Dvi nuomonės apie Naujojo cirko savaitgalį: įdomiau nei pernai

Arkadijaus Vinokuro nuomonę skaitykite čia.

C.Dazino ir Ch.Kosakatani vaidinime „R2JE“ buvo labai daug šokio.<br>D.Matvejevo nuotr.
C.Dazino ir Ch.Kosakatani vaidinime „R2JE“ buvo labai daug šokio.<br>D.Matvejevo nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Kristina Steiblytė

Sep 15, 2014, 7:37 PM, atnaujinta Feb 2, 2018, 12:20 PM

Festivalį praėjusį ketvirtadienį atidarė „Objektų cirko trilogija“ – trys spektakliai „Tiesiog cirkas“, „Dar tikresnis cirkas“ ir „Tas tikrasis cirkas“.

Visus tris kūrė, juose vaidino suomis Janis Nuutinenas. Atlikėjas parodė tris skirtingus, bet labai artimus spektaklius, skirtingus talentus ir sugebėjimą cirką paversti jautriu, žaviu teatriniu renginiu.

Pirmoje palapinėje J.Nuutinenas žiūrovus kerėjo iliuzijomis. Pasisveikinęs juos įtraukė į iliuzionistinį šou. Tiesa, atmosfera priminė ne mago pasirodymą, o apsilankymą pas senovės mokslininką.

Žiūrovų buvo prašoma išsirinkti vieną paveikslėlį iš keturių ir išsirenkamas tas, kurio kita pusė pažymėta „X“. Prašoma užrašyti artimo žmogaus vardą ir užrašiusiam žmogui skaitant abėcėlę tas vardas atspėjamas. Tai ir dar keletas magiškų dalykų vyko pirmojoje palapinėje.

Pažongliravęs suvokimu J.Nuutinenas žiūrovus pakvietė į antrąją palapinę. Antrasis spektaklis – ramus, lėtas, jungiantis naująjį cirką, muziką, teatrą.

Šioje palapinėje rodytas Lietuvos žiūrovams neįprastas žongliravimo būdas: manipuliuojama vienu arba penkiais kamuoliukais naudojantis kilimėliu. Čia patefonas grojo XX a. šeštojo dešimtmečio prancūzų muziką, buvo galima pajusti švelnų ilgesį.

Trečiojoje palapinėje susėdę ratu aplink sceną žiūrovai pamatė žongliravimo ir iliuzijos šou.

J.Nuutinenas parodė ir tai, ko, kaip pats sakė, mes greičiausiai nesame matę ir nebepamatysime cirke: žongliravimą sunkiais rutuliais.

Žongliravimas čia, žinoma, nebuvo tradicinis kelių kamuolių mėtymas aukštyn. Bet mėtymo ir gaudymo buvo. Trijų su puse, šešių ir aštuonių kilogramų svorio rutuliai skraidė ir buvo gaudomi įvairiais keistais ir pavojingais būdais (pavyzdžiui, sprandu).

Tokia jauki, senais daiktais ir muzika papuošta trilogija buvo puiki festivalio pradžia.

Žongliravimo nemažai buvo ir jaunų cirko kūrėjų pasirodyme „Open circus gala“. Bet tik žongliravimu čia neapsiribota: rodyta akrobatika, dirbta su virve, skersiniu, Siro ratu.

Šie jauni Olandijoje naująjį cirką studijuojantys ar studijas jau baigę atlikėjai pradžiugino pademonstruodami įvairiausias naujojo cirko galimybes.

Jų pasirodymas buvo sudarytas iš atskirų individualių ar grupinių numerių ir tuos numerius jungiančių perėjimų. Guillermo Loeno De Keijzerio numeris išsiskyrė iš visų. Čia buvo ne tik parodytas žongliravimas, bet ir pamąstyta apie cirką: tokio užsiėmimo prasmę ir reikalingumą.

Su šiais cirką studijuojančiais atlikėjais pasirodė ir keli lietuviai. Vakarą pradėjo Konstantino Kosoveco spektaklis „1854“, o į iš Olandijos atvykusios kompanijos spektaklį įsitraukė Tomas Gudėnas.

Nors pasirinktas cirko disciplinas lietuviai atrodė įvaldę pakankamai gerai, tačiau greta studijuojančių kolegų atrodė silpnokai. Labiausiai, regis, trūko patirties scenoje, gebėjimo išsirinkti ar sukurti ir pasakoti istoriją.

Du prancūziško naujojo cirko vakarai pasiūlė cirko ir šokio derinių. Trupės „Les Choses de Rien“ spektaklis „Mouvinsitu“ žiūrovus pasitiko instaliacija „Menų spaustuvės“ fojė.

Čia buvo projekcijų, video rodomų ant sienų, per kampe sustatytus televizorius ir net kambario modelis su jame judančiomis atlikėjų hologramomis. Spektaklyje (kaip ir instaliacijoje) buvo sujungtas šokis, akrobatika, vizualieji menai.

Spektaklio pradžioje scenoje pagaliau pasirodžius atlikėjams Borisui Gibé ir Florent'ui Homanui sukuriama gyvenimo didelio miesto priemiestyje atmosfera.

Tuštuma, vėjai, sulojantys šunys, pravažiuojantys traukiniai. Tačiau viskas darėsi vis sapniškiau, abstrakčiau, žiūrovai nukeliavo į keistą fantazijų pasaulį.

Žiūrint šį spektaklį ne kartą kilo mintis, jog tai vargu ar galima vadinti tiesiog naujuoju cirku. Tai, regis, yra šiuolaikinis teatras, kūrybiškai jungiantis skirtingas išraiškos priemones, skirtingas scenos meno rūšis ir iš su sukuriantis kažką jaudinančio.

Kitas labai artimas šokiui vakaras buvo su Clément'u Dazinu ir Chinatsu Kosakatani. C.Dazinas iš pradžių parodė solo žongliravimo ir judesio spektaklį „Šnabždesys“.

Nuolat besikeičiantis greitis, vis skirtingas žongliravimas gali kaip kūrėjų ir sumanyta kalbėti apie gyvenimo prasmę ir mirtį. Tačiau galėjo tapti ir tiesiog patraukliu reginiu apie žongliravimą ir gyvenimo greitį.

Antrasis C.Dazino pasirodymas buvo su Ch.Kosakatani „R2JE“. Čia šokio buvo kur kas daugiau. Nors šio trumpo spektaklio tema buvo gana banali – poros santykiai, tačiau pats spektaklis buvo visai nebanalus. Tyloje šoko dviese, jis žongliravo kamuoliukais ir abu „žongliravo“ vienas kitu.

Šis naujojo cirko festivalis, nors ir nedidelis, vis dėlto sugebėjo parodyti skirtingus naujojo cirko veidus ir galimybes naudojantis cirko kalba pasakoti istorijas.

Nors susidomėjimo, regis, vis dar mažoka, bet atsirandant vis daugiau besidominčiųjų, greta festivalio nebe pirmą kartą rengiant dirbtuves, galima tikėtis ir daugiau naujojo cirko entuziastų, vis daugiau įdomių spektaklių.

Arkadijaus Vinokuro nuomonę skaitykite čia.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.
„Nauja diena“: kodėl iškrėsta Darbo partijos būstinė?