Lietuvos ekspertai išvardijo punktais, kas yra geras mokytojas

Ugdymą grindžianti humanistinėmis vertybėmis, siekianti prasmės, atradimų ir asmens ugdymo(si) sėkmės – tokia šiuolaikinės mokyklos idėja 2015-aisiais įtvirtinta „Geros mokyklos koncepcijoje“, tačiau koks mokytojas yra geras, liko neapibrėžta. Jo paveikslas pradėtas tapyti birželio 16-ąją Lietuvos švietimo ateities forumo (LŠAF) surengtoje diskusijoje.

 Laikai, kai neginčijamai geras mokytojas buvo tas, kuris puikiai išmano dėstomą dalyką ir savo autoritetą pelno akademiniais mokinių rezultatais, jau praeityje. <br> V.Balkūno nuotr. 
 Laikai, kai neginčijamai geras mokytojas buvo tas, kuris puikiai išmano dėstomą dalyką ir savo autoritetą pelno akademiniais mokinių rezultatais, jau praeityje. <br> V.Balkūno nuotr. 
 Laikai, kai neginčijamai geras mokytojas buvo tas, kuris puikiai išmano dėstomą dalyką ir savo autoritetą pelno akademiniais mokinių rezultatais, jau praeityje. <br> 123rf.com nuotr. 
 Laikai, kai neginčijamai geras mokytojas buvo tas, kuris puikiai išmano dėstomą dalyką ir savo autoritetą pelno akademiniais mokinių rezultatais, jau praeityje. <br> 123rf.com nuotr. 
 Kokių savybių reikia šiandienos mokytojams, kokia kryptimi ugdyti ateities mokytojus, aptarta diskusijoje „Kas yra geras mokytojas?“<br>Švietimo ateities forumo nuotr. 
 Kokių savybių reikia šiandienos mokytojams, kokia kryptimi ugdyti ateities mokytojus, aptarta diskusijoje „Kas yra geras mokytojas?“<br>Švietimo ateities forumo nuotr. 
Daugiau nuotraukų (3)

Agnė Klimčiauskaitė

Jul 12, 2018, 11:29 AM, atnaujinta Jul 12, 2018, 12:49 PM

Laikai, kai neginčijamai geras mokytojas buvo tas, kuris puikiai išmano dėstomą dalyką ir savo autoritetą pelno akademiniais mokinių rezultatais, jau praeityje.

Kokių savybių reikia šiandienos mokytojams, kokia kryptimi ugdyti ateities mokytojus, diskusijoje „Kas yra geras mokytojas?“ mintimis dalijosi „Metų mokytojo 2017“ premijos laureatė, Klaipėdos Simono Dacho progimnazijos fizikos mokytoja ekspertė Virginija Birenienė, švietimo lyderystės konsultantė Solveiga Grudienė ir „Vaikystės sodo“ ugdymo kokybės vadovė Emilija Malinauskaitė, žurnalistas, laidų vedėjas Virginijus Savukynas ir Akademijos gimnazijos (Kėdainių r.) mokinys Jokūbas Augas.

Renginyje, kurį vedė dr. Austėja Landsbergienė ir aukštojo mokslo sektoriaus ekspertas Paulius Baltokas, taip pat aktyviai diskutavo beveik 250 mokytojų iš įvairių Lietuvos regionų, mokinių, studentų, tėvų, mokslininkų, švietimo darbuotojų ir žmonių, kuriems rūpi švietimas. Negalėjusieji dalyvauti diskusijoje turėjo galimybę stebėti tiesioginę diskusijos transliaciją internetu ir įsitraukti į ją virtualiai.

„Kelias į sėkmę yra mokytojas, nes tiek mokykla, tiek mokytojas dirba čia ir dabar, o rezultatai nukreipti į ateitį. Kai kalbame apie gerą mokytoją, jo nesutalpinsi į jokius rėmus. Gali nebent nubrėžti savybių eskizą. Tai ne stereotipas, o kūryba. Reikia mokytojui išlaisvinti tą erdvę, kad jis galėtų kurti, kad jis nebūtų gniaužtuose, kad jis galėtų kūrybiškai judėti į priekį, augti kartu su vaikais ir tobulėti“, – sakė Vilniaus universiteto profesorė ir LŠAF prezidentė, prof. habil. dr. Vilija Targamadzė.

Edukologė pridūrė per visą savo gyvenimą nesutikusi nė vieno blogo mokytojo, tik suklydusius, o siekiant kokybiško švietimo, etikečių klijavimo neturėtų būti – kiekvienas mokytojas turi galimybę keistis ir tobulėti. O kokį mokytoją vadina geru diskusijos dalyviai?

Nuo Dievo ir drįstantis mylėti

Grupėse diskutavę renginio dalyviai vienbalsiai sutiko, kad kertinė gero mokytojo savybė yra nė nekvestionuojama – būti nuo Dievo – turėti pašaukimą. Mokytojas – tai žmogus, tvirtai apsisprendęs būti mokytoju, jaučiantis aistrą savo darbui, meilę vaikams ir besidžiaugiantis kiekviena mokymosi proceso akimirka. Atverti, dovanoti širdį vaikams nėra paprasta, ir diskusijoje pabrėžta drąsos svarba mokytojui – išdrįsti mylėti, bendrauti, mokytis.

Kad ir kaip paradoksaliai skambėtų, mokyklose drąsos bendrauti šiandien pasigendama. Pažinti savo mokinius, leisti pažinti save – kaip asmenybę, megzti dialogą su mokinių tėvais, bendradarbiauti su kolegomis turėtų būti ne raštu įteisinta, formali prievolė, o gero mokytojo darbo būdas, teikiantis malonumo. Pasitenkinimo jausmas lydi ir mokytoją, ne bijantį būti pažemintu dėl kompetencijų spragų, o drįstantį mokytis – su mokiniais taip pat.

Klystantis žmogus

Neklystančio visažinio mokytojo paveikslas dulka į praeitį. Į ateitį žengiantis mokytojas yra atviras, nebijo suklysti, moka atsiprašyti ir drįsta pripažinti: „Aš nežinau!“ Geras mokytojas mokosi iš savo klaidų ir yra gana stiprus, kad paprašytų kitų – kolegų, mokinių, specialistų – pagalbos įveikti sunkumus.

Profesionalas, besimokantis visą gyvenimą

Intelektualas, eruditas ir profesionalas, ieškantis, besimokantis visą gyvenimą – diskusijoje vardintos gero mokytojo savybės. Ir be Suomijos, kur pedagogais gali tapti tik geriausieji, pavyzdžio geras mokytojas žino, kad dėstomą dalyką reikia puikiai išmanyti ir nuolat į jį gilintis, kad mokymasis nesibaigia studijų diplomu, o greitai besikeičiančiame pasaulyje svarbu nuolat žvelgti į priekį ir tobulėti. Gero mokytojo mokymosi horizontai neriboti – nuo įvairių dalykinių seminarų, kalbų kursų iki potraukio kaligrafijai, sklandymo ar česnakų auginimui.

Šiuolaikiškas ir inovatyvus

Diskusijos dalyvių nuomone, geras mokytojas turi gebėti naudotis įvairiais šių laikų įrankiais – informacinėmis technologijomis, finansinio raštingumo abėcėle. Šiandienos mokinių gyvenimas be išmaniųjų technologijų neįsivaizduojamas ir mokytojas turi domėtis šiuo kontekstu. Technologijų taikymas pamokose yra ne pramoga, o tikslingas mokymasis – mokiniai neretai kur kas geriau orientuojasi virtualioje erdvėje, socialiniuose tinkluose, o mokytojui svarbu padėti jiems mokytis konstruktyviai naudotis žinių šaltiniais – nuo elektroninių laiškų rašymo, skaičiuoklės, kirčiuoklės iki patikimų žiniasklaidos duomenų, asmeninio biudžeto planų ir duomenų bazių. Geras mokytojas nebūtinai turi įsitraukti į „Minecraft“, „Snapchat“, žavėtis „mangomis“ ar klausyti mokinių grojaraščio, tačiau jis tikrai reaguoja į tai, kuo gyvena mokiniai. Mintis, kad mokinys savo IT žiniomis gali pralenkti, jo negniuždo.

Ugdantis (ateities) žmogų

Geru mokytoju diskusijos dalyviai įvardijo ne tą, kuris pareigingai „išeina programą“ ir moko tik konkretaus dalyko, o tą, kuris per savo dėstomą dalyką pirmiausiai ugdo žmogų ir jo ateičiai reikalingus gebėjimus, moko mokytis. Geras mokytojas rūpinasi ne tik mokinio akademiniais rezultatais, bet ir jo asmenybės ūgtimi: nespraudžia į standartus, leidžia jam augti savu laiku ir ritmu, mokytis iš savo klaidų ir stengiasi padėti tapti brandžiu žmogumi.

Mokytojo rankose – ateities Lietuva ir ateities pasaulis. Šiandien galima tik paspėlioti ateities profesijas, kurias rinksis mokiniai: nuotoliniu būdu operuojantis telechirurgas, robotų konsultantas, šiukšlių dizaineris, t.t. Futurologai ir švietimo lyderiai pabrėžia kūrybiškumo, kritinio mąstymo, empatijos, gebėjimo prisitaikyti prie pokyčių ir dirbti komandoje svarbą ateities žmonėms, tad LŠAF diskusijos dalyviai pažymėjo, kad šiomis savybės turėtų pasižymėti ir juos ugdantis mokytojas.

Pozityvus ir ieškantis

Geras mokytojas – laimingas žmogus, kuris džiaugiasi gyvenimu, yra linksmas, draugiškas, jaunatviškas, šmaikštus, žaismingas, optimistiškas, smalsus, į klasę ateinantis su šypsena – tokį jį regi diskusijos dalyviai. Pozityvios energijos pripildantis klasę ir įkvepiantis atradimams mokytojas ir pats yra smalsus bei ieškantis įkvėpimo visur: gamtoje, knygose, „Instagram“ – bet kur.

Tikintis, pasitikintis ir gerbiantis

Geras mokytojas tiki, kad kiekvienoje gilėje yra ąžuolas ir siekia padėti vaikui tapti geriausia savo versija. Tik žmogiškai orus, pasitikintis savimi, žinantis, kad turi, ką duoti, ir norintis tuo dalintis, neabejojantis pasirinkto kelio prasmingumu mokytojas gali padėti vaikui augintis savivertę, svajoti, drąsiai išbandyti naujoves, brandinti idėjas ir siekti išsikeltų tikslų. Diskusijos dalyviai taip pat sutarė, kad geras mokytojas pirmiausia turi gerbti save, abipuse pagarba turi būti grindžiami ir jo santykiai su mokiniu.

Mokantis savo pavyzdžiu

Geriausia mokykla – mokytojo, kuriuo norisi sekti, pavyzdys. Ir atvirkščiai – mokytojo, kuris nesilaiko to, ką deklaruoja, pamokos mokiniui atrodo juokingos ir bevertės. Atsakomybės, etikos, organizuotumo, atvirumo, dvasingumo, pilietiškumo, patriotiškumo, ryžtingumo ar ramybės geras mokytojas moko ne iš vadovėlio, o savo gyvenimu. „Elkis taip, kaip mokai“ – taisyklė, kuria vadovaujasi geras mokytojas.

Laisvas ir mąstantis globaliai

Pasaulio ribos šiandien susitraukusios ir naivu tikėtis, kad klimato kaita, terorizmas, populiacijos augimas ar dirbtinis intelektas yra toli nuo Lietuvos vaikų. Mokytojui tenkantis iššūkis – parengti pasauliui žmones, kurie geba gyventi daugiakultūrėje visuomenėje, dirbti (per atstumą) kitame žemyne ir gali savais būdais padėti spręsti globalias problemas. Tačiau tam, kad išlaisvintų mokinius, įkvėptų dideliems darbams, mokytojas pats turi būti laisvas žmogus – nevergaujantis valdžiai, nebijantis administracijos ir tvirtai einantis savo keliu.

Neįrėminamas

Diskusijos dalyviai, vardindami geram mokytojui būtinas savybes, priėjo prie bendros išvados, kad visas jas reziumuoja vienas bruožas – tai neįrėminamas žmogus, kuris nenustoja augti, net jei yra įstatytas į rėmus – geba pro juos išlįsti. Geras mokytojas yra ne savybių rinkinys, o ypatingas žmogus, kurio mokiniu norisi būti. Ir mokiniai jį tikrai atpažįsta bei vertina, patvirtino renginio pranešėjas J. Augas.

Papildyti gero mokytojo paveikslą savais štrichais, pasidalinti savo mintimis ir pasiūlyti idėjų būsimoms LŠAF diskusijoms galima el. paštu svietimo.forumas@gmail.com arba feisbuko paskyroje Švietimo Ateities Forumas.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.