Nesusidainavo. Ar tiesa, kad azerbaidžaniečių solistas atsisakė dainuoti su armėne?

Operos pasaulyje – skandalas dėl pranešimų, kad azerbaidžaniečių dainininkas, rusų superžvaigždės Anos Netrebko (48 m.) vyras Jusifas Eivazovas (42 m.) atsisakė dainuoti su armėnų dainininke Ruzan Mantašjan (30 m.) per Dresdeno operos pokylio „SemperOperaball“ atidarymą vasario 7-ąją. 

R.Mantašjan ir J.Eivazovas turėjo dainuoti per Dresdeno operos pokylio „SemperOperaball“ atidarymą vasario 7-ąją.<br>Nuotr.iš „Twitter“
R.Mantašjan ir J.Eivazovas turėjo dainuoti per Dresdeno operos pokylio „SemperOperaball“ atidarymą vasario 7-ąją.<br>Nuotr.iš „Twitter“
A.Netrebko su savo sutuoktiniu J.Eivazovu kartais koncertuoja kartu.<br>Nuotr.iš „Instagram“
A.Netrebko su savo sutuoktiniu J.Eivazovu kartais koncertuoja kartu.<br>Nuotr.iš „Instagram“
Dresdeno operos pokylis atsisakė soprano R.Mantašjan paslaugų.<br>www.mantashyanruzan.com
Dresdeno operos pokylis atsisakė soprano R.Mantašjan paslaugų.<br>www.mantashyanruzan.com
Daugiau nuotraukų (3)

Lrytas.lt

Jan 24, 2020, 1:03 PM, atnaujinta Jan 28, 2020, 4:27 PM

Nors pats J.Eivazovas ir pokylio rengėjai šiuos pranešimus kategoriškai neigia, dainininko reputacijai suduotas rimtas smūgis, o R.Mantašjan gerbėjai reikalauja viešai atsiprašyti, nes, kaip jie įsitikinę, J.Eivazovas ne tik atsisakė pasirodyti kartu su ja vienoje scenoje, bet ir pasiekė, kad dainininkė apskritai nedalyvautų pokylyje. Kritikai ir stebėtojai kalba apie meno politizavimą.

Kas atsitiko?

Skandalas įsiplieskė sausio 13-ąją. Prancūzijos agentūra „Massis Opera“, atstovaujanti R.Mantašjan interesams, paskelbė pranešimą spaudai, kuriame išreiškė apgailestavimą, kad Dresdeno pokylio rengėjai atšaukė susitarimą su dainininke dėl pasirodymo pokylyje. Pranešime tiesiai teigiama, kad R.Mantašjan kvietimas atšauktas dėl to, kad azerbaidžanietis J.Eivazovas atsisakė dainuoti su ja, Armėnijos piliete (tai išskirta paryškintu šriftu).

Žiniasklaidoje pasirodė įvairių įvykio interpretacijų. Kai kuriuose pranešimuose tvirtinta, kad su R.Mantašjan jau buvo pasirašyta sutartis, kuri neva nutraukta „J.Eivazovo spaudimu“.

Kituose pranešimuose teigta, kad J.Eivazovas atsisakė vykti į Dresdeną sužinojęs, kad teks dainuoti su atlikėja iš Armėnijos.

Beje, Dresdeno pokylio meno vadovas Hansas Joachimas Fray dar lapkritį  Rusijos informacijos agentūrai TASS kalbėjo apie R.Matašjan kvietimą į pokylį. 

Gruodį buvo išplatintas pranešimas, kuriame anonsuotas R.Mantašjan ir J.Eivazovo pasirodymas. Yra ir kitų publikacijų, patvirtinančių, kad Dresdeno pokylyje laukti abu dainininkai.

Niekur, išskyrus minėtąjį agentūros „Massis Opera“ spaudos pranešimą, neminimas netinkamas J.Eivazovo elgesys.

Kaip aiškinosi?

J.Eivazovo agentas pasakojo BBC, kad iš pradžių tartasi tik dėl vieno solinio numerio – duetas su R.Mantašjan nebuvo numatytas.

Jis pridūrė, kad dainininkas neturi nieko prieš solistę asmeniškai ir apskritai armėnų atlikėjus. Pats J.Eivazovas pareiškė, kad nepainioja operos ir politikos. 

„Aš azerbaidžanietis ir turiu savo labai aiškų supratimą bei nuomonę dėl padėties, susiklosčiusios tarp Azerbaidžano ir Armėnijos, bet mano politinės pažiūros niekada neturi įtakos mano profesijai ir scenos kolegoms“, – parašė tenoras savo paskyroje „Instagram“ tinkle.

Beje, J.Eivazovas vis dėlto nesusilaikė nuo ironiško komentaro armėnų dainininkės adresu.

„Dabar bent jau kai kas apie ją sužinos“, – parašė jis komentare ir palydėjo savo žodžius besišypsančiu emociuku. Vėliau komentaras buvo ištrintas.

J.Eivazovas pabrėžė, kad nuolatos scenoje pasirodo su armėnais, ne kartą dainavo su Marija Gulegina, kurios šaknys armėniškos.

2018 metais viena pagrindinių Maskvos Didžiojo teatro premjerų tapo Rimo Tumino režisuota Piotro Čaikovskio opera „Pikų dama“, kurioje azerbaidžaniečių tenoras atliko Germano vaidmenį, o Tomskį dainavo armėnas Gevorgas Akopianas (kartais jo pavardė rašoma Akobianas). 

O 2019 metais J.Eivazovas su žmona A.Netrebko dalyvavo koncerte Dmitrijui Chvorostovskiui atminti. Orkestrui dirigavo Konstantinas Orbelianas, Armėnijos Aleksandro Spendiarovo operos ir baleto teatro meno vadovas.

Tiesa, operos kritikas Vadimas Žuravliovas savo vaizdo tinklaraštyje „Dievų sutemos“ atkreipė dėmesį, kad J.Eivazovas ir A.Netrebko visus savo numerius atliko diriguojant kitam tame koncerte dalyvavusiam dirigentui Pavlui Kliničevui.

Ar buvo kontraktas?

Dresdenas sureagavo iš karto. Tą pačią sausio 13-ąją išplatintas specialus pareiškimas, kuriame kaltinimai J.Eivazovui pavadinti insinuacija. 

Be to, iš pareiškimo aiškėja, kad sutartis su R.Mantašjan dėl pasirodymo Dresdene oficialiai nebuvo pasirašyta, todėl J.Eivazovas paprasčiausiai negalėjo „pareikalauti jos nutraukti“.

Po Dresdeno pareiškimo agentūra „Massis Opera“ pasipiktino, kad ją bandoma pavaizduoti „skandalo kaltininke“.  Ji išplatino naują pranešimą, kuriame sakoma, kad „nesusipratimas“ greičiausiai kilo dėl H.J.Fray ir jo bendradarbių veiksmų. Agentūra pripažino, kad pokylio rengėjai galbūt pateko į „keblią padėtį“. 

Tačiau „Agence Massis Opera“  nenusileido: sausio 10-ąją ji gavo iš Dresdeno žinią, kad R.Mantašjan nepakviesta kaip tik dėl tų motyvų, kurie nurodyti pirmajame pranešime.

Be to, pranešime sakoma, kad derybos dėl jos dalyvavimo pokylyje vyko nuo praėjusių metų rugsėjo, tuo klausimu parašyta ne mažiau kaip 15 laiškų, siųstų elektroniniu paštu. Juose neva buvo suderinta daug detalių, taigi šį pasikeitimą informacija „faktiškai galima laikyti kontraktu“.

Reaguodamas į tai J.Eivazovas parašė: „Gerbiamoji agentūra. Jeigu kontraktas su R.Mantašjan oficialiai pasirašytas, aš pasirengęs vasario 6-ąją atvykti į repeticiją su ja Dresdene.“

Nepaisant to, toliau pylėsi kaltinimai J.Eivazovui, kad jis sąmoningai sutrukdė pasirodyti R.Mantašjan, nes ji armėnė. 

Kas yra kas?

Kai kurie J.Eivazovo šalininkai, remdamiesi publikacija portale smi.6.ru, tvirtina, kad agentūros „Massis Opera“ vadovas Rene Massisas – etninis armėnas, „aktyviai dalyvaujantis armėnų diasporos Prancūzijoje veikloje“. Pasinaudodamas skandalu, jis stumia savo globotinę, „kurios iki šiol niekas nežinojo“.

Publikacijos smi6.ru autorius rašė, kad išvadą dėl R.Massiso armėniškos kilmės jis padarė „detaliai išgvildenęs klausimą“. 

Bet radijo „Svoboda“ darbuotojams nei agentūros tinklalapyje, nei kitose publikacijose nepavyko rasti kokių nors užuominų apie R.Massiso etninę priklausomybę.

Žinoma tik tiek, kad jis gimė Lione, ten pat studijavo literatūrą ir Konservatorijoje mokėsi dainuoti, buvo žinomas baritonas, o 2006 metais įkūrė savo agentūrą.

Kas trukdo sutarti?

Kad ir kas pasirodytų teisus, operos skandalas atspindi užsitęsusį Armėnijos ir Azerbaidžano konfliktą, kuriame dezinformacijos dažnai daugiau negu faktų, o abipusė antipatija išryškėja net tradiciškai apolitiškose srityse: sporte, kultūroje, pramogų versle.

Verta atkreipti dėmesį ir į tai, kad skandalas įsiplieskė sausio 13-ąją – per tragiškų įvykių Baku pradžios 30-ąsias metines. Be kita ko, tuomet žuvo dešimtys Baku armėnų, o tūkstančiai, palikę butus ir iš esmės visą turtą, buvo priversti bėgti iš Azerbaidžano.

Be komentarų

Dvi konflikto pusės – Vokietijos festivalio rengėjai bei J.Eivazovas ir R.Mantašjan agentai iš Prancūzijos – toliau gina savas įvykių versijas.

Agentūra „Massis Opera“, atstovaujanti R.Mantašjan, neatsiliepė į BBC prašymą pateikti kaltinimų festivaliui ir J.Eivazovui patvirtinimą. 

J.Eivazovas ir R.Mantašjan per savo atstovus atsisakė duoti interviu BBC.

Parengė Milda Augulytė

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.