com iliustr.
JAV karinių oro pajėgų žvalgybinio bepiločio orlaivio „RQ-4 Global Hawk“ skrydis.<br> flightradar24.com iliustr.
JAV karinių oro pajėgų žvalgybinio bepiločio orlaivio „RQ-4 Global Hawk“ skrydis.<br> flightradar24.com iliustr.
JAV karinių oro pajėgų žvalgybinio bepiločio orlaivio „RQ-4 Global Hawk“ skrydis.<br> flightradar24.com iliustr.
JAV karinių oro pajėgų žvalgybinio bepiločio orlaivio „RQ-4 Global Hawk“ skrydis.<br> flightradar24.com iliustr.
JAV karinių oro pajėgų žvalgybinio bepiločio orlaivio „RQ-4 Global Hawk“ skrydis.<br> flightradar24.com iliustr.
Daugiau nuotraukų (10)

Lrytas.lt

May 25, 2021, 5:49 PM, atnaujinta May 26, 2021, 9:15 PM

„Jau gulėjau lovoje, kai apie vienuoliktą valandą vakaro prariaumojo vienas ar du naikintuvai, atrodo nuskridę pietų kryptimi. Kas vyksta? Ar tai kaip nors susiję su įvykiais Baltarusijoje?“, – į portalą lrytas.lt kreipėsi vilnietis Dovydas R.

„Ar gali būti, kad apie 11 val. Vakaro virš Vilniaus skraido naikintuvai? Jei taip, kodėl taip daroma? Juk naktimis pratybų nebūna?“, – klausė Eugenijus L.

Suaktyvėjusi žvalgyba?

Tuo tarpu antradienio rytą, apie 9 val. svetainę „FlightRadar24“ stebintys vartotojai pastebėjo, kad virš Lietuvos sukiojasi (o vėliau į Ramšteino Vokietijoje bazę grįžo) žvalgybinis lėktuvas „Boeing E-8C Joint Stars“ – kariniams reikalams stipriai perdirbtas „Boeing 707-300“, pritaikytas gabenti radaro, ryšių, operacijų ir valdymo posistemes, reikalingas operatyvinėms misijoms.

„Joint STARS“ pavadinimas šifruojamas kaip „Joint Surveillance Target Attack Radar System“ (lietuviškai – jungtinės taikinių žvalgybos ir atakos radarų sistema), ir lėktuvas veikia kaip oro desanto vadovavimo ir mūšio valdymo, žvalgybos, stebėjimo bei žvalgybos platforma. Pagrindinė jo misija – suteikti žemės ir oro pajėgų vadams antžeminio stebėjimo duomenis, kurie suteiktų pranašumą puolimo operacijose bei nurodytų taikinius, kas prisidėtų prie priešo pajėgų užlaikymo, sutrikdymo ir sunaikinimo.

Beveik tuo pačiu metu (apie 9 val.) iš Šiaulių oro bazės pakilo ir „Beechcraft RC-12 Guardrail“ – lėktuvas, pritaikytas elektroninei žvalgybai, pavyzdžiui, elektroninės komunikacijos signalų stebėjimui.

Ypatingas svečias

Tačiau įdomiausias svečias į Lietuvos padangę užsuko apie 10 val. 30 min.: viešoje skrydžių stebėjimo svetainėje pasirodė JAV karinių oro pajėgų žvalgybinis bepilotis orlaivis „RQ-4 Global Hawk“.

„FlightRadar24“ duomenys rodo, kad orlaivio radiolokacinis atsakiklis buvo įjungtas ties Sicilijos krantais, virš Viduržemio jūros. Tuo metu orlaivis jau buvo aukštai danguje, iš kur jis pakilo, duomenų nėra.

Apskridęs salą, orlaivis virš vandens pasuko Prancūzijos link. Kairėje palikęs Nicą, toliau skrido virš Alpių, apsuko kelis ratus Prancūzijos ir Vokietijos pasienyje, tuomet tiesia linija pasuko Brėmeno (Vokietija) link, čia pasuko šiek tiek dešiniau ir kairėje palikęs Hamburgą atsidūrė virš Baltijos jūros.

Ties Borholmo sala apsukęs kelis ratus, jau netrukus orlaivis pasuko Lietuvos link ir į mūsų oro erdvę įskrido daugiau nei 16 km aukštyje, skrisdamas beveik 600 km/val. greičiu.

Praskridęs virš Kuršių Nerijos, „RQ-4 Global Hawk“ už Kryžkalnio suktelėjo šiek tiek dešinėn, Kauną paliko kairėje, kažkur tarp Alytaus ir Trakų staigiai pasuko į kairę ir nusklendė palei visą Baltarusijos pasienį. Netrukus orlaivis įskrido į Latvijos teritoriją, vėliau pasiekė Estiją. Čia jis jau skrido palei Rusijos sieną.

Praskridęs Rakverę (Estija) ir pasiekęs Suomių įlanką, orlaivis apsisuko, tuo pačiu keliu grįžo atgal iki Latvijos, ties Rezekne vėl apsisuko ir grįžo į Estiją – vėl iki pat Suomių įlankos.

Po kelių tokių ratų Rusijos ir Baltarusijos pasienyje, orlaivis grįžo į Lietuvą, aplenkė Alytų ir kiek po 14 val. ties Suvalkais įskrido į Lenkiją.

Lenkijoje „RQ-4 Global Hawk“ vėl sklendė palei Baltarusijos sieną, galiausiai palei ją įskrido į Ukrainos oro erdvę. Apskridęs Kijevą, orlaivis pasuko tiesiai link Rusijos remiamų separatistų užimto Donecko. Tačiau jo nepriskridęs, pakeitė kursą Luhansko, kuris irgi yra separatistų rankose, link.

Apskrido Krymą, prie Sočio apsisuko

Panašu, kad virš separatistų kontroliuojamų teritorijų dronas neskrido. Tačiau palei jų ribą jis prasuko net kelis ratus. O tuomet pasisuko dešinėn ir nuo Mariupolio tiesia linija nuskrido Odesos link. Žinoma, iš aukštai stebėdamas Rusijos aneksuotą Krymą.

Tarp Odesos ir Chersono orlaivis vėl pasisko, šį kartą kairėn, nusklendė virš Juodosios jūros, apsuko nuo Ukrainos atplėštą Krymą ir virš vandens pradėjo sklesti išilgai Rusijos pakrantės.

Būtent čia, ant jūros kranto greta Gelendžiko stovi prabangūs rūmai, dar žinomi, kaip Vladimiro Putino vila. Apie ją metų pradžioje paskelbė suimto Rusijos opozicionieriaus Aleksejaus Navalno įkurtas fondas. Buvo skelbiama, kad šios vilos vertė - per 1 mlrd. eurų.

Praskridęs V.Putino vilą, ties jo mėgiamu Sočiu, daugiau kaip 30 val. ore išbūti galintis ir beveik 23 tūkst. km nenusileisdamas skristi galintis dronas vėlų antradienio vakarą apsisuko ir pasuko atgal tuo pačiu keliu, kuriuo atskrido.

KAM: tai buvo planiniai skrydžiai

Portalas lrytas.lt kreipėsi į Lietuvos Krašto apsaugos ministeriją, prašydamas paaiškinti tokius suaktyvėjusius karinės aviacijos veiksmus, o taip pat jų galimas sąsajas su savaitgalio įvykiais kaimyninėje šalyje. Į visus klausimus ministerija atsakė lakoniškai:

„Atsakant į jūsų klausimus informuojame, kad tai buvo planiniai sąjungininkų skrydžiai. Tokie skrydžiai būna iš anksto suderinti su Lietuvos kariuomenės karinėmis oro pajėgomis ir tai įprasta praktika NATO šalių oro erdvėje“ , – teigiama ministerijos laiške.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.