A. Lukašenkos veiksmai priminė lietuvio akistatą su šturmo lėktuvu: privertė tūpti kariniame aerodrome

Savo malonumui į orą pakilęs lakūnas mėgavosi skrydžiu, kai staiga išvydo Baltarusijos kariškių šturmo lėktuvą ir išgirdo reikalavimą tučtuojau leistis į karinę bazę. Čia jo jau laukė pareigūnai.

 Su A.Lukašenkos režimo pareigūnais yra tekę susidurti ir lėktuvo CS-TW pilotui iš Lietuvos.<br> lrytas.lt koliažas.
 Su A.Lukašenkos režimo pareigūnais yra tekę susidurti ir lėktuvo CS-TW pilotui iš Lietuvos.<br> lrytas.lt koliažas.
 Ultralengvasis lėktuvas CS-TW.<br> A.Barzdžiaus nuotr.
 Ultralengvasis lėktuvas CS-TW.<br> A.Barzdžiaus nuotr.
 Ultralengvasis lėktuvas CS-TW.<br>A.Barzdžiaus nuotr.
 Ultralengvasis lėktuvas CS-TW.<br>A.Barzdžiaus nuotr.
 Ultralengvasis lėktuvas CS-TW.<br>A.Barzdžiaus nuotr.
 Ultralengvasis lėktuvas CS-TW.<br>A.Barzdžiaus nuotr.
 Ultralengvasis lėktuvas CS-TW.<br>A.Barzdžiaus nuotr.
 Ultralengvasis lėktuvas CS-TW.<br>A.Barzdžiaus nuotr.
 Ultralengvasis lėktuvas CS-TW.<br>A.Barzdžiaus nuotr.
 Ultralengvasis lėktuvas CS-TW.<br>A.Barzdžiaus nuotr.
Daugiau nuotraukų (6)

Lrytas.lt

May 25, 2021, 6:41 AM, atnaujinta May 25, 2021, 9:11 AM

Tai – ne dar vienas Baltarusijos režimo epizodas, vertas patekti į kino juostą, o šių dienų įvykių atgaivinta lietuvio istorija.

Diktatoriaus Aliaksandro Lukašenkos režimo sprendimas priverstinai Minske nutupdyti čia neturėjusį leistis „Ryanair“ lėktuvą, o tada suimti žurnalistą Ramaną Pratasevičių jau vadinamas „teroro aktu“ ir precedento neturinčiu įvykiu.

Įžūlus A.Lukašenkos režimo elgesys papiktino ne tik Lietuvą, bet ir visą Europą. Tai – pirmas kartas, kada A.Lukašenka žengė tokį drastišką žingsnį, nors tupdyti mažesnius lėktuvus, ypač iš Lietuvos, jo kariškiai niekada nesibodėdavo.

2006 metų vasarą susidūrimas su Baltarusijos pareigūnais gerai įsiminė kauniečiui Tadui Blaževičiui.

Kaip tada rašė dienraštis „Lietuvos rytas“, Baltarusijos Gardino srities Ašmenos rajono teismas konfiskavo dvivietį lėktuvą CS-TW. Birželio 5-ąją juo pasiklydęs į Baltarusijos teritoriją įskrido tuomet 30 metų kaunietis T.Blaževičius.

Teismas incidentą įvertino kaip tyčinį sienos pažeidimą, o lietuvį pilotą apkaltino neteisėtu transporto priemonės gabenimu per sieną.

Už nusižengimą teismas dar skyrė 200 minimalių gyvenimo lygių dydžio baudą (apie 7890 litų arba 2285 Eur).

224 tūkst. litų (64,5 tųkst. Eurų) kainuojantis lėktuvas CS-TW priklausė Daliaus Liekio pilotų klubui „Alfa“. Vokietijoje pagamintą visiškai naują lėktuvą kauniečiai buvo nusipirkę vos prieš du mėnesius.

Kiek anksčiau T.Blaževičius ir kartu su juo skridusi 23 metų sesuo Indrė Blaževičiūtė jau buvo nubausti po 4,5 mln. Baltarusijos rublių (apie 5,3 tūkst. Litų arba 1535 Eur) baudomis už neteisėtą sienos kirtimą.

Pilotas tada teigė pasiklydęs ir klaidą supratęs tik tada, kai jį ore pasitiko Baltarusijos kariškių šturmo lėktuvas Su-25. Lietuviai buvo nutupdyti Lydos karinėje bazėje.

Kaimyninėje šalyje jie atsidūrė be dokumentų, todėl kelias dienas praleido areštinėje.

Pilotas buvo sutrikęs

„Netikėta žinia. Nesu teisininkas, tačiau nerandu jokio pagrindo konfiskuoti lėktuvą“, – 2006-ųjų liepą „Lietuvos rytui“ kalbėjo T.Blaževičius.

Piloto nuomone, tuomet reikėjo konfiskuoti ir tuos Baltarusijos kariškių sraigtasparnius, kurie pastaraisiais mėnesiais kelis kartus neteisėtai kirto Lietuvos sieną.

Nustebino baltarusių pozicija

Kauniečių interesus gynęs advokatas Jurijus Jakas pareiškė, kad Ašmenos rajono teismo sprendimas jį labai nustebino. Tuomet planuota jį apskųsti Gardino srities teismui, o jeigu reikės – kreiptis ir į Baltarusijos aukščiausiąjį teismą bei Lietuvos diplomatus.

„Baltarusijos pareigūnai neįrodė ir negalėjo įrodyti, kad pilotas tyčia kirto sieną“, – buvo įsitikinęs teisininkas.

J.Jakas manė, kad byla turėjo būti nutraukta, o pareigūnų išdėstyti argumentai, neva T.Blaževičius galėjo suprasti kirtęs sieną, jam atrodo labai nerimti.

Advokatas tvirtino aptikęs gausybę Baltarusijos pareigūnų padarytų pažeidimų tiriant bylą.

Pagal tarptautinius teisės aktus, kirtus valstybės sieną, lėktuvą galima deklaruoti artimiausiame civilinės paskirties oro uoste.

T.Blaževičius tokios galimybės neturėjo, nes kariškiai jam nurodė nusileisti kariniame aerodrome.

Klubui – skaudus smūgis

J.Jakas teigė, kad praradus lėktuvą nuostolių patirs D.Liekio pilotų klubas „Alfa“, nes su T.Blaževičiumi nebuvo sudaryta jokių sutarčių, nenumatyti įsipareigojimai.

Lietuvoje užginčyti Baltarusijos teismo sprendimo nėra galimybių, nes nuo 1992-ųjų galioja sutartis, kuria abiejų šalių teismų sprendimai pripažįstami ir Baltarusijoje, ir Lietuvoje.

Neužginčijus Baltarusijos teismo sprendimo, draudimo bendrovė nesutiks atlyginti nuostolių.

„Oreivių santykiai paremti geranoriškumu“, – kalbėjo teisininkas J.Jakas.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.