Liemenėmis apsirūpinę dviratininkai bus verčiami pirkti šalmus

Dviratininkai, kurie dieną gatvėse ir keliuose nori važinėti be liemenių arba be įjungtų žibintų, yra potencialūs savižudžiai ir šioms naujovėmis priešinasi aklai, bukai. Taip mano būsimas Seimo narys, saugaus eismo specialistas Stasys Brundza. Parlamente pakeitęs Neringą Venckienę buvęs lenktynininkas sieks, kad įstatymais būtų įteisintas ir privalomas šalmų dėvėjimas.

Šią savaitę nepatenkinti dėl naujovių dalis dviratininkų protestavo prie Seimo.<br>J. Stacevičiaus nuotr.
Šią savaitę nepatenkinti dėl naujovių dalis dviratininkų protestavo prie Seimo.<br>J. Stacevičiaus nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Martynas Čerkauskas

Jul 4, 2014, 12:07 AM, atnaujinta Feb 12, 2018, 6:15 AM

Į diskusijas dėl dviratininkų saugumo ketvirtadienį įsijungė ir premjeras Algirdas Butkevičius. Jis pareiškė pritariantis sprendimui, kad keliuose ir gatvėse dviratininkai turi važinėti arba su ryškiomis liemenėmis, arba su įjungtais žibintais. Tai esą didins visų kelių eismo dalyvių saugumą.

Šios idėjos autoriumi save vadinantis būsimas Seimo narys S.Brundza teigia jau kelis metus kovojantis už tai, kad dviratininkai keliais ir gatvėmis važinėtų atsakingiau. Jis nesupranta, kodėl dalis entuziastų taip priešinasi šiomis naujovėmis, nes jos padės saugoto gyvybes.

Žada, kad bus mažiau kraujo

S.Brundza aiškina, kad pakeisti įstatymus privertė neraminanti statistika – avarijose žuvusių ir sužeistų dviratininkų kasmet daugėja. Šią savaitę vienas dviratininkas žuvo patekęs po automobilio ratais Klaipėdoje.

„Didžiausia problema yra ta, kad vairuotojai nepastebi dviratininkų. Didžioji dalis jų žūsta arba būna sužeisti ne naktį, o dieną. Jei jie važinėtų su ryškiaspalvėmis liemenėmis arba įjungtais žibintais, žuvusiųjų ir sužeistų tikrai būtų mažiau“, - aiškino saugaus eismo specialistas.

Per penkis šių metų mėnesius šalies keliuose buvo sužeisti 124 dviratininkai, o pernai tuo pat metu – 76. Šiemet taip pat padaugėjo žuvusiųjų dviratininkių – nuo 4 (pernai) iki 6. Šiais metais taip pat padaugėjo avarijų, kurias sukėlė dviratininkai.

Anot S.Brundzos, protestuotojų argumentai, kad liemenės yra nepatogios arba naujovės pareikalaus papildomų išlaidų, yra juokingos.

„Liemenė kainuoja kelis litus, žibintai 15-20 litų. Jeigu žmogus perka dviratį už tūkstantį litų, negi jis neturi 15 litų žibintui? Ar tai yra svarbiau už jo gyvybę“, - klausė būsimas Seimo narys. Be to važinėjantys dviračiais visą laiką žibintą turi turėti ir taip, nes jis privalomas sutemus. 

Jis taip pat stebisi, kad prieš naujoves atstovaujanti viena dviratininkų bendruomenė kalba visų žmonių vardu.

„Kiek mačiau jų ataskaitas, ta bendruomenė vienija vos apie 20 mokesčius mokančių narių. Tai ką jie atstovauja? Aš tai vertinu, kaip skatinimą savižudybei“, - svarstė S.Brundza.

Turėtų tapti matomesni

Anot S.Brundzos, protingesni dviratininkai, kurie save saugo, jau seniai važinėja su liemenėmis arba įjungtais žibintais. Jis pataria, kad dieną dviratininkai važinėtų su mirksinčiu žibintu – tuomet jį lengviau pastebėti, jei vairuotojui į akis šviečia saulė.

Politikas taip pat nesutinka su žodžiais, kad tokius griežtus reikalavimus dviratininkams Europoje taiko tik Lietuva. Jis sako, kad Prancūzijoje, Italijoje, Vengrijoje ir kai kuriose kitose valstybėse išvažiavus iš miesto būtina dėvėti ryškiaspalvę liemenę.

S.Brunzdza sako, kad dviratininkai keliuose ir gatvėse turėtų važinėti ir su šalmais. Jis pradėjęs dirbti Seime sieks, kad tai būtų įrašyta įstatyme. Anot S.Brundzos, dėvintys šalmus autoįvykiuose nukenčia kur kas rečiau nei važiuojantys be šalmų.

Esą tokias iniciatyvas remia ne tik saugaus eismo ekspertai, bet ir kelių policija.

„Policija sako, kad kiekviena išsaugota gyvybė yra laimėjimas ir dėl to verta kažką daryti. (..) Tai, ką dabar girdime iš kai kurių dviratininkų yra aklas ir bukas pasipriešinimas“, - sakė būsimas Seimo narys.

Naujovės prigyja sunkiai

Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto pirmininkas Julius Sabatauskas, kuris Seime aktyviai gynė iniciatyvą dėl liemenių ir žibintų dviratininkams, primena, kad Lietuvoje sunkiai prigyja daugelis naujovių, tačiau po kurio laiko žmonės įsitikina, kad jos tikrai naudingos.

Kaip pavyzdį jis vardino daugybę žmonių, kurie buvo nepatenkinti, kad važiuojant automobiliu reikia prisisegti diržą, reikia įsijungti žibintus net ir dieną. Tačiau dabar dauguma vairuotojų supranta, kad tokia tvarka yra naudinga.

„Prisiminkime, kas darėsi, kai atsirado reikalavimas vaikus automobilyje vežioti su specialiomis kėdutėmis. Juk jos nemažai kainuoja. Tačiau dabar visi tėvai supranta, kad vaikai šiose kėdutėse yra saugesni“, - dar vieną pavyzdį pateikė Seimo narys.

Šios naujovės, anot J.Sabatausko, principas yra padaryti dviratininkus matomus.

„Praktiškai visi vairuotojai, kurie susiduria su dviratininkais, sako, kad jų nematė. Mes norime, kad tokių nelaimių keliuose mažėtų. Kas bus nuo to blogiau, jei vairuotojai dviratininkus pastebės?“, - klausė J.Sabatauskas.

Pernai keliuose iš viso žuvo 18 dviratininkų, iš jų 14 užmiestyje. Dauguma žuvo dienos metu.

Su Vakarais lygiuotis negalime

„Reikia keisti žmonių mąstymą. Pirmiausia reikia įprasti saugotis patiems, o ne paskui kaltinti visus, pirmiausia, valdžią, kad niekas nieko nedaro“, - kalbėjo Seimo narys.

Jis priminė, kad Lietuva Europos Sąjungoje vis dar velkasi uodegoje pagal žuvusiųjų keliuose skaičių. Šiemet vėl žuvusiųjų daugėja.

Būtent tai, kad Lietuvoje trūksta dviračių takų, dalis žmonių vis dar piktybiškai nesilaiko kelių eismo taisyklių, mes, anot politiko, turime taikyti griežtesnius reikalavimus, nei Vakarų Europoje, kuri sukūrusi geresnę infrastruktūrą dviratininkams, kur žmonės pavyzdingai laikosi taisyklių.

„Aš nesuprantu tų rėkiančių žmonių. Negi sunku apsisaugoti pačiam. Tegu Juozas Statkevičius ir kiti dizaineriai padirbėja ir sukuria stilinga drabužį dviratininkams, jei jiems dabartinės liemenės nepatinka. Jei tame yra bėda, tai atsiprašau. Žibintą taip pat nesunku nusipirkti“, - reziumavo politikas.

Prisiminė Šiaurės Korėją

Apie dvidešimt nauja tvarka nepatenkintų dviratininkų antradienį surengė piketą prie Seimo. 

Lietuvos dviratininkų bendrijos (LDB) tarybos narys Linas Vainius šią tvarką palygino su totalitarizmu.

„Nemanau, kad europietiškoje šalyje bet kuri valdžia turėtų reglamentuoti savo piliečiams, kaip jie turėtų rengtis. Vilkėti valdžios nustatytą drabužį demokratinėje visuomenėje yra kažkoks keistas Šiaurės Korėjos recidyvas. Nors ne balandžio 1-oji, tačiau kažkoks nevykęs pokštas išėjo piliečių atžvilgiu“, - rėžė L.Vainius.

Tuo metu prie susirinkusiųjų lėtai atžygiavo tikrais šarvais pasipuošęs LDB pirmininkas Eduardas Kriščiūnas. Vyras tvirtino taip apsišarvavęs tam, kad būtų saugiau. Paklaustas, nuo ko saugosi, vyras pareiškė – nuo Seimo narių.

„Nuo Seimo narių, kurie iš esmės priima įstatymą, visiškai nesiremdami statistika, o tiesiog savo vidiniais įsitikinimais. Jų manymu, taip saugiau. Mano manymu, kitas etapas turėtų būti privalomi šarvai“, - ironizavo jis.

Vyras per veidą dengiančią geležies širmą teigė jau dabar besilaikantis įstatymo: „Jo neįmanoma nesilaikyti. Visi drabužiai atspindi šviesą“.Kaip teigė L.Vainius, dviratininkų organizacijos jau kreipėsi į Seimą, reikalaudamos, kad liktų galioti sena įstatymo norma kaip visose Europos Sąjungos šalyse, kad dviračiais reikia važinėti įjungtomis šviesomis tamsiu paros metu, arba esant blogam matomumui.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.