Mokslininkai mano atradę naują milžinišką dinozaurą

Visi žinote aukštąjį krepšininką LeBroną Jamesą, kuriam reikia 48 dydžio sportinių batelių. Tačiau jo pėdos dydis – visiškai niekis, palyginus su didžiausia kada nors rasta dinozauro pėda.

Atrasta kairioji koja yra tokia didelė, kad prie jos 1998 m. dirbę archeologai praminė šį dinozaurą „didžiapėdžiu“.  <br>KUVP nuotr.
Panašu, kad naujai atrastas dinozauras buvo panašiausias į Brachiosaurus ir siekė 4 metrų aukštį ties klubais. <br>wikipedia nuotr.
 Brachiosaurus ėda aurakarijos medį. Šie dinozaurai turėjo milžiniškus kaklus, bet sąlyginai trumpas uodegas. Tikėtina, kad naujai atrastas dinozauras buvo artimas brachiosaurus rūšiai.<br> Davide Bonadonna pieš.

Jul 31, 2018, 10:52 AM

Tokia garbė atitenka ilgakakliui milžiniškų proporcijų dinozaurui, vaikščiojusiam Žemėje prieš 150 mln. ten, kurias dabar yra Vajomingo valstija, JAV.

„Beveik 1 metro sekrsmens – tai didžiausia kada nors rasta dinozauro pėda. Ji tikrai turėjo priklausyti vienam iš didžiausių kada nors sausumoje gyvenusių gyvūnų Žemėje“, – teigia tyrime dalyvavęs JAV Nacionalinio gamtos istorijos muziejaus mokslų daktaras Emanuelis Tschoppas.

Ši milžiniškos pėdos fosilija buvo rasta 1998 m. po ilgakaklio caramasaurus dinozauro uodega. Šios iškasenos buvo rastos Morrisono darinyje – uoloje, garsioje gausiomis fosilijomis iš Kreidos periodo – o ypač dėl sauropodų – ilgakaklių žolėdžių dinozaurų, vaikščiojusių ant 4 kojų – fosilijų. Nors mokslininkai tiksliai dar nenustatė, kokiam dinozaurui priklausė ši pėda, manoma, kad artimiausias jam yra brachiosaurus, kuris 1993 m. parodytas ir filme „Jūros periodo parkas“.

„Kasinėjant mes atradome keletą įvairaus amžiaus ir skirtingų rūšių fosilijų. Ši pėda tikrai priklausė didžiausiam šiame karjere išlikusiam gyvūnui – tik gaila, kad nieko kito su juo susijusio nepavyko rasti“, – sako E.Tschoppas.

Atrasta kairioji pėda yra tokia didelė, kad prie jos 1998 m. dirbę archeologai praminė šį dinozaurą „didžiapėdžiu“ (pagal amerikietišką sniego žmogaus - Didžiapėdio (angl. Bigfoot) pavadinimą). Tačiau nepaisant pėdos dydžio, ji dar nebuvo taip detaliai apibūdinta iki dabar.

Tyrime dalyvavęs mokslininkas, atlikęs kasinėjimus aikštelėje 1998 m. ir „Rocky Mountain Dinosaur Resource“ centro Kolorade (JAV) kuratorius Anthony Maltese su kolegomis panaudojo 3D spausdintuvą, kad atliktų tikslius pėdos skaičiavimus – ir palygintų ją su kitais sauropodais.

Panašu, kad naujai atrastas dinozauras buvo panašiausias į brachiosaurus ir ties klubais siekė 4 metrų aukštį. Dėl tokios didelės jo pėdos šis dinozauras gali būti laisvai vadinamas titanozauru – kas buvo didžiausia sauropodų grupė, kurioje buvo iki 37 m. siekęs patagotinan ar iki 35 m. siekęs argentinosaurus.

Atrastieji didieji pėdos kaulai yra kiek didesni nei giraffatitan sauropodo – ir daug didesni nei dreadnoughtus, kuris yra pramintas didžiausiu kada nors rastu sauropodu. Žinoma, kitų dinozaurų iš karto nuvertinti negalima. Taip pat negalima sakyti, kad didžiosios pėdos savininkas buvo didžiausias dinozauras – nes pėdos ne visada būna proporcingos kūnui.

„Kai kurie didieji sauropodai – tokie kaip argentinosaurus ar patagotitan neturėjo didelių pėdų, tačiau buvo ilgi ties šlaunimis, o tai žymiai viršija mūsų prognozes naujai atrastam dinozaurui. Štai paslaptingasis dinozauras gali turėti 2 metrų šlaunikaulį, bet arginetosaurus turi 2,5 metrų, tuo tarpu patagotitan  2,3 metrų šlaunikaulius“, – sako E.Tschoppas.

Tyrimas taip pat parodė, kad didieji brachiosaurus ir jų giminaičiai buvo gan plačiai paplitę – prieš 150 mln. metų jie gyveno nuo rytinės Jutos valstijos iki šiaurės vakarų Vejomingo.

„Tai labai įdomu, nes daugelis sauropodų, kiek žinome, tuo metugyveno žymiai mažesnėse teritorijose“, – sako E.Tchopp.

Parengta pagal livescience.com