Sugriuvo legendinė observatorija

Lrytas.lt jau rašė apie Aresibo radijo observatorijos uždarymą, o antradienį pasaulį pasiekė žinia, kad Puerto Rike esančios observatorijos radijo teleskopas, rodytas viename filme apie Jamesą Bondą, antradienį sudužo, 900 tonų sveriančiai jo imtuvo platformai nukritus iš 140 metrų aukščio ant apačioje įrengto reflektoriaus.

Puerto Rike esančios observatorijos radijo teleskopas antradienį sudužo, 900 tonų sveriančiai jo imtuvo platformai nukritus iš 140 metrų aukščio ant apačioje įrengto reflektoriaus.<br> AFP / Scanpix nuotr.

Dec 2, 2020, 8:27 AM

Inžinieriai neseniai buvo perspėję dėl šio didžiulio statinio itin prastos būklės, o JAV Nacionalinis mokslo fondas (NSF) praeitą mėnesį paskelbė, kad teleskopas bus išmontuotas.

Anksčiau šiais metais nutrūko du trosai, laikę platformą virš radijo bangas atspindinčios „lėkštės“, kurios skersmuo – 305 metrai. Antradienį ryte visa imtuvo konstrukcija nukrito ant žemės.

Incidento nuotraukose matyti pakilę dulkių debesys.

„Galime patvirtinti, kad platforma nukrito ir kad neturime jokių pranešimų apie nukentėjusius. Paskelbsime papildomų detalių, kai jos bus patvirtintos“, – naujienų agentūrai AFP sakė NSF atstovas Robas Margetta.

Šis radijo teleskopas buvo vienas didžiausių pasaulyje. Jis nuo 7-ojo dešimtmečio padėjo padaryti daug astronomijos atradimų, taip pat garsėjo savo dydžiu ir vaizdingumu.

Viena filmo apie Jamesą Bondą „Golden Eye“ (liet. „Auksinė akis“) veiksmo scena vyksta aukštai virš teleskopo lėkštės, o filme „Contact“ (liet. „Kontaktas“ astronomė, suvaidinta Jodie Foster, šia observatorija ieškojo nežemiškos civilizacijos signalų.

„Didelė netektis pasauliui“

Aresibe įsikūrusios Puerto Riko universtiteto Planetų tinkamumo gyventi laboratorijos direktorius Abelis Mendezas sakė, kad platforma nukrito prieš 8 val. vietos (14 val. Lietuvos) laiku.

Jis šį incidentą apibūdino kaip „visišką katastrofą“.

„Šioje observatorijoje mokoma Daug studentų mokomi astronomijos šioje observatorijoje; jie, kaip ir aš, įkvepiami rinktis karjerą moksle ir astronomijoje“, – sakė A.Mendezas.

„Aresibo teleskopo praradimas yra didelė netektis pasauliui, bet dar didesnė netektis Puerto Rikui. Tai mūsų salos simbolis“, – pabrėžė mokslininkas.

Teleskopas veikė iki šių metų rugpjūčio. Mokslininkai ragino NSF atšaukti savo sprendimą kompleksą uždaryti.

Rugpjūtį vienam prilaikančiųjų trosų atitrūkus nuo atraminio bokšto lėkštėje liko 30 metrų ilgio rėžis.

Inžinieriai aiškinosi, kaip būtų galima įvertinti ir pašalinti padarytą žalą, bet lapkričio 6-ąją nutrūko vienas iš pagrindinių laikančiųjų trosų, kuris buvo pritvirtintas prie to paties atraminio bokšto..

Iki antradienio incidento buvo ruošiamasi valdomam nugriovimui, kad būtų išvengta netikėtos griūties.

Vienas iš mokslo laimėjimų, susijusių su šiuo teleskopu, buvo 1992 metais įvykęs pirmasis egzoplanetos atradimas. 1981-aisiais Aresibo teleskopas buvo naudojamas sudarant pirmąjį Veneros paviršiaus žemėlapį, skenuojant jį radijo spinduliais.

Observatorijos tinklalapyje sakoma, kad teleskopas yra „pasaulyje pirmaujantis radioastronomijos, Saulės sistemos radaro ir atmosferos fizikos tyrimų kompleksas, daug prisidedantis renkant itin aktualius duomenis, prisidedančius prie atradimų, inovacijų ir mokslo pažangos“.

„Per savo veikimo laiką Aresibo observatorija transformavo mūsų supratimą apie jonosferą“, – praeitą sakė NSF geokosminių tyrimų padalinio vadovas Michaelas Wiltbergeris.

Komplekso vadovybė tikėjosi, kad teleskopo išmontavimo planas leistų išsaugoti kitas observatorijos dalis ateities tyrimų ir švietimo tikslams.