Ličio „bomba“ drebina žaliavų rinką, ateitis – miglota

Pasaulio žaliavų rinkoje atsirado nauji „mėlyni žetonai“: per pastaruosius tris metus paties lengviausio metalo – ličio – kaina išaugo penkis kartus. Pastaraisiais dešimtmečiais aptikti didžiausi ličio telkiniai, jo gavyba auga, tačiau didėja ir paklausa – būtent litis naudojamas išmaniųjų telefonų, nešiojamųjų kompiuterių ir elektromobilių baterijose. Panašu, litis kuo rimčiausiai rengiasi užimti pagrindinio XXI amžiaus metalo vietą, bet ar pajėgs pramonė patenkinti didžiulį ir sparčiai didėjantį poreikį?

Ujūnio druskos ežeras Bolivijoje – vienas didžiausių ličio rezervuarų pasaulyje.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
Ujūnio druskos ežeras Bolivijoje – vienas didžiausių ličio rezervuarų pasaulyje.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
„Tesla“ pradėjo masinę ličio baterijų gamybą.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
„Tesla“ pradėjo masinę ličio baterijų gamybą.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
Daugiau nuotraukų (2)

Technologijos.lt

Apr 5, 2017, 2:19 PM, atnaujinta Apr 13, 2017, 7:35 PM

Apie 40 proc. pasaulyje išgaunamo ličio panaudojama akumuliatorių gamyboje. Šis metalas – puikus laidininkas, o jo baterijos ilgiau tarnauja ir yra talpesnės. Naudojant litį galima gaminti nebrangius akumuliatorius – visas „Tesla“ automobilyje naudojamas litis tekainuoja 500 dolerių, pigiau, nei stogo bagažinė, pasakoja „Bloomberg Businessweek“ straipsnyje apie ličio pramonę.

„Tesla“ – vienas iš neginčijamų akumuliatorių gamybos lyderių. Kompanija 2017 metų sausio mėnesį pradėjo masinę ličio baterijų gamybą ir, bendradarbiaudama su „Panasonic“, tikisi jau 2018 metais pagaminti 35GWh bendros akumuliatorių talpos (tai maždaug tiek, kiek telpa visose kitose pasaulio baterijose). „Transparency Market Research“ prognozuoja, kad ličio baterijų rinka išaugs nuo 29,7 mlrd. dolerių 2015 metais iki 77,4 mlrd. dolerių 2024 m.

Didžiausios ličio atsargos yra šiose šalyse – Australijoje, Argentinoje, Kinijoje ir Čilėje, o vadinamajame Pietų Amerikos trikampyje (Bolivija, Argentina ir Čilė) yra apie 70 proc. visų pasaulio atsargų. Stambiausios ličio gavyba užsiimančios kalnakasybos kompanijos – JAV „Albemarle“ (jai priklauso garsioji „Silver Peak“ šachta Nevadoje) ir „FMC Corp.“ (dirba ir Argentinoje), o taip pat Čilės kompanija SQM.

Efektyviausia ličio radimvietė – Atakamos druskožemis – irgi Čilėje. Atakamos plokščiakalnis Anduose yra 4500 metrų aukštyje virš jūros lygio ir daugiau nei prieš tris dešimtis metų Čilės valdžia įžvelgė jo potencialą. Dabar Atakamos plokščiakalnį galima vadinti kokybiškiausio pasaulyje ličio druskų telkiniu.

„Užsiėmėme urano gavyba, kai jo kainos buvo aukštos. Kai jos nukrito, pradėjau ieškoti, kas bus kita „bomba“. Ir pastebėjau, kad dėmesį pradėjo traukti elektromobilių akumuliatoriai. Nutarėme užsiimti ličiu, o kur jo galima rasti? Vienintelė tokia vieta Šiaurės Amerikoje buvo Kleitono lyguma Nevados valstijoje“, – „Bloomberg Businessweek“ pasakojo geologinės žvalgybos kompanijos „GeoXplor“ vadovas Johnas Rudas.

J.Rudas verčiasi iškasenų plotų paieška – suranda juos, pažymi ir laukia potencialaus investuotojo skambučio. „Mūsų versle reikia sekti įkandin madon ateinančių mineralų“, – aiškina jis. Litis yra būtent toks: jei 2014 metais tona šio metalo kainavo 4 000 dolerių, dabar – apie 20 000 dolerių.

Vien 2016 metais ličio paklausa išaugo 26 proc., o 2018-aisiais turėtų ūgtelėti dar 39 proc. „Deutsche Bank“ ir „Macquarie Research“ ekspertai choru prognozuoja artimiausiais metais ličio paklausos augimą nuo 60 proc. iki 250 proc. Paklausą kurs, žinoma, elektromobiliai (kurie, remiantis prognozėmis, 2025 metais užims 9 proc. pasaulio automobilių rinkos), o taip pat saulės ir vėjo jėgainėse. Prognozuojama ir tai, kad kai kurios šalys, tarp jų ir Kinija, įves apribojimus vidaus degimo variklius naudojančioms transporto priemonėms ir tai atliks savo vaidmenį. Dabar Kinijoje iš biudžeto padengiama jau pusė municipalinio transporto kompanijų išlaidų elektriniams autobusams – taip jų pardavimai nuo 2014 iki 2015 metų išaugo keturgubai. Vakarų šalyse vis daugiau gyventojų naudojasi elektromobiliais.

Agentūra „Morningstar“ prognozuoja, kad 2025 metais ličio deficitas viršys 100 000 t, o globali jo gavyba bus per 400 000 t. Visa tai atsilieps ir metalo kainai – ji ir toliau augs. Pagrindiniai šios srities gamintojai jau dabar nepajėgia patenkinti viso poreikio ir tai, be abejonės, paskatins naujų žaidėjų atsiradimą metalų rinkoje.

Įdomu, kad pirmaujančiose šalyse esančių atsargų gausa naujų telkinių ieškotojų neatbaido: pavyzdžiui, Kanados kompanija „Critical Elements Corp.“ žada išgauti litį jau 2021 metais.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.