Avinjono teatro festivalyje - odė Afrikai

Prancūzijos pietuose esančiame Avinjone šiuo metu vykstantį tradicinį tarptautinį teatro festivalį apžvalgininkai jau pavadino skambiai – ode Afrikai. Avinjono teatro festivalio pagrindinėje programoje šiemet numatytos keturios dešimtys spektaklių. Publika renkasi arba garsių Europos režisierių darbus, arba pažintį su Afrikos teatru.

Trupė „Rimini Protokoll” Avinjone parodė šelmišką spektaklį apie verslą.<br>Ch. Raynaud De Lage’as
Trupė „Rimini Protokoll” Avinjone parodė šelmišką spektaklį apie verslą.<br>Ch. Raynaud De Lage’as
Daugiau nuotraukų (1)

Justina Jurgaitytė ("Lietuvos rytas")

Jul 18, 2013, 7:52 PM, atnaujinta Mar 2, 2018, 10:24 PM

Tokie kontrastai Avinjone išryškėjo turbūt todėl, kad festivalio direktoriai Hortense Archambault ir Vincent’as Baudriller pakvietė bendradarbiauti režisierius Dieudonne Niangouną iš Kongo ir Prancūzijoje dirbantį Stanislą Nordey. Jie padėjo sudaryti programą.

Matyti ir Lietuvos scenoje

Avinjono festivalis į šias garbingas pareigas paprastai kviečia garsiausius teatro kūrėjus. Tarkime, tokias ir lietuviams pažįstamas asmenybes kaip Simonas McBurney (spektaklis „Krokodilų gatvė”, rodytas festivalyje LIFE) ar Sasha Waltz (neseniai matėme jos „Kūnus”).

Šiųmečiai Avinjono programos kūrėjai labiau žinomi savo valstybėse. Jie abu – politinio teatro šalininkai, kūrybos pagrindu laikantys žodį. Gal todėl festivalis pakvietė jaunąją Afrikos režisierių kartą. Jų spektakliai neapsiriboja dėmesiu nacionalinei kultūrai, bet tyrinėja ir kolonizatorių primestos globalizacijos padarinius.

Tačiau tai tik dalis Avinjono programos. Kitą sudaro žinomi vardai. Tarp jų – Krzysztofas Warlikowskis, Janas Lauwersas, grupė „Rimini Protokoll”, Piteris Brookas, Alainas Platelis.

Avinjonas – ne vien spektakliai, bet ir susitikimai, paskaitos, koncertai, parodos.  Daug spektaklių vaidinami po atviru dangumi, tiesiog gatvėse, tad visas miestas trims liepos savaitėms tampa dideliu vasaros teatru.

Rekordiškai gausi neoficialioji OFF programa. Joje – 1260 spektaklių. Juos rodo trupės, atvažiavusios į Avinjoną savarankiškai, vaidinančios klubuose, kavinėse, sodeliuose, garažuose.

Apie verslą – šelmiškai

Oficialiosios programos dalyvė trupė „Rimini Protokoll” iš Berlyno parodė du spektaklius. Jie atspindi šiųmečio festivalio kryptis.

Lietuviams „Rimini Protokoll”, kuriantys dokumentinius spektaklius, taip pat pažįstami. „Sirenose” viešėjo jų 2004 m. vaidinimas „Sabenation. Eikite namo ir sekite žinias”. Tai buvo pasakojimas apie bankrutavusias belgų oro linijas, o vaidino bedarbiais tapę žmonės.

„Rimini Protokoll” sudaro trys menininkai: Helgard Haug, Stefanas Kaegi ir Danielis Wetzelis. Jiems rūpi įvairių šalių socialinės problemos. Spektaklis „Verslo angelai iš Lagoso” labai tiko šiųmetei Avinjono programai, nes pasakojo apie aferas Nigerijoje.

Žiūrovus juodaodžiai „verslininkai” padalijo į grupeles ir vedžiojo nuo stendo prie stendo, aktyviai įkalbinėdami prisidėti lėšomis prie neva perspektyvių verslų: šlepečių gamybos, egzotiškų žuvelių, papūgų eksporto.

„Tapsite laimingais milijonieriais” – skambėjo spektaklyje. Vienas aktorių – „charizmatiškas pastorius” iš Nigerijos – įtikinėjo, kad puikiai gyvena iš tikinčiųjų aukų, ir aiškino, kaip tas aukas išvilioja.

Rusų teatro apžvalgininkas Glebas Sitkovskis portale vedomosti.ru prisipažino, kad klausydamas, kaip sarkastiškai „Verslo angelai iš Lagoso” komentuoja savo šalies korupcijos apraiškas, pamanė, jog „Rimini Protokoll” sukūrė vaidinimą ne apie Nigeriją, o apie Rusiją.

Ekskursija su ausinėmis

Kitas „Rimini Protokoll” pokštas vyksta Avinjono gatvėse.  S. Kaegi sumanė ekskursiją: penkioms dešimtims žiūrovų išdalijamos ausinės, kuriose skamba gido nurodymai. Žiūrovai klajoja po neturistinį Avinjoną.

Ekskursija prasideda kapinėse tokiais klausimais per ausines: „Susidomėjote antkapiu? Kas čia palaidotas? Kiek jis išgyveno? Ar liko jo giminių? Jūsų gyvenimas bus ilgesnis nei jo?”

Įspūdis toks, kad Avinjone atsirado paslaptingų sektų.

Žmonės su ausinėmis staiga pereina gatvę arba blokuoja transporto judėjimą, kitur visi vienu metu atsitupia, delnus susuka prie akių ir stebi praeivius lyg pro žiūronus.

Britų agentūrai RFI projekto autorius S. Kaegi pasakojo: „Garsas, sklindantis iš ausinių, pamažu ima veikti pojūčius, o kiekvienos atvertos durys ar pasikeitusi aplinka papildo patirtį.

Kai kurie lygina šį pasivaikščiojimą su kompiuteriniu žaidimu, vadina tai garso architektūra arba teatru. Manau, tai vis dėlto teatras, kurio veiksmas prasideda kapinių tyloje, o baigiasi miesto centro chaose.”

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.