Lęšiai, transliuojantys vaizdą

Kam tie akiniai, jei jau išrasti kontaktiniai lęšiai, kurie gali transliuoti video ir netgi aptikti sveikatos sutrikimus? Be to, lęšius su tokiais gebėjimais vieną dieną bus galima atsispausdinti 3D spausdintuvu.

Saulės baterijų skydeliai, įmontuoti dviračių take šalia Amsterdamo, gali pagaminti pakankamai elektros, kuria galėtų naudotis trys namai.<br>Archyvo nuotr.
Saulės baterijų skydeliai, įmontuoti dviračių take šalia Amsterdamo, gali pagaminti pakankamai elektros, kuria galėtų naudotis trys namai.<br>Archyvo nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

lrytas.lt

Apr 18, 2015, 10:41 AM, atnaujinta Jan 6, 2018, 12:28 PM

Prinstono universiteto mokslininkas Michaeilis McAlpinas su kolegomis sukūrė tokį 3D spausdintuvą, kuris gali atkurti kontaktinius lęšius, sudarytus iš 5 sluoksnių, kurių vienas skleidžia šviesą į nešiotojo akis. Protingasis lęšis – tai permatomas polimeras, į kurį integruoti dar keli komponentai: nano QS šviesos diodai, laidai iš sidabrinių nanodalelių ir organiniai polimerai, kurie gali veikti kaip elektrinės grandinės dalys. Pasak M. McAlpino, taip pat labai svarbu buvi sužinoti, kurie cheminiai sprendiniai būtų geriausi lipinant vieną lęšio sluoksnį prie kito ir tiktų 3D spausdinimui.

Iššūkiu tapo ir tai, kad kiekvieno žmogaus akių obuoliai yra unikalios formos. Mokslininkų komanda kūrimo proceso metu nuolat skenavo lęšį dviem kamerom, kad būtų įsitikinę, jog galutinė jo forma geriausiai atitiks naudotojo fizinius duomenis.

Šį projektą finansavo JAV Oro pajėgos. Pastaroji institucija tikisi, kad tokie lęšiai pilotui rodys skrydžio duomenis. Šviesos diodus pakeitus šviesos jutikliais, būtų galima nustatyti nešiotojo tinklainės būklę ir stebėti piloto sveikatą be invazyvių implantų. Taip pat būtų galima įmontuoti tokius jutiklius, kurie akies skysčiuose aptiktų cheminius nuovargio žymenis. „Juk lėktuvuose pilna jutiklių, kurie analizuoja viską, išskyrus svarbiausią dalyką: piloto išsekimo lygį“, – sako M.McAlpinas.

Vis dėlto tokius kontaktinius lęšius naudoti laboratorijoje yra paprasčiau nei perkelti masiniam naudojimui. Manoma, kad lęšių ekrano įjungimui reikalinga įtampa yra per aukšta, kad sistemą galima būtų naudoti komerciniams tikslas skirtuose kontaktiniuose lęšiuose. Be to, kūrėjų komanda turi užtikrinti, kad prietaisas neturėtų pašalinio poveikio organizmui, nes QS šviesos dioduose naudojamas kadmio selenidas.

Saulės baterijų dviračių kelias

Saulės baterijų skydeliai, įmontuoti dviračių take šalia Amsterdamo, gali pagaminti pakankamai elektros, kuria galėtų naudotis trys namai. Yra galimybė tokią sistemą išplėtoti ir kituose keliuose.

Dviračiu takas, kuris jungia Amsterdamo priemiesčius Kromenį ir Vormerverį, naudojamas bendruomenės: tiek vaikų, tiek suaugusiųjų. Juo kasdien pravažiuoja vidutiniškai 2000 dviratininkų. Dabar šis takas dar naudingesnis – tai pirmasis viešas kelias, kuriame įmontuotos saulės baterijos. Šis kelias, kurį daugiausiai finansavo savivaldybė, padarytas iš eilėmis sudėtų saulės elementų, sutvirtintų betonu. Šis darinys yra padengtas permatomu grūdinto stiklo sluoksniu.

Nekibi danga ir lengvas nuolydis reikalingas tam, kad lietus lengviau nuplautų purvą ir paviršius išliktų švarus.

Olandijos „TNO tyrimų institutas“, kuris ir sukūrė saulės elementais grįsto tako koncepciją, mano, kad ši naujovė – dar ne pabaiga. Instituto darbuotojai teigia, kad 20 proc. iš Olandijos 140 000 km. ilgio kelių gali būti pritaikyti taip, kad aprūpintų energija tiek šviesoforus, tiek elektrinius automobilius. Bandymai parodė, kad saulės elementais grįsti keliai gali išlaikyti net sunkiąsias mašinas, pvz., traktorius.

Ir nors Kromenio bendruomenė tapo pirmąja pasaulyje, kurios teritorijoje nutiestas viešasis „saulėtas“ kelias, tačiau išnaudoti kelių infrastruktūrą saulės energijai gaminti ruošiasi ir daugiau valstybių visame pasaulyje.

Štai du JAV Idaho valstijoje dirbantys inžinieriai Julie ir Scottas Brusaw taip pat tyrinėja saulės elementų diegimą keliuose. O 2009 m. jų kompanija „Solar Roadways“ gavo užsakymą iš Amerikos federacinės kelių administracijos pastatyti tokio kelio prototipą.

Be to, beveik prieš metus Brusaw šeimyna savo kieme įsirengė saulės elementais grįstą automobilių stovėjimo aikštelę ir pradėjo savo sukurtos technologijos pardavimus.

Pasak šių inžinierių, jeigu visus JAV kelius paverstum „saulėtais“ keliais, tuomet šalyje būtų pagaminama tris kartus daugiau energijos negu suvartojama, o šiltnamio efektą sukeliančių dujų sumažėtų net 75%.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.