Sugriauti formalumo rėmai: ansamblio „Synaesthesis“ programa „In Fahrenheit“

1971 m. britas Gavinas Bryarsas, atsitiktinai įrašęs benamio gatvėje paniūniuotą giesmę, nė nenumanė, kad ji turės tokį keistą poveikį įrašo klausytojams. Savo darbe palikęs „Jesus’ blood never failed me yet” įrašą be paliovos suktis nuo pradžių, grįžęs kolegas rado ramius, paskendusius savo mintyse, visai kitame pasaulyje. Vėliau, melodiją perkėlęs į tryliką taktų, ją suorkestravo ir nuo to laiko kūrinys tapo chrestomatine XX a. kompozicija.

„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
Koncerte apsilankė kompozitorė Julia Wolfe.<br>D.Matvejevo nuotr.
Koncerte apsilankė kompozitorė Julia Wolfe.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
„Synaesthesis“ kerėjo klausytojus aktualiąja muzika.<br>D.Matvejevo nuotr.
Koncerte apsilankė kompozitorė Julia Wolfe.<br>D.Matvejevo nuotr.
Koncerte apsilankė kompozitorė Julia Wolfe.<br>D.Matvejevo nuotr.

Karolina Rimskytė

Oct 27, 2018, 12:55 PM, atnaujinta Oct 28, 2018, 2:09 PM

Tai, kas „Gaidos“ festivalyje skambėjo penktadienio vakarą, buvo vienu metu ir analogiška šiai istorijai, ir visiškai priešinga. Ansamblis „Synaesthesis” nusišypsoti ar net garsiai nusijuokti privertė kone kiekvieną klausytoją, t. y. sava muzika prasiskverbė labai giliai, tačiau  į apmąstymų gylius nerti nebuvo kada.

Greičiau jau didžiąją dalį laiko teko kovoti su noru galiausiai atsistoti ir pradėti „tūsintis“ kartu su atlikėjais. Kova dar niekada nebuvo tokia sunki, tik gaila, kad to padaryti neišdrįsome, bandydami tilpti į akademinio koncerto rėmus.

Spalio 26-osios vakaro programa provokavo susimąstyti, kas gi tokio anksčiau baugino šiuolaikinėje muzikoje? Pati sąvoka? Sąvokos neaiškumas? Muzikos formos, stiliaus neapibrėžtumas? Turbūt sunkiausia būdavo suvokti kaip normą tai, jog niekada nežinosiu, ar tos muzikos klausytis rimtai, ar ji bando pašiepti šį mano rimtumą.

Ši muzika taip pat dažnai neatitiks klasikinės muzikos kriterijų. Tokių, kurie savyje nieko bloga neturintys, o kaip tik padedantys suprasti, kas ką tik įvyko scenoje. Patenkinantys tai, prie ko klausa yra pratusi: minties užsimezgimo, natūralaus jos vystymo, kulminacijos ir, galiausiai, atoslūgio. 

Lankydamasi klasikiniuose koncertuose žavėjausi jau pažįstamu skambesiu, kaskart ieškodama naujų interpretacijų. Jas radus užplūsdavo džiaugsmas, neradus – galvos skausmas, svarstant, kuo rašoma recenzija savo turiniu gali būti unikali lyginant su prieš tai rašytomis kitų recenzijomis.

Programos monotonija klasikinėse salėse paveikė taip, kad nejučia išsivystė didelis troškulys. Pati apie šį troškulį numaniau, bet jo nekvestionavau. Nuoširdumas, tyra emocija, atsidavimas, netobulumai, ekspresyvumas – viską galėjau išgirsti Filharmonijos organizuojamuose koncertuose. Ir kažko vis tiek trūko. 

Tačiau retai susidurdavau šiuose koncertuose su naujovėmis. Tad pats unikaliausias dalykas, kurį gali pasiūlyti aktualioji muzika, ir yra šios troškulį malšinančios naujovės. Tokios, kurioms pasiruošti negali. Kurių įrašai, nors ir galima susirasti „Youtube“, nė iš tolo neprilygs koncerte patirtai emocijai, išgirstai interpretacijai būtent to vakaro kontekste.

Grįžusi namo išklausiau tris „Bang on a Can“ ansamblio, kuriam Julia Wolfe kūrė penktadienį skambėjusią kompoziciją „Reeling”, įrašus. Nė vienas neprilygo „Synaesthesis” interpretacijai, skleidžiamai emocijai, to vakaro atmosferai.

Visi šie apmąstymai nėra tik padrikos emocijos po vykusio koncerto. Sąmoningai norėjau, kad kartu keliautume iki paskutiniojo veiksnio, kuris pelningai užtarnavo griausmingas ovacijas koncerto pabaigoje. To veiksnio, be kurio nebūtų jungties tarp aukščiau įvardintų išvadų.

Esminiu vakaro aspektu tapo atlikėjų profesionalumas. Ansamblio vadovai Marta Finkelštein ir Karolis Variakojis sumaniai parinko kūrinius programai „In Fahrenheit”. Jie atskleidė ne tik nevienalytę mąstymo įvairovę šalyje už Atlanto, bet leido ir atsiskleisti puikiai susigrojusiam kolektyvui kartu bei kiekvienam atskirai.

Teatrališkas violončelininkės Elenos Daunytės žaismas su balso tembrais Meredith Monk kūrinyje „Double fiesta”, originaliai skirtam balsui ir dviems fortepijonams, pralenkė pačios kompozitorės versiją. Papildomos spalvos, prisidėjusios dėl pakeistos instrumentų sudėties, keitė juoko, pastatyto balso, dainavimo per nosį skambesį šalia dar dviejų skirtingų tembrų – violončelės bei fortepijono, kuriuo skambino M. Finkelštein.

Donato Butkevičiaus rankose suriaumojęs kontrabosas, neįtikėtino greičio arpeggio atskleidė negirdėtus sąskambius su kitais garso takelyje girdimais kontrabosais. Klausant demonstruojamos grojimo technikų įvairovės bei stebint ypatingo susiklausymo su įrašu reikalaujantį procesą, taip norėjosi išvysti visus aštuonis kontrabosininkus scenoje. Garso aparatūra šįkart neleido patirti to „mega-kontraboso“ įspūdžio, kurio minėjo siekusi pati kompozitorė J.Wolfe kūrinyje „Stronghold”. 

Nustebino Frederico Rzewski kūrinio „Les moutons de panurge” interpretacija, kuri iš pastovios muzikinės medžiagos ir būdingo tempo virto chaosu, kuomet K.Variakojis tarsi „pamišo“ scenoje, taip visiškai įtraukdamas publiką į kūrinio atlikimą ir prajuokindamas didžiąją dalį klausytojų. Čia pasireiškė dirigento atsidavimas atliekamai muzikai, jo užkrečiamas ekspresyvumas, kuriuo kaskart susižaviu jam užlipus ant scenos.

Po susitikimo su kompozitore Julia Wolfe ir po „Chordos” koncertų, kuriuose teko išgirsti minimalistinę, tačiau labai intensyvią, sudėtingą ir tragizmo savyje nemažai turinčią muziką; po to, kai pokalbyje nuskambėjo frazė „iš trijų „Bang on a Can“ ansamblio kūrėjų kompozitorė yra tyliausia ir mandagiausia realybėje, bet jos muzika pati aštriausia ir agresyviausia” nusiteikiau, jog būtent šių kūrinių bus sudėtingiausia klausytis.

Mano nuostabai, net apie gyvenimą po Pasaulio prekybos centrų dvynių griūties pasakojantis kūrinys „Big Beautiful Dark and Scary” skambėjo didingai, gražiai, su būdinga kompozitorei neatslūgstančia įtampa, bet tikrai negąsdinančiai. Ir nepalyginamai lengviau buvo sekti muzikinę mintį šiame kūrinyje nei trečiadienį nuskambėjusioje jos kompozicijoje „Early That Summer”. Ką jau kalbėti apie minėtąjį „Reeling”, kuomet visa salė su būgnininku Džiugu Daugirda lingavo vienu ritmu, o niūniavo kartu su vikriai pagrindinę melodiją dubliavusiu klarnetininku Artūru Kažimėku.

Taigi Šiuolaikinio meno centro Šiaurinė salė penktadienį patyrė didžiule energija pakrautus muzikos pliūpsnius. Muzika kalbėjo pati už save. „Synaesthesis” ansambliui meistriškumo įrodinėti nereikėjo. Jau ne vienerius metus dalyvaujantis šiame festivalyje ansamblis minėjo, kad gavę galimybę šiemet pristatyti būtent tokią programą džiaugėsi kaip vaikai, gavę saldainį. Saldainio jie, laimei, sau nepasiliko, o dosniai pasidalino su visa publika.   

* * *

Toliau festivalyje „Gaida“ – spalio 27 d., 19 val., Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje pirmąkart Lietuvoje skambės unikalus kompozitoriaus Philipo Glasso Koncertas dviem fortepijonams ir orkestrui, kurį atliks pianistai Rūta Rikterė ir Zbignevas Ibelhauptas su Lietuvos nacionaliniu simfoniniu orkestru. Koncerte taip pat girdėsime kviestinės „Gaidos“ kompozitorės Julios Wolfe „riSE and fLY“ koncertą kūno perkusijai ir orkestrui, kurį atliks britų menininkas Colinas Currie. Dar programoje bus pristatomas naujas lietuvių kompozitorės Loretos Narvilaitės kūrinys bei kviestinio festivalio kompozitoriaus Magnuso Lindbergo opusas. 

Spauskite mygtuką „VISI KOMENTARAI“ ir reikškite savo nuomonę.

UAB „Lrytas“,
Gedimino 12A, LT-01103, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus webmaster@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2021 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.