Tarp italų režisierės E.Dante mokytojų – E.Nekrošius

„Tikiuosi, Lietuvos žiūrovai įvertins mano spektaklio paprastumą, kurio mus, italus, išmokė Eimunto Nekrošiaus darbai”, – „Lietuvos rytui” sakė Emma Dante.

Daugiau nuotraukų (1)

Viktorija Ivanova, Justina Jurgaitytė ("Lietuvos rytas")

Aug 29, 2013, 5:03 PM, atnaujinta Mar 1, 2018, 4:19 PM

Režisierė ir dramaturgė E.Dante – išskirtinė asmenybė Italijos avangardiniame teatre. Jos kūryba domina ir skurdžiausius Sicilijos gyventojus, ir šiuolaikinio teatro vertintojus.

Neseniai ji sukūrė debiutinį filmą  „Gatvė Palerme” apie moterų nesantaiką Sicilijoje. Ši juosta pateko tarp 20 kino kūrinių, kurie vakar prasidėjusiame Venecijos kino festivalyje varžosi dėl pagrindinio prizo – „Auksinio liūto“.

Kitą mėnesį prasidedančios „Sirenos” į Vilnių atveš E.Dante ir jos trupės „Sud Costa Occidentale” spektaklį „Medėjos link”. Šis kūrinys sklidinas Sicilijos dvasios, temperamento, gestų kalbos. Jį, kaip visada, lydės brolių Mancuso gyvai atliekamos dainos.

„Gyvai grojantys ir dainuojantys broliai Mancuso nuo pat pradžių suteikė mano teatrui sielą, kartu su jais radau savo „pasaulio raudos” balsą”, – kalbėjo E.Dante.

Brovėsi į mitą

Italų kūrėja pabrėžė, kad Sicilija yra ta vieta, iš kurios ji mato pasaulį. Tai tarsi jos stebėjimo bokštelis.

„Kai kūrėme spektaklį pagal Euripido tragediją, man Medėja atrodė kaip užsienio šalis. Iš pradžių nei aš, nei mano aktoriai nekalbame jos kalba. Todėl pavadinime ir yra žodis „link”. Jis nurodo kryptį, kur mes judėjome statydami spektaklį. Norėjau priartėti prie Medėjos, įsibrauti į jos mitą.

Tai labai sudėtingas personažas, toks paslaptingas, kad, rodės, svarbu ieškoti būdo apgyvendinti nepažintas jos teritorijas, prieiti atsargiai, apiplaukti tarsi salą.

Medėja yra laisva moteris ir dėl to labai pavojinga visuomenei, kurioje visi įkalinti taisyklių ir netikrų principų. Medėja atlieka siaubingą veiksmą – nužudo savo vaikus, bet per tai ji pasmerkia save vienatvei.

Medėja, deja, vis dar egzistuoja šiandien ir, žinoma, ji yra pavojinga.

Yra motinų, kurios žudo savo vaikus, ir mes jų negalime sustabdyti. Tai sudėtingas ir nesuvokiamas dalykas.

Spektaklyje siekiau paprastumo, kurio mes, italai, savotiškai mokėmės iš E.Nekrošiaus kūrinių – juose vos keli elementai tampa spektaklio esme ir būtinybe”, – kalbėjo E.Dante.

Iš Ohajo skris į Vilnių

Gimtajame Palerme E.Dante spektakliai vaidinami kone griuvėsiuose, bilietas tekainuoja penkis eurus.

Prestižiniuose įvairių šalių universitetuose E.Dante kūryba nagrinėjama konferencijose, apie jos išskirtinius spektaklius rašomos knygos, sukami filmai.

Rugsėjo pradžioje Ohajo universitete (JAV) rengiami E.Dante skaitymai. Grįžusi iš šios kelionės 46 metų E.Dante krausis lagaminus skristi į Vilnių – jos spektaklis „Medėjos link” dalyvaus „Sirenų” festivalyje.

E.Dante palermiškoji patirtis skleidžiasi ne tik Sicilijoje ar šiuolaikinių teatrų festivaliuose, bet ir prabangiuose operos teatruose – Milano „La Scala”, Paryžiuje. Sicilietės kūryba šio amžiaus pradžios Italijos teatre vadinama apreiškimu.

Kilusi iš paslapčių miesto

E.Dante išgarsino jos trupė „Sud Costa Occidentale” (lietuviškai – „Pietvakarių krantas”), įkurta 1999 metais. Jų darbai atskleidė iki tol nepažintą Palermo veidą ir parodė iki tol nematytą požiūrį į vaidybą.

„Palermas yra užtrauktų užuolaidų miestas, gyvenantis paslapčių kultūra, – dienraščiui „Le Monde” yra sakiusi E.Dante. – Kai pabandai praverti tuos šydus, randi siaubingą priešiškumą, tiesiog karo veiksmus. Labai, net juodai pesimistiškai žiūriu į savo miestą. Kartais galvoju, kad nebenoriu ir nebegaliu sugrįžti.

Bet mano teatras neatsiejamai susijęs su Palermu, jo energija, jo poezija, jo grožiu. Jei tu kilęs iš Palermo, šiek tiek esi ir teatro vaikas. Mano misija – atverti tas užuolaidas. Palermas man – lyg neišgydoma liga.”

Gimtajame Palerme įkūrė nedidelį teatrą

E.Dante prieš ketverius metus Palerme įkūrė 100 vietų teatriuką „La Vicaria”. Jis buvo atidarytas viename skurdžiausių miesto rajonų, kuriame, pasak „Le Monde”, net sienos skleidžia nepritekliaus ir nevilties nuotaiką, kuriančią šmėklišką aurą.

E.Dante dirba buvusiame batų fabrikėlyje, kur ilgus metus veikė daugeliui Sicilijos žmonių žinomas kalėjimas. Viskas, iš ko E.Dante kuria savo spektaklius, sunešta iš gatvės – ir daiktai, ir idėjos, ir fizinė išraiška.

Menininkei reikėjo 10 metų, kad suprastų, jog jos kūrybai būtinas Palermas. Tada ji grįžo iš Italijos šiaurės, kur įgijo aktorės profesiją, padarė įspūdingą karjerą, dirbo su tokiomis garsenybėmis kaip V.Gassmanas ir M.Mastroianni. E.Dante nebevaidina, nes pajuto, kad jos pašaukimas – rašyti ir režisuoti.

Dabar menininkė įsiklauso į gatvės charakterius, į temperamentingą siciliečių gestų kalbą, bet stengiasi matyti tai tarsi iš šalies – suprasti tikrąjį turinį, ne paviršių.

Teatrologai, tyrinėjantys E.Dante kūrybą, pastebi, kad šiai menininkei rūpi smurto kupini lyčių santykiai. Jos spektakliai atskleidžia, kad šiuolaikinė Italija, anot portalo academia.edu apžvalgininkės B.Donohue, yra „kategoriškai vyrų pasaulis, priešiškas moterims, bet nepatogus ir vyrams”.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.