„Vartų“ galerijoje – peizažo kūnas ir meno kavinė

Ketvirtadienį Vilniaus "Vartų" galerijoje atidaromos dvi naujos parodos.

Daria Melnikova. „Meet Mr. Jazzy Sunday“.<br> Organizatorių nuotr.
Daria Melnikova. „Meet Mr. Jazzy Sunday“.<br> Organizatorių nuotr.
 Geistės Kinčinaitytės fotografija.<br> Organizatorių nuotr.
 Geistės Kinčinaitytės fotografija.<br> Organizatorių nuotr.
Daugiau nuotraukų (2)

Lrytas.lt

Feb 6, 2020, 10:43 AM, atnaujinta Feb 12, 2020, 1:29 PM

„atvira erdvė, klostuota“ – tai naujausią Geistės Kinčinaitytės kūrybą pristatanti personalinė paroda, kurios pagrindinė dalis yra menininkės debiutinis filmas, video esė „Telkinys“ (The Pool, 2020). Šis darbas sukurtas bendradarbiaujant su rašytoja Elaine Tam bei eksperimentinės muzikos kompozitoriais Simonu Allenu, Janu Hendrickse ir Sandro Mussida.

Naujasis kūrinys yra tarsi ilgalaikio svetingumo, priklausymo ir susvetimėjimo temų tyrinėjimų kulminacija: autorė vaizdų kalba išreiškia gamtinių reiškinių – vandens telkinių, dykviečių, olų – prikaustančią įkrovą.

Kinčinaitytės ankstyvojoje fotografinėje kūryboje nuolat šmėžuojantis apleistas kūnas gali būti suvoktas kaip vieta, kurioje susilieja pažįstama ir svetima. Serijoje „Pabudimas“ (The Wake, 2013) ji prikelia nuogą moters figūrą pasukdama vaizdą 90-ies laipsnių kampu, taip transformuodama peizažišką kūną.

Šio pasyvus horizontalumas virsta nerangiu pasistojimu, nejaukos jausmą keliančiu nenatūraliu pakibimu, atskleisdamas, jog erotinė apnuoginta figūra visuomet jau yra negyva. Parodoje „atvira erdvė, klostuota“ peizažas tampa būtent šiuo kūnu.

Nuo ekspozicijos iki montažo, regimai pasyvius objektus reprezentuoti arba animuoti siekiančių vaizdų kūrimą lydi smurto dvelksmas. Pasipriešindama tam, Kinčinaitytė renkasi alternatyvų sąveikos su žemiška subrealybe būdą.

Šis atvirumas, teikiantis pirmenybę nuojautai ir pažeidžiamumui, o ne žinojimui ir išankstiniam suvokimui, pats tampa psichinių ir fizinių ribų peržengimo vieta. Vizualiai šį apsikeitimą – klostymą – įkūnija krantas, svarbiausias „Telkinio“ elementas tiek tiesiogine, tiek metaforine prasme.

Ribą, įsiveržimą ir slenkstį simbolizuojantis krantas yra susitikimo su Kitybe ar jos užkalbėjimo vieta par excellence. Fiksuoti trokštanti kamera susiduria su faktu, kad kraštovaizdžiai yra veiksnūs, generatyviniai kūnai, nepasiduodantys nekintamiems paaiškinimams ir reikalaujantys takių fikcinių pasakojimų.

„atvira erdvė, klostuota“ apmasto įvairių formų būtybių ir kūnų susiklostymą per geopoetinius eksperimentus. Kaip ir ankstesniame Kinčinaitytės projekte „Tu priklausai man“ (You Belong to Me, 2016), tai, kas prasideda kaip dokumentacija, netrukus virsta jausminga meilės korespondencija tarp žmogiškų ir nežmogiškų jėgų.

Geistė Marija Kinčinaitytė yra menininkė ir tyrėja. Jos vizualinė kūrybinė praktika remiasi susidūrimais su nejaukos (angl. the uncanny) reiškiniu, kurį galima suprasti tiek kaip iškritimą iš komforto zonos (savęs suvokimo, žmogiškumo, įprastumo, savos vietos ar aplinkos), tiek kaip jautrumą dar neatpažintai esybei. Menininkė šiuo metu studijuoja Kembridžo universiteto kino ir ekrano studijų doktorantūroje. Jos tyrimų interesų sritys yra medijų archeologija, menininkų filmai ir instaliacijos.

Latvijos menininkės Darijos Melnikovos personalinė paroda „Pasimatymas“ – tai scenografija kavinei, kurioje autorės įvairių laikotarpių piešiniai, koliažai, skulptūros ir objektai veikia kaip kavinės inventorius ar dekoracijos.

Paroda kviečia lankytoją leistis į žvilgsnio kelionę per skirtingų istorinių meno stilių motyvus bei jų pastišus, kuriuos galima rasti baldų ir namų apyvokos reikmenų parduotuvėse bei korporacinių ir privačių erdvių interjeruose.

Techninio atlikimo meistriškumą ir gryną dekoratyvumą jungiant su mūsų „post-visko“ epochos eklektika, Melnikovos darbuose keliami klausimai apie atitrūkimą nuo tikrovės šiuolaikiniame mene, menininkų socialinį įvaizdį, darbą, laisvalaikį ir įkvėpimo šaltinius.

„Pasimatymas“ – tai nauja kavinė mieste. Taip pat tai paroda apie gebėjimą kurti meną veikiant ką nors kita.

Daria Melnikova (g. 1984 m.) gyvena ir dirba Rygoje. Menininkė yra surengusi personalines parodas tokiose institucijose kaip „Karlin Studios“ Prahoje (2019 m.), „PLATO“ Ostravoje (2019 m.), „Kulturfolger“ Ciuriche (2018 m.), „Kim?“ Rygoje (2017 m., 2014 m., 2011 m.), „ISSMAG“ galerijoje Maskvoje (2017 m.) ir „Vita Kuben“ Umėjuje (2014 m.). Melnikova taip pat yra dalyvavusi grupinėse parodose „KHB“ Bratislavoje (2019 m.), „Kiasma“ Helsinkyje (2018 m.), „Rupert“ Vilniuje (2018 m.), „Silberkuppe“ Berlyne (2017 m.), „Art in General“ Niujorke (2015 m.), Maskvos Šiuolaikinio meno muziejuje „Garage“ (2014 m.) ir kitur. Jos darbai įtraukti į Šiuolaikinio meno muziejaus „Kiasma“ kolekciją.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.