Vaidilos teatre atgimsta XIX a. Claros Schumann salonas

Vieną saulėtą balandžio popietę Vaidilos teatre Vilniuje susitikome su Frankfurte gyvenančia žymia lietuvių pianiste Guoda Gedvilaite pasikalbėti apie artėjantį labai įdomų ir netradicinį koncertą, pavadinimu „Claros Schumann salonas: Kolegos–konkurentai ir pianistų varžybos“.

G.Gedvilaitė su salono personažais.<br>Organizatorių nuotr.
G.Gedvilaitė su salono personažais.<br>Organizatorių nuotr.
Salono personažai F.Lisztas (J.Aleknavičius) ir S.Thalbergas (L.Gedvilas.<br>Organizatorių nuotr.
Salono personažai F.Lisztas (J.Aleknavičius) ir S.Thalbergas (L.Gedvilas.<br>Organizatorių nuotr.
G.Gedvilaitė – C.Schumann.
G.Gedvilaitė – C.Schumann.
Daugiau nuotraukų (3)

Akvilė Laugalytė (7md)

Apr 25, 2017, 5:06 PM, atnaujinta Apr 26, 2017, 3:47 AM

Šiame teminiame vakare (kuris taip pat numatytas atlikti Druskininkuose, Klaipėdoje, o Vilniuje taps „Vaidilos teatro“ sezono uždarymo koncertu) Guoda Gedvilaitė įkūnys vieną garsiausių XIX a. vokiečių pianisčių ir kompozitorių Clarą Wieck–Schumann. Kartu su ja pasirodys Frédéricas Chopinas (Rokas Zubovas), Ferencas Lisztas (Jurgis Aleknavičius) ir Sigismundas Thalbergas (Lukas Gedvilas), o princesę Cristiną Trivulzio Belgiojoso vaidins Dovilė Navickienė.

Pasak Guodos Gedvilaitės, tai nebus įprastas koncertas, nes atlikėjų tikslas – kuo autentiškiau atkurti XIX a. saloną ir jo istorinius personažus. Be to, klausytojai ir žiūrovai taip pat taps salono dalimi: koncerto pabaigoje jie išrinks geriausią pianistą, kurį paskelbs princesė Belgiojoso. Taigi, viename salone susitiks net keturi virtuozai!

– Kaip gimė idėja surengti teminį koncertų ciklą pavadinimu „Claros Schumann salonas“?

– Projekto Claros Schumann salonas idėja kilo maždaug prieš metus. Tačiau prisipažinsiu, jog bent penketą metų einu į sceną įsivaizduodama esanti Clara, o ne Guoda. Tuomet tarytum pranyksta visos nereikalingos mintys, egocentriškumas. Įsivaizdavimas, jog esu toji kompozitorė, kurios muziką atlieku, padeda man geriau susijungti su muzika, įsigilinti į ją.

– Papasakokite, kaip Jūsų projekte atsirado būtent šie pianistai–kolegos?

– Kolegas rasti nelengva. Tačiau atmintyje išliko paskutiniojo mūsų koncerto, įvykusio sausio mėnesį sėkmė šiuo atžvilgiu, kuomet mano kolega buvo Joris Sodeika, įkūnijęs Felixą Mendelssohną. Joris idealiai atitiko Mendelssohno rolę.

Šį kartą antrasis salonas – pianistų varžybos: Lisztas, Thalbergas, Chopinas ir Clara Wieck–Schumann. Ir vėlgi, ieškant artistų šiam salonui, manau, man labai pasisekė, nes puikiai suprantame, jog visi būna labai užimti. Beto, visiems pasidarė labai įdomu, ar šiame koncerte reikės vaidinti.

Tačiau aš jiems pasakiau, jog svarbiausias tikslas bus muziką atlikti kuo autentiškiau, įsijausti į pačio kompozitoriaus–pianisto rolę. Ir taip susiformavo grupė, kuri nepabijojo iššūkio. Taigi, mes visą šį laiką praleidžiame studijuodami, gilindamiesi į mūsų personažus.

– Leiskite paklausti, į ką atsižvelgdami sudarėte šio koncerto repertuarą?

– Pasirinkimas buvo laisvas, nes aš nenorėjau diktuoti sąlygų, ką jie turėtų išmokti. Vaikinai patys pasirinko, kaip jie norėtų reprezentuoti savo kompozitorių ir, manau, kiekvieno sprendimas labai taiklus.

Daugiau galėčiau papasakoti apie antrąją koncerto dalį, kur nuskambės ypač retai atliekamos Hexameron variacijos, kurias parašyti užsakė italų princesė Cristina T.Belgiojoso vienam labdaringam renginiui. Pagrindinis veikėjas buvo Ferencas Lisztas, kuris turėjo šias variacijas kurti pasitelkęs ir kitus kompozitorius, savo kolegas. Taigi šias variacijas kūrė net šeši kompozitoriai: Lisztas, Thalbergas, Chopinas, Czerny, Pixis ir Herzas.

Galėčiau pridurti, jog XIX a. pastarieji du kompozitoriai buvo tikrai labai žinomi, priešingai nei yra dabar. Kiekvienas kompozitorius savo stiliumi sukūrė po variaciją ir mes norėsime tas variacijas inscenizuoti, tačiau tai darysime keturiese.

Ir kaip tik šioje koncerto dalyje įvyks Liszto ir Thalbergo dvikova. Princesė Belgiojoso ne tik norėjo pamaloninti savo publiką, bet ir suteikti galimybę viešai susikauti Lisztui ir Thalbergui, o publika pati galėjo išrinkti nugalėtoją. Tačiau nenorėčiau išduoti, kas juo tapo (nepaisant to, jog mūsų siekis nėra tiksliai atkurti istoriją), nes publika pati išrinks savo favoritą. Klausytojams idėja bus paaiškinta koncerto metu ir, esu įsitikinusi, jog bus įdomu.

- Kaip atrodo koncertinis gyvenimas Vokietijoje, ypač fortepijoninės muzikos? Ar ten dažni panašaus pobūdžio koncertiniai ciklai kaip Jūsų?

– Labai džiaugiuosi, kad tokio ciklo analogų ten nėra. Žinoma, norėčiau lygiai tą patį pristatyti ir Vokietijoje, bet dar nepradėjau. Visos premjeros vyksta čia, Lietuvoje. Kiek teko stebėti, maža tokių atlikėjų, kurie apjungtų kelias sritis: ir teatrą, ir muziką. Tačiau kamerinė, simfoninė muzika ir rečitaliai yra labai populiarūs.

Vokietijoje gaji tradicija vaikščioti į klasikinės muzikos koncertus. Tačiau manau, kad būtų labai įdomu ir vokiečiams pamatyti kitokį koncerto formatą. Neseniai Frankfurte kartu su Robertu Willu ir Luku Gedvilu parodėme spektaklį „Meilės daina“ (Liebeslied) apie Claros ir Roberto Schumann šeimos gyvenimą. Tai buvo tarsi eksperimentas.

Vokietijoje esu žinoma kaip solistė, niekada nebuvau per daug nuo to nukrypusi. Ir štai, teatras, kuris turėjo didelį pasisekimą. Iš klausytojų reakcijos suvokiau, kad Claros Schumann salonas taip pat atrastų savo vietą. Tačiau taip pat manau, jog man pasisekė ir dėl to, jog turėjau gerą komandą. Kuo daugiau bendraminčių, tuo lengviau dirbti.

Ir dar truputį apie Jūsų atliekamą programą. Skambinsite Claros Wieck jaunystės laikotarpio kūrinius, kai Clarai buvo vos 15-16 metų. Ar jaučiate juose jaunatviško naivumo? Žinoma, aš bandau įsivaizduoti, kokia ji buvo tame amžiuje. Stengsiuosi negroti iš savo suaugusios menininkės perspektyvos, tai būtų klaidinga. Manau, jog reikia visiškai įsijausti į tą jaunatviškumą ir jo nežabotą virtuoziškumą. Taigi, naivumo tikrai bus. Ir kaipgi be meilės Robertui Schumannui, juk tuo metu jie buvo neseniai susipažinę.

- Kiek jumyse yra Claros Schuamnn arba kuo jūs panašios?

– Manau, kad daug kuo panašios, abi esame labai užsispyrusios. Kalbant apie tikslų siekimą, pavyzdžiui, koncerto, jo programos realizavimą, tiek ji, tiek aš, einame iki pat galo, siekiame savo tikslo. Tačiau Clarai buvo labai sunku turėti didelę šeimą ir tuo pat metu daryti karjerą. Ji degė noru eiti į sceną, tai buvo jos pašaukimas. Tačiau kuomet negalėjo koncertuoti, Clara nepasidavė ir toliau kurdavo. Lygiai taip ir aš, nepasiduodu eidama toliau, stengiuosi kurti įdomaus, kitokio, teminio formato koncertus. Tuomet pianistas tampa kaip režisierius.

- Pabaigai skaitytojai norėtų dar šiek tiek sužinoti apie jūsų teminį koncertų ciklą. Ką planuojate ateityje?

– Šis Claros Schumann koncertų ciklas bus jau antrasis. Nesinorėtų, jog tai būtų trumpalaikė idėja, norisi ja ilgiau gerėtis ir ja gyventi, todėl esu planavusi dešimties koncertų ciklą. Pirmasis koncertas įvyko šių metų sausio mėnesį, o balandžio 30 d. Vilniuje – išgirsite antrąją programą.

Trečioji ciklo dalis numatoma artėjantį spalio mėnesį, o ketvirtoji – apie Naujuosius metus. 2019 metais rugsėjo 13 d. bus 200 metų Claros Schumann jubiliejus. Norėčiau, jog tada nuskambėtų Claros Schumann Koncertas fortepijonui ir orkestrui bei Roberto Schumanno Koncertas fortepijonui ir orkestrui. Toks galėtų būti šio ciklo karūnavimas.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.