„Laiko ženklai“: ar gali valdininkai pinigus skirstyti be korupcijos skandalų?

Negi mūsų šalyje surengti skaidrų viešųjų pirkimų konkursą – neįmanoma misija? To klausti verčia iš karto net keliais skandalais apaugęs Vilniaus atliekų rūšiavimo gamyklos statybos ir valdymo konkursas.

Daugiau nuotraukų (1)

lrytas.lt

Jul 26, 2013, 6:00 AM, atnaujinta Mar 2, 2018, 2:35 PM

Pirmiausia labai įtartina, kad iš septynių konkurse dalyvavusių įmonių Vilniaus apskrities atliekų tvarkymo centro (VAATC) sudaryta Viešųjų pirkimų komisija net šešias išbraukė iš dalyvių sąrašo. Apie kokį konkursą galima kalbėti, jei nelieka jokios konkurencijos?

Niekas įtikinamai negali paaiškinti, kodėl taip pasielgta. Skelbiama, jog vienas pašalintas konkurso dalyvis gamyklą siūlė pastatyti už 99 mln. litų, kai laimėjusi bendrovė „Energesman” užsiprašė net 20 mln. litų daugiau.

Įtarimų, kad konkurso rengėjai galėjo proteguoti šią bendrovę, kelia tai, jog su ja senų ryšių yra turėjęs už atliekų tvarkymą atsakingas aplinkos viceministras, partijos „Tvarka ir teisingumas” veikėjas A. Petkus.

Jis dirbo su „Energesman” siejamos bendrovės „Vėtrūna” įmonėse, porą metų vadovavo „Versinai”, vadintai „Vėtrūnėle”, kuriai priklauso 19 proc. konkurso laimėtojos akcijų.

Aišku, formaliai žvelgiant viceministras nerengė atliekų rūšiavimo gamyklos konkurso. Be to, jis nė neslėpė, kad dirbo „Vėtrūnos” įmonėse, tai yra įrašęs į viešųjų ir privačių interesų deklaraciją.

Tačiau neabejotina, kad už atliekų tvarkymą šalyje atsakingas pareigūnas gali daryti didžiulę neoficialią įtaką savo kuruojamos aplinkosaugos srities konkursų rengėjams.

Tai žinant, šį konkursą rengusiems žmonėms juo labiau reikėjo pasistengti, kad būtų kuo mažiau abejonių, ar viskas tikrai vyko skaidriai. O buvo daroma lyg tyčia priešingai.

Maža to, kad iš konkurso buvo pašalinti visi „Energesman” konkurentai ir ji nugalėtoja tapo, galima sakyti, be kovos.

Paaiškėjo, jog dar ir trys ekspertai, turėję pateikti komisijai nepriklausomus konkurso dalyvių siūlymų vertinimus, įvairiais ryšiais susieti su „Energesman”.

Lyg to būtų negana, viena pareiškusių norą dalyvauti konkurse įmonių „Groslita” irgi susijusi su „Energesman”, o teisės aktai draudžia į tą patį valstybės užsakymą pretenduoti turinčioms ryšių bendrovėms. Tiesa, „Groslita” taip pat buvo pašalinta iš konkurso.

Telieka įtarinėti, kad gal buvo rūpinamasi užtikrinti su „Energesman” siejamų asmenų sėkmę konkurse dar ir atsarginiais variantais, kurių galiausiai nė neprireikė.

Vienaip ar kitaip, galėjo būti ir persistengta, nes sudėjus visas konkursą laimėjusiai bendrovei palankias aplinkybes išeina išties įtartinas vaizdas.

Konkurso rengėjai turėjo būti labai naivūs, jei manė, kad nekils jokio triukšmo. Lietuvoje ir taip nuolat skundžiami viešųjų pirkimų konkursai, o kai velkasi toks įtarimų šleifas, skandalas garantuotas.

Viešųjų pirkimų tarnyba jau nurodė stabdyti Vilniaus atliekų rūšiavimo gamyklos statybos ir valdymo konkursą.

Aistros užvirė ir sostinės savivaldybėje – už atliekų tvarkymą Vilniuje atsakingas vicemeras J. Pinskus ir VAATC direktorius N. Žilius turėjo aiškintis merui A. Zuokui bei miesto tarybos nariams, kaip galėjo konkurse likti tiktai vienas dalyvis, pasiūlęs anaiptol ne mažiausią kainą.

Atsakymų nesulaukta. Vicemeras teisinosi, kad nesikišo į konkurso rengimą, tai esą į jo pareigas neįeina.

Bet ir J. Pinskus, ir VAATC vadovas ragino kuo greičiau baigti konkurso procedūras, nes kitaip galima prarasti gamyklai skiriamus ES pinigus.

Apie pavojų netekti ES paramos pinigų, jeigu įstrigs konkursai, kalba ir aplinkos viceministras A.Petkus.

Matyt, taip iš tiesų gali nutikti, nes Aplinkos ministerija rengia ir avarinį šių lėšų panaudojimo planą, pagal kurį atliekoms tvarkyti skirti ES paramos pinigai būtų permesti į vandenvalos sektorių.

Tai būtų prasta išeitis, nors ir kiek geresnė nei išvis praganyti pinigai.

Tačiau ar dėl to reikia užmerkti akis į galimai neskaidriai vykusius konkursus ir leisti jų abejotiniems laimėtojams bet kokia kaina imti ES pinigus?

Tokį Lietuvos interesais pridengtą požiūrį peršantiems valdininkams pirmiausia reikėtų pasirūpinti, kad abejonių dėl konkursų skaidrumo būtų kuo mažiau.

Jau aišku, kad Vilniaus atliekų rūšiavimo gamyklos statybos ir valdymo konkurso nugalėtoja paskelbtai bendrovei leisti tyliai vykdyti šio projekto vis viena nepavyks. Neišvengiamai įsisuks teismų karuselė.

Beje, aplinkos ministras „tvarkietis” V. Mazuronis laikosi kiek kitokios taktikos nei jo partijos bendražygis viceministras „darbietis” A. Petkus.

Užuot rypavęs apie grėsmę prarasti ES pinigus, V. Mazuronis dėl neaiškumų, kurie klampina atliekų tvarkymo sistemos projektus, kreipėsi į Generalinę prokuratūrą, Valstybės saugumo departamentą ir Specialiųjų tyrimų tarnybą.

Iš tiesų seniai laikas teisėsaugai rimtai užsiimti, kokie interesai neleidžia skaidriai ir sklandžiai vykdyti atliekų tvarkymo projektų.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.