Kangding Ray ir Byetone „Gaidoje“: tarp „techno“ ir minimalizmo

„Gaidoje“ lapkričio 9 d. apsilankius vokiečių įrašų kompanijos „Raster-Noton“ įkūrėjui Byetone (Olafui Benderiui) ir atlikėjui Kangding Ray (Davidui Letellierui), koncertas paskatino reflektuoti elektroninės muzikos padėtį visuomenėje, stilių ir žanrų poveikį bei jų ribas.

 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
 Kangding Ray, Byetone ir Fume (Maksimiliano Opriškos) vakaras „Gaidoje“.<br> D.Matvejevo nuotr.
Daugiau nuotraukų (38)

Marija Paškevičiūtė

Nov 11, 2018, 11:34 AM, atnaujinta Nov 11, 2018, 11:42 AM

Elektroninės muzikos mados keičiasi ne lėčiau, nei greitoji mada – „minimal techno“ keičia šiurkštus, triukšmų kupinas analoginis EBM ir „electro“, ir tai, kas atrodė stilinga prieš kelis metus, dabar jau beviltiškai pasenę.

Didelė dalis elektroninės muzikos, skambančios klubuose, labai funkcionali – ji turi „užkabinti“, bet išlikti pakankamai patogi įmiksuoti didžėjui (-ai), atitikti tuo metu populiarų skambesį. Didžioji dalis tokios muzikos gyvuoja neilgai, išskyrus vieną kitą kūrinį, tampantį savo žanro klasika. 

Prieš beveik trisdešimt metų į klubus atėję žmonės šokdavo vieni su kitais, beveik neatsisukdami į didžėjų, o elektroninės muzikos anonimiškumas ją skyrė nuo roko muzikos scenos, kurioje vyravo asmenybės kultas. Nors dalis elektroninės muzikos turėjo politinį atspalvį, svarbiausia joje buvo pati muzika, galimybė pasinerti į nuo socialinių struktūrų atsietą paralelinį pasaulį, šokti ir jaustis laisvam.  

Dabar ir „undergroundas“ neišvengiamai tampa vis labiau komercializuotu, su agentūromis, vadyba ir žymiais klubais. Didžėjai – naujosios roko žvaigždės su sintezatorių nuotraukomis „instagrame“. Šiuos pokyčius vertinti tik neigiamai būtų pernelyg vienpusiška – vystantis infrastruktūrai atsiranda daugiau galimybių remti atlikėjus, palaikyti klubų veiklą. Vyraujant tokioms tendencijoms, ar dar įmanoma kurti kitaip?

Įrašų kompanija „Raster-Noton“ elektroninės muzikos scenoje užima ypatingą vietą ir padaro tai, kas XXI amžiuje atrodo nebeįmanoma – jau dvidešimt antrus metus išlaiko beveik nepakitusią estetiką ir vertybes. Atlikėjai, kurių albumai leidžiami „Raster-Noton“, patys nekuria savo albumų viršelių; koncepcijos grynumas ir be kompromisų tampa pačiu svarbiausiu prioritetu. 

Byetone ir Kangding Ray apšildęs lietuvis Fume (Maksimilianas Opriška), „Gaidoje“ pristatęs ką tik išleistą albumą „Luminance“, irgi akivaizdžiai seka šios įrašų kompanijos estetika. Jo pasirodymas buvo labai skoningas ir puikiai tiko kaip įvadas į „Raster-Noton“ vakarą, kompozicijose minimalistinius ritmus derinant su sinusoidėmis ir nušlifuotais elektroninės perkusijos tembrais, nors šiek tiek pritrūko savitesnio atlikėjo braižo. 

Byetone muzikoje atsiskleidžia „Raster-Noton“ vizija – jos skaitmeniškumas yra kompozicijų ašis; kuriama savita muzikinė sintaksė, naujos kompozicijos technikos bei muzikos plėtojimo principai. Muzikinio ir vaizdinio pertekliaus laikais dažnai norima vis sunkiau dėmesį išlaikantį klausytoją įtraukti, sužavėti, užbombarduoti daugybe muzikinės medžiagos. Bet Byetone itin nuosaikiai, apgalvotai naudodamas muzikines priemones pasiekė paveikų ir ilgam įsimenantį meninį efektą.

Kadangi Byetone kūrybinį kelią pradėjo nuo vizualiųjų menų, vizualiąją savo pasirodymo dalį jis kūrė ir atliko pats. Vizualioji pasirodymo dalis buvo tokia pat subtili, kaip ir muzikinė – audio bangos kontūrai ir juose vis susiraizganti ir į tiesią liniją pavirstanti gija.

Po Byetone pasirodymo grojo Kangding Ray, pristatęs 2017 m. albumą „Hyper Opal Mantis“ ir kelis ankstesnius kūrinius. Anot paties Kangding Ray, albumo pavadinimas reiškia tris troškimo būsenas: HYPER – geismas, OPAL – meilės troškimas, MANTIS – destruktyvi, mirtina trauka. Dirbant prie šio albumo jį labiausiai dominusios temos – santykis tarp to, kas tikra ir dirbtina, kūno ir proto, technologijų ir emocijų.

Nors Kangding Ray kiekvieną naują albumą traktuoja kaip koncepciją, jam albumas nėra tik kūrinių kolekcija – ir daug dėmesio skiria technologiniams kūrybos aspektams, svarbiausia jam – klausytojo emocinė reakcija į muziką. Muzikinį kelią jis pradėjo grodamas roko grupėje, tad rokeriška energija, šiurkštūs tembrai, „noise‘as“ ir „techno groove‘as“ formuoja savitą braižą, skirtingiems žanrams papildant vienam kitą.

Pasirodymą puikiai papildė ir Martinovos vizualika, kurioje tarp įvairių abstrakcijų nuolat išnirdavo miestų, technikos įrenginių, mašinų ir lėktuvų vaizdai. Pastoviai sugrįžtantys jie komponavosi į savotišką muzikinę rondo formą, kurią muzikoje nepaliaujamai į priekį ginė nenuilstantys Kangding Ray ritmai.

Nepaisant istorinės distancijos, kuri skiria mus nuo pirmųjų kompanijos „Raster-Noton“ estetiką pristačiusių albumų, regis, ji nei paseno, nei išsisėmė, bet plėtojama tokių kūrybingų asmenybių, kaip Byetone ir Kangding Ray, ne tik sugeba suburti gerbėjų minias, bet ir savo nuolat atsinaujinančiu skambesiu pasiekia gilų ir klausytojų patyrime ryškų pėdsaką paliekantį įspūdį.
-----
28-ąjį tarptautinį aktualios muzikos festivalį „Gaida“ užbaigs du įspūdingi koncertai. Lapkričio 10 d., 19 val., Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje vienas ryškiausių šių dienų lietuvių pianistų Lukas Geniušas atliks amerikiečių kompozitoriaus Johno Adamso fortepijoninį koncertą „Century Rolls“. 

Taip pat vakaro programoje skambės ir Magnuso Lindbergo kūrinys bei Rūtos Vitkauskaitės premjera. 22 val. Šiuolaikinio meno centre festivalį vainikuos vienas sėkmingiausių visų laikų vokiečių elektroninės muzikos projektų „Mouse on Mars“. 

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.
„Nauja diena“: apie ką tarėsi ir dėl ko susitarė koalicinė taryba?