Išmaniųjų telefonų savininkams Lietuvoje - bloga naujiena

Ar kada nors į savo telefoną gavote SMS žinutę apie škvalą, potvynį ar netoliese įvykusią avariją? Jei jūsų atsakymas neigiamas, galimi du variantai – arba gyvenate itin saugioje vietovėje, arba jūsų tiesiog nepasiekia apie pavojus informuojančios SMS žinutės. 

Daugiau nuotraukų (1)

Aurimas Abišala

2013-10-23 15:01, atnaujinta 2018-02-20 22:07

Nuo 2012 metų rugpjūčio mėnesio veikianti ir apie 15 mln. litų kainavusi gyventojų perspėjimo sistema jau spėjo išsiųsti keliolika pranešimų, informuojančių apie nelaimes, arba perspėjančių apie prasidėjusias pratybas, pabėgusius nusikaltėlius ir kraujo donorų paieškas.

Šį trečiadienį, 11 val. 55 minutės buvo atliktas dar vienas sistemos patikrinimas. Didžiuosiuose miestuose kaukė apie pavojų perspėjančios sirenos, gyventojai į savo telefonus gavo perspėjančius pranešimus.

Tiksliau, turėjo gauti, tačiau greičiausia negavo.

Specialiai nustatytas telefonas pranešimo negavo

Portalo lrytas.lt žurnalistas prieš perspėjimo sistemos patikrinimą apsilankė Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento tinklapyje ir pagal instrukcijas nustatė telefono „Samsung Galaxy S3“ parametrus tam, kad galėtų specialiu koriniu kanalu 578 gauti jam skirtus perspėjimus.

Iš viso jų turėjo būti bent dešimt – pranešimai turėjo būti kartojami kas minutę visų pratybų metu.

Nei 11 val. 55 minutės, nei vėliau joks pranešimas apie pratybas į mobilųjį telefoną neatkeliavo.

Pranešimai siunčiami trijų didžiausių mobiliojo ryšio operatorių - „Tele2“, „Bitė“ ir „Omnitel“ - klientams, tad juos turėtų gauti kiekvienas šalies gyventojas.

Tačiau realybė yra kiek kitokia – pasirodo, žinutės siunčiamos tik morališkai pasenusiame 2G ryšio tinkle, nors dauguma šiuolaikinių mobiliųjų telefonų veikia 4G arba 3G ryšio tinkluose.

Be to, telefonus reikia specialiai paruošti, kad jie galėtų gauti apie pavojų perspėjančias SMS žinutes.

Kad gyventojai mokėtų naudotis šia sistema, buvo išspausdinta 650 tūkst. lankstinukų, keli tūkstančiai plakatų.

2010 metais nenuspėjo, kad šalyje įsigalės 3G ryšys

Už sistemą atsakingi pareigūnai tikina, jog 2G ryšys buvo pasirinktas dėl to, jog kaimo vietovėse gyvenantys žmonės dažniau naudojasi senesniais telefonais, be to, 2010 metais vykdant konkursą, nebuvo galima numatyti, jog po kelių metų Lietuvoje įsigalės 3G ryšys.

„Pagal Ryšių reguliavimo tarnybos 2009 m. teikiamus duomenis, vartotojai, pasinaudoję bent vieną kartą 3G tinklu, sudarė tik 6 proc. visų vartotojų, [šis ryšys] dengė tik labai nedidelę teritorijos dalį, kai tuo tarpu 2G tinklas dengė visą šalies teritoriją. Tai leidžia pasiekti apie 1 mln. kaimo gyventojų, kurie anksčiau jokiomis kitomis techninėmis  priemonėmis negalėjo būti perspėti“, - rašoma Vidaus reikalų ministerijos atsakyme portalui lrytas.lt.

Jei argumentą dėl prastesnių kaimo vietovėse gyvenančių žmonių telefonų dar galima suprasti, kalbos apie „nenumatytą“ 3G ryšį – mažų mažiausiai juokingos.

Ryšių reguliavimo tarnybos duomenimis, 2010 metų pabaigoje visi trys mobilieji operatoriai turėjo 1076 3G ryšio stoteles, o per mėnesį Lietuvoje atsirasdavo po 50 naujų tokio tipo stočių.

Be to, 2010 metais „Omnitel“ jau pradėjo bandymus su 4G ryšiu.

Ministerija kaltų nerado

Portalas lrytas.lt jau yra rašęs apie perspėjimo sistemos problemas. Nors tuomet kalbintas vidaus reikalų ministras Dailis Barakauskas žadėjo, kad bus „ieškomi kaltininkai“, po kiek laiko viskas nurimo.

Pasiteiravus, ar buvo rasti atsakingi asmenys, buvo gautas toks Vidaus reikalų ministerijos atsakymas:

„Siekiant išsiaiškinti susidariusią situaciją dėl gyventojų perspėjimo ir informavimo sistemos (GPIS) buvo kreiptasi į Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentą prie VRM. Kaip Vidaus reikalų ministeriją informavo Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas, visi sprendimai dėl GPIS diegimo buvo priimti įvertinus GPIS diegimui skirtą lėšų dydį, taip pat viešųjų judriojo telefono ryšio paslaugų teikėjų 2G ir 3G tinklų skverbtį ir gyventojų pasiekiamumą skirtingais tinklais.

Pagal Ryšių reguliavimo tarnybos 2009 m. teikiamus duomenis vartotojų, pasinaudojusių bent vieną kartą 3G tinklu, sudarė tik 6 proc. visų vartotojų, dengė tik labai nedidelę teritorijos dalį, kai tuo tarpu 2G tinklas dengė visą šalies teritoriją, tad buvo priimtas sprendimas GPIS diegti UAB „Bitė Lietuva“, UAB „Tele 2“ ir UAB „Omnitel“ 2 G tinkluose, numatant šios sistemos plėtros galimybę į 3G tinklus.

Tai leidžia pasiekti apie 1 mln. kaimo gyventojų, kurie anksčiau jokiomis kitomis techninėmis priemonėmis negalėjo būti perspėti.

Visi veiksmai ir sprendimai buvo pagrįsti ir teisėti, be to, sistema veikia, todėl nėra nė menkiausios priežasties, dėl kurios ES paramos pinigai turėtų būti grąžinti.

Pagal šio projekto finansavimo ir administravimo sutarties sąlygas projekto įgyvendinimo pabaiga yra 2014 m. vasario 24 d. Iki šio termino GPIS veiks visų trijų operatorių 2G ir 3G tinkluose. Šiuo metu GPIS plėtros darbai vykdomi  UAB „Bitė Lietuva“ 3G tinkle.“

Teks mokėti papildomai

2010 metais viešųjų pirkimų konkursą paslaugai diegti laimėjo bendrovės „NT Service“ ir „HNIT-Baltic“.

Už paslaugų diegimą šios bendrovės gavo 14,998 mln. Lt. Dar 1,399 mln. Lt šioms bendrovėms bus išmokėta už trejus metus truksiančią sistemos priežiūrą.

Skaičiuojama, jog tam, kad sistemą būtų galima įgalinti veikti 3G tinkle, prireiks dar 1,5 mln. litų. 

Kaip rašoma ministerijos atsakyme, sistemą patobulinti tikimasi iki 2014 metų vasario 24 dienos.

Konkurse 2010 metais dalyvauti norėjo ir Izraelio įmonė „eVigilo“, pasiūliusi įdiegti 1,4 mln. litų pigesnį sprendimą, veikiantį iškart ir 2G ir 3G tinkluose , tačiau jos pasiūlymas buvo atmestas.

Nuo 2010 metų įmonė bylinėjasi dėl, jos nuomone, neteisingos konkurso baigties.

„Siūlėme 3G ryšį. Kaina buvo žymiai mažesnė. Tačiau ekspertai iš Kauno technologijų universiteto, kurie rengė studiją, buvo susiję darbiniais ryšiais su viena iš konkurse dalyvavusių bendrovių“, - portalui lrytas.lt sakė „eVigilo“ advokatė Jolita Puškorienė.

2013 metų spalio mėnesio pradžioje Lietuvos aukščiausiasis teismas nutarė kreiptis į Europos Sąjungos teisingumo teismą su prašymu priimti prejudicinį sprendimą, susijusį su šia byla.

Kol bus gautas ES teisingumo teismo sprendimas, aiškinantis kai kuriuos bylos aspektus, bylos svarstymas yra sustabdytas.

* * *

• Instrukcijas, kaip paruošti telefoną sistemai, galima rasti adresu vpgt.lt.

• Perspėjimo sistema įdiegta panaudojus telekomunikacijų paslaugų teikėjų „Bitė Lietuva”, „Tele2” ir „Omnitel” tinklų infrastruktūrą.

• 2G tinkle sistema pradėjo veikti 2012 metų rugpjūčio mėnesį, 3G tinkle turėtų pradėti veikti nuo 2014 metų vasario.

• Pranešimai siunčiami trimis kalbomis: lietuvių, rusų ir anglų.

Sekite verslo naujienas socialiniame tinkle „Facebook“!

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.