Auksinę palmės šakelę nuskynęs Hirokazu Kore-eda: „Mus sieja tik nusikaltimai“

Neturtingos šeimos, kuri verčiasi vagystėmis ir tarp kurios trofėjų – ne tik produktai, daiktai, bet ir svetimi vaikai, istorija japonų režisieriui Hirokazu Kore-edai (55 m.) pelnė Auksinę palmės šakelę.

Pagrindinį prizą pelnęs režisierius H.Kore-eda Kanų kino festivalyje dalyvavo penktą kartą. 
Pagrindinį prizą pelnęs režisierius H.Kore-eda Kanų kino festivalyje dalyvavo penktą kartą. 
Pagrindinį prizą pelnęs režisierius H.Kore-eda Kanų kino festivalyje dalyvavo penktą kartą. 
Pagrindinį prizą pelnęs režisierius H.Kore-eda Kanų kino festivalyje dalyvavo penktą kartą. 
Pagrindinį prizą pelnęs režisierius H.Kore-eda Kanų kino festivalyje dalyvavo penktą kartą. 
Pagrindinį prizą pelnęs režisierius H.Kore-eda Kanų kino festivalyje dalyvavo penktą kartą. 
Amerikiečių režisierius S.Lee į Kanus grįžo po 20 metų ir laimėjo didįjį žiuri prizą.
Amerikiečių režisierius S.Lee į Kanus grįžo po 20 metų ir laimėjo didįjį žiuri prizą.
Vertinimo komisijai vadovavo aktorė C.Blanchett. 
Vertinimo komisijai vadovavo aktorė C.Blanchett. 
Aktorė A.Argento teigė, kad 1997 metais Kanų kino festivalyje ją išžagino H.Weinsteinas, ir prokuroro žvilgsniu žvelgdama į salę pagrasino atpildu visiems dar nedemaskuotiems priekabiautojams.
Aktorė A.Argento teigė, kad 1997 metais Kanų kino festivalyje ją išžagino H.Weinsteinas, ir prokuroro žvilgsniu žvelgdama į salę pagrasino atpildu visiems dar nedemaskuotiems priekabiautojams.
Aktorė Vanessa Paradis šnektelėjo su Kanų kino festivaliodirektoriumi Thierry Fremaux. <br>AP nuotr.
Aktorė Vanessa Paradis šnektelėjo su Kanų kino festivaliodirektoriumi Thierry Fremaux. <br>AP nuotr.
Prizus už geriausius vaidmenis laimėjo italų aktorius M.Fonte ir jaunoji kazachų aktorė S.Jesliamova.
Prizus už geriausius vaidmenis laimėjo italų aktorius M.Fonte ir jaunoji kazachų aktorė S.Jesliamova.
Tarp festivalio svečių - amerikiečių aktorė Julianne Moore. 
Tarp festivalio svečių - amerikiečių aktorė Julianne Moore. 
Amerikiečių režisierius S.Lee į Kanus grįžo po 20 metų irlaimėjo Didįjį žiuri prizą. 
Amerikiečių režisierius S.Lee į Kanus grįžo po 20 metų irlaimėjo Didįjį žiuri prizą. 
Režisieriaus Pedro Almodóvaro atrasta ispanų aktorė Rossy de Palma puikiai jautėsi Kanuose. 
Režisieriaus Pedro Almodóvaro atrasta ispanų aktorė Rossy de Palma puikiai jautėsi Kanuose. 
Daugiau nuotraukų (11)

Lrytas.lt

May 27, 2018, 5:15 PM

Moterims – gėlės, vaikams – ledai, juodaodžiams – lygios teisės: 71-ojo Kanų kino festivalio žiuri, kurioje vyravo moterys, išdalijo apdovanojimus. Ryškų politinį atspalvį turėjusio festivalio laureatus paskelbė žiuri pirmininkė australų aktorė Cate Blanchett.

Japonų „Vagiliautojai“ (Shoplifters) laimėjo Auksinę palmės šakelę, o po 20 metų į Kanus grįžusio amerikiečių režisieriaus Spike’o Lee antirasistinis manifestas – komedija su politiniu prieskoniu „Juodaodis iš Kuklusklano“ (BlacKkKlansman) – didįjį prizą.

Festivalyje neapsieita be „#MeToo“ judėjimo atgarsių: nemažai dėmesio sulaukė nešlovę užsitraukęs Holivudo prodiuseris Harvey Weinsteinas, nuo kurio ir prasidėjo per pasaulį nuvilnijęs lytinio priekabiavimo skandalas.

Pristatydama vieną vakaro apdovanojimų italų aktorė Asia Argento sakė: „Prognozuoju, kad H.Weinsteinas daugiau čia niekada nebus laukiamas.“

Festivalio feministinis akcentas piršo mintį, kad Auksinė palmės šakelė atiteks vienai moterų režisierių – libanietei Nadine Labaki. Tačiau jos filmas „Kafarnaumas“ (Capernaum), pasakojantis apie berniuką iš skurdžios daugiavaikės šeimos, gavo tik žiuri prizą.

Vertinimo komisija pirmenybę atidavė „Vagiliautojams“ – kaip reta tyliam, nepatosiškam, inteligentiškam pasakojimui apie vargstančią, bet iš pažiūros visiškai laimingą šeimą, gyvenančią Tokijo pakraštyje.

Kaip per spaudos konferenciją prisipažino laureatas H.Kore-eda, „Vagiliautojai“ įkvėpti jo patyrimo: „Tam tikra prasme filme atsispindi mano paties istorija. Aš gyvenau nedideliame name, mažame kambaryje, kuriame saugojau savo „lobius“. Tik aš nevagiliavau iš parduotuvių.“

Režisierių H.Kore-edą visada domino šeimos ryšių tema – galima prisiminti kad ir dramą „Koks tėvas, toks ir sūnus“, Kanuose gavusią žiuri prizą.

Jam įdomu, kodėl žmonės gyvena kartu, kas juos laiko vieną prie kito ir ar yra tokios sąvokos kaip „pareiga“ ir „šeimos garbė“, ar tai tik graži išmonė.

Pradėdamas filmuoti „Vagiliautojus“ režisierius filmo šūkiu pasirinko abejotiną teiginį: „Iš tiesų mus sieja tik nusikaltimai.“ Sunkių nusikaltimų jis nenorėjo – tegul bus smulkūs parduotuvių vagišiai.

Juosta pasakoja apie neturtingo japonų darbininko šeimą, kuri gyvena daugiausia iš senelės pensijos, todėl kai kurie giminaičiai vagia iš parduotuvių.

Vieną dieną šeimos galva paima iš gatvės mažą mergaitę, pabėgusią nuo smurtaujančių tėvų. Šeima toliau draugiškai gyvena, bet kartą pamato pranešimą apie dingusią mergaitę ir tai sukelia problemų.

Juosta prasideda beveik čapliniška tragikomiška intonacija: šeimos tėvas Osamu Šibata ir jo mažametis sūnus Šota prekybos centre snaiperišku tikro profo taiklumu nuo lentynų mėto į krepšius maisto prikimštus paketus; čia net muzika čapliniška – skaidrus, žaismingas kapsėjimas.

Pakeliui į šeimos židinį tamsiame užkampyje abu pamato sušalusią mergaitę, pamaitina ją vogtais kroketais ir apimti gailesčio parsiveda į namus.

Mažylė tampa dar vienu nemažos šeimynos, kuriai ir taip ankšta šlamštu užverstoje lūšnoje, nariu. Operatorius Ryuto Kondo filmuoja šią buitį taip, kad net veidai, šen bei ten išnyrantys iš šlamšto, atrodo kaip tos pačios šiukšlės.

Mergaitę išmoko vienintelio meno, kurį įvaldęs pats Osama, – vagiliauti.

Beje, atpasakoti filmo siužeto beveik neįmanoma – ten tarsi nieko nevyksta: žmonės ruošia maistą, valgo, pasimėgaudami gurkia karštus lakštinius, maudosi kubile, mergaitė uždarbiauja tam tikros rūšies „Peep Show“, vaikai nepastebimai auga, senelė vis labiau sensta ir galiausiai miršta.

Kodėl nepavogti ir jos pensijos? – sumoja dėkingas sūnus ir laidoja senelę slapta, nepranešdamas apie savo skausmą valdžiai.

O ir didelio skausmo nėra: čia visi jausmai tarsi prislopinti, žmonės tiesiog gyvena taip, kaip gyvena, kaip valgo ir kvėpuoja. Kartais leidžia sau šiek tiek malonumų, pavyzdžiui, pasipliuškenti jūroje.

Tariama gerovė, žinoma, sugrius kaip kortų namelis, nes priglausti svetimą mergaitę – tai žmogaus pagrobimas, nusikaltimas. Kartu išaiškės, kad ir tėvo ryšiai su sūnumi ne visai giminiški. Ir liks kaip tik tai, kas suformuluota šūkyje: draugiška šeima sutvirtinta tik tamsių darbelių.

Nesmerkiama. Konstatuojama. Ir užjaučiama – žmonės nusikaltimų griebiasi ne iš gero gyvenimo.

Vienas kino apžvalgininkų „Vagiliautojus“ apibūdino taip: „Tai vargingos šeimos, kuri verčiasi vagystėmis, istorija. Tarp herojų trofėjų – ne tik produktai ir daiktai, bet ir svetimi vaikai, tačiau filmas neskuba smerkti tų žmonių.

Mat režisieriaus, o ir dėl ateinančių kartų pamišusios japonų kultūros supratimu, vaikai – ne duotybė, o nusavinimo teisė; ne tai, kas visada bus šalia ir senatvėje atneš stiklinę vandens, o tai, dėl ko reikia kovoti kasdieniu darbu.

Tokia moralė gali šokiruoti, tačiau režisūra ir dailininko, aktorių darbai vis atitraukia nuo jos dėmesį paprastais kinematografiniais stebuklais. Pavyzdžiui, scena, kurioje berniukas su pakeliu bulvių traškučių bėga nuo parduotuvės apsaugininko ir šoka nuo tilto. O mergaitė žiūri į jį tokiomis akimis, kad vertinimo komisijos pirmininkė C.Blanchett greičiausiai negalėjo joms atsispirti.“

71-ojo Kanų kino festivalio pagrindinis konkursas nepateikė didelių meninių atradimų, tačiau parodė gerą vidutinį lygį, kurį atitinka ir triumfavę „Vagiliautojai“. Šis filmas nuo pat pradžių buvo favoritas.

Pagrindiniai laureatai

* Auksinė palmės šakelė – Hirokazu Kore-eda (Japonija), „Vagiliautojai“ (Shoplifters).

* Didysis žiuri prizas – Spike’as Lee (JAV), „Juodaodis iš Kukluksklano“ (BlacKkKlansman).

* Žiuri prizas – Nadine Labaki (Libanas), „Kafarnaumas“ (Capernaum).

* Geriausias režisierius – Pawelas Pawlikowskis (Lenkija), „Šaltasis karas“ (Zimna wojna).

* Geriausia aktorė – Samal Jesliamova (Kazachstanas), „Aika“ (rež. Sergejus Dvorcevojus).

* Geriausias aktorius – Marcello Fonte (Italija), „Šunžmogis“ (Dogman, rež. Matteo Garrone).

* Geriausias scenarijus – Jafaras Panahi (Iranas), „Trys veidai“ (Se rokh) ir Alice Rohrwacher (Italija) „Laimingas kaip Lozorius“ (Lazzaro Felice).

* Auksinė kamera – apdovanojimas už geriausią debiutą – Lukas Dhontas (Belgija), „Mergina“ (Girl).

* Specialusis festivalio prizas – Jeanas Lucas Godard’as (Prancūzija, Šveicarija), „Vaizdų knyga“ (Le livre d’images).

Parengė Milda Augulytė

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.
„Nauja diena“: Lietuvos narystės NATO metinės – ar iššūkių daugiau?