Kaip pildėsi „Civilizacijų susidūrimo“ autoriaus prognozės

Prieš dvidešimt metų, 1996-aisiais, amerikiečių politologas Samuelis Huntingtonas išleido knygą „Civilizacijų susidūrimas“ („The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order“).

Autorius aprašė daugiapolio pasaulio koncepciją pasibaigus šaltajam karui ir išprognozavo būsimą Vakarų ir islamo civilizacijų, netekusių bendro priešo – Sovietų Sąjungos – konfrontaciją.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
Autorius aprašė daugiapolio pasaulio koncepciją pasibaigus šaltajam karui ir išprognozavo būsimą Vakarų ir islamo civilizacijų, netekusių bendro priešo – Sovietų Sąjungos – konfrontaciją.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
1996-aisiais, amerikiečių politologas Samuelis Huntingtonas (dešinėje) išleido knygą „Civilizacijų susidūrimas“ („The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order“).<br>Reuters/Scanpix nuotr.
1996-aisiais, amerikiečių politologas Samuelis Huntingtonas (dešinėje) išleido knygą „Civilizacijų susidūrimas“ („The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order“).<br>Reuters/Scanpix nuotr.
Daugiau nuotraukų (2)

Lrytas.lt

2016-03-23 21:55, atnaujinta 2017-05-31 19:12

Šioje knygoje autorius aprašė daugiapolio pasaulio koncepciją pasibaigus Šaltajam karui ir išprognozavo būsimą Vakarų ir islamo civilizacijų, netekusių bendro priešo – Sovietų Sąjungos – konfrontaciją.

Šiandien, praėjus dviems dešimtmečiams, ši knyga atrodo aktuali kaip niekada. Tačiau analitinio centro „Stratfor“ ekspertas Eugene'as Chausovsky mano, kad dėl kai kurių priežasčių, lemiančių skirtingų pasaulių susidūrimą, S.Huntingtonas apsiriko.

Pasak S.Huntingtono, po Šaltojo karo pasaulio tvarka turėjo būti kuriama ne šalių, o civilizacijų santykiais, o pasaulyje neišvengiami konfliktai tarp dviejų ar kelių civilizacijų – Vakarų, stačiatikybės, islamo, induizmo, Kinijos, Japonijos, Lotynų Amerikos, Afrikos ir budizmo.

Civilizacijas autorius apibrėžė per religijos, kultūros, kalbos bendrumą. Savo knygoje JAV politologas pateikė dvi prognozes, kurios pasirodė esančios labai tikslios: Vakarų pasaulis susidurs su islamo regiono ir Kinijos sustiprėjimu, o pagrindinės konflikto linijos eis ten, kur dvi arba daugiau civilizacijų turi geografines sienas.

Tačiau, nepaisant prognozių tikslumo, šių dienų realybė neatitinka S.Huntingtono lūkesčių svarbiais aspektais.

Pirma, koncepcija „Vakarai prieš islamo pasaulį“ numato tariamai vieningų Vakarų konfrontaciją su tokia pat vieninga islamo civilizacija.

O iš tikrųjų kai kurios musulmoniškosios šalys turi daugiau bendra su Vakarų valstybėmis, negu su savo tikėjimo sesėmis. Negalima kalbėti apie Tuniso ir Turkijos vienybę su Afganistanu ir Saudo Arabija.

Jungdamas islamo pasaulį į vieną civilizaciją, S.Huntingtonas be reikalo neatsižvelgia į geopolitinius imperatyvus ir religinius skirtumus.

Teigdamas, kad mes būsime Vakarų ir Kinijos konfrontacijos liudininkais, S.Huntingtonas taip pat buvo teisus. Tačiau jis klydo dėl šios konfrontacijos priežasčių.

Knygos „Civilizacijų susidūrimas“ autorius mato antagonizmo ištakas kultūros tradicijose ir konfucionizme, kurio vertybės – hierarchija, lojalumas valdžios institucijoms kaip aukštesnei jėgai – visiškai nesutampa su Amerikos ir Europos branginama demokratija, laisve ir individualizmu.

Iš tikrųjų, kaip pabrėžia „Stratfor“ analitikas, prieštaravimai tarp Pekino ir Vašingtono kilo dėl komercinių ir ekonominių priežasčių.

Idėją, kad konfliktai tarp civilizacijų eis pagal linijas, kur jos ribojasi, S.Huntingtonas iliustravo taip pat ir Ukraina – ją jis aprašė kaip šalį, kur kertasi dvi kultūros – provoslaviškoji ir Vakarų. Politologas netgi numatė, kad Ukraina gali persiskirti išilgai šio kultūrinio lūžio linijos į dvi dalis, o rytinė dalis gali susijungti su Rusija.

Tačiau, naudodamas savo civilizacijų sąvoką, S.Huntingtonas tvirtino, kad smurtas tarp ukrainiečių ir rusų mažai tikėtinas. Tačiau pastarųjų dvejų metų Rusijos ir Ukrainos konfliktas parodė, kad geopolitika ir čia pasirodė esanti stipresnė už kultūrą. Istorija patvirtino daugelį „Civilizacijų susidūrimo“ autoriaus prognozių. Tačiau ji taip pat parodė, kad paaiškinti pasaulio tvarką civilizacijų požiūriu yra neįmanoma. E.Chausovsky nuomone, kur kas tikslesnis yra aiškinimas, kuris atsižvelgia į šalių ir aljansų geopolitinius interesus.

Ir vis dėlto idėjos, išsakytos S.Huntingtono knygoje, ir toliau lieka svarbios ir idomios, o viena iš jų aktualumo nepraras, ko gero, niekada: kaip rašė politologas, užuot reklamavus tariamai „universalias“, bet iš tikrųjų tik vienai iš civilizacijų priklausančias vertybes, pasauliui reikia žiūrėti, ką visos jos turi bendro.

Daugiapolė tvarka reikalauja ne universalių vertybių aukštinimo, o skirtumų suvokimo ir priėmimo.

Parengė Leonas Grybauskas

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.