Pasaulyje garsus kūrėjas iš Kijevo mūsų šalyje patyrė ir kvapą gniaužiančių nuotykių

„Supratau, kad Maidane pasikartojo prieš tris tūkstantmečius Biblijoje aprašyta istorija apie žydų pabėgimą nuo Egipto faraono, tik šįkart Ukraina paliko Maskvos faraoną“, – ištarė dailininkas Matvejus Vaisbergas. 

Dailininkas iš Kijevo M.Vaisbergas išgarsėjo dviem paveikslų ciklais, pavadintais taip pat – „Siena“. Pirmąjį įkvėpė Biblijos siužetai, antrąjį (kairėje) – įvykiai Maidano aikštėje Kijeve.<br>R.Vitkaus nuotr.
Dailininkas iš Kijevo M.Vaisbergas išgarsėjo dviem paveikslų ciklais, pavadintais taip pat – „Siena“. Pirmąjį įkvėpė Biblijos siužetai, antrąjį (kairėje) – įvykiai Maidano aikštėje Kijeve.<br>R.Vitkaus nuotr.
„Ne tik aš neabejingas politikai, bet ir ji neabejinga mano atžvilgiu“, – teigė M.Vaisbergas.<br>R.Vitkaus nuotr.
„Ne tik aš neabejingas politikai, bet ir ji neabejinga mano atžvilgiu“, – teigė M.Vaisbergas.<br>R.Vitkaus nuotr.
„Ne tik aš neabejingas politikai, bet ir ji neabejinga mano atžvilgiu“, – teigė M.Vaisbergas.<br>R.Vitkaus nuotr.
„Ne tik aš neabejingas politikai, bet ir ji neabejinga mano atžvilgiu“, – teigė M.Vaisbergas.<br>R.Vitkaus nuotr.
„Ne tik aš neabejingas politikai, bet ir ji neabejinga mano atžvilgiu“, – teigė M.Vaisbergas.<br>R.Vitkaus nuotr.
„Ne tik aš neabejingas politikai, bet ir ji neabejinga mano atžvilgiu“, – teigė M.Vaisbergas.<br>R.Vitkaus nuotr.
Dailininkas iš Kijevo M.Vaisbergas išgarsėjo dviem paveikslų ciklais, pavadintais taip pat – „Siena“. Pirmąjį įkvėpė Biblijos siužetai.
Dailininkas iš Kijevo M.Vaisbergas išgarsėjo dviem paveikslų ciklais, pavadintais taip pat – „Siena“. Pirmąjį įkvėpė Biblijos siužetai.
Dailininkas iš Kijevo M.Vaisbergas išgarsėjo dviem paveikslų ciklais, pavadintais taip pat – „Siena“. Pirmąjį įkvėpė Biblijos siužetai.
Dailininkas iš Kijevo M.Vaisbergas išgarsėjo dviem paveikslų ciklais, pavadintais taip pat – „Siena“. Pirmąjį įkvėpė Biblijos siužetai.
Dailininkas iš Kijevo M.Vaisbergas išgarsėjo dviem paveikslų ciklais, pavadintais taip pat – „Siena“. Antrąjį įkvėpė įvykiai Maidano aikštėje Kijeve.
Dailininkas iš Kijevo M.Vaisbergas išgarsėjo dviem paveikslų ciklais, pavadintais taip pat – „Siena“. Antrąjį įkvėpė įvykiai Maidano aikštėje Kijeve.
Dailininkas iš Kijevo M.Vaisbergas išgarsėjo dviem paveikslų ciklais, pavadintais taip pat – „Siena“. Antrąjį įkvėpė įvykiai Maidano aikštėje Kijeve.
Dailininkas iš Kijevo M.Vaisbergas išgarsėjo dviem paveikslų ciklais, pavadintais taip pat – „Siena“. Antrąjį įkvėpė įvykiai Maidano aikštėje Kijeve.
Daugiau nuotraukų (8)

„Lietuvos rytas“

Aug 17, 2019, 5:22 PM

Garsus tapytojas, grafikas, knygų dizaineris M.Vaisbergas iš Ukrainos  sostinės Kijevo prieš savaitę dalyvavo dailės festivalyje „Šiaulių  Monmartro respublika“.

60 metų M.Vaisbergas išgarsėjo, kai įkvėptas Maidano įvykių, kuriuose  pats dalyvavo, nutapė grėsme, krauju ir laužų liepsnomis alsuojantį  tapybos ciklą „Siena“. Šis ciklas sulaukė milžiniško susidomėjimo, buvo  eksponuojamas Niujorke ir kituose pasaulio miestuose. 

Maidano įvykių įkvėpta „Siena“ buvo savotiškas M.Vaisbergo ankstesnio  ciklo, kuriame vaizduojami Biblijoje aprašyti įvykiai, tęsinys. 

– Kaip tokio stambaus kalibro menininkas nepasididžiavo atvykti į  Lietuvos provincijoje rengiamą dailės festivalį? – paklausiau  M.Vaisbergo.

– Nelabai suprantu, kas mene yra kalibras ir kuo jis matuojamas. Turiu  savo principų – aš pats niekada niekam nesisiūlau, bet nuo pasiūlymų  nebėgu. Be to, man patinka festivaliai, kurie rengiami nedideliuose  miestuose, nes juose žmonės į viską atsakingiau žiūri. 

Jau esu lankęsis dailininkų plenere Pažaislyje 2014 metais. Į Šiaulius atvykau, nes sutapo du dalykai – mane pakvietė, o mano kalendoriuje  kaip tik buvo tuščias langas. Be to, man patinka Lietuvoje.

– Kaip tapote dailininku?

– Aš praktiškai neturėjau pasirinkimo. Kai buvau mažas, gyvenau  komunaliniame bute, kur mažai kambarių ir daug žmonių. Savo piešiniais  užpildžiau sienas nuo viršaus iki apačios. Tėvai manęs dėl to nebarė, tik  skatino.   

Motina įstojo į institutą studijuoti menotyros. Mes ir taip turėjome  labai daug knygų, bet atsirado ir daugybė leidinių apie meną. Labai mėgau  jas vartyti. Gal dėl to ir atsirado potraukis perpiešti kitų dailininkų  piešinius savaip. 

Tiesą sakant, greitai perėjau nuo vaikiškos piešybos prie suaugusiųjų  meno. Pas mus ateidavo daug svečių menininkų. Panorau įstoti į  Respublikinę meno mokyklą. Ten mokiausi nuo penktos klasės. Šią mokyklą  yra baigę gal 80 procentų Kijevo dailininkų ir daugiau nei pusė Ukrainos  dailininkų. Įstojus klausimų, kuo būsiu užaugęs, nebeliko. 

– Kalbama, kad savo, kaip dailininko, kelią pradėjote nuo gatvės tapybos?

– Ne. Aš mokiausi knygų grafikos. Sovietmečiu tėvai, suprasdami, kad  tapyba sotus nebūsi, norėjo, jog galėčiau užsidirbti iliustruodamas  knygas, o laisvalaikiu tapyčiau. 

Bet baigus institutą prasidėjo Persitvarkymas, kartu – ir gatvės tapyba.  Buvau vienas pirmųjų Kijeve, kuris išėjo piešti į gatvę. Tai dariau ne  dėl uždarbio. Mes į gatves išėjome, nes neturėjome kitų galimybių  prisistatyti. Buvome tam tikras pogrindis. 

Gatvės tapyba – įsimintinas mano kūrybos periodas. Tapiau ne tik Kijevo  gatvėse, važiavau piešti į Maskvos Arbatą, Odesą, Taliną.

– Būsimą žmoną taip pat sutikote tapydamas gatvėje?

– Be gatvės tapybos prasidėjo ir parodos įvairiose nelabai tam skirtose  vietose. Kompozitorių sąjunga suteikė penkiems dailininkams patalpas  parodai. Ta paroda sulaukė populiarumo. Pasirodo, Irina su drauge buvo  apsilankiusi toje parodoje ir jai patiko mano piešiniai. Vėliau sužinojau,  kad ji nusprendė manęs paieškoti tarp gatvės dailininkų. 

Tuo metu per Kijevo miesto gimtadienį vienoje gatvėje buvo surengta  didelė paroda. Aš savo paveikslus kabinau ant tvoros prie cerkvės. Gerai  prisimenu mūsų susitikimą. Prieš tai su draugu krūmuose buvome išgėrę  butelį konjako. 

Pamačiau gražią moterį, kuri prie mano paveikslų priėjo lydima vaikino.  Aš jos paklausiau, ar ką nors papasakoti apie savo paveikslus. O ji  atkirto: „Eikite šalin, jūs man trukdote“. Gal nuo manęs trenkė konjaku? 

Daviau jai savo telefono numerį, bet ji nepaskambino, o po mėnesio ar  dviejų mes susitikome kitoje parodoje. Paaiškėjo, kad mes vienas kito  nepamiršome. Susitarėme susitikti, nuo tada pažintis tęsiasi jau  trisdešimt metų. 

– Menui neabejinga žmona turbūt yra pirmoji jūsų kūrinių recenzentė?

– Taip. Pirmosiomis kritikėmis galėčiau įvardinti savo žmoną Iriną ir  motiną, kurios, deja, jau nebėra tarp gyvųjų.

Motina buvo profesionali menotyrininkė, o žmona, sakyčiau, sugeba matyti  paveikslą taip, kaip absoliučia muzikine klausa apdovanoti žmonės sugeba  įvertinti muzikos kūrinį. 

– Užsiminėte, kad Lietuvoje lankėtės ir anksčiau. 

– Pirmasis mano prisiminimas apie Lietuvą labai linksmas. 

Sovietmečiu susidraugavau su lietuviais, kurie Kijevo politechnikos  institute atliko praktiką. Su keliais jų draugauju iki šiol. Tuo metu  turėjau draugą iš Bagdado, kuris atvyko studijuoti į Kijevą. Lietuviai,  kuriems šis irakietis taip pat patiko, pakvietė mus pasisvečiuoti. 

Tuomet užsieniečiams į Lietuvą nebuvo galima atvykti. Mano draugą irakietį  mes pristatėme kaip Žoriką iš Machačkalos. Jis kažkodėl pyko. Paaiškėjo,  kad jam atrodydavo, kad jį vadiname ne Žoriku, bet „žuliku“ iš Machačkalos.  (Juokiasi.)

Atvykome į Kauną. Mano draugo tėvas tuo metu buvo gan svarbus žmogus. Jis,  supratęs situacijos baisumą, na, kad mes be leidimo atsivežėme užsienietį,  išsiuntė mus į Palangą. Ten mes su draugais išties linksmai praleidome  laiką. 

O pirmą kartą Lietuvoje lankiausi dar mokydamasis aštuntoje klasėje.  Tuomet mane atvykti į Palangą pasikvietė tėvas, kuris dalyvavo čia  surengtame šachmatų turnyre. Tuomet pirmą kartą pamačiau jūrą, važiavome  į Klaipėdą, aplankėme Vilnių. 

– Kiek suprantu, esate neabejingas politikai. 

– Deja, taip. Ne tik aš neabejingas politikai, bet ir ji neabejinga  mano atžvilgiu. Dalyvavau Maidano įvykiuose 2004 ir 2014 metais. Tai, ką  patyriau per antrąjį Maidaną, pasistengiau išreikšti paveikslų serijoje  „Siena“.  

Kai ėjau į pirmąjį Maidaną, buvo juokinga. Ryte palydėjau nėščią žmoną į  darbą. Ji dirba dėstytoja universitete. Prisiekiau niekur neiti ir tiesiu  taikymu nuėjau į Maidano aikštę. 

Atėjau vienas pirmųjų – mūsų buvo nedaug. Dainavau dainą – juk kai eini  į mūšį, reikia dainuoti. Apie dešimtą valandą aikštėje susirinko apie  šimtas tūkstančių žmonių. 

Ačiū Dievui, kad pirmasis Maidanas buvo panašus į karnavalą. Mes visą  laiką dainavome. Kraujo nebuvo. 

Antrasis jau buvo kitoks. Pasakiau sau, kad einu ne kaip dailininkas. Iš  pradžių jokių minčių apie tapybą ta tema nebuvo. Buvo gėda net apie tai  galvoti. 

Kai manęs klausinėdavo, ką tu ten darei, aš visada sutrikdavau. O po to  suformulavau atsakymą: kad būčiau vienas iš minios. Mums aiškino: jei  mūsų bus tūkstantis, mus sumuš, jei dešimt tūkstančių, sumušti bus  sunkiau, jei šimtas tūkstančių, dar sunkiau, o jei milijonas, jie neturės  jokių galimybių su mumis susidoroti. 

Buvau vienas tų, kurie buvo pasiruošę tapti mėsa kastuvėliams.

– Kada supratote, kad Maidane galite padaryti daugiau nei paprastas  protestuotojas? 

– Į Maidaną ėjau kaip pilietis. Bet aš juk menininkas. Praleidau ten  daug laiko. Fotografavau. Man viskas po truputi kaupėsi galvoje.

Pasakysiu paradoksą: nebuvau matęs gražesnės vietos už 2014-ųjų Maidaną  – grėsmingą, bauginantį, bet kartu ir gražų. 

Niekada nebuvau linkęs į estetiką, bet supratau, kad kas gražu – tas  teisinga. O ten išties buvo gražu: pliūpsnis liaudies meno – plakatų,  užrašų. Toks keistas karnavalas, kuris vėliau virto kruvina mėsmale. Tai  nuostabus metas, kuriuo aš visada didžiuosiuosi. 

Tapyti pradėjau dar Maidano metu. Kai po barikadų paėmiau teptuką, aš  tarsi kariavau, šaukiau, kažką mėčiau. To iš savęs nesitikėjau. Pamaniau,  kad net truputį suprantu, ką jautė Francisko Goya, tapydamas „Juodųjų  paveikslų“ ciklą. 

Tai buvo emocijų, pykčio, vilties ugnikalnio išsiveržimas. Savo ciklą  „Siena“ nutapiau per 40 dienų. Jį baigiau kovo 8-ąją, kai jau buvo  palaidoti nužudytieji Maidane. Nors norėjau nutapyti 32 paveikslų ciklą,  bet sutilpau į 28. Baigęs ciklą sugrįžau namo iš studijos ir pravirkau. 

Prieš tai buvau nutapęs biblinę „Sieną“ iš 32 paveikslų. Tiesiog Maidane  pamačiau, kad įvykiai, atspindėti mano Senojo Testamento tema sukurtoje  „Sienoje“, kartojasi praėjus trim tūkstančiams metų. Ir aš esu to  liudininkas. 

– Kodėl bibline tematika tapytų paveikslų ciklą buvote pavadinęs „Siena“.

– Linksma istorija. Mano dirbtuvės yra buvusiame bendrabutyje. Ten yra  šešių metrų siena. Aš nežinojau, kada man baigti tą biblinį ciklą. Atėjo  draugas ir patarė: kai užpildysi visą sieną. Po to ta siena įgavo kitų  prasmių: raudų, gynybos siena ir panašiai.

– Didelė jūsų kūrybos dalis paveikta Senojo Testamento. Ką tokio jame  randate?

– Tai paradoksalu, nes nesu tikintis žmogus. Biblija Sovietų Sąjungoje  buvo retenybė, kurią mano tėvas labai norėjo įsigyti, bet taip ir  neįsigijo iki pat savo mirties 1988-aisiais. 

Būtent tais metais aš įsigijau Bibliją. Kai pradėjau ją skaityti,  supratau, kaip man tai artima ir brangu. Nuvykau į Jeruzalę, pamačiau,  kaip viskas galėjo vykti. 

Jei biblinės tematikos pradžia būtų galima laikyti mano „Septynių dienų“  ciklą, tai viskas prasidėjo atsitiktinai. Lankiausi Vokietijoje. Įsigijau  knygą „Judaizmas mene“. Joje radau sukrečiančią istoriją apie pasaulio  sukūrimą. 

Ketverius metus stengiausi ką nors ta tema nutapyti. Man nelabai sekėsi.  Tada stipriai susirgau, vos nemiriau. Nelabai patinka, kai žmonės po  panašių sukrėtimų teigia, kad iš esmės pasikeitė. Tiesiog taip sutapo:  paprasčiausia atėjo laikas. 

Nusprendžiau, kad reikia nutapyti tą biblinę pasaulio sukūrimo istoriją.  Tai buvo ne religinė, o pasaulietinė kūryba, žvilgsnis į tai pasauliečio  akimis. Iš pradžių tai buvo didelė grafikos – 49 darbų – serija, o  viskas baigėsi septyniais dideliais 2 x 1,5 metro paveikslais. 

Kai žmona klausdavo, kur eini, atsakydavau: „Atskirti šviesą nuo tamsos“. 

– Du piešinių ciklus pavadinote tuo pačiu pavadinimu. Kuo pirmoji  „Siena“ panaši į antrąją ir kuo jos skiriasi?  

– Kai pamačiau antrąjį Maidaną, supratau, kad tai ta pati istorija, tik  ji kartojasi po trijų tūkstančių metų. Žydai anuomet paliko Egipto  faraoną, o Ukraina – Maskvos faraoną. Noriu tikėti, kad galutinai, nes  pastarieji įvykiai susilpnino tą įsitikinimą. 

– Pirmoji „Siena“ buvo parduota. O antroji?   

– Ji neparduodama. Bent kol kas. Jei pirktų muziejus, pasiūlymą gal  svarstyčiau. 

– Po antrojo Maidano prabėgo penkeri metai. Kas pasikeitė?

– Aš suklydau ne vertindamas įvykius, nes Maidanas tapo vienu svarbiausių  Ukrainos naujosios istorijos įvykių. Aš sulydau vertindamas žmones. Man  atrodė, kad Maidanas pakeitė visus ukrainiečius molekuline prasme.  Paaiškėjo, kad yra žmonių, kurie labai greitai pavargo nežinia nuo ko. 

Žmogui norisi daugiau komforto, daugiau pinigų, bet yra dalykų, kuriems  pasiekti reikia pastangų. 

– Kaip vertinate Ukrainos prezidento rinkimus?

– Jei atvirai, nesuprantu, kodėl taip nutiko. Tai fenomenas, kuris buvo  ruošiamas ir Maskvos propagandistų. Ant buvusio prezidento Petro  Porošenkos buvo pilamas purvas. Aišku, jam turiu klausimų ir aš, bet  manau, kad jo kursas buvo teisingas – pasprukti nuo Maskvos faraono į  Europą, Europos Sąjungą, NATO. Tikėkimės, tas kursas nepasikeis, bet  abejonių yra.   

– Be politikos, kas jus skatina kurti?

– Įkvėpimas gali kilti bet kur ir bet kada. Dažniausiai iš kažkokių  vaizdinių. Tai gali būti neįprastas peizažas, nauja vieta. Gali būti ir  kelias. Mėgstu keliaudamas automobiliu ar traukiniu stebėti kelią. 

Mėgstu piešti savo dirbtuvės langą, per kurį atsiveria didelė dalis  dangaus ir Kijevo. Pastaruoju metu tapau portretus. Nusprendžiau sukurti  atsitiktinių ir neatsitiktinių žmonių portretų galeriją. 

Svajojau tapyti jūrą, nuvažiavau ir nutapiau. 

– Esate ir puikus grafikas. Kritikai jus vadina vienu geriausių Fiodoro  Dostojevskio kūrinių iliustruotoju. Kuo jus sudomino šis rašytojas?  

– Jame nieko neradau. Tai paradoksalu. Mano tėvas nemėgo F.Dostojevskio  dėl jo imperinių ambicijų, antisemitizmo, ksenofobijos lenkų ir armėnų  atžvilgiu. Man tai persidavė. 

Tačiau atėjo žmonės iš redakcijos ir paprašė sukurti iliustracijas  F.Dostojevskio knygai „Demonai“. Iš pradžių pasiūlymo atsisakiau. Vėliau  persigalvojau. 

„Demonai“ – labai keista knyga, po kurios pasirodymo su F.Dostojevskiu  liovėsi sveikintis beveik visi garbingi žmonės. Ten daug purvo. Kiekvienas  šios knygos personažas sukurtas pagal vieną arba kelis tikrus žmones. 

Ėmiau aiškintis, kas slepiasi po tais personažais. Kai atėjo redaktorė ir  pamatė ant mano stalo krūvą knygų apie tą laiką, labai nustebo, kad tuo  taip domiuosi. Bet man buvo labai svarbu tikroviškumas. Sunkiausia buvo  piešti iliustracijas, kurių prototipų negalėjau pamatyti.

– Pasaulis keičiasi – greitas maistas, greitas seksas, kuo mažiau  pastangų ar įsipareigojimų. Ar egzistuoja greito maisto sąvoka mene?

– Manau, kad ši problema buvo visada. Poetas ir minia – taip buvo ir  anksčiau. 

Vienas žymus Ukrainos filosofas kartą man pasakė: „Reikia pas tave į  dirbtuvę užeiti, jaučiu estetinį badą“.  

Vadinasi, tapyba – tai pat maistas. Ir ne tik duona kasdienine žmogus  yra sotus.

– Ką ruošiatės veikti artimiausiu metu?

– Nuo to laiko, kai stipriai susirgau, jokių didelių planų neturiu.  Supratau, kad reikia mąstyti mažesniais laiko tarpsniais. Gal dar bus  pleneras Lenkijoje. Neseniai baigėsi mano paroda Kijevo nacionaliniame  muziejuje, gal dar bus Kijevo dailės galerijoje. O toliau – kur pakvies.  

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.
„Nauja diena“: kodėl darbo imigrantai svarbūs Lietuvos ekonomikai?