Antroji „Gaidos“ diena: avangardinės muzikos meskalino dozė

Daugiau nei trys valandos sodrios, avangardinės muzikos? Taip, prašyčiau! Šeštadienį, spalio 24 d., Šiuolakinio meno centre vyko net du festivalio „Gaida“ koncertai. Pirmo koncerto metu grojo vienas seniausių Prancūzijos ansamblių „Ensemble 2E2M“, įkurtas 1972 m., antro – novatoriški italai „Repertorio Zero“.

„Repertorio Zero“.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Repertorio Zero“.<br>D.Matvejevo nuotr.
Francesco Filidei.<br>D.Matvejevo nuotr.
Francesco Filidei.<br>D.Matvejevo nuotr.
R.Merkelys.<br>D.Matvejevo nuotr.
R.Merkelys.<br>D.Matvejevo nuotr.
O.Narbutaitė.<br>D.Matvejevo nuotr.
O.Narbutaitė.<br>D.Matvejevo nuotr.
ŠMC salė.<br>D.Matvejevo nuotr.
ŠMC salė.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Ensemble 2E2M“.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Ensemble 2E2M“.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Ensemble 2E2M“.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Ensemble 2E2M“.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Ensemble 2E2M“.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Ensemble 2E2M“.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Ensemble 2E2M“.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Ensemble 2E2M“.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Ensemble 2E2M“.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Ensemble 2E2M“.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Ensemble 2E2M“.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Ensemble 2E2M“.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Repertorio Zero“.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Repertorio Zero“.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Repertorio Zero“.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Repertorio Zero“.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Repertorio Zero“.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Repertorio Zero“.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Repertorio Zero“.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Repertorio Zero“.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Repertorio Zero“.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Repertorio Zero“.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Repertorio Zero“.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Repertorio Zero“.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Repertorio Zero“.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Repertorio Zero“.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Repertorio Zero“.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Repertorio Zero“.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Repertorio Zero“.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Repertorio Zero“.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Repertorio Zero“.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Repertorio Zero“.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Repertorio Zero“.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Repertorio Zero“.<br>D.Matvejevo nuotr.
Daugiau nuotraukų (22)

Marija Paškevičiūtė

2015-10-25 12:24, atnaujinta 2017-10-07 23:35

Abu koncertai buvo ryškūs ir intensyvūs, nors ir skirtingi – „Ensemble 2E2M“ programa ir atlikimo būdas kiek santūresni, labiau akademiški, tuo tarpu „Repertorio Zero“ pasirodė veržlūs ir gaivališki.

Kolektyvas „Ensemble 2E2M“ atliko tris italų kompozitoriaus Francesco Filidei kūrinius – Esercizio di Pazzia 1&2 ir Finito Ogni Gesto. Festivalio atidarymo koncerte jau klausėmės šio kompozitoriaus kūrinio „Fiori di Fiori“ – itin skoningai ir subtiliai su klasikinėmis Girolamo Frescobaldi melodijomis derinamų simfoninio orkestro instrumentais išgaunamų triukšmų ir skambesių.

Jais Filidei siekė perteikti buvimo vargonų viduje pojūtį – ūžesius ir prisilietimo prie instrumento garsus, kurių klausytojai paprastai negirdi. Tai konceptualus ir netgi rafinuotas kūrinys, skambantis gaiviai ir šiuolaikiškai.

Tačiau šeštadienį skambėjusių kūrinių estetika buvo kitokia. „Esercizio di Piazzia 1“ atlikimo metu muzikantai ritmiškai, preciziškai grojo pripučiamais balionais, šitaip žaismingų daiktų pagalba išgaudami avangardui būdingą skambesį.

Tokia estetika artimesnė ne XXI amžiaus muzikai, o modernizmui, kuomet grojama įvairiais kasdieniais objektais išgaunant triukšmus, girgždesius ir pan. Tad ir „Esercizio di Pazzia 1&2“, palyginus su postmoderniu „Fiori di Fiori“, skambėjo ne taip efektingai.

„Finito Ogni Gesto“ šešiems instrumentams, įkvėptas italų poeto Edoardo Sanguineti citatos apie meilę ir jos mirtį „Kai meilė išblėsta“ ir reprezentuojantis meilės mirtį chromatinės skalės slinktimi žemyn – išbaigtas, grakštus ir savitą Francesco Filidei stilių atspindintis kūrinys, tačiau manau, kad subtiliajam „Fiori di Fiori“ neprilygo ir jis.

Koncerto metu skambėjo ir du prancūzų kompozitoriaus, žymaus filosofo Emmanuelio Lévino sūnaus Michaëlio Lévino kūriniai: „Les rires du Gilles“ penkiems instrumentams ir magnetofono juostai ir „Concerto pour un piano espace No. 2“ fortepijonui, penkiems instrumentams, dviem magnetofono juostoms ir elektronikai.

Kūriniai parašyti seniai – pirmasis 1981, antrasis – 1980 metais, tad dauguma klausytojų greičiausiai neišgirdo nieko netikėto – kompozicijos maloniai priminė XX amžiaus elektroakustinės muzikos estetiką. Tai itin prancūziški kūriniai, kuriems būdingas dėmesys garso spalvai ir lanksti frazuotė.

Turbūt mažiausią įspūdį man palikęs kūrinys – Philippe’o Hurelio „Pour Luigi“ klarnetui, smuikui, violončelei ir fortepijonui. Afro-amerikiečių muzikos inspiruoti ritminiai motyvai, grįžtantys kūrinio pabaigoje, plėtojami ilgai ir neišradingai. Tai labai akademiškas kūrinys, susiliejantis su šimtais, o gal ir tūkstančiais gana kokybiškų, bet nieko savito neturinčių kompozicijų, kurios neįkyriai užpildo festivalių programas ir yra bemat užmirštamos.

Antrasis šeštadienio vakaro koncertas prasidėjo sodria, gilia žemų dažnių elektronika. Ji skambėjo kaip įžanga prieš ansambliui „Repertorio Zero“ pradedant groti pirmąją kompoziciją – Fausto Romitelli „Professor Bad Trip: Lesson I“ ansambliui ir elektronikai – ir sujungė kitus kūrinius: Ricardo Nova „Yagé Howl“ ansambliui ir elektronikai, Fausto Romitelli „Professor Bad Trip: Lesson II“ ansambliui, Giovanni Verrando „Krummholz“ ansambliui ir Fausto Romitelli „Professor Bad Trip: Lesson III“ ansambliui ir elektronikai. Pripažinsiu – negalėčiau papasakoti apie kiekvieną kūrinį atskirai ar tiksliai jų apibūdinti, nes jie, susilieję su elektronine pulsacija, tapo vienu ryškiu, teatrališku pasirodymu.

2008 m. Milane įkurto „Repertorio Zero“ atlikėjai grojo meistriškai ir išraiškingai – taip, kad buvo nesunku išlaikyti dėmesį net trečią tiršto skambesio pripildytą valandą.

Kompozitoriaus Fausto Romitelli „Professor Bad Trip: Lesson I, II & III“ buvo įkvėpti Henri Michaux poezija, kuriai savo ruožtu įtaką padarė meskalinas ir „Professor Bad Trip“ vadinamo Gianlucos Lerici psichodelinės karikatūros. Tai kūriniai, kuriuose spektrinė muzika susitinka su psichodeliniu roku.

Giovanni Verrando „Krummholz“, kurį styginių trio nariai ir perkusistas atliko mūvėdami pirštines su metaliniais antpirščiais, grodami styginiais instrumentais su stygomis ir net smuikais... visiškai be stygų – įtempta ir subtili kompozicija, papildoma magišką įspūdį sukuriančio atlikėjų įvaizdžio.

Pavadinimas, kūrinio skambesys ir jo realizavimas labai tiesiogiai susijęs su augalo, kurį kūrinys vaizduoja, apibūdinimu: žodis „Krummholz“ reiškia deformuotą, išdžiūvusią pušį.

Abiejų koncertų metu skambėjusi muzika – stipri, daugiasluoksnė ir paveiki, leidžianti mėgautis atlikimo ir kompozicijos subtilybėmis. Šį rudenį festivalyje „Gaida“ dar ne kartą išgirsime kokybiškos, profesionaliai atliekamos muzikos, kurią prisiminti malonu ir koncertui pasibaigus.

* * * 

Šį vakarą, spalio 25 d., Šiuolaikinio meno centre vyks ansamblių „Ensemble Mise-en New York“ (18 val.) ir „Crash Ensemble“ iš Airijos (20 val.) koncertai.

„Ensemble Mise-en“ – tai multikultūrinės ir multistilistinės Niujorko muzikos scenos kūdikis. 2011 m. įkurtas ansamblis, o iš tiesų – šiuolaikinis kamerinis orkestras, pristato amerikietiškų TV reklamų (American TV commercials) principu sumodeliuotą programą. Joje kultinio JAV minimalisto Frederico Rzewskio kūriniai tarsi reklamos intarpai televizijoje nuolat permuša jaunosios JAV kompozitorių kartos kūrėjų Danielio Fishkino, Sang Songo, Moon Young Ha, Pascalio Le Boeufo opusus.

Europos koncertų sales užkariavęs „Crash“ ansamblis festivaliui ruošia ypač intriguojančią post-minimalistinės muzikos programą, kurioje dominuoja JAV garsenybių Steve‘o Reicho, Michaelo Gordono ir Terry Riley kūriniai. Airių kūrybai atstovauja Donnachos Dennehy opusas socialiai angažuotu pavadinimu „Streetwalker“ („Prostitutė“).

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.