Sustabdyti mirtininkų regatos nesiryžo TRAGEDIJA. Jachtų lenktynės audrų talžomoje Baltijos jūroje savaitgalį pareikalavo net trijų žmonių gyvybės

Dvi jachtos išmestos į krantą, septyni žmonės atsidūrė jūroje, du žuvo, viena per stebuklą išsigelbėjusi mergina mirė ligoninėje. Taip kraupiai Klaipėdoje baigėsi regata, kuri buvo skirta pirmosios Lietuvių tautinės olimpiados 80-mečiui paminėti.

Jachta „Defiance“, kurios trys įgulos nariai žuvo jūroje,  guli išmesta į krantą tarp Melnragės ir Girulių.<br>G.Pilaičio nuotr.
Jachta „Defiance“, kurios trys įgulos nariai žuvo jūroje,  guli išmesta į krantą tarp Melnragės ir Girulių.<br>G.Pilaičio nuotr.
Filmą apie būriuotojų santykius jūroje kūrusi gabi studentė Olesia Orlova neišgyveno.<br> Šeimos archyvo nuotr.
Filmą apie būriuotojų santykius jūroje kūrusi gabi studentė Olesia Orlova neišgyveno.<br> Šeimos archyvo nuotr.
 Vasarą Olesia su savo draugais jachta keliavo po Baltiją.
 Vasarą Olesia su savo draugais jachta keliavo po Baltiją.
 Klaipėdietis Aleksejus Lysenka bandė gaivinti Olesią.<br> G.Pilaičio nuotr.
 Klaipėdietis Aleksejus Lysenka bandė gaivinti Olesią.<br> G.Pilaičio nuotr.
Nevaldomą jachtą su mergina bangos nubloškė į krantą.<br> G.Pilaičio nuotr.
Nevaldomą jachtą su mergina bangos nubloškė į krantą.<br> G.Pilaičio nuotr.
 Organizatoriai ir dalyviai apgailestauja dėl tragedijos jūroje.<br> G.Pilaičio nuotr.
 Organizatoriai ir dalyviai apgailestauja dėl tragedijos jūroje.<br> G.Pilaičio nuotr.
Kapitono Stepono Kudzevičiaus atminimo regatos maršrutas.  <br> G.Pilaičio nuotr.
Kapitono Stepono Kudzevičiaus atminimo regatos maršrutas.  <br> G.Pilaičio nuotr.
 Olesios draugai netiki, kad  ji galėjo išplaukti į jūrą be gelbėjimosi liemenės. <br> G.Pilaičio nuotr.
 Olesios draugai netiki, kad  ji galėjo išplaukti į jūrą be gelbėjimosi liemenės. <br> G.Pilaičio nuotr.
 Vyriausiasis teisėjas Valerijus Bogunas (kairėje) sakė, kad regatos vykdavo ir atšiauresnėmis oro sąlygomis.<br> G.Pilaičio nuotr.
 Vyriausiasis teisėjas Valerijus Bogunas (kairėje) sakė, kad regatos vykdavo ir atšiauresnėmis oro sąlygomis.<br> G.Pilaičio nuotr.
Daugiau nuotraukų (9)

Lrytas.lt

Sep 25, 2018, 6:29 AM, atnaujinta Sep 26, 2018, 1:58 AM

Ši regata rudens vėjų šiaušiamoje Baltijoje yra tradicinė. Tai lyg atsisveikinimas su buriavimo sezonu.

Prieš kelerius metus šį regata buvo pavadinta jau mirusio kapitono klaipėdiečio Stepono Kudzevičiaus vardu. Jo vadovaujamos sportinės jachtos „Lietuva“ įgula pirmoji šalies buriavimo istorijoje apiplaukė Žemės rutulį.

Startą teko atidėti

Iš anksto buvo prognozuota, kad savaitgalį Klaipėdoje orai staiga atvės, padvelks stiprūs ir atšiaurūs vėjai.

Kai kurie oro sąlygų pabūgę buriuotojai šįkart į jūrą nesiveržė – į startą prie Kruizinių laivų terminalo išsirikiavo tik devynios jachtos.

„Varžybos pareikalaus nemažai jėgų ir meistriškumo“, – prieš startą kalbėjo sporto klubo „Ostmarina“ vadovas Osvaldas Kudzevičius, iš savo tėvo perėmęs ir jachtos „Lietuva“, ir rudens regatos organizavimo vairą.

Meteorologų prognozės pasitvirtino – šeštadienį iš pat ryto padvelkė gūsingi vėjai, sustiprėdavę iki 20 metrų per sekundę, jūroje sukilo pusketvirto metro aukščio bangos.

Regatos rengėjai kelioms valandoms buvo atidėję startą. Jachtų įgulos laukė oro permainų – vylėsi, kad vidurdienį audra išsikvėps.

Klaipėdos jūrų uosto veikla tą dieną nebuvo sustabdyta. Laivų eismo tarnyba buriuotojams pranešė, kad vėjas jūroje palengva rimsta – jo greitis sumažėjo iki 15 metrų.

Pasitarę su jachtų kapitonais varžybų teisėjai nusprendė skelbti startą – išplaukusios pro uosto vartus jachtos nėrė į šėlstančios Baltijos glėbį.

Pradingo tėvas ir sūnus

Apie 13 val. 50 min. Jūrų gelbėjimo koordinacinio centro (JGKC) budėtojai užfiksavo pirmąjį nelaimės šauksmą.

Radijo ryšiu pagalbos prašė klaipėdiečio kapitono Olego Zelenino vadovaujam jachta „Defiance“ – bangos nuo jos denio į atvirą jūrą nuplovė tris įgulos narius.

Iškart buvo pradėta gelbėjimo operacija – į nelaimės vietą išsiųstas JGKC sraigtasparnis su gelbėtojais.

Greitaeigis pasieniečių laivas „Boomeranger“ ir uosto locmanų kateris dėl blogų oro sąlygų negalėjo nuplaukti įvykio vietą – sustabdė didelės bangos.

Sraigtasparniu atskridę gelbėtojai iš jūros ištraukė 50-metį klaipėdietį Eduardą Gusevą, tačiau jachtos „Defiance“ kapitonas 59-erių O.Zeleninas ir jo sūnus 36-erių Dmitrijus Zeleninas dingo bangose.

Šeštadienį iki sutemų jūroje neradę šių vyrų gelbėtojai paieškos operaciją nutraukė – konstatuota, kad jie žuvo.

Mergina dar buvo gyva

Kiek vėliau, apie 14 val. 18 min., gauta informacija, kad „Defiance“ išmesta į krantą tarp Melnragės ir Girulių.

Paplūdimyje atrasta prie jachtos į virves įsipainiojusi įgulos narė – 19-metė klaipėdietė Olesia Orlova.

Pirmasis prie paplūdimyje bangų talžomos jachtos atskubėjo 30-metis klaipėdietis Aleksejus Lysenka, kuriam paskambinęs draugas žvejys pranešė matęs už uosto molų jūroje bangų blaškomą jachtą be žmonių.

„Gyvenu netoliese. Greitai nubėgau ir pamačiau jachtą už moterų pliažo, nešamą į krantą. Priekyje ėję vaikinukas su mergina vilniete, kai paklausiau, ar ten nėra žmonių, atsakė, kad nieko nepastebėjo. Jie ir paskambino pagalbos centrui“, – pasakojo A.Lysenka.

Kai bangos jachtą „Defiance“ priplakė prie kranto, klaipėdietis per kopas nuskubėjo prie jos. Atbėgo dar trys žmonės, stebėję regatą nuo kranto. Nusileidęs prie jachtos A.Lysenka su vienu vaikinu šoko į vandenį.

Iš pradžių pamatė iš vandens kyšančią ranką, o paskui šalia į virves įsipainiojusią merginą.

„Dvi kaseles pamačiau, visa pamėlusi, laikėsi įsikibusi į virves, matyt, bijojo pirštus atlenkti, kad neatitrūktų nuo jachtos.

Tiksliai neprisimenu, ar buvo prisisegusi saugos juosta su karabinu, bet kad negalėjo išsipainioti, tai tikrai. Ji dar buvo gyva, bet netekusi sąmonės“, – šiurpų vaizdą prisiminė Aleksejus.

Mirė reanimacijos skyriuje

Virtuvinį peilį turėję vyrai, nupjaustę virves, išvadavo merginą, išnešė ją į krantą, paeiliui pradėjo gaivinti.

Pulsą užčiupusi vilnietė ir jos draugas darė dirbtinį kvėpavimą – lyg ir atsirado širdies dūžiai.

Vaikinai mojo virš galvų skraidžiusiam sraigtasparniui – rodė ženklus, kad jiems reikia pagalbos. Netrukus jis nuleido į paplūdimį gelbėtojus su visa technika – jie merginą gaivino elektrošoku, suleido adrenalino.

Atvykę į Melnragės paplūdimį medikai konstatavo, kad mergina yra komos būklės, bet gyvybė dar nebuvo užgesusi. Ji tuoj pat buvo išgabenta į miesto ligoninę.

Klaipėdiečiai mėgino išgelbėti jachtos „Defiance“ įgulos narę – Lietuvos muzikos ir teatro akademijos studentę Olesią Orlovą. Neatsigavusi klaipėdietė kitą dieną mirė miesto ligoninės reanimacijos skyriuje.

Su Olesia prieš regatą bendravę jos draugai netiki, kad mergina galėjo išplaukti į audringą jūrą be gelbėjimosi liemenės arba jos neužsivilkti jachtai šokinėjant ant bangų.

 "Pasikvietusi mus į jachtą, ji rodė įrangą pasakojo, kad "Defiance" planuoja į gelbėjimosi liemenes įsiūti GPS prietaisus, kurie rodytų buriuotojų vietą jūroje, jeigu jie iškristų iš jachtos", - kalbėjo vaikinai.

Lūžo jachtos stiebas

Audringoje jūroje, maždaug už pusantros jūrmylės nuo šiaurinio uosto molo, atsidūrusio „Defiance“ kapitono O.Zelenino ir jo sūnaus nelaimės rajoną iš sraigtasparnio žvalgę gelbėtojai neaptiko – juos pasiglemžė bangos.

Melnragės paplūdimyje O.Orlovą gaivinę klaipėdiečiai matė, kaip sraigtasparnis iš jūros pakėlė vieną žmogų.

Jie nežino, ar gelbėtojai skraidino į krantą iš jūros išgriebtą „Defiance“ įgulos narį E.Gusevą, ar kitos regatoje dalyvavusios jachtos buriuotoją, nes Baltijoje tą dieną įsiplieskė dar viena drama.

JGKC darbuotojai gavo pranešimą, kad pagalbos šaukiasi kapitono Rimanto Stropaus jachtos „Esox-Roteksas“ įgula – per audrą lūžus stiebui nevaldomą burlaivį didžiulės bangos svaidė kaip žaisliuką.

Maža to, trys nuo šios jachtos denio nuplauti buriuotojai irgi atsidūrė jūros gniaužtuose.

„Sraigtasparnis apie 17 val. iškėlė iš vandens plūduriavusius žmones. Prieš tai „Esox-Rotekso“ įgulai pagalbos ranką ištiesė kita regatoje dalyvavusi jachta „Extreme“, – pasakojo gelbėjimo operaciją koordinavęs JGKC komandoras leitenantas Ramūnas Kažerskas.

Iš jūros ištraukti „Esox-Rotekso“ buriuotojai krante perduoti medikams. Visi buvo su gelbėjimosi liemenėmis. Likimo valiai paliktas nevaldomas jų burlaivis, kaip ir „Defiance“, buvo išmestas į Melnragės paplūdimį.

Teko patiems šokti į jūrą

„Extreme“ kapitonas Aidas Pivoriūnas prisiminė, kaip klostėsi įvykiai: „Jūroje atkreipėme dėmesį į keistai stirksančią burę.

Tada nukrypome nuo distancijos pamanę, kad kokią nors jachtą galbūt ištiko nelaimė.

Priplaukę arčiau išvydome tris žmones ant denio, o kiti trys kapanojosi tarp bangų toliau nuo jachtos. Gerai, kad jie vilkėjo oranžines gelbėjimosi liemenes, – galėjome juos pastebėti.“

Neleidusi bures ir įjungusi variklį „Extreme“ įgula priplaukė prie bangose spurdančių nelaimėlių – iškėlė juos į savo jachtą. Nebuvo lengva – net lynais užkabinti ir nutverti už pakarpos buriuotojai išsprūsdavo iš rankų.

„Kaip tik tuo metu virš galvų ėmė sukti ratus sraigtasparnis. Pilotai ženklais mums parodė, kad negali pakelti buriuotojų – jiems lynais nuleisti savo gelbėtojus trukdė jachtos stiebai“, – pasakojo A.Pivoriūnas.

Išgelbėtiesiems vėl teko šokti į jūrą – tik taip gelbėtojai galėjo juos pagriebti, iškelti iš vandens ir nuskraidinti į krantą.

A.Pivoriūno įgula dar bandė išgelbėti be žmonių kranto link dreifuojančią jachtą, bet greitai nuleido rankas. „Extreme“ kapitonas A.Pivoriūnas nusprendė nežaisti su likimu – velkant jachtą bangomis keliskart trūkę lynai vos nesužalojo buriuotojų.

Bangų į Melnragę išmesta jachta „Esox-Roteksas“ vakar dar dunksojo vos per kelis šimtus metrų nuo „Defiance“.

Darbus baigs draugai?

Klaipėdietės O.Orlovos tėvai apie nelaimę jūroje sužinojo, kai jų dukra jau buvo nugabenta į ligoninę.

„Mačiau dar gyvą Olesią – komos būsenos. Pati esu medikė, viską iš karto supratau. Vilčių nesuteikė ir ją prižiūrėję daktarai“, – paskutinį susitikimą su dukterimi prisiminė jos motina 53 metų klaipėdietė Liudmila Orlova.

Aktorystę studijavusi Olesia, pasak motinos, nestokojo talento, viskuo domėjosi – ir buriavimu, ir filosofija.

„Mano dukters gyvenimas buvo ką tik prasidėjęs, o mūsų – sudaužytas į šipulius“, – sielvartą liejo L.Orlova.

Prieš trejus metus pradėjusi buriuoti Olesia šią vasarą jachta su draugais raižė Baltijos jūrą – aplankė Lenkiją, Vokietiją, Švediją.

„Olesia kūrė dokumentinį filmą apie buriavimą. Labiausiai ją domino jaunų ir vyresnio amžiaus žmonių santykiai jūroje.

Visos svajonės, planai sužlugyti – gal draugai baigs jos pradėtą darbą“, – ašarodama ištarė L.Orlova.

Šeima neteko ir sūnaus

„Nekaltinu jachtos kapitono – jam ir sūnui ši regata buvo paskutinė. Lenktynių azartas, greitis ant bangų kvaišina, bet pomėgių negalima paversti rulete, kai lošiama iš gyvybės. Kodėl nelaukta geresnių orų, kodėl niekas nestabdė šios mirtininkų regatos net tada, kai į krantą skraidinti nukentėję žmones?“ – klausė L.Orlova.

Piktas likimas persekioja Olesios tėvus – prieš 9 metus šeima neteko sūnaus, jis per nelaimingą atsitikimą nuskendo Minijos upėje.

Už viską atsako kapitonai?

„Lietuvoje esame pripratę prie vėjuotų orų, ypač rudenį. Jūroje gauname ir daugiau vėjo. Žinojome, kas laukia, visada stengiamės atsakingai pasiruošti. Nežinau visų šių nelaimių priežasčių, bet buriuotojai gali paslysti ir ramiu oru, liūdnų pavyzdžių netrūksta“, – po tragedijos pareiškė regatos vyriausiasis teisėjas Valerijus Bogunas.

Ar regatos organizatoriai jaučia kokią nors atsakomybę dėl šios tragedijos jūroje?

O.Kudzevičius ir kiti buriavimo ekstremalai stebisi: „Kokią atsakomybę – nebent moralinę? Už viską atsako lenktynėse dalyvaujančių jachtų kapitonai. Jūros neįveiksime, galime tik prisitaikyti. Reiškiame užuojauta žuvusiųjų giminėms ir artimiesiems.“

Regata, anot organizatorių, nebuvo nutraukta todėl, kad kitos jachtos norėjo lenktyniauti - dalyvių į šėlstančią jūrą niekas varu nevarė. Tik vieno burlaivio, kuris išplaukė pro uosto vartus ir pasiekė pirmąjį navigacinį ženklą, įgula persigalvojo – apsisuko ir grįžo atgal.

Ekstremalių lenktynių Baltijos jūroje nugalėtoja tapo pati mažiausia jachta „Afroditė“.

Tyrėjai aiškinasi, kas kaltas

Organizatoriai skelbia pagal nuostatus neatsakantys už  lenktynių trasoje sudaužytas jachtas, suplėšytas bures, taip ir už nelaimes ir žuvusius dalyvius. Pasak jų, patys kapitonai privalo rūpintis inventoriumi, įgulų saugumo ir gelbėjimo priemonėmis, savo nuožiūrą pasirinkti tinkamos kvalifikacijos žmones.

Rugsėjį rengiama kapitono S.Kudzevičiaus atminimo regata sutampa su rudens audrų sezono Baltijoje pradžia, tačiau sporto klubo "Ostmarina"  nariai nemano, kad ją reikia išbraukti iš Lietuvos buriuotojų sąjungos (LBS) patvirtinto oficialių varžybų kalendoriaus kaip renginį, keliantį grėsmę dalyvių saugumui.

Klaipėdos apskrities policija narplioja šiurpios tragedijos aplinkybes. Jau pradėti du ikiteisminiai  tyrimai: dėl neatsargaus gyvybės atėmimo pažeidus elgesio taisykles ir žmonių dingimo jūroje.

Tragedija sujaudino ir politikus - į prezidento postą kandidatuojantis Seimo narys Naglis Puteikis kreipėsi į susisiekimo ministrą Roką Masiulį prašydamas paaiškinti, kas atsako ir tikrina, kad visų išplaukiančių į jūrą jachtų įgulos dėvėtų gelbėjimosi liemenes, ar nedraudžiama išplaukti, jeigu bangavimas gelbėjimo laivams trukdo jas pasiekti, ar regatose gali dalyvauti reikiamos buriavimo kvalifikacijos neįgiję žmonės.

 Į "Paršelio" regatą nekviečia

LBS prezidentas Naglis Nasvytis, sužinojęs, kas nutiko jūroje, išreiškė užuojautą visų žuvusiųjų artimiesiems dėl skaudžios netekties: "Tai labai liūdna ir slegianti diena visai buriuotojų bendruomenei - gamtos stichija visuomet gali pasirodyti galingesnė už bet kokį mūsų profesionalumą, patirtį ir atsargumą".

N.Nasvytis žadėjo pagalbą tragiškų įvykių aplinkybes nagrinėjantiems tyrėjams: "Sieksime surinkti visus galimus objektyvius faktus apie jachtų "Defiance" ir "Esox" dalyvavimą kapitono Stepono Kudzevičiaus atminimo regatoje, padaryti išvadas, kurios leistų išvengti tokių tragedijų ateityje".

Šiurpulingos varžybos rudenėjančioje Baltijoje dar nėra paskutinis lietuvių buriuotojų pasipardymas. Paskutinė vyšnia ant rorto - kita Kuršių mariose vykstanti šilutiškių ir kitų entuziastų organizuojama "Paršelio" regata, kurioje dalyvauja apie keliasdešimt jachtų. Buriuotojai varžosi dėl pagrindinio prizo - kepto paršelio.

Rudenį stipraus vėjo gūsių, bangų nestinga ir Kuršių mariose. Įvertinę tragiškus įvykius jūroje, orų prognozes, psichologines nuotaikas ir kitokius faktorius "Paršelio" regatos rengėjai aštrių pojūčių mėgėjų šiemet nekviečia lenktyniauti mariose  - jau pranešė, kad tradicinė buriavimo sezono pabaigtuvių regata neįvyks.

 

 

 

 

 

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.