Valdos duomenis būtina atnaujinti laiku

Asmenys, gaunantys tiesiogines išmokas už žemės ūkio naudmenas ir paramą pagal kai kurias Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos (KPP) priemones, bet šiemet dar neatnaujinę savo valdos duomenų, turėtų suskubti tai padaryti.

Daugiau nuotraukų (1)

lrytas.lt

Oct 17, 2013, 6:35 PM, atnaujinta Feb 21, 2018, 1:58 AM

Skiriant paramą vadovaujamasi Žemės ūkio informacijos ir kaimo verslo centro (ŽŪIKVC) administruojamuose registruose, informacinėse sistemose esančiais duomenimis, todėl pastarųjų atnaujinimas yra ypač aktualus pareiškėjui.

LR Žemės ūkio ir kaimo verslo registre (toliau – Valdų registras) registruotos žemės ūkio valdos (toliau – valda) duomenis atnaujinti reikia iki gruodžio 31 d. Tai padaryti galima toje seniūnijoje, kurios teritorijoje yra valdos centras arba tiesiogiai kreipiantis į ŽŪIKVC. Dalyvaujantys KPP priemonėse duomenis apie valdą turi atnaujinti pateikdami paraišką paramai gauti.

Jeigu po paskutinio duomenų atnaujinimo valdoje neįvyko pokyčių, asmenys, teikdami paraiškas, duomenis apie valdą gali atnaujinti Paraiškų priėmimo informacinėje sistemoje.

Duomenų atnaujinimas susijęs su reikalavimais paramai gauti

Duomenys apie valdą privalo būti atnaujinti kiekvienais metais iki gruodžio 31 d. Jei valdoje įvyko pasikeitimų – pavyzdžiui, pasikeitė valdytojas, partneris, pagrindinė ekonominė veikla arba bet kuris žemės sklypas, duomenis reikia atnaujinti per 30 dienų.

Nacionalinės mokėjimo agentūros prie Žemės ūkio ministerijos (NMA) specialistų teigimu rekomenduotina atnaujinti ŽŪIKVC administruojamų registrų duomenis iškart po pasikeitimų: „Pavyzdžiui, jei ūkininkas įsigijo daugiau gyvulių arba išsinuomojo, nusipirko ar pardavė žemę, pakeitė ekonominę veiklą, jis turėtų nieko nelaukdamas atnaujinti atitinkamų, šiuo atveju Valdų ir Ūkinių gyvūnų registrų duomenis“, – sako NMA Strateginio valdymo departamento Metodikų rengimo poskyrio vyriausioji specialistė Sigutė Stakvilevičienė.

NMA specialistai pabrėžia, jog pareiškėjui laiku atnaujinus ŽŪIKVC registrų duomenis, pateikiama nauja ir tiksli informacija. Tik teisingi pareiškėjo duomenys padeda greitai išspręsti iškylančias problemas ir palengvina informacijos atnaujinimo procesą.

Pavyzdžiui, jei pareiškėjas nuomoja žemę ir yra sudaręs nuomos sutartį, jam atnaujinus valdos duomenis, nuomojami plotai įtraukiami į jo valdos duomenis. Be to, pareiškėjai turi įsidėmėti, kad atnaujinti valdos duomenis svarbu ne tik dėl grėsmės prarasti paramą, bet ir todėl, kad išvengtų sankcijų už kompleksinės paramos reikalavimų nesilaikymą.

Duomenys atnaujinami ir Ūkinių gyvūnų registre

Pareiškėjai turėtų nepamiršti atnaujinti ne tik savo valdos duomenų, bet ir informacijos apie laikomus gyvulius Ūkinių gyvūnų registre. Parama mokama pagal registruose esančią informaciją, taigi jos neatnaujinę pareiškėjai gali gauti mažesnes išmokas, dėl pasenusių duomenų gali tekti pakartotinai administruoti paraiškas, dėl ko gali susidaryti skolos.

„Pavyzdžiui, per tą laiką, kol buvo neatnaujinti pareiškėjo duomenys registruose – parduotas, paskerstas ar nugaišęs gyvulys, galbūt paramos gavėjas įsigijo daugiau žemės arba ją pardavė – dėl tokių priežasčių dažniausiai naudmenų plotai ir paramai gauti reikalingas gyvulių skaičius pagal registrų duomenis nebesutampa.

Atsitinka, kad numatyta parama sumažinama arba nebemokama. Tačiau net tokiais atvejais NMA privalo taikyti sankcijas, nors pareiškėjas teisinasi tiesiog pamiršęs atnaujinti registrų duomenis ir praktiškai nepažeidė reikalavimų“, – sako S. Stakvilevičienė. NMA specialistė atkreipia dėmesį, kad paramos gavėjams labai aktualu atnaujinti registrų duomenis ir dėl kitos priežasties.

Dėl neatnaujintų duomenų dažnai iškyla problema, susijusi su azoto kiekiu, tenkančiu vienam hektarui dirvos per metus. „Norėčiau priminti, jog vadovaujantis kompleksinės paramos reikalavimais, per metus į dirvą patenkančio (tręšiant organinėmis trąšomis, ganant gyvulius) bendrojo azoto kiekis negali viršyti 170 kg/ha.

Šis kiekis apskaičiuojamas pagal gyvulių laikytojo valdos kodą, jo laikomus sutartinių gyvulių vienetus dalijant iš valdoje deklaruoto žemės ūkio naudmenų ploto ir dauginant iš 100. Jeigu skaičiavimo rezultatai viršija nurodytas normas, atliekamas detalesnis valdos naudmenose taikomų mėšlo ir srutų panaudojimo bei tvarkymo būdų vertinimas.

Neatnaujinus valdos ir ūkinių gyvūnų duomenų, nutinka, kad vienam valdos hektarui dirvos tenka didesnis azoto kiekis ir pagal dokumentus azoto kiekis būna viršytas, kai realiai viršytas nėra“, – sako NMA Strateginio valdymo departamento Metodikų rengimo poskyrio vyriausioji specialistė.

Neatnaujinus duomenų, valda išregistruojama

Valda išregistruojama iš Valdų registro pagal paties valdytojo pateiktą prašymą arba valdos valdytojo turto paveldėtojo prašymą, mirus valdos valdytojui.

Pasak ŽŪIKVC generalinio direktoriaus pavaduotojo Valdemaro Sviackevičiaus, valda gali būti išregistruojama ir ŽŪIKVC iniciatyva praėjus 9 mėnesiams po valdytojo mirties, jei nėra paveldėtojo ir ekonominė veikla valdoje nėra tęsiama arba, jei trejus metus iš eilės neatnaujinami duomenys apie ją.

„Kiekvienų metų pradžioje ŽŪIKVC inicijuoja valdų, kurių duomenys nebuvo atnaujinti per paskutinius 3 metus, išregistravimą. Savivaldybių Žemės ūkio skyriams periodiškai siunčiami valdų sąrašai, kuriuose nurodoma kiekvienos valdos būklė. Taigi visą informaciją apie savo valdos duomenis ir statusą galima sužinoti savivaldybių Žemės ūkio skyriuose arba seniūnijoje, kurios teritorijoje registruotas valdos centras“, – pabrėžė V.Sviackevičius.

Jeigu iki metų pabaigos išregistruotinos valdos duomenys neatnaujinami, ŽŪIKVC išregistruoja valdą savarankiškai ir neįspėdamas apie tai pakartotinai. Tokia valda įgyja išregistruotos statusą, o tai reiškia, kad toliau gauti tiesiogines išmokas bei paramą pagal KPP priemones iškyla kliūčių.

Valdos išregistravimo atveju, kai valda išregistruojama iki einamųjų metų gruodžio 31 d., pareiškėjas nebetenka teisės į jam priklausiusią paramą, o tais atvejais, kai parama ar jos dalis iki gruodžio 31 d. pareiškėjui jau išmokėta, jis privalo paramą grąžinti.

Kaip atnaujinti duomenis apie valdą?

Anot Valdemaro Sviackevičiaus, norėdamas atnaujinti valdos duomenis, pareiškėjas turi kreiptis į tą seniūniją, kurios teritorijoje yra valdos centras. „Informaciją seniūnijai pateikti gali pats valdos valdytojas arba jo įgaliotas atstovas.

Valdos valdytojas turi pateikti tapatybę patvirtinantį dokumentą, o įgaliotas asmuo – įgaliojimą atstovauti valdos valdytojui ir įgaliotojo asmens tapatybės dokumentą.

Pateikus duomenis seniūnijoje, iškart pataisomi arba papildomi duomenys Valdų registro duomenų bazėje ir atspausdinama prašymo forma atnaujinti duomenis. Pareiškėjui šį prašymą pasirašius, duomenų atnaujinimas baigiamas.

Tie, kas negali pasiekti seniūnijos, gali kreiptis tiesiogiai į ŽŪIKVC su prašymu atnaujinti valdos duomenis arba įregistruoti naują valdą.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.