Ikimokyklinis ugdymas be būtino politinio dėmesio – pasekmės bus skaudžios ir tai brangiai kainuos

Trečiadienį posėdyje Seimo Žmogaus teisių komitetas (ŽTK), vykdydamas parlamentinę kontrolę, susipažino su Valstybinio audito ataskaita „Ar išnaudojame ikimokyklinio ugdymo galimybes sėkmingesnei vaikų ateičiai užtikrinti“. Atlikto audito tikslas – nustatyti, ar sudarytos prielaidos vaikui iki 5 metų gauti kokybišką ikimokyklinį ugdymą.

Edita Žiobienė.<br>T.Bauro nuotr.
Edita Žiobienė.<br>T.Bauro nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Lrytas.lt

Nov 21, 2018, 4:24 PM

Atlikus auditą nustatyta, kad: ikimokyklinis ugdymas nėra visiems prieinamas; ne visų vaikų ugdymosi poreikiai yra atpažįstami ir tenkinami (neatpažįstami ir netenkinami specialieji ugdymo poreikiai); ikimokyklinio ugdymo auklėtojo profesija nėra patraukli (dirba daug valandų, uždirba mažiau nei kiti pedagogai), trūksta kvalifikuotų auklėtojų; nesukurta ikimokyklinio ugdymo kokybės užtikrinimo sistema.

Audito tikslus, išvadas ir rekomendacijas pristatė Visuomenės gerovės audito departamento direktoriaus pavaduotoja Lina Balėnaitė. Ji pabrėžė, kad investicijos į ankstyvąjį ugdymą neginčijamai duoda didžiausią ekonominę grąžą.

Ankstyvojo ugdymo svarbą vaiko raidai pažymėjo ir ŽTK visuomeninis ekspertas patarėjas, vaikų psichiatras Linas Slušnys. Pasak mediko, mokslininkų yra įrodyta, kad iki penkerių metų amžiaus susiformuoja vaiko pasitikėjimas savimi, etiškumas, gebėjimas spręsti problemas – kertiniai žmogaus bruožai, būtini gebėjimui kurti kokybišką gyvenimą.

„Emocinio raštingumo mokymą turime pradėti nuo ikimokyklinio ugdymo. Apie tai pasikalbame, ir nusprendžiame, kad nesame tokia turtinga valstybė, kad galėtume tai daryti. O po to metame milžiniškas lėšas kovai su emocinės „beraštystės“ padariniais“, – kalbėjo komiteto narys Andrius Navickas.

Vaiko teisių apsaugos kontrolierė Edita Žiobienė atkreipė dėmesį į labai sudėtingą vaikų, turinčių specialiųjų poreikių, situaciją: norėdami gauti paslaugas, tėvai turi nustatyti specialiuosius vaiko poreikius, o juos nustačius, vaikui visam laikui taikoma stigma. Be to, paprastai kiti tėvai nenori, kad jų vaiko grupėje būtų ir specialiųjų poreikių vaikų. Kontrolierė pažymėjo problemą, kad ikimokyklinis ugdymas sunkiai prieinamas ir vaikams, augantiems socialinių problemų turinčiose šeimose. Tokie vaikai, pradėję lankyti mokyklą, patiria didesnius sunkumus.

Švietimo ir mokslo ministerijos atstovė Laimutė Jankauskienė ŽTK narius patikino, kad ministerija sutinka su auditorių pateiktomis išvadomis ir rekomendacijomis bei imasi veiksmų joms įgyvendinti. Pavyzdžiui,: siekiama didinti ikimokyklinio ugdymo auklėtojo profesijos patrauklumą, planuojama jų atlyginimą bei darbo valandų skaičių suvienodinti su pradinių klasių mokytojų.

ŽTK susitarė siekti, kad ikimokykliniam ugdymui, jo kokybei ir prieinamumui pagal vaiko poreikius, būtų skiriamas toks dėmesys, kuris užtikrintų geriausią vaiko raidą visos brandos laikotarpiu. Bus siekiama skatinti politinę valią atsakingai žiūrėti į ikimokyklinio ugdymo sritį ir suplanuoti šiai sričiai būtinas lėšas.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.