Tolimojoje Mėnulio pusėje aptiko kažką keisto – bet mokslininkai tyli

Kinijos kosminis zondas „Chang'e 4“ 2019 m. sausio 3 d. pateko į kosmonautikos istoriją – nes tapo pirmuoju žmogaus pagamintu objektu, sėkmingai nusileidusiu tolimesnėje Mėnulio pusėje. Šiuo metu jis kartu su mėnuleigiu „Yutu-2“ čia atlieka įvairius tyrinėjimus.

Kinijos kosminis zondas „Chang'e 4“ 2019 metais sausio 3 d. pateko į kosmonautikos istoriją – nes tapo pirmuoju žmogaus pagamintu objektu, sėkmingai nusileidusiu tolimesnėje Mėnulio pusėje. <br>China Lunar Exploration Project nuotr.
„Apollo 17“ misijos metu, astronautas ir geologas Harisonas Schmittas aptiko oranžinės spalvos grunto netoli ten, kur nusileido „Taurus-Littrow“ misija. <br>China Lunar Exploration Project nuotr.
Aštuntoji Mėnulio diena, per kurią ir buvo padarytas šis keistas atradimas, prasidėjo liepos 25 d. Tuo metu mėnuleigis važinėjo teritorijoje, kurios paviršius buvo padengtas nedideliais krateriais.  <br>China Lunar Exploration Project nuotr.
Kol kas mokslininkai šią medžiagą vis dar tyrinėja ir dėl to nepateikia jokių detalių. Kol kas žinome tik tiek, kad medžiaga yra gelio konsistencijos ir turi neįprastą spalvą.  <br>China Lunar Exploration Project nuotr.
„Chang'e 4“ zondas buvo paleistas 2018 metų gruodžio pradžioje, o tolimojoje mėnulio pusėje nusileido 2019 metų sausio 3 d.  <br>China Lunar Exploration Project nuotr.

Sep 2, 2019, 10:18 PM

Aštuntoji Mėnulio diena, per kurią ir buvo padarytas šis keistas atradimas, prasidėjo liepos 25 d. Tuo metu mėnuleigis važinėjo teritorijoje, kurios paviršius buvo padengtas nedideliais krateriais. Liepos 28 d. „Chang'e 4“ komanda planavo užmigdyti mėnuleigį reguliariam jo „popiečio miegui“ – kadangi tai apsaugo jį nuo didelių temperatūrų ir radiacijos, kurią skleidžią Saulė.

Būtent tuo metu vienas komandos narys, tyrinėdamas mėnuleigio darytas nuotraukas, pastebėjo nedidelį kraterį, o jame – keistos spalvos ir blizgesio medžiagą, kuri labai išsiskyrė iš aplinkinio Mėnulio paviršiaus.

Komanda labai apsidžiaugė padariusi tokį atradimą ir tolimesnei analizei pasikvietė Mėnulio ekspertus. Visi kartu jie nusprendė atidėti „Yutu-2“ kelionės planus ir vietoje toje susikoncentravo į keistos medžiagos analizę.

Paslaptinga medžiaga

„Yutu-2“ , priartėjęs prie kraterio, ėmė tyrinėti šios neįprastos spalvos medžiagą bei teritoriją aplink ją. Visą analizę mėnuleigis atliko naudodamas savo matomųjų ir infraraudonųjų spindulių spektrometrą (VBIS), kuris medžiagą tyrinėja aptikdamas šviesą, kurią ji atspindi ar išskaido.

VBIS yra tas pats instrumentas, kuriuo Von Karmano kraterio regolite buvo aptikta medžiaga, sudaryta iš Mėnulio mantijos. Apie šį atradimą Kinijos mokslininkai paskelbė šių metų gegužę.

Kol kas mokslininkai šią medžiagą vis dar tyrinėja ir nepateikia jokių detalių. Kol kas žinome tik tiek, kad medžiaga yra gelio konsistencijos ir turi neįprastą spalvą. Kai kurie ekspertai jau spėjo pateikti ir savo teorijas: štai vieni sako, kad tai gali būti išsilydęs stiklas, kurį sukūrė ant Mėnulio paviršiaus krentantys meteoritai.

Tolimesni mėnuleigio darbai

„Chang'e 4“ zondas buvo paleistas 2018 metų gruodžio pradžioje, o tolimojoje mėnulio pusėje nusileido 2019 metų sausio 3 d. „Yutu-2“ mėnuleigis aštuntos Mėnulio dienos pabaigoje jau buvo nukeliavęs 271 metrą. Devintąją Mėnulio dieną, kuri prasidėjo antrąjį rugpjūčio savaitgalį, mėnuleigis vėl pradėjo savo kelionę į vakarus, kur turėtų padaryti dar daugiau atradimų.

Tiesa, Mėnulyje keistos medžiagos yra atrandamos jau ne pirmą kartą. Štai 1972 metais, „Apollo 17“ misijos metu astronautas ir geologas Harisonas Schmittas aptiko oranžinės spalvos grunto netoli ten, kur nusileido „Taurus-Littrow“ misija.

Atlikus šio grunto analizę, paaiškėjo, kad jis susiformavo po ugnikalnio išsiveržimo prieš 3,64 mlrd. metų.

Parengta pagal „Space“.